Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halogen spots i serie?
  • #1   12. maj 2012 Hvis trafoen giver 12V så skal de alle parallel forbindes.

• Flemming O
    Flemming O Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 89
    #2   12. maj 2012 De skal paralellforbindes ja - det eneste der mig bekendt serieforbindes er juletræslys.

• Flemming O
    Flemming O Tilmeldt:
    maj 2009

#3   12. maj 2012 og husk at der endten skal være bagdåse på ellers skal du anvende en safebox. Kablerne skal være 2x1,5 gerne 90graders for at være på den sikre side.

• #4   12. maj 2012 Det skal forbindes parallelt. Vær meget opmærksom på at følge reglerne for udførslen med valg af kabler og afdækning op mod isoleringen samt kabellængder

Det er en af de farligste installationer i hjemmet da halogen spots udvikler meget varme = bål og brand hvis det ikke er lavet ordentligt

Og så vil jeg lige gøre opmærksom på de nye regler fra sikkerhedsstyrelsen der siger at ved hvert et hus køb/salg skal der nu laves el eftersyn så hvis du nu laver der forkert så får du problemer senere hen

• #5   12. maj 2012 Flemming O - Kabel kvadrat afhænger af kabenlængde

• Flemming O
    Flemming O Tilmeldt:
    maj 2009

#6   12. maj 2012 Det er korrekt ja, men for det første går du gennem bygningsdele da trafoen sjældent sidder i samme rum som spots, og installationen betragtes derfor som værende fast og derfor skal tværsnitarealet udgøre min. 1,5 kvadrat. For det andet kan du, forudsat man trækker et kabel til hver spot som jeg altid gør; komme temmeliog langt på en 1,5 kvadrat.

• #7   12. maj 2012 Det rigtigt.. gemme bygningsdele så er det fast installation og minimum 1,5 kvadrat dobbel isoleret. Man må trække 10,8 meter med 1,5 kvadrat og en 20w halogenspot og 18 meter hvis det er 2,5 kvadrat

• #8   12. maj 2012 Hvis det fx er 50W må du kun trække 4,3 meter. Så får man hurtigt problemer

• #9   12. maj 2012 Tak for svarene. I ved tydeligvis hvad I taler om, så jeg udvider lige mit spgm.

Vi fik en elektriker til at sætte 6 stk - op af denne type: http://www.greenline.dk/Indbygningsspot-mm-12/Indbygningsspot-230V-518/Rosetta-High-230V---Boerstet-aluminium-21552

Desværre går der ofte en spot. Ved eftersyn viser det sig at det er trafoen og ikke selv pæren der går. Det blive rlidt dyrt i længden....

Jeg har haft flere forskellige elektrikere ude og måle - for at se om der er fejl et sted i huset men uden resultat. Vi har også flyttet dem til en anden gruppe på tavlen - uden held.

For at prøve noget nyt, tænkte jeg at erstatte alle trafoerne med een stor central trafo - som måske er mere modstandsdygtig overfor peeks/spidser eller hvad det er der er problemet...

De nuv. spots sidder i serie og da kablerne allerede er triukket op over loftet tænkte jeg om jeg kunne genbruge dette kabel.

Har I andre ideer til at løse mit problem?

Pfht, Henrik

• #10   12. maj 2012 De spots du linker til er 230V spots og UDEN transformer. Ved ikke om det er det rigtige link. man kan også få 230V spots med en transformer som du snakker om og så en 12V lyskilde, men igen så er det ikke det smarteste.

Når nu alle dine kabler er trukket i serie er det helt sikkert en 230V spot installation du har og det vil klart være det nemmeste at finde andre 230v spots

Problemet med 230v spots er bare holbarheden er væsentlig dårligere end 12v spots så man kan skifte lyskilder hele tiden

Har du overvejet at sætte diode spots i??

• #11   12. maj 2012 du monterer ALDRIG noget i serie

alt er i parrallel, men nok om det, for det som det handler om, når vi taler 12volt, det er at man kører 1....... ÉN ledning ud til hver spot, og så forbinder man dem i en parrallel klemme ved trafoen, og så kører man et 6-10qmm ledning op i trafoen

lavvolts halogen er noget af det sværeste man kan lave som elektriker, selv elektrikeren kan have svært ved at lave det lovligt

derfor går man mere og mere over til 230volts halogen, men der har vi nogle helt andre problemer

men fordelen er at man kan køre dem i røven af hinanden, som du IKKE må ved 12v

• #12   12. maj 2012 sådan her laver man det bedst

http://www.motorcykelgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=17909#1

• #13   12. maj 2012 Hvor mange VA er din traffo på og hvor mange watt er pærene på?
    Hvorfor har i lavet det i 12Volt?
    Som elektrikere flest, der hader jeg 12Volt.
    Det giver godt nok lidt mere lys per watt, men det er noget lort at arbejde med.
    230Volt er klart bedre.
    12Volt bruger jeg kun i badeværelser hvor der er lavere end 225cm fra loft til gulv og man derfor ikke kan komme ud i område 3.
    De elektrikkere i har haft på besøg, har de målt spændingen digitalt eller med det fesne combicheck, som de fleste mestre køber til svendene?
    Digitalt der fortæller den jo om du har 240Volt istedet for de normale 225-235Volt.

Hvis din traffo har 3 indgange, som de lidt bedre de har, så hedder den ene 220Volt og den anden 230Volt, så sæt den på 230Volt.
    Eller hvis den har 3 udgange og den ene hedder 11,8 og den anden hedder 10,? så sæt den til 10,? så får bliver traffoen mindre belastet og pærene holder længere.

Eller gør det bedste, skift hele skidtet til 230Volt.

Kommentér på:
Halogen spots i serie?

Annonce