{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.479 visninger | Oprettet:

Kombinere gasfyr og brændselsfyr?? {{forumTopicSubject}}

Hej gutter.

Kort sagt, jeg mangler en som har meget forstand på at sætte et brændselsfyr til et centralvarmeanlæg med gas.

Jeg vil kunne slukke helt for gassen, og på den måde lave både varmt vand og varme med et brændselsfyr, og hvis jeg er hjemmefra i længere tid, vil jeg lave begge dele med gasfyret, uden om brændselsfyret.

Det skal ikke slå over automatisk, men bare ved hjælp af et par kuglehaner, så det burde ikke være så svært.

Jeg har lavet en tegning over hvordan jeg vil lave det, men er der en ekspert som har 5 min. til at se på den?
Jeg kan maile tegningen til jer, I kan bare skrive jeres mailadresse i en privat besked.

På forhånd tak.

Mvh.
Sonny

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kombinere gasfyr og brændselsfyr??
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   20. jan 2012 Det eneste det kræver, er at brændselsfyret er med åben cirkulation - det er til gengæld et ufravigeligt krav som sikring mod eksplosion!

Har smidt dig en PB...

• #2   20. jan 2012 Tak for svar. Jeg har sendt dig en tegning.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #3   20. jan 2012 Har svaret... smiley

• #4   20. jan 2012 Du kører bare vandet fra brændefyret igennem en lille varmeveksler der er koblet ind før returvandet går ind i gasfyret, så fungerer det fint med centralvarmevandet. Og så en drejeventil der er styret af gasfyret ved varmtvandsprioritering, som leder vandet igennem varmeveksleren før det går ind i varmtvandsbeholderen - så har du også varmt brugsvand uden at gasfyret starter. Jeg har det på denne måde, og det fungerer fint. Du slipper for selv at dreje på ventiler, alt går automatisk. Går brændefyret ud, så tager gasfyret automatisk over. Husk at brændefyret er åben kredsløb, så det må kun kobles sammen med gasfyret via varmeveksler.

• #5   20. jan 2012 Du kører bare vandet fra brændefyret igennem en lille varmeveksler der er koblet ind før returvandet går ind i gasfyret, så fungerer det fint med centralvarmevandet. Og så en drejeventil der er styret af gasfyret ved varmtvandsprioritering, som leder vandet igennem varmeveksleren før det går ind i varmtvandsbeholderen - så har du også varmt brugsvand uden at gasfyret starter. Jeg har det på denne måde, og det fungerer fint. Du slipper for selv at dreje på ventiler, alt går automatisk. Går brændefyret ud, så tager gasfyret automatisk over. Husk at brændefyret er åben kredsløb, så det må kun kobles sammen med gasfyret via varmeveksler.

• #6   21. jan 2012 Hej Carsten (Vejle) L :
    "Husk at brændefyret er åben kredsløb, så det må kun kobles sammen med gasfyret via varmeveksler."

Jeg ved godt at brændselsfyret skal køre med åben ekspansion, men må gasfyr og brændselsfyr ikke køre på samme rør?
    Skal der en varmeveksler til, for at måtte koble disse 2 anlæg sammen?

Jeg synes jeg har set flere tegninger på nettet, hvor disse kører sammen.

• #7   22. jan 2012 Jeg fik at vide at det måtte de ikke, da det ene er et åbent system, og det andet et lukket. Varmeveksleren er ikke ret stor, ca H60xB15xD10, og er bare en forholdsvis billig pladevarmeveksler. For at gasfyret ikke varmer baglæns, dvs. varmer brændefyret op når brændefyret ikke kører, så er der en lukkeventil på brændefyrets kredsløb lige efter cirkulationspumpen.

• #8   22. jan 2012 en atmos fastbrændsels kedel må gerne køre med lukket ekspantion.
    og kan uden problemer kobles lovligt på gaskedlen uden veksler

• Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #9   5. mar 2015 Carsten har du ikke et telefonnummer man kan fange dig på du kan smide det i en pm på mail. Kasperjasmin53@gmail.com..

• Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #10   5. mar 2015 Eller er der en der har en tegning har et atmos og 1000aku.tank og junkers gasfyr;)
    Vil have varmt vand fra fastbrændsel når det alligvel kører om vinteren

Kommentér på:
Kombinere gasfyr og brændselsfyr??

Annonce