Fattig i Danmark ? {{forumTopicSubject}}
For det første, tråden er ikke ment som en provokation, men som et ærligt spørgsmål til jer derude om hvornår man er fattig i Danmark.
Efter tråden om "Afrika" og flere indlæg om at man skal bruge mere energi på de fattige i Danmark (fair nok, hvis der altså ER fattige?) Så kom jeg til at tænke på hvornår er man fattig i Danmark ?
Jeg har været i Danmark i knap 20 år, og jeg mindes aldrig at have set mennesker der er fattige, men måske skyldes det min defenition af fattig. Jeg faldt over en artikel på Ekstrabladet, og hvis det er den slags fattigdom der er tale om, så kan jeg kun sige en ting: Avisruter..!!!
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1195073.ece
Hvis man ikke gider læse hele artiklen, så handler det dybest set om at de skal stramme livremmen, de smider aldrig mad ud og drengen på 17år er nød til at ryge hjemmelavede cigaretter i stedet for prince, et sandt helvede??
Hmm:
"Både Charlotte og 17-årige Anders ryger cigaretter, selv om hun har det dårligt med at bruge penge på det. Men der er kun råd til de hjemmerullede:
– Naej! En rigtig Prince, spørger Anders, da han får øje på reporterens røde pakke. Må jeg ikke smage en? Jeg får aldrig rigtige cigaretter ..."
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 254
Det er sku da det dummeste!!
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Man kan vel altid bruge penge på at forbedre ring sygehuse, uddannelser osv.. Alt andet ville være dumt, men bare fordi man gør 1 tung udelukker ikke en anden ting..
Du bruger penge på din motorcykel, men det går vel ikke udover din familie..?
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.811
mar 2011
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Så hvis vores politikere bliver dygtige nok til at administrerer "kassen" så godt at der bliver et stort overskud, så må de fint sende en større del af dem videre til Afrika.
Det kan godt være at løningerne er høje i DK, men købekraften på hver tjent krone er sgu ikke ret høj, når man har afleveret skat, moms, afgifter og gebyrer.
apr 2009
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 746
Den absolutte og den relative.
I DK har vi stort set ingen mennesker som lever med absolut fattigdom. Men vi har en gruppe der lever med den relavtive. Den relative fattigdom kan ikke defineres, men vil være forskellige fra samfund til samfund. I danmark har man forsøgt at laver en "fattigdomsgrænse" for hvornår man er relativ fattig her.
I analysen der har ført til en grænse var det bla. muligheden for at have en computer, at dine børn kan gå til sport og andre fritidsaktiviteter og ting som dette der havde stor betydning. Dette er selvfølgelig luksus for mange andre lande, men i DK vurdere man at dette er fattigdom, hvis ikke man kan tilbyde sig selv og sin familie det.
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 105 Svar: 791
Dr er næppe nogle lande, hvor staklerne har der bedre end i Danmark.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 51 MC-er: 1 Emner: 87 Svar: 505
jeg har kun et for øjne ,og det er min familie det er dem der står mig nærmest og dem der betyder hele verden for mig ..så helt ærlig rager det mig en pisand hvad der sker dernede ..mit ansvar min familie....
mar 2011
naar du bruger penge paa andet end din familie , gaar det jo i en eller anden grad udover din familie:-)
apr 2009
hvis man forestiller sig at man har 10.000kr og familien kun kan spise for 3000kr om måneden, så nytter det jo ikke noget man køber man for 5000kr om måneden, når de sidste 2000kr bliver smidt ud.. Så nej der vil altid være et overskud, og det er op til den enkelte hvordan man fordeler det overskud..!
mar 2011
og ja hvis der er et overskud ,saa er det op til den enkelte ,hvad de skal bruges paa, og naar valget saa falder paa hobbyen og ikke familien, saa kan man jo godt sige, at det til en vis grad gaar udover familen:-)
dec 2005
Følger: 59 Følgere: 59 MC-er: 1 Emner: 111 Svar: 1.592
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
når børnene ikke kan komme med på lejerskole- sverigs ture osv osv.
det udelukker børene fra fællesskabet og giver i værste fald utilpasset unger.
når baret er bange for der igen er vare der er steget i butikken så de penge der er med ikke er nok til varene og man igen skal tage en beslutning ved kassen om hvilken vare der ikke skal med hjem.
dette kan påvirke barnet langt ind i voksenlivet
apr 2009
det er alt sammen meget fint, men jeg har været i flytningelejr i Danmark i 2 år hvor jeg delte 10km2 med 3 familiemedlemmer og vi havde 500kr om måneden til tøj..
Men i Danmark er der heldigvis mulighed for avisruter, for at plukke jordbær for at samle flasker osv.. alt sammen ting som vi gjorde for at få et bedre liv..
Nu tjener jeg 400.000kr om året. Jeg giver ikke en skid for "fattigdom" i et land hvor den eneste begrænsning er ens egen stolthed for hvilket arbejde man vil udføre..
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
desuden mangler der lige:
Børnetilskud fra staten
Børnepenge fra faderen
Evt. forhøjet børnetilskud fra staten..
Da jeg var udsendt som soldat så jeg fattige mennesker, folk som INTET havde, og levede af affald.. vi har ikke skyggen af fattige i dk.
Hvad man bruger som modeller i forhold til median eller gennemsnits indkomst viser relativ fattigdom, og det kan man ikke bruge til en skid
apr 2009
what ever he said ^^
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
mar 2009
Følger: 1 Svar: 157
"Jeg har slidgigt og er blevet opereret tre gange!"
Hun skal da bare ud og arbejde, giv hende en skovl i hånden så kan hun grave grøfter eller lave noget andet tilsvarende samfundsgavnligt.
Måske har Pia K. ret i at vi skal skære ned på flygtningehjælpen, så de "fremmede" ikke tager vores job. Kvinden i artiklen ville sikkert gerne tjene de 400.000 om året, som en "fremmed" nu tjener!
Ovenstående er selvfølgelig ironisk ment, men jeg synes at de fleste indlæg vidner om en kvalmende selvtilfredshed og ringeagt for de medmennesker, der ikke har det samme held i livet som en selv.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 392
De har en husleje på 3700kr, hvilket næppe kan være meget lavere,
Mange af de fattige man høre om på tv både ryger og drikker, eller også har de 140kvm lejlighed, 3 børn, en god beliggenhed og husleje på over 9000kr og har ikke råd til noget.
Ved ikke om man betaler for det, men med hendes børn og deres væremåde, så kunne hun måske spare ved at få en aftale om noget aflastningsfamilie. En arbejdsløs mor som ryger og er hjemme hele dagen giver nok ikke børn som senere i livet er gode skatteborgere. Der er jo ingen grund til at smide næste generation på gulvet så vi ALLE blive fattige
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 392
Du har en bil, for der er ingen busser/tog, da den sikkert har værdi på over et meget lavt beløb vil kommunen tvinge dig til at sælge før du kan få understøttelse. Uden bil, kan du fordi der er så langt til alting ikke få noget job. Tror der er mange der sidder fast på den måde, som efter kort tids arbejdsløshed giver op, og ender som psykisk syge og dermed indvalide. Glimrende arbejdskraft smidt ud af vinduet.
Det sammen gælder med efterlønnen, de vil gerne have folk bliver, men selv som social og sundhedshjælper vil de dårligt lade folk der er ældre gå ned i tid, og derfor stopper de lige så snart de har muligheden.
Det virker måske irrelevant, men det gør jo at der er færre penge i statskassen. Som Mirza ganske rigtig skriver med stolthed, så kunne hendes ældste søn måske arbejde lidt
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.685
65 skulle man bruge for at overleve, sultecirkulære osv.
Føler mig da fattig når jeg er arbejdsløs, kan kun spare 500 op hver måned, men det er jeg jo i virkeligheden ikke, føles bare sådan.
Fra på fredag er jeg fattig, går 7.500 ned i hyre, arbejdsløs.
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.749
mar 2009
apr 2009
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 376
- har jeg råd til at betale husleje?
- skal jeg købe medicin, så jeg ikke går helt ned under brædderne igen?
- har jeg råd til at købe mad til næste uge osse?
- er der noget som helst overskud til at betale af på gæld?
Min egen situation dikterer, at mit "fornøjelsesbudget" kun er på rundt regnet 50 kr pr md., og jeg hverken ryger, drikker, tager stoffer eller har andet misbrug.
Bil og mc er solgt for længst, og huskøb er kun noget jeg kan drømme om at komme i nærheden af.
En tur i biografen eller drikke en øl i byen er udelukket, nyt tøj får jeg til jul.
Alle de udgifter jeg overhovedet har kunnet luge ud af budgettet er luget ud, selv forsikringer. Det har så været ensbetydende med, at kommunen har reduceret yderligere i udbetalingen, fordi "mit rådighedsbeløb derfor blev for højt til den normerede gruppe, og derfor faldt til en lavere".
Hurra for overførselsindkomst, min bare røv!
Så til alle de "hellige" herinde:
Lad være med at spille kyniske, før i selv har prøvet at stå med hatten i hånden! I har INGEN anelse om, hvor ydmygende det kan være at bede om at få bare en LILLE del af den skat i har betalt gennem årene tilbage! Mod tilbagebetaling vel at mærke!!
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 39 MC-er: 4 Emner: 266 Svar: 1.741
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 746
Jeg er selv matematik lærer i folkeskolen, og er begyndt de sidste par år at lave undervisningsforløb for de unge vedr. netop dette.
Mange mennesker stifter idag det ene afbetalingslån efter det andet fuldstændig uden kontrol. Især de unge.
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 39 MC-er: 4 Emner: 266 Svar: 1.741
apr 2009
Jeg kan huske fra min studie tid der var SÅ mange der havde SU lån og alm banklån, så når de var færdige med uddannelsen skyldte de 200-300.000kr
Så tror da pokker at det går galt når finanskrisen rammer og man ikke kan få arbejde..
Og samtlige af dem der havde store lån, havde selvf ikke et deltids arbejde, ellers kunne de ikke passe deres lektier, wtf?!?! 15 timer om ugen kan man sgu godt arbejde..! Det er det antal timer jeg bruger på at spille GT5..
feb 2009
Førhen arbejdede jeg med konceptudvikling, og tjente ganske godt. Nu er jeg igang på 3. år med afklaringsforløb med henblik på en førtidspension.. Flexjob har været prøvet adskillige gange efterhånden, og hver gang går det galt.. Så tro mig, jeg har set begge sider af medaljen, og jeg sparker sq ikke længere til nogen der ligger ned! Jeg ligger her selv!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg tror Ikke absolut fattigdom er et reelt problem het i landet, men det er misundelse sgu
aug 2005
Der ER selvfølgelig mennesker, der har brug for hjælp, men man kan også i en masse tilfælde hjælpe sig selv.
Jeg er vokset op som en af to søskende hos en enlig ufaglært mor - vi fik ingen lommepenge, ville vi have penge måtte vi tjene nogen - det gjorde vi så.
Skolegang - jo tak, og sandelig også igennem gymnasiet og for mit vedkommende en akademisk uddannelse - på SU, Statsgaranterede lån og det man nu ellers kunne tjene undervejs.
Jeg har aldrig været velhavende, men altid svaret enhver sit, og så har jeg ventet med at disponere over penge, indtil jeg kunne se, hvor de skulle komme fra. Jeg køber- det jeg skal bruge eller gerne vil have, men jeg kunne aldrig drømme om at gå ind i en shop, bare for at se, om der skulle være noget jeg kunne ønske mig.
Jeg afsluttede min uddannelse med en studiegæld på 170000 kr - i 1984. Et stort beløb - men alligevel lille sammenlignet med, hvad det ville have kostet at etablere sig som selvstændig!!!!
Der var en del ledighed den gang som nu, men job kunne da findes og blev fundet, og gælden - den blev betalt.
Nu piber man over teknisk insolvens - vi andre peb over kartoffelkur, der fjernede en trediedel af fradraget for vore studielånsrenter!!!!!!
Men - når årene går, så sker der alligevel noget - renteniveauet faldt - til ca. 11 %(tag den i jammerhoveder) og så fik man alligevel betalt sine lån. Det blev til en ejerlejlighed, som så ud til at blive en skidt forretning, det blev senere til et huskøb-som så ud til at blive en skidt forretning, det blev til biler, tøj, rejser, motorcykler....og lortet er betalt. Jeg kunne have siddet og pebet, hver gang det så skidt ud, men i stedet satte jeg tæring efter næring - endda så sent som her i foråret, hvor jeg havde en ledighedsperiode.....
Vi kan i meget stor udstrækning hjælpe os selv i dette samfund, men jo, der ER folk som vi skal hjælpe....her i landet og i udlandet....
.....men det gør ikke Dannevang til et fattigt land!
Jeg ved ikke helt, hvad der sker - i mit liv er et forløb som det ovennævnte ganske normalt - i dag kalder man sådan nogle som mig mønsterbrydere - er det virkelig sådan, at alt er blevet en samfundsopgave, og vi så alle bare skal sidde og vente på at tingene bliver gjort for os?????
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
apr 2009
jul 2007
(Nu er hun førtidspensionist med tre hjemmeboende børn mangler hun langt fra penge, tværtimod!)
Men når jeg holder det op imod det jeg har set som udsendt soldat på balkan, ja, så holder jeg fast i at fattigdom i høj grad er relativ, og at der kun er ekstremt få tilfælde hvor det kan lade sig gøre at være så fattig i dk som fattige ude i verden er
aug 2005
Jeg kan bare ikke se bort fra, at jeg rejser en del rundt i verden, og baseret på det jeg ser, KAN jeg ikke se, at Danmark på nogen måde er absolut fattigt.
jul 2007
apr 2009
aug 2005
Måske har vi bare ikke den SAMME historiske indsigt????
...har du overvejet det?
aug 2005
apr 2009
mar 2009
Der sidder en fattig gut her på kurset, han har ikke råd til en bærbar, men han har råd til 1 l cacaomælk og smurte rundstykker hver dag, er han fattig?
apr 2009
sep 2006
Hvis folk har det så hårdt i DK, så find et andet land at bo i, længere er den ikke...
Som jeg ser det er Joakim B's udtalelser møntet på; ligenøjagtig den slags tåbelig forvaltning af understøttelsen, som Allan(Kolding) R beskriver, i de 2 sidste linjer af hans indlæg.
apr 2009
Niklas spørger om hun er fattig, ja det er hun, men fattigdommen er et biprodukt af hendes sygdom. Nu kender vi intet til hendes sygdom, men hvis det er psykisk og hun ingen kontrol har over sig selv og tingene, så hjælper det jo ikke at give hende ½ mio kr..
hvor længe holder ½ mio, 2-3 år ? og så er hun fattig igen. Den kvinde skal have hjælp, og AL den hjælp hun kan få uanset hvad det må koste, men indtil hun bliver rask, så handler det jo ikke om at hun ikke har et fjernsyn elelr computer.
sep 2006
Går debatten ikke på, om man kan leve for det bidrag man får, når man ikke er i arbejde?
Og igen: Hvis det virkelig er så hårdt i DK, så find et andet land, hvor man har det bedre. Held og lykke med søgeningen, det bliver ikke nemt.
feb 2009
sep 2006
Arbejdsskyhed har jeg ikke nævnt overhovedet, så hvorfor det ord skal bringes på bane, overfor mig, fatter jeg ikke. I min optik drejer det sig om, hvordan man forvalter de penge man får fra det offentlige. Om folk vælger at ryge deres rådigheds beløb op, spise smurte rundstykker fra bageren, eller vil have smarte telefoner, kommer ikke mig ved.....så længe de ikke brokker sig.
Kald mig bare kynisk, men folk som konstant har brok og jammer over, hvor dårligt et land Danmark er, pisser mig af.
Jens, jeg ser absolut ikke ned på 'overførsels-ramte' eller syge mennesker. Min kone har i over 20 år været i såkaldt behandling for depression. Derudover har hun 2 stk diskusprolaps i nakken samt ADHD.
Så har jeg desuden 2 papunger med ADHD og OCD. Min egen søn har intet korttids hukommelse, social angst og mild ADHD. Svigermor er hårdt ramt af slidgigt.... derudover har vores lille familie, kræft, hjerneblødning, alkohol misbrug, invaliditet pga trafikuheld og arbejdsulykker helt tæt på.
Selv har jeg været på røven, pga stress. 70 timers arbejds uge er åbenbart ikke sundt.
sep 2006
Fattig i Danmark ?