{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Asfaldt kørsel på crosser slider motoren?
  • #1   15. aug 2011 Ja

• #2   15. aug 2011 meget eller lidt?

• #3   15. aug 2011 om du kører 60 på jord eller asfalt slider lige meget på motoren.

• #4   15. aug 2011 det kommer fuldstændig an på gearingen, omdrejninger og gearvalg..

hvis du kører i samme gear med samme gearing ved samme hastighed så er det fuldstændig ens.. der hvor det går galt er når man har en enormt lav gearing til "banen" hvor topfarten er 120km/t og så tager man ud og kører på landevejen med 100km/t i 1 time..

• #5   15. aug 2011 Men hvor finder du en asfalteret mark?

• #6   15. aug 2011 og husk lige på at crossere sjældent har chok-kobling i baghjulet , nogle har i koblingen men der er nogle der intet har , de kan slide/kværne gearhjul ved meget asfaltbrug

• #7   15. aug 2011 gad vide hvordan diverse MZ modeller er kørt rundt på de danske veje de sidste mange år.......

• #8   15. aug 2011 da jeg gik til cross, lærte vi at det sled hårdere på maskinen..
    men skulle den bruges til vej, skulle den ihvertfald geares om..

• #9   15. aug 2011 morten M
    har de ikke gummiophæng mellem tandhjul og koblingsskål ??

• #10   15. aug 2011 Lad os da endelig sammenligne æbler og bananer...
    Crossere og MZer har begge 2 hjul... så holder sammenligningen vist også op.

Crossmaskiner er lavet til optimal ydelse uden hensyntagen til langtidsholdbarhed.
    Alle materialer er baberet ned til en minimum for at nedbringe vægten.
    Naturligvis kører man fuld gas, man kører vel ikke morfarkørsel på sin crosser?
    De fleste udtaler sig vel udfra en en holdning eller udfra kortvarigt erfaring hvor den kunne tåle det i et par uger eller 3.

Fakta er at jeg på ganske få ture på mine på asfalt oplever et langt større slid på kædekit og ved overdreven brug af maskinens kræfter er der klare flere spåner i olien ved skifte.
    Det afslører slid på de vitale motordele.
    Derudover rasler ting stille og roligt af dem hvis ikke man efterspænder konstant.
    Crossere kører rigtigt nok med bundgas, men crossere skal altså også serviceres og renoveres i et væk.
    Det er ikke mange timer man kan køre mellem stempelskifte.

Noget andet og måske mere relevant, hvorfor køre på asfalt med en 2 takts crossmaskine?
    Jeg gør det emd min enduromaskine ind i mellem når jeg kører en snigertur rundt på de lokale fristeder, men det er en 4takter langt mere egnet til.

• #11   15. aug 2011 Okay det er vist std gearing? Men der sker ikke noget jeg kører på en vej i 30 min et par gange om måned?

• #12   15. aug 2011 Henrik .
    tak for lidt skæren ud i pap , de er åbenbart nogle de skal have det serveret på den måde smiley

• #13   15. aug 2011 Søren, din er ikke en crossmaskine.
    Og hvor længe er det lige din erfaring bygger på?
    Det er da ikke mange måneder siden du var helt grøn.

Noget andet er at de "gamle" 2taktere er langt mere holdbare til gadekørsel, men de nyere er altså baberet så meget ned i materialetykkelse og slidbarhed at det ikke vil give samme resultater.
    Jeg har selv en Husky WR125 på plader fra 1993, og den kører også bare.. men for fanden et hakkebræt..

• #14   15. aug 2011 Simon...
    Nej der sker ikke en skid med 30 min om måneden...
    Bare du passer den generelt med tætte olieskifte så kan de tåle mere end det.

Jeg læste det som du ville køre en del mere på den.

• #15   15. aug 2011 Ja, Søren, men det gør jo ikke at en YZ kan køre asfalt uden det skader,...

Hvor mange km har du kørt problemfrit på den?
    Jeg nægter at tro på at (jeg gøtter på at det er finn ingemann du skriver om) Finn mener at din maskine er asfaltegnet selvom den er på plade.

Lad os tale nærmere om det når du har noget reel erfaring på mere end et par måneders hyggeasfaltkørsel på den.
    Så tror jeg du har en helt anden holdning.

Og jeg tror at trådstarter har fået svar på at det ikke skader med så få km.. ;O)

Kommentér på:
Asfaldt kørsel på crosser slider motoren?

Annonce