2.101 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Hvornår er det sort arbejde? Hvornår er det sort arbejde?

Kort og godt spørgsmål. Hvornår betegnes det arbejde som sort arbejde?

Er i lære som skovarbejder på 2 år, og jeg kunne godt bruge lidt ekstra arbejde ved siden af lærepladsen til lidt ekstra penge.

Men hvis jeg som ufaglært (hvilket jeg jo er endnu, hvis det overhovedet har noget at sige) udføre et stykke arbejde og modtager betaling for, skal det så betales skat osv. ? altså lave et lille firma. Eller er der et loft på feks. 25'000kr man skal tjene, før at det skal gennen et firma?
- Bare så jeg har alt på det rene inden jeg begynde at annoncere for meget.

Håber at i forstår spørgsmålet, og har en lidt støre viden end hvad jeg har med mine 19år.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af vandhane i køkkenvask 800 kr.
  • VVS udskiftning af vandhane der drypper 1.600 kr.
  • Fugning af fodlister ca 30 kvm. 400 kr.
  • Toilet skyller ikke ud. 1.999 kr.
  • Opsætning af dampspærre og gipsplader 1.500 kr.
  • Opgravning af rødder 6.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår er det sort arbejde?
  • #1   8. mar 2011 Så der skal være et CVR nummer ind over hvis den skal være legal?

• #2   8. mar 2011 Så vidt jeg er orienteret må du tjene op til 50.000 som b-indkomst (dvs. uden CVR nummer).
    Når du skriver regninger ud skal du bare huske at undlade moms.

• #3   8. mar 2011 Ja, som Asger skriver

• #4   8. mar 2011 Gælder det alt arbejde? må f.eks. mureren tjene 50k ved siden på at mure? Det giver jo en slags ekstra frikort? har jeg ikke hørt om før

• #5   8. mar 2011 Henrik C- Rolig nu, det er kun en nedre grønse for momsen, du skal betale fuld skat

• #6   8. mar 2011 Man er skattepligtig af hver en krone man tjener på at arbejde.

• #7   8. mar 2011 Det vil sige at hvis jeg vælger at leje feks. min trailer ud må jeg gerne skrive en regning på det og tjene op til 50k ved det om året bare jeg ikke roder med momsen, og betaler skat af hver en krone?

Er det korrekt forstået og man man finde det nogle steder hvor det er klart beskrevet?

• #8   8. mar 2011 Ja det er sådan det hænger sammen 50k hvis du husker at betale skat.

• #9   8. mar 2011 Det er nu ikke så svært enda...

Du må tjene 0 kroner, uden at betale skat.
    Du kan lave en lille virksomhed, UDEN at registreer dig. BARE du ikke omsætter for mere end 50.000 kroner.
    Du kan vælge, et momsregistreer dig, selv om beløbet er under, men du kan ikke vælge IKKE at lave en registrering, hvis beløbet er over.

Der kan være fordele ved at registreer dig. reservedele til din trailer, kan feks. trækkes moms fra. smiley

MEN al din omsætning skal føres i regnskab, så du i tvivls tilfælde kan bevise det overfor skat.

1. trailer udlejet. 250 kroner
    2. trailer udlejet. 250 kroner
    3. Dæk købt 1200 kroner
    4 trailer udlejet. 250 kroner + 500 for skade
    5 ny baglygte 250 kroner

Det behøvs ikke været et flot og fancy regnskab, selv de mest simple kan gøre det. når man er nede i de beløb.

Dernæst skal man huske på selvangivelsen, at angive indtægten!

• #10   8. mar 2011 Sort arbejde? findes det udtryk stadig, Harry døbte det da om til Orange,
    alt indtægt skal opgives til skatte far så han kan få sin del smiley
    også hvis du skovler sne for fru Nielsen og får en femmer for det..
    Alt bliver beskattet. så kan vi hade det eller elske det, betale skal vi

• #11   8. mar 2011 Der er også noget med at man må tjene op til et beløb (mener det er 50000) før man skal have cvr nr. og skal betale moms, men er ik sikker så tjek told og skat

• #12   8. mar 2011 Det er altså ikke så svært at lave egen virksomhed, som det lyder når man læser reglerne.

Som flere har sagt, så kan du starte med en lille hobbyvirksomhed uden moms, så længe du tjener under 50.000 om året, men hvorfor gå glip af muligheden for at trække moms fra på de udgifter du har til din virksomhed ?

Kender du en der har lidt forstand på regnskaber og tal ? ... så sæt dig ned sammen med ham/hende og lav et budget for din virksomhed, så du kan se om der er penge at tjene eller ej ... og selvflgelig er der det, det handler "bare" om at starte i det små og bygge det sikkert op.

Når du så har din forretningside klar, så kan du momsregistrere dig og gå i gang med at tjene penge ... men HUSK for guds skyld at tage penge fra til moms og skat FØR du bruger dem på alt muligt andet ... det er en rigtigt skidt ide, lige pludselig at skylde skat penge.

god fornøjelse med det ... og husk, at hver krone du tjener er et skridt på vejen til dne næste million smiley

• #13   8. mar 2011 Ja det er sq lige før at børnene skal betale skat af deres lommepenge!!

• #14   8. mar 2011 Christian: Det er en fordel ikke at lade sig momsregistrere hvis man ikke har store omkostninger. Har man f.eks en omsætning på 60.000 og omkostninger for 10.000, så er det 50.000 ned i lommen, før skat.
    Hvis man derimod var momsregistreret, betyder det 48.000 i indtægter og 8.000 i omkostninger, og altså kun 40.000 i lommen før skat.

• #15   8. mar 2011 Jesper, den må du sku lige udpensle, så jeg kan forstå den smiley

• #16   8. mar 2011 men jesper - dit eksempel holder ikke helt..
    fordi omsætter man for mere end 50.000 på en periode over 12 måneder, så SKAL man momsregistreres..

• #17   8. mar 2011 Yep, det var også den del, jeg ikke kunne få til at stemme smiley

• #18   8. mar 2011 Så sæt omsætningen ned til 50.000 som er grænsen.
    Eksemplet var for at vise det ikke altid kan svare sig at momsregistrere sig, hvis man kan undgå det.

Jesper LS: Det er samme omsætning, men i tilfælde 2 er der fratrukket 20% af tallene, svarende til momsen.

• #19   8. mar 2011 hvonår det er sort arbejde ??

tja det beror vel på om det er øst eller vest for storebælt ;o)

• #20   8. mar 2011 Du ku jo også bare sig fuck skattevæsnet og lav så meget sort arbejde så muligt

• #21   8. mar 2011 Mads S

Man kan også lade være med at betale for varene i netto.

• #22   8. mar 2011 Ja Jesper, du har ret, i de tilfælde kan det betale sig. hvis dn foretning man har, okke har udgifter! (opsagde selv min momsregistrering i går, af samme grund)

• #23   8. mar 2011 Brian j.

Ja fordi så stjæler jeg fra NETTO det er jo ikke ret smart vel.

når du laver sort arb. stjæler du ikke penge. men snyder staten for penge.

• #24   8. mar 2011 Mads, hvem er det staten er? HVIS penge er det lige du så stjæler?

• #25   8. mar 2011 Det handler mere om, at hvis jeg skal skaffe mig nogle ''kunder'', så bliver jeg i første omgang nok nød til at annoncere lidt med det. Og jeg tænker self at det bare er rigtig dumt at annoncere for sort arbejde.

• #26   8. mar 2011 SÅ længe du svarer skat, og holder regnskab, er det ikke ulovligt.

• #27   8. mar 2011 OG hvis du læser tråden, har vi forklaret den del ret tydeligt smiley

• #28   8. mar 2011 Den side kunne være et godt sted at starte http://www.startvaekst.dk/
    Husk som selvstændig er der en masse administrative opgaver du skal styr på, såsom dit regnskab.

• #29   8. mar 2011 jojo, det er rigtigt, at hvis man har meget få udgifter men store indtægter OG kan holde omsætningen under 50k om året, så er det bedst ikke at momsregistrere ... men, så let er det bare heller ikke, for der er en lang række af arbejdsformer, hvor man SKAL momsregistrere sig alligevel.

Hvorom alting er, så er det lettest og sikrest at spørge skat.

Med hensyn til det administrative i at holde regnskab og udfylde udvidet selvangivelse, så er det altså overkomme lige opgaver ... der findes så mange gratis hjælpemidler til f.eks. regnskab, at det er en leg, når man lige får sat sig ind i det.

Kommentér på:
Hvornår er det sort arbejde?

Annonce