{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.341 visninger | Oprettet:

Så døde min "gamle" far. {{forumTopicSubject}}

Min kære far gik i går bort, efter en meget lang sygdomsperiode.
Han har nu fået fred, og er ikke længere i smerter.
Jeg sad og holdt ham i hånde til sidste åndedrag, og hvor absurd det end lyder, var det en rigtig god fornemmelse. smiley

Nå, men jeg har også et spørgsmål.
Sådan en begravelse er sgu ikke billig, og bedemanden skal have 30k for en standard begravelse uden noget hurlumhej og andre dikkedare.
Kommunen giver så et tilskud på små 10.000, den gamle havde ingen penge, så nu står jeg med en regning på 20.000 fra bedemanden, og de penge har jeg IKKE.
Har hørt at hvis jeg ikke kan betale regningen, går bopælskommunen ind og dækker.
Er det rigtigt?
De har desværre lukket om onsdagen, og jeg har ikke mulighed for at ringe før i morgen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så døde min "gamle" far.
  • #2   23. feb 2011 Vi fik alt dækket af boet da min far døde sidste år.
    Det eneste vi ikke fik refunderet var bårebuketten.

Men det var så over et år senere de kom.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #3   23. feb 2011 Jeg kondolerer!

Såfremt der er penge i boet efter din afdøde far, så vil boet dække eventuelle omkostninger for begravelsen. Du har som efterkommer ingen pligt eller tvang til at betale omkostninger ift. begravelsen. Hvis der ikke er penge i boet vil/skal kommunen betale disse omkostninger.

• #4   23. feb 2011 Der er ingen penge at hente nogle steder.
    Har så læst på nettet at, hvis ikke jeg kan betale, bestemmer kommunen omstændigheder og gravsted?
    Det vil jeg være ked af da, alt er planlagt, da det jo skal gå stærkt, sådan noget.
    Han bor i Ikast, og bisættelsen skal ske der. Han har dog ønsket at urnen bliver sat ned i Svendborg, hvilket og koster extra. Det er jeg dog villig til at betale, da det ikke er så meget og det var hans sidste ønske.

• #5   23. feb 2011 min far er osse gået bort og der var heller ikke noget af værdi og jeg fik ingen regning det ordnede boet det endte med minus

• #6   23. feb 2011 cherry : kondolerer .
    boet betaler en "almindelig begravelse , og da man ikke vedgår arv og gæld mere , vil du ikke komme til at betale hvis der er minus , hvorvidt det er et problem at få sat urnen ned i svendborg ved jeg ikke , men kan ikke forestille mig det da du selv vil betale.
    træls for dig at du skal trækkes med sådan noget bøvl oven i tabet.

• #7   23. feb 2011 Kondolere, mistede selv min far da jeg var 19 år. der betalte boet de nogle af 40.000,- det kostede.

• #8   23. feb 2011 http://www.bedemand.dk/p57.asp

Normalvis er det som der skrives boet der dækker, men man kan altså være uheldig at hænge på den. Det gjorde min mor da hendes mormor døde og begge hendes børn nægtede at stå for noget. Så min mor tog alle forholdsreglerne og arrangerede begravelse med det hele. Hun fik en regning på 35.000 kr som hun fik lov at betale. Der kom dog ca 10.000 retur fra kommunen en lille måned efter.

• #9   23. feb 2011 Jeg kondolere.

Havde din far ingen ulykkesforsikring eller anden forsikring ?

• #10   23. feb 2011 Kondolere

• #11   23. feb 2011 Jeg kondolere...

Mistede selv min far for 3 år siden.
    Det sidste man næsten gider og stå med er det økonomiske aspekt i og skulle begrave ens familie.
    Så vidt jeg husker det, så gav kommunen et godt stykke over halvdelen af begravelses omkostningerne. Så der må være mere og hente end 10.000 kr.

40.000 lyder også abnormt højt, tror vi "slap" 15-20.000 for det.

• #12   23. feb 2011 Der er desværre hverken forsikring eller pension at tage af.
    Synes dælme også at det er mange penge, og efter hvad jeg kan høre på andre der har betalt for begravelser, er det her også i den dyre ende. På trods af, at jeg har valgt den billigste løsning hele vejen igennem

• #13   23. feb 2011 Jeg har for en uges tid siden hørt historien fra min nabo...
    De brugte en online bedemand, og fik kiste og det hele der fra!
    Der var mange penge at hente der, og de sørgede selv for at køre rundt med de papirer der skulle afleveres de forskellige steder...
    En ting jeg husker helt klart var, at en stenhugger skulle ha næsten 7000kr for gravstenen, og efter forhandling så 6200kr, men så var det uden levering!
    Han bestilte nøjagtigt den samme sten efterfølgende ved netbedemanden, og betalte 3500kr leveret i kirken!

Det er sørgeligt det er en så forretning for nogle mennesker, når der opstår dødsfald!
    Mange orker ikke at søge priser flere steder, og ønsker ikke den afdøde skal have en "fedet" begravelse!
    Men jeg er nu sikker på den døde hellere vil have de pårørende bruger de penge mere fornuftigt!!?

• #14   23. feb 2011 Ja, hvem helvede har overskud til at shoppe rundt, når et familiemedlem lige har sagt godnat for få timer siden...
    Har aldrig skullet begrave nogen tidligere, og var ikke klar over priser, så jeg ringer da bare til den første og den bedste bedemand. Det er sgu noget svineri, at udnytte folks sorg på den måde.

• #15   23. feb 2011 Kondolere

• #16   23. feb 2011 jeg kondolere herfra. jeg fandt selv min far død i noveber måned, så ved du har det svært. før i tiden skulle man beslutte om man ville tage imod arv og gæld, så man kunne vælge at arve, men skulle betale omkostninger hvis der ikke var penge i boet. i dag kan man ikke få gælden. Så hvis boet går i minus skal du ikke betale noget. Men du må vidst ikke tage nogle ting fra din fars bo indtil der har været en og lave en bo opgørelse. men som sagt så kan du ikke komme til at stå i gæld for begravelsen. Håber du kommer godt igennem dem næste periode, det tager tid, og hjælper jo mere man snakker om det.

• #17   23. feb 2011 - CherryBomb - kunne ikke være mere enig, de ved hvad de skal tage for det og de gør det. En ting er sikker. De har et af de sikreste erhverv i verdenen. Alle skal jo begraves en dag så de har masser af kunder om man vil.

https://www.bedrebegravelse.dk/default.asp?Action=Details&Item=424 prøv evt at få lidt inspiration ved dem her.

• #18   23. feb 2011 Jeg kondolere.

puuha, bare tanken om at sidde og holde min far i hånden, den dag han flyver videre er sku skræmmende nok, så kan slet ikk forestille mig hvilke følelser og tanker der løber igennem dig nu smiley
    jeg håber du har noget familie og venner som kan snakke med dig, og have en skulder til evt at græde ud ved.

Må han hvile i fred!

• #19   23. feb 2011 Takker for alle hilsnerne.
    Han havde som sagt været syg længe, så det kom ikke som nogen overraskelse, og virkede næsten som en lettelse, når man ved at hans lidelser er forbi.
    Men det er stadigt en mærkelig fornemmelse at stå med bagefter. Et menneske man har kendt på godt og på ondt hele sit liv, er her pludseligt ikke mere.
    Har en datter på 4 og en dreng på 2 som man også skal forklare hvorfor vi ikke kan besøge farfar længere...

• #20   24. feb 2011 Var igennem det samme for en måned siden, og kan sige at jeg sidder med en regning på 13 tusind (fik 9800 ca. dækket), desværre så er det den person der går til bedemanden, som står for betalingen.. Lav en aftale med bedemanden på for det beløb du har råd til, desværre er der ingen vej uden om, mig bekendt.

• #21   24. feb 2011 Husk på at staten laver en udbetaling på ca. 38000 i forbindelse med hans død fra ATP.. Så det skulle dække ind..

• #22   24. feb 2011 Ja, det har jeg så erfaret i dag. Og har også fået afreageret på bedemanden. Begrav elsen står for min regning, i det øjeblik jeg skriver under.
    At man så sidder og er temmelig følelsesladet, og ikke hverken hører eller ser hvad man skriver under på.
    Han har været på førtidspension i mange år, så jeg tror ikke der er noget ATP

• #23   24. feb 2011 Træls situation....
    Men tænker på, hvad man gør, når der ingen familie er til at betale, som i nogen tilfælde..
    Går vores kirkeskat ikke til sådan noget, eller er jeg helt ude i hampen...Familien skal vel ikke gældsætte sig i en sådan situation, selvom man "gerne" gjorde det..

Hejsa og kondolere

• #24   24. feb 2011 Okay--Læste lige dit sidste indlæg..Er der ikke fortrydelsesret smiley Det er jo en ydelse, som så meget andet..Ved godt det lyder kynisk, men ikke ment sådan..Og som du skriver, har du ikke lige pengene..

• #25   24. feb 2011 fortrydelsesret forefindes kun ved internethandel (14 dage). Alle andre steder denne service ydes er bare god service fra virksomheden smiley Der er sådanset ikke krav på fortrydelsesret hvis der ikke skiltes eller reklameres med dette.

• #26   24. feb 2011 Fortrydesesretten findes mange steder. Hushandel, abbonementer af forskellig art. forsikringer m.m. Det skal jeg heller ikke diskuteres her, det var bare en tanke...

• #27   24. feb 2011 Har tænkt det samme. Men han skal bisættes i morgen (På hans fødselsdag) og magter simpelthen ikke at skulle igennem det hel igen, og aflyse en nu planlagt bisættelse.

Har fået presset bedemanden ned i pris, og så må jeg jo ud og finde de penge et eller andet sted. (Så mc projektet bliver lige sat på standby et par måneder)

Der er dog en sidste mulighed, og det er enkeltydelsesafsnittet i min egen kommune, som muligevis kan gå ind og hjælpe helt eller delvist.

• #28   24. feb 2011 Winnie, det er en service der ydes. En handel vil altid være binden.

(link fjernet)

Kommentér på:
Så døde min "gamle" far.

Annonce