R1 et dumt valg? {{forumTopicSubject}}
Har nu læst flere emner hvor folk mere eller mindre bliver frarådet at vælge en R1 som "begyndercykel"
Jeg står i den situation at jeg skal have min første cykel her til sommer og har forelsket mig groft i en R1 2003
Jeg er 30 år og er ikke helt nybegynder, jeg har kørt ekstrem meget motorcykel i forbindelse med min tid i forsvaret, ca. 3-4 år) Har både kørt de gamle og nye BMW'ere til grænsen og lidt over.
Har desuden haft mange kurser i bl.a. eskortekørsel ol. hvor der kræves kørsel der måske ikke lige var noget for nybegyndere dengang. Har brugt uendeligt mange timer både på kørselsanlæg med bl.a. styre-bremse øvelser og i groft terræn (måske ikke så aktuelt i forbindelse med en R1'er ;))
Problemet er nu at jeg ikke har kørt i 5-6 år udover enkelte ture på kammeraters hist og her.
Jeg tror i bund og grund det fornuftige er at gå ud og købe en R6 for at få følelsen ind i kroppen igen, men jeg er næsten sikker på at jeg kommer til at fortryde mit valg ligeså snart jeg har fået følelsen tilbage igen.
Og hvis man kigger rundt på markedet er der ikke kæmpe forskel på indkøbspriserne på R1 og R6 i årgangene 2000-2003.
Forsikringen er ikke noget problem er så heldig jeg kan forsikre gennem tjenestemændenes og de har tilbudt mig kasko til 4900- på en R1 sålænge den er fra 2003 eller før(Noget med at den forsikres ud fra indkøbsprisen frem for nyprisen, hvis den er over 8 år gammel)
Derfor overvejer jeg heller ikke rigtigt at købe en meget nyere R6 da forsikringen af den lige pludselig bliver højere end på den R1'er jeg har kig på.
Mit spørgsmål er vel bare om det er helt hul i hovedet at vælge en R1. Jeg er 30 år gammel og på ingen måder nogen adrenalinjunkie der skal ud og prøve grænser af (Ikke mere i hvert fald) men synes samtidigt at det ville være træls at skulle ud og skifte MC igen næste år med de udgifter og bøvl det nu medfører..
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
Jeg vil foreslå en R1, og så skal du tage nogle banedage for at få det ordenligt ind igen.
Når det er cyklen du er forelsket i, så skal det være den. Bare sørg for at lære den at kende under ordnede forhold.
mar 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 231
Min personlige mening er at du skal købe en R1. Det er den du vil ha´!!
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
Generelt foretrækker jeg cykler med kubik, da de ikke skal piskes så meget, og jeg derfor kører pænere.
aug 2010
Følger: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 25
Er måske også alle "skrækhistorierne" om R1 der har fået mig i tvivl. Jeg er ret høj 190 men ikke specielt tung ca. 75 kg og frygter at skulle bekymre mig om at den vil på baghjul hele tiden. Har endnu ikke haft fornøjelsen af at prøve en endnu, kan jo godt være det ændrer det hele. Men bilder mig selv ind at det er bedre at have en hidsig cykel man har respekt for end en knap så hidsig som man tror man kan det hele på..
Jeg er heller ikke i tvivl om at jeg i sidste ende kommer til at ende med en cykel med kubik da jeg tror jeg vil føle det anstrengende at køre på en cykel der "skal have pisk" hele tiden
aug 2010
Følger: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 25
Hvad ville sådan en operation ca. koste ?
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Køb du den R1'er, hvis det er den du er varm på :o)
God fornøjelse.
JLL
rigtigt, men nu lyder du nok som om du kan kontrollere
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 223
Hvis man derimod er typen der godt kan lide at trække den til over grænsen og ikke har nemt ved at holde sig selv i ørene vil jeg nok anbefale dig at starte lidt mindre. R1’ern kan tage dig til himmerig inden de første 4K RPM.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.875
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 116 Svar: 437
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.745
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 29 MC-er: 9 Emner: 25 Svar: 257
aug 2010
Følger: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 25
Det lyder ikke til at jeg skal lade mig afskrække så meget af hvad den rent faktisk kan, men mere hvad jeg selv tror jeg kan. Og det tror jeg ikke bliver et problem.
Tror sq jeg tager ned og ser den an i weekenden, nok ikke lige tiden til en prøvetur, men billeder viser ikke alt.
Det er i øvrigt en 2003 med 18k på tælleren for 89.000 kr. Den er ganske standard udover en Akrapovic titanium slip-on. Lyder det helt åndsvagt?
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 52 Svar: 638
aug 2010
Følger: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 25
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 52 Svar: 638
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
aug 2010
Følger: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 25
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.935
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=89420
Den kører skide godt !! .. og prisen er satme fornuftig.
aug 2010
Følger: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 25
Det er lige nøjagtigt sådan en jeg har kig på, samme farver osv.
Er ikke fordi jeg ikke vil handle med private, men med min begrænsede viden om cykler generelt har jeg det lidt bedre med at handle hos en forhandler så der er lidt garanti på skidtet i tilfælde den skulle lave numre inden for det første stykke tid.
Men ellers fin cykel, vil da have den i baghovedet hvis den anden bliver solgt for snuden af mig
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 52 Svar: 638
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
Det største plus ved en 600 er at du meget nemmere bliver rigtig hurtig til svingkørsel fordi den er meget mere tilgivende hvis du går for hurtig på gassen på vejen ud af svingende, hellere en 600 med fnuldrede dæksider en en 1000 med et fladt spor på midten af dækket
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 10 Emner: 13 Svar: 37
Det venner man sig hurtigt til, og højest sansynlig bliver den også for sløv når du lige får køre rytmen ind i kroppen igen.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
Tror ikke jeg har prøvet at købe motorcykel ud fra fornuft..
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.935
Til gadekørsel er KUBIK og heste SÅ rart at have !.. det betyder at man altid har et kraftoverskud, til små accellerationer og overhalinger uden at skulle et gear ned !...
en lille 600 uden noget synderligt moment, ville jeg blive så træt af som gadecykel. mellemaccellerationer med fuld oppakning på motorvejen, er bare SÅ MEGET behageligere på en stor motor
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
Sportscykler er beregnet til svingkørsel og hvis i vil kører ligeud så køb dog en Busa eller en anden motorvejsfærge
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.745
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
Det er jo ren kliche det der.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
Den næste nyere cykel der skal tilføjes til samlingen bliver en 600cc og ja jeg har kørt temmelig mange km på forskellige 600cc bla 30000km på en 01 R6
Og som de kloge siger: hold op med at pyldre og gi gas
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Enig.. for pokker der er mange herinde der (synes jeg selv) ikke har forstået formålet med at køre MC, når jeg læser kommentarer såsom R1 har mere kraftoverskud, og R6 "larmer" for meget..
Det hedder aktiv kørsel og det er fedt..! Men udfra #1 indlæg så synes jeg d skal købe en R1 da den ikke nødvendigvis er farligere.. Men heller ej nødvendigvis sjovere, think about it..?
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
Sårn sat på spidsen..
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Jeg har kørt på mange MC'er mellem 125ccm og 900ccm.. men det var nu ikke DET jeg ville sige, jeg snakker om aktiv kørsel.. Og det har ikke en skid at gøre med alder eller erfaring..
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
sep 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 133
Men GO FOR IT... det er en fed ged og med lidt respekt så får du hurtigt styr på den
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 471
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Der er mange der har 1L cykler til vejen, men "kun" 600 til banen, og det er nok ikke fordi de vil være langsommere på banen
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 471
Hvis manden ønsker en R1 og tror det gør ham glad, så ville jeg da købe en hvis jeg var ham, uanset om han kun kan udnytte den 50% eller ej.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
JLL
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
R1 et dumt valg?