2.652 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
83 Svar
Politiet på su.. Politiet på su..
(link fjernet)
Er det kun mig der synes det er helt fair? Har ikke rigtig hørt nogle snakke positivt om det idag..
Kan ikke helt se ideen i at jeg som alm. studerende bliver nød til at arbejde ved siden af studiet for ikke at skulle tage lån?
En af deres grunde er bl.a. at det kun er muligt at læse til betjent i københavn, men er det ikke tilfældet på stort set alle uddannelser.
Hvad mener i om det?
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 68
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.418
Pædagog, lærer, sygeplejeske m.m. De får også kun S.U.!
Selvfølgelig skal politiet studere på lige vilkår med alle andre. Almindelig sund fornuft!
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
Ironi og forbløffelse ,kan forekomme !
aug 2008
Så må de gøre vilkårene bedre for udannet betjente!
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Jep den er ikke helt god. Og den der med arbejde ved siden af studiet, den går vist heller ikke helt, da skolen vist er fra 8-16 (?)! Skal man have et liv ved siden af studiet, så er der ikke meget plads til arbejde
Den nye reform ligger også op til at de gerne vil have folk med livserfaring samt minimum det der svarer til at man har gået på gymnasiet. Det betyder, at mange potentielle ansøgere der er lidt oppe i alderen (25-30år) har måske allerede købt hus, lejlighed eller fået et barn ikke vil kunne få det til at løbe rundt økonomisk. Samme problem er der for de ansøgere der ikke bor i KBH, men skal pendle. De heller ikke vil kunne få det til at løbe rundt økonomisk, da et pendlerkort fra fx fyn til KBH, koster det meste af SU´en.
Der er snak om at SU´en kun er under skoleperioden, og at praktiker bliver lønnede, men intet er sikkert.... De ved heller ikke selv hvad det ender med
okt 2010
Følger: 9 Følgere: 44 MC-er: 6 Emner: 41 Svar: 656
Det er et selvmål for at spare penge.
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
Hvis de har så lidt lyst til at blive betjent at det er pga den løn de får i deres udd. forløb, så er det da klart at arbejdet ikke altid lever op til forventningerne fra den danske befolkning.
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
Får/fik en politielev virkelig 310K om året ?
Hold da kæft mand, det er sgu mere end jeg fik i mit tidligere arbejde som faglært. så overlever de vist en SU løn af og til, de kommer vel til at tjene 200K alligevel.
mar 2004
Som minimum mener jeg at man bør lønne i pg2 og pg4 hvor politieleven arbejder under samme vilkår og tider som uddannede og ansatte betjente
mar 2007
Og jeg formår da stadig at have ca 15timers arbejde ved siden af skolen, som de fleste dage er fra halv 9 til 16..
mar 2004
På læreruddannelsen har man typisk 15-20 undervisningstimer i snit afhængig af hvad årgang man er, dertil følger studiet stort set skoleferierne, Samme med sygeplejerske og pædagoger. Der er heller ikke ret mange timer man har. En stor del af undervisningen er lavet om til selvstudie, dvs ingen mødepligt, så der kan spares penge... Dette er dog forskelligt fra seminarie til seminarie... Men samlet er der masser af tid til studiejob ved siden af studie!
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
mar 2007
men nu har jeg læst på uni, og det er bestemt ikke fordi der er meget tid ved siden af skolen. de par dage jeg arbejder i uge dagene, tager jeg hjemmefra kl 8 og er hjemme omkring kl22 igen, så der lige et par timer til mad og læsning.
mar 2004
Som pædagog, lærer og sygeplejerske er der ikke ret mange timer i snit hvis man ser på hele året. Der er perioder hvor man stort set ikke har undervisning!
Jesper J det må du kunne svare på? Hvor mange timer er der i ugen på politiskolen under pg1 og pg3?
mar 2007
mar 2004
mar 2007
Det svarer ca til 156.000kr før skat, man må tjene som det maksimale, hvorfor er det så helt præcist en anden form for uddannelse får mere end det dobbelte..
Kald mig snæversynet, men det kan jeg ikke få til at hænge sammen.
mar 2007
mar 2004
jan 2008
Mht. skema, så er der altså mange studier som ikke har særligt mange skemalagte timer ugentligt, fordi store dele af studiet er udlagt som selvstudie..i forårssemesteret havde jeg vel ca 12timer på skemaet ugentligt, men sad i gruppearbejde 20-30timer om ugen de 60-70% af studiet er selvstudie...og jeg har også medstuderende som har hus og og bil og børn, men man ved jo hvad man går ind til, så det er jo ikke nogen overraskelse at hvis man vil have råd til den slags, så skal man lægge penge til side inden man starter...
mar 2004
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
"1000vis af studenter der har taget en længeregående uddannelse " mig ,bekendt tager det normalt 3 år og blive student !
men en ting har du ret i , "jeg egner mig ikke til at være betjent "
hvorvidt det jeg skrev var intelligent, er jo ikke sikkert du har indsigt til at bedømme !
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
endnu en gang politisk makværk som hjælper DK nedaf i lortet
okt 2010
Nej, politiuddannelsen er langt fra en uddannelse. Det er arbejde som forpligter langt ude over hvad SU beretter til.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
feb 2008
mar 2007
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Skulle man overveje en ændring ift. ansøgning som Politielev, så burde man måske sætte aldersgrænsen op - og således tiltrække en mere erfaren/voksen person - én som reelt VIL og KAN gøre en forskel. Måske Marc The Man kan komme med et kvalificeret indspark på den front?
/H
mar 2007
Hvorfor ikke lade dem bruge mere tid på det de rent faktisk har meldt sig til, istedet for at sidde bag en skrivemaskine.
Alt i alt, så er der vel en grund til at folk vælger at leve af den lave su i så mange år, netop at de rent faktisk ser frem til deres fremtidige job når de er færdige med deres forgående uddannelse.
Er da svært utilfreds med vores politistyrke, hvis de vælger netop den uddannelse pga høj løn under uddannelsen. Det er vel pga selve jobbet ideen om at tage den specifikke uddannelse, at folk vælger denne?
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Men at sige at man IKKE kan klare sig på SU når man "læser" til betjent er noget vås..
Jeg boede som 21årig studerende på ingeniørhøjskolen i egen lejlighed +100kvm, havde egen bil, og egen motorcykel.. det handler bare om prioritering og om man gider arbejde....
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
Det skam også let nok at have et arbejde ved siden af studie når man er 21 år og bor alene.
men når man er midt i 20´erne.
men hus. familie bil. børn.
så rækker su sku ikke langt. og man mister da hurtigt kone og børn hvis man arbejder så meget at man aldrig er hjemme.
syntes det er selvmål. da det vil blive alle de hjemmeboende 21-22 årige som vil søge ind.
hvor den eneste erhvers erfaring de har erhveret sig er deres deltids job i netto.!
og hvor har i de oplysninger fra med deres løn.
ifølge deres hjemme side hedder lønnen 280.730 måndlig 23.394
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.768
mar 2004
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 94 Svar: 441
Er bedøvende ligeglad med uddannelsen bliver sat ned til SU. For det første vil det gå over i mit favør, da en stor del "useriøse" ansøgere vil hoppe fra uddannelsen. Det er ingen hemmelighed at mange har søgt uddannelsen pga man får løn under uddannelse. For det andet er det kun i skoleperioden. dvs 18 mdr på SU og 18 mdr med fuld løn. Det kan man ikke klage over.
Dog skal det siges, at man mister eventuelle dygtige og kompetence personer, som i en høj alder og med evt kone og barn/børn vil droppe drømmejobbet pga. økonomiske årsager.
Men lad os nu se på det, det er jo trods alt kun en 1-årig periode.
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.033
Køber altså ikke en påstand om at politilærling er verdens hårdeste uddannelse. Hvis vores medicinstuderende kan klare sig med SU+studiejob i skoleperioder så kan panseraspiranterne nok også.
mar 2007
Ja der går måske nogle tabt fordi de har familie m.m., men hvis det virkelig er ens drømmejob, burde man kunne klare sig alligevel.
kan bare ikke se hvorfor man skal gøre forskel på folk. Jeg er da godt over midt 20erne før jeg på nogen måde får en indkomst til at have hus,børn, kone m.m.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
(link fjernet)
Og man undres... sæt alderen *meget* op på ansøgning og bevar den nuværende elevløn!
aug 2008
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Denne streng oser langt væk af denne holdning:
"Når pædagoger, sygeplejersker, lærere osv ikke skal have løn under uddannelse - så skal politielever heller ikke!!!"
Jeg har selv en lang uddannelse, gennemført på SU, studielån og erhvervsarbejde, selv om det er længe siden. Den gang som nu var alle på SU opmærksomme på, hvor lidt man egentlig har til rådighed...... Hvorfor i alverden skal man så tage noget fra en gruppe, der for en gangs skyld har en bedre financieringsmodel.
Politielever indgår som BEMANDING i korpsets vagtordninger. Hvis de skal til at opretholde fritidsjobs, så skal deres del af vagtordningerne dækkes af uddannede betjente - To problemer med dette:
Disse uddannede er ikke til rådighed!
Hvis de var til rådighed, skulle de have betaling oven i elevernes SU og anden financiering - medfører det nogen gevinst???
Forslaget handler selvfølgelig om økonomi - men jeg synes godt nok argumenterne i denne tråd handler om misundelse!!!!
jul 2008
aug 2005
Korrekt, og det har selvfølgelig en ren økonomisk effekt - medgivet:-)..... og lur mig om det stopper der.
Men det ændrer ikke ved det indtryk jeg har af misundelsen som drivkraft i denne tråd......
jul 2008
aug 2005
okt 2010
Sjældent at PG-1 elever bliver brugt men PG-3 elever bliver ofte brugte til bevogtning ved store opgaver.
Så selv når man er på skole så smider man ikke bare fødderne op, nej man er klar.
jul 2008
jun 2006
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 74 Svar: 770
Hvis en læge kan klarer en uddannelse på SU, hvorfor skal en politi betjent så ikke?
De bør få SU mens de er i skole, og så løn under praktikken.. Det lyder rigtig fint!
Og den med at man ikke kan klare sig på en SU hvis man har børn er vist en and.
Man får dobbelt SU hvis man har en unge, og samtidig får man tilskud fra staten, og kommunen. (Børnetilskud, boligstøtte osv. osv.) Og så har de fleste med børn vel en modpart der samtidig også arbejder/får SU, og vedkommende her kan vel også bidrage til økonomien.
Så jeg vil mene det er på tide, og mere end fair.
Hvis politiet så kan bruge deres nu frigjorte ressourcer på at løse kriminalitet, end på at udbetale løn til folk under uddannelse, så er den bare god! =)
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 53
Dertil kommer at der er mange jobs politielever ikke må have pga. uddannelsen som betjent.
Uddannelsen er 37 timer om ugen på skolen, hvor der er mødepligt. I praktikperioderne er der normale arbejdstider (dag/aften/nat/weekend) - så vidt jeg ved, er det ikke sådan på andre uddannelser.
jul 2008
"Erfaringerne fra Norge og Sverige har vist, at SU-ordningerne ikke har betydet en nedgang i antallet af ansøgere eller ændret på gennemsnitsalderen ved optagelsen på uddannelsen."
(link fjernet)
mar 2006
Politiuddannelsen i Danmark kan ikke sammenlignes med Norge/Sverige...
jul 2008
jul 2008
Man kan forøvrigt godt sammenligne æbler og pærer. De ligner hinanden ret meget. Begge to er frugter og vokser på træer. Indeni er der kerner. Og der er en stilk på. Man kan spise dem. Hvis man kan li dem smager de godt. Æbler falder ned fra deres træer. Det gør pærerne også. Lige pånær hestepærer, de falder ned fra heste. Heste spiser til gengæld æbler, hvis de finder et.
mar 2004
Jeg synes det er ok med SU på skoleperioden, så længe at praktikken er betalt, netop da politieleverne indgår som en del af arbejdskraften.
Jeg er enig med Kurt i at det er ærgerligt at man fjerne lønnen for noget som har fungeret... kun med grunden at det er for at spare penge!!!.. Og det viser bare at der er et eller andet der ikke fungerer med økonomien i DK. Det er jo ikke kun politiet der skal spare. Fx er der lagt op til at hver 5-6 lærer i Odense bliver fyret næste år. Ærgerligt er det!
mar 2007
jul 2008
F.eks. påstanden om at politiuddannelse i DK ikke kan sammenlignes med norsk/svensk politiuddannelse. Det er jo bare fordi man ikke bryder sig om konklusionen; "...at SU-ordningerne ikke har betydet en nedgang i antallet af ansøgere eller ændret på gennemsnitsalderen ved optagelsen på uddannelsen."
(link fjernet)
Det giver jo netop kun mening at sammenligne noget, når man ikke sammenligner det med sig selv.
mar 2004
Jeg har 3 makkere her i Odense der har droppet tanken. Den ene har allerede været til optagelsesprøve, men vil ikke kunne få det til at løbe rundt økonomisk, da han bor i en ejerlejlighed og lige har fået 1. barn. Det kan godt være han kan sælge lejligheden, men man skal lige huske på at der så er den anden halvdel det jo også vil komme til at gå udover. Det kan også godt være at han kan spare op, men det er så lidt sværtm da han er grafiker uden job.. Han ville være dne perfekte betjent, så i mine øjne et tab for politiet....
Fint nok at de udtaler det intet har at sige, men noget har det jo at sige, for der er der ihvertfald en der ikke kommer derind pga de nye regler!
jul 2008
Ja det er ikke dig der siger at den ene panseruddannelse ikke kan sammenlignes med den anden, det har Lasse L sagt. Du siger at medicin og politiskole ikke kan sammenlignes. Men det kan de jo selvfølgelig godt. Begge uddannelser indebærer praktiske øvelser. Værsgo, der var en sammenligning, så det kan jo godt lade sig gøre.
Politiet har selv lavet den undersøgelse af ansøgere og følgende sammenligning og nået en anden konklusion end dig. Forskellen er at du generaliserer ud fra egenerfaring og politiet gør det ud fra statestikken. Jeg mener naturligvis at politiets egen konklusion ud fra statestikken over faktiske ansøgere er mere relevant end en enkelte lægmænds generalisering ud fra egen vennekreds.
mar 2004
En der ikke skal ofre ret meget behøver jo nødvendigvis ikke brænde mere for det end fx min makker, der skal ofre meget mere.. et er jo et spørgsmål om hvad situation man er i og hvor meget man er villig til at ofre.
Bor du fx i Brøndby Øster ved siden af Politiskolen i en lejlighed uden kæreste og barn kontra bor du på fyn i hus med kæreste og barn, Så giver det sig sig selv at personen ved siden af politiskolen vil have meget nemmere ved en sådan uddannelse, men det er da langt fra ensbetydende med at han brænder mere for det!
Jeg ser egentlig ikke noget problem i at de laver skoleperioden Su berettiget, jeg synes bare det er ærgerligt at konsekvensen er at dem der er lidt oppe i alderen og har sat sig meget mere økonomisk, ikke vil kunne få det til at løbe rundt uden at skulle ofre rigtig meget.. Det sorterer folk fra som ellers havde mulighed for uddannelsen før.
Desuden så behøver de folk der brænder for det jo heller ikke være de bedste betjente.. Der er jo desvære et par magtsyge klaphatte imellem.. Og hvem siger at de ikke brænder ligeså meget for det som andre? For mig er det nødvendigvis ikke et spørgsmål om at få de folk ind der brænder for det, men derimod de folk der egner sig bedst til det.... Og jo flere ansøgere man kan få ind som eller opfylder betingelserne jo bedre, for det giver politiet mange flere at vælge imellem! Så man netop kan få sorteret de bedste fra og give dem uddannelsen...
mar 2004
" få de folk ind der brænder for det, men derimod de folk der egner sig bedst til det"
rettes til " få de folk ind der brænder mest for det, men derimod de folk der brænder for det og egner sig bedst til det"
jul 2008
Selvfølgelig er det nemmere for en der bor i brøndbyøster. Men det er jo ikke en menneskret at gå på politiskolen - nogle har jo ikke fysikken, økonomien, intelligensen eller noget andet der skal til. Skolen er der hvor den er og hvis man ikke gider tage der hen må man lade være.. og nu normaliserer de hyren, så panserelever skal få det samme som andre elever når de sidder på skolebænken - hvis man ikke gider, eller ikke har evnerne eller ressourcerne... så må man undvære. Man kan jo ikke få ALT forærende, og det er jo lige så svært at blive bager, IT-ingeniør eller journalist, hvis man samtidig vil have en dyr ejerlejlighed, avle kids, forsørge konen osv.
mar 2004
Desuden er da ærgerligt at det nu ikke muligt mere når det nu har været det i al den tid uddannelsen har eksisteret. Så kan det da godt være der er andre uddannelser der ikke har haft samme "luksus", men synes da oser af en "jantelovs" agtig indstilling at man skal argumentere for at det er helt i orden nu andre uddannelser også er SU berettiget. Kan undre mig over at man istedet ikke synes det er ærgerligt, at en besparelse skal gå ud over en uddannelse... For uanset hvordan man vender og drejer det, så er det altså en falliterklæring af mindre grad, at man fjerner en uddannelses ellers faste løn pga man skal spare... Det er jo i bund og grund det det drejer sig om. Det drejer sig jo ikke om hvorvidt det er ok eller ej...For det kan vi jo se i denne tråd at der er argumenter til for både for og imod..
jul 2008
Hvis der endelig skal være ekstraordinært statsstøttede uddannelser, hvor man både kan studere og have råd til ejerlejlighed, så giver det da mere mening at bruge de ressourcer dér hvor der mangler ansøgere frem for ved politiet hvor der er rigtligt med ansøgere. Ja, det er rart at have mange ansøgere så man kan vælge de svage fra - men der er altså også brug for skolelærere, brandmænd, læger, sygeplejersker, økonomer osv. DJØF udtaler at der seriøst vil mangle folk fra 2015. Så guldregnen skal nok hellere rettes mod handelsskoler og universiteter, hvis pengene skal gøre en reel nytte.
mar 2004
Og mht til andre landes erfaringer, så er viser netop mit eksempel med min makker at den ikke holder stik. Der er ihvertfald en der må vælge det fra....
Tror nu også forskellen ligger i at mange andre uddannelser tages / startes i en tidligere alder, hvor man ikke er sat økonomisk. Der er ligeledes krav til en minimumsalder ved Politiet. Det er der ikke på de andre uddannelser der er nævnt herinde. Desuden ser Politiet netop gerne at man i forvejen har en uddannelse eller erhvervserfaring. Det betyder også at der er en chance for at man ikke kan få SU da ens klip er brugt. Det sorterer de folk fra som ellers er egnede om som Politiet gerne ser tage uddannelsen.....
Jeg synes som sagt, at det er ærgerligt... Som skrevet en fallit erklæring i mine øjne... men er da glad for at de i det mindste lønner i praktikkerne..Det vil stadig gøre det nemmere for den der kommer langt fra eller er sat økonomisk
jul 2008
Man kan vende og dreje alt i sin argumentation - ligesom du drejer tingene i din argumentation for overbetaling til politielever, kan jeg jo også dreje de samme ting til, at den høje hyre som panserlærling har ført til en overrepræsentation af kortsynede trømmere blandt ansøgerne der har fejlsatset på uholdbare uddannelser og sat sig i luxusfælden uden en sikker indkomst, og taget politiskole fordi den gav penge på bankbogen uden egentlig at gide lave politiarbejdet - og derfor skifter de så igen job/uddannelse eller fortsætter i politiet som utilfredse folkeplagere og alkoholiserede motorsagkyndige. Og det er derfor at vi har bandekrige, spritbilister og narkohandlere. Og det er en falliterklæring at blive ved med at fremelske de tendenser ved at tiltrække de grådigste ansøgere. Jeg har nemlig mødt nogle korrupte pansere og så viser mit eksempel jo at den holder stik.
- en subjektiv drejning af problematikken, ligesom som din egen, og ligesom din argumentation tager denne heller ikke højde for "...at SU-ordningerne ikke har betydet en nedgang i antallet af ansøgere eller ændret på gennemsnitsalderen ved optagelsen på uddannelsen." i vores nabolande.
- og jeg vil lige sige at jeg ikke refererer til dig eller dine venner i argumentationen. Jeg lavede selv fejlen og uddannede mig i IT-sektoren efter dot.com boblen
aug 2005
Bortset fra at jeg ikke hedder Kurt, så er vi to vist temmelig meget på linie.
Jeg kan da sagtens se et besparelsespotentiale, men jeg fatter ikke at der skal spares på noget som helst uddannelsesområde, samtidig med at vor kære statsminister deklarerer at den danske uddannelser generelt skal være blandt verdens 10 fremmeste inden for deres respektive retninger.
Tiltaget i denne tråd lugter for mig langt væk af, at kan man ikke gøre det lige godt for alle, så kan da prøve at gøre det lige skidt.....
jul 2008
aug 2005
Det er netop det, det gør ....fantastisk at en smule misundelse kan promovere betonsocialdemokratiske holdninger frem i dette eller meget lidt røde forum - interessant:-)
jul 2008
mar 2004
Chefen som jeg også skrev tidligere, så er der argumenter for og imod. Det er vi begge klar over....
Vi to er så bare ikke enige på alle punkter.... Men rart at kunne diskutere uden der er mudderkast.
mar 2006
Der er stadig ingen tuderi fra min side - blot undren over at politikerne forventer at kunne disponere over politielever i samme omfang, men uden løn. Jeg ville ikke risikere liv og lemmer for at nedtone en demonstration (f.eks. cop15) på en SU....
Citat:
”En væsentlig forskel på politiuddannelsen i Danmark og politiuddannelserne i Norge og Sverige
er, at politieleverne i Danmark er ansatte ved politiet, mens politieleverne i Norge og Sverige
betragtes som studerende. Denne forskel betyder bl.a., at politieleverne i Danmark i modsætning
til i Norge og Sverige medregnes som en ressource for politiet”*
”I dag betragtes politieleverne – særligt i praktikperioderne – som en ressource for politiet og
er en del af politiets generelle beredskab. I deres praktikperioder udfører politieleverne i stort
omfang politiopgaver svarende til fastansatte politifolk, mens de under de teoretiske forløb
kan anvendes ved politiopgaver med særlige mandskabsmæssige behov. Denne anvendelse af politieleverne kan som udgangspunkt ikke foregå, hvis politieleverne ikke er i et ansættelsesforhold med politiet.”*
Ifølge politiet har den danske uddannelse haft et højere niveau og har været anerkendt blandt udenlandske kolleger. Dette har jeg ikke kunnet finde på skrift, desværre.
Uddannelsen i Norge/Sverige er mere teoretisk, hvilket jeg ikke mener, er et plus. Personligt tror jeg at man vil lære mere i "marken" som elev, i stedet for at sidde i et klasselokale og læse bøger.
Gennemsnitsalderen for optagne i Norge/Sverige er 24-25 år, hvilket er lavere end i herhjemme. Politiet ønsker ansøgere med erhvervs- og livserfaring og gerne en anden form for uddannelse – hvilket ikke helt harmonerer med SU-satsen – i mine øjne. De forventer ansøgere der er midt/sidst i tyverne, har uddannelse og erhvervserfaring – de fleste af den målgruppe har med stor sandsynlighed familie/bolig, som ikke kan finansieres på SU (medmindre man bor i Brøndby og kommer i praktik i København). Det er de færreste uddannelser, jeg kender til, hvor det bliver pålagt studerende at skulle flytte op til 6 gange (F.eks. ansøger bosat i Sydjylland -> Skoleperiode i Brøndby -> praktik i Nordjylland -> skoleperiode i Brøndby -> tilbage til Nordjylland -> aftjene beredskabet i København -> tilbage til Nordjylland)
Det er korrekt at f.eks. sygeplejersker også er i praktik under uddannelsen på SU – men de indgår ikke i det normale vagtskema (dvs. ingen aften/nat arbejde) dertil kommer det at de altid har en bagvagt/læge bag dem, som kan tilkaldes hvis der er tvivlstilfælde. En politielev har ikke mulighed for at råbe efter hjælp under en opgave… Det forventes at de påtager sig opgaven og udfører jobbet.
Jeg er dog ikke uenig i, at uddannelsen måske har brug for en reform/lønændring – jeg mener blot at som udlægget er fremlagt, så forventer politikerne samme arbejdskraft/arbejdsindsats til langt mindre løn. Ifølge min erfaring fra erhvervslivet, hænger de to krav ikke sammen….
*Følgende info er fra justitsministeriets rapport om ændring af politiuddannelsen
mar 2006
jul 2008
Læger risikerer også at skulle rejse til deres praktikplads. Motorcykelmekanikerlærlinge risikerer også at skulle rejse for at få en praktikplads. Postbude bliver våde i regnvejr og bagere skal tidligt op. Igen; hvis de ikke vil det, så må de fortsætte på dagpenge eller i det rigtige arbejde de havde før de ville ind og lege betjent. Livet er hårdt for alle, og bare fordi nogle vil være statsansatte er der - ifølge politiet selv - ingen grund til at forgylde dem med en masse ekstrapenge, for der kommer ifølge politiet selv "...ingen ændring i antallet af ansøgere eller ændret på gennemsnitsalderen ved optagelsen på uddannelsen." hvis man fjerner de ekstrapenge. Det skriver poltiet selv på deres infoside (link fjernet) og jeg betragter det derfor som etableret faktum. Det er så din egen sag hvis du vil hævde, at du ved bedre end politiet, når det kommer til politiets egen uddannelse. -Men hvis du ikke vil lave sammenligninger og ikke vil lave undersøgelser og samtidig afviser politiets egne undersøgelser, sammenligninger og konklusioner - så mangler du jo belæg.
Du skriver at politiet foretrækker at deres ansøgere tager en anden uddannelse, før de søger ind. Hvis du kan henvise til hvor de siger det, så gør det lige - jeg tvivler stærkt på at det ønske deles af vores politikere, for det er da en ualmindeligt dårlig investering for samfundet at udlære en skolelærer i fem år der så bare tager på politiskole istedet for at undervise.
Så længe der er for mange ansøgere ved politiet og for få der gider uddanne sig til f.eks. økonomer, så er lokkepengene jo bedre brugt på universiteterne end på politiskolerne, hvor pengene ifølge politiet selv ikke gør en forskel; dvs. "...ingen ændring i antallet af ansøgere eller ændret på gennemsnitsalderen ved optagelsen på uddannelsen." (link fjernet)
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 880
aug 2005
He - gu' skal de da ej, og lærlinge skal ikke have lærlingeløn leve af, bankelever, butikselever skal på SU-niveau, og selvfølgelig skal alle, der på en eller anden måde får fire kr mere end andre barberes helt tilbage til SU niveau
.....LAD OS ENDELIG SIKRE, AT INGEN TILSYNELADENDE HAR FORDELE FREM FOR ANDRE
.....Ironi KAN forekomme i ovennævnte!
mar 2006
De har blot fravalgt de ansøgere de ikke har fundet modne nok - jeg har dog kun kendskab til 2 klassehold på skolen, igennem kammerater, og der har gennemsnitsalderen været 26.5 og 28.5 år.
"Du behøver ikke at have en bestemt uddannelse for at blive politibetjent, men du skal være moden og have en god portion livserfaring."
(link fjernet) - Jeg kan osse linke til politiets hjemmeside...
Man kan vel diskuterer hvornår man har en "god portion livserfaring" - jeg mener ikke at man har det, når man kommer ud af gymnasiet eller når man er 23 år gammel...
Du bliver ved med at henvise til stakkels mekanikere og postbude - men lur mig om man ikke kan blive mekaniker andre steder end i København...
Så det ikke kræver at man skal flytte evt. familie for at få økonomien til at hænge sammen. Der er langt at pendle fra Nordjylland til Brøndby - især når transport ikke er fradragsberettiget på SU ;o)
feb 2008
rekrutter - er uddeannelse til soldat - ergo SU til dem
konstabel det samme
etc etc etc
sæt i gang og lad os få ryddet op en gang for alle
jul 2008
Så kan man råbe op om sine venners venner eller henvise til uofficielle krav og uskrevne regler, lægmands subjektive vurderinger af hvad der er modenhed osv. -det ændrer stadig ikke ved politiets egen udmelding.
Hvis politiet derimod meddelte, at en normalisering af lønnen ville gå ud over ansøgernes antal og kvaliteter, så kunne man overveje forskellige lokkemidler. Men politiet meddeler jo netop det modsatte. Der er ingen rationel grund til at blive ved med overbetaling.´
Mon ikke de røde piber får en anden lyd hvis der skal snakkes om overbetaling til privathospitaler? -jojooo, så længe det handler om at rive penge ind til det offentlige, så er det jo uomtvisteligt godt i sig selv, uanset om det har en effekt eller ej -nåja og usammenligneligt! tsk tsk!
Lasse L, hvorfor skriver du først at der er uskrevne regler om at man skal have haft en anden uddannelse eller unaturlig modenhed - når du så derefter giver et citat hvor der står at anden uddannelse IKKE er nødvendig og man bare skal være moden og have livserfaring? Sådan er det jo på ALLE halvseriøse uddannelser
mar 2004
Hvis vi taler skattekroner så er det jo minimalt hvad der kan spares på disse uddannelser om de er lønnet eller ej...
jul 2008
mar 2004
jul 2008
jan 2008
Politiet på su..