{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At køre uden gyldig forsikring
  • #1   25. okt 2010 Ja det er jo desværre sådan det går og selv ikke 50000 skræmmekampagner får en 16 årig hvalp til at tænke over sådan noget.

Det er farligt at leve, især når man er 15-22 årig ung mand.

Man skal nok i højere grad appelere til forældrene.

• #2   25. okt 2010 Fair nok..

• #4   25. okt 2010 Jeg læste artiklen tilligere i morges. Og tænkte KLAPHATTE.
    Det er sgu da kun uansvarlige mennesker der sætter sig ind i / op på køretøjer der ikke er forsikret.
    Ham der har slået hovedet godt og grundig, fortæller i retten at han er ligeglad med om der er forsikring på de køretøjer han sætter sig op på, endda uden styrthjælm. Sådan en idiot skal efter min mening ikke ha 5 flade ører i erstatning.
    Bare min mening....

• #5   25. okt 2010 Det er da sjovt, at han kan få erstatning, når han gør noget ulovligt..

• #6   25. okt 2010 Marc (Kokkedal) J

ja det virker lidt underligt ??

• #7   25. okt 2010 Marc: Det er jo ligesom at begå et indbrud og så falde igennem et ovenlysvindue der ikke er i orden, så må producenten betale og tyven bliver så sigtet for indbrud, 2 seperate sager!

De har jo i forvejen ikke noget at bruge deres hoveder til, så brug dem da bare til at ødelægge bomme osv med!

• #8   25. okt 2010 Set i bagkundskabes klare lys er det nok ikke det smarteste. Og os der sidder her, er formentlig ( I hvert fald af alder måske ikke af sind) ældre end 16 år.

Havde det været to branderter på 40-45 år så havde jeg nok også sagt som jer.

Men nu er det to knægte på 16 år... Og hånden på hjertet, hvor meget tænkte i selv over, om jeres forældres forsikring nu også dækkede når i høvlede over stepperne, på den borede Kreidler, uden hjelm, ned til grillen eller ungdomsklubben.. Jeg gjorde i hvert fald ikk. Man må sgu ku forstå at det bare ikke er samme overvejelser man gør sig når man i bund og grund kun stadig er et stort barn i forhold til når man er voksen.

Jeg er 100% enig med det som Kim skriver med, at det i sidste instans er forældrenes ansvar, og det ender vel også med at det er dem der kommer til at hæfte, hvilke gør det ikke mindre tragisk.

• #9   25. okt 2010 Jeg syns jo slet ikke retten bør involverer sig i sådan en sag....

En knallert er i min verden ikke lovlig at køre to mennesker på, og følgelig har den skadelidte selv accepteret risikoen da han satte sig bagpå og gjorde det uden hjælm.....

Der er to til tango.......

• #10   25. okt 2010 Jim K har da ret m.h.t. unge menneskers manglende betænksomhed, men jeg tænker mere på en tråd der blev oprettet herinde for ca. 2 uger siden. Jeg tror at den hed noget i retning af "Fucking Pansersvin" hvor trådopretter "stolt" fortalte at han var blevet stoppet på en "stor" scooter uden nr. plade og nærmest var ligeglad med konsekvenserne og forsvarede sin handling med at han selv var ansvarlig for sine handlinger så det er altså ikke kun teenagere der kvajer sig på den måde

• #11   25. okt 2010 "Mon ikke samme regler kan gælde hvis man:

Kører stor MC på "lille" kort
    Kører uden gyldig nummerplade
    etc.."

Det er helt forskellige situationer.
    Uden nummerplade har du ingen forsikring.

Med lille kørekort er der tegnet forsikring, og den dækker helt på samme måde som hvis kørekortet var i orden, når det handler om ansvarsforsikringen.
    Kaskodækningen kan være problematisk.

• #12   25. okt 2010 Gert enig...

Som jeg også skrev havde det været to voksne mennesker, så havde jeg sgu ment at de selv måtte stå for de udgifter det har kostet.

Mht.. Til den tråd... og andre fra ham.... Mads tror jeg han kaldte sig.. Tjaa hva jeg har ku læse var han vist enten bare en provokatør eller bare uden for pædagoisk rækkevidde.. smiley

• #13   25. okt 2010 Niklas

Når en knallert kan køre mere end de tilladte, kan en forsikring gøre regres hos ejeren..... så er den ikke længere det som forsikringen har forsikret, risiko beregningen er en helt anden.....så forsikret eller ej....det er ikke sikkert at den "Virker" for den der har tegnet den......

Det er sikkert heller ikke mere "ulovligt" at køre to på en knallert, end at køre for stærkt, det er domstolene der betragter det issue.....

Mht til brændte skoler..... staten er selvforsikrene så det er op til staten at gøre krav på nedbrændte bygninger eller inventar......

Biler der er kasko forsikrede betales af den, og dem der kun er ansvar på, kan skadelidt selv gøre krav overfor ansvarlige forældre og de skadevolden børn......

Jeg mener IKKE at staten har et ansvar overfor at "fællesforsikre" adfærdsvanskelige børn......

Med venlig hilsen Mikael.

• #14   25. okt 2010 Niklas

I værste fald kan en godt tunet knaller sidestilles med en MC uden afgift, registrering og forsikring samt en for ung kører uden kørekort........... den lever op til alle kriterier som MC.... ydelse...hastighed osv...

• #15   25. okt 2010 Niklas.. Jamen så var du da.... Well... Lidt fornuftig... smiley

Kan bare ikke se man kan gøre børn økonomisk ansvarlig på den her måde, med et erstatnings krav i den her størrelse.. De forældre bliver nu forgældet til op over begge ører nu formentlig resten af deres dage.. Tragisk nok med knægten der slog hovdet nu er en hel familje nu også endnu dybere pårørt af dette.. Sgu et trist trist land vi lever i efterhånden.

• #16   25. okt 2010 Kan man køre galt kan man også selv rette op påå skaderne.
    Har mærket det på egen krop.

Da jeg bor i Grækenland dækker sygesikringen ikke dernede.
    Da jeg arbejde her i Danmark kan jeg ikke få en sygesikring i Grækenland. MC'en er forsikret.
    Da jeg for et par måneder siden ramte et autoværn og lavede et meget kompliceret brud på skinnebenet fik jeg af den danske sygesikring at vide at det måtte jeg selv råde bod på, så jeg måtte smide 15000 kroner for at få lov til at komme ud fra hospitalet.
    Er selvfølgelig taget til Danmark og suger på sygesikringen nu.
    Kunne lige forestille mig at skulle betale for mindst et halvt års operationer og efterbehandlinger når de 15000 var for 5 dage.

• #17   25. okt 2010 personerne er jo over 15. ergo bliver regningen pålagt dem selv. ikke forældrene. det er nok dem der tager lånet i banken, men knægten kommer helt sikkert til at betale selv...

• #18   25. okt 2010 "Når en knallert kan køre mere end de tilladte, kan en forsikring gøre regres hos ejeren..... så er den ikke længere det som forsikringen har forsikret, risiko beregningen er en helt anden.....så forsikret eller ej....det er ikke sikkert at den "Virker" for den der har tegnet den......"

Vrøvl.

• #19   25. okt 2010 Steffen

Det er jeg sgu ikke sikker på du har ret i........

Jeg har set biler med "forkerte" motorer ilagt, blive afvist af forsikrings selskaber......med begrundelsen at det ikke var det køretøj de havde forsikret......

• #20   25. okt 2010 Steffen...

Ud over at være arrogant og bare skrive vrøvl..... kan du måske oplyse læserne om din guddommelige viden..... så vi ignorante stakler kan blive oplyst ved din sjæls lysende flamme af vid.....*griner højt*

• #21   25. okt 2010 Sjovt jeg kommer straks til at tænke på ham herinde fra, som forleden var blevet stoppet af politimanden og ingen forsikring osv. havde, kan i huske ? smiley

• #22   25. okt 2010 Kasper, det er ham, Gert henviser til højere oppe!!

Mads på E eller noget!

• #23   25. okt 2010 Jesper det har du sq ret i!, Men Ja Gert den tråd kan jeg godt huske smiley Hva blev der mon af ham smiley

• #24   25. okt 2010 @ MIlael E
    Ud over at være arrogant og bare skrive vrøvl..... kan du måske oplyse læserne om din guddommelige viden..... så vi ignorante stakler kan blive oplyst ved din sjæls lysende flamme af vid.....*griner højt*

Dejligt at du morer dig, - jeg synes også at det er underholdende når folk ophøjer deres fantasi om noget de ikke har den fjerneste idé om, til kendsgerninger, og forgylder offentligheden med deres uendelige visdom.

Men det jeg fastholder at det er det det bedst dækkende ord for dine gætterier.

Jeg har skrevet om det så mange gange herinde at jeg er ret sikker på at flertallet er ved at være trætte af at læse det igen.

Men nu får du det.

Lovpligtige ansvarsforsikringer er gennemreguleret ved lov.
    Det lovgivningen siger om regres er:

Færdselsloven

Forsikringsselskabets hæftelse og regres

§ 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

Og "forsikringsbegivenheden" er den handling man begår i trafikken, det har intet at gøre med om knallerten kan køre hurtigere end den må, eller om man har kørekort til det man kører på eller i.

Jeg er eksamineret assurandør og har arbejdet med det i 20 år.
    Men det kunne være interessant hvis du kunne henvise at lovgivningen eller retspraksis har ændret sig for nylig, eller har anden relevant underbygning af din påstand.

• #25   25. okt 2010 "Stk 2 En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

Jeg vil jo nok mene at der et tale om grov hensynsløshed, når en knallert der må køre 30 km/t f.eks kører 120 km/t..... eller er det bare mig der er en tumbe?.....

Jeg leder lige lidt efter noget konkret.... og vender tilbage....

• #27   25. okt 2010 "Jeg vil jo nok mene at der et tale om grov hensynsløshed, når en knallert der må køre 30 km/t f.eks kører 120 km/t....."

Der er visse steder det vil være groft hensynsløst at køre 120 km/t - men hvis der skal gøres regres vil det blive gjort uanset om det er en MC hvor maskinen lovligt kan køre 120 km/t andre steder, eller en knallert der ikke må køre mere end 30 km/t.

Stadig, det er handlingen der tæller og ikke køretøjet.

• #28   25. okt 2010 "Det kan godt være at min knallert kunne køre over 110 km/t men forsikret var den."

Dagens kommentar, så hvis du kører et barn over med 110km/t så har du samvittigheden i orden fordi den er forsikret, mens en der kører 35km/t uden forsikring er en idiot ??

• #29   25. okt 2010 Og som jeg skrevi den anden tråd:

Shit folk er hellige.. Man var jo uddødelig som 16 årig.. jeg har 48 sting som bevis på det og jeg fortryder intet.. Nogen (langt de fleste) slipper afsted med alt, mens andre ender som ham i linket, og så er han jo et fjold..

• #30   25. okt 2010 Dette emne er jo lissom at stikke pikken i en hvepserede.
    Jeg har stadig den opfattelse (for at holde mig til trådstarters emne) at IDIOTER der vel vidende der IKKe er forsikring på det køretøj de sætter sig op på, burde ikke få 5 øre i erstatning.
    Og til de fjolser der ligefrem er stolt over div. ar og brækkede lemmer de pådrog sig da de var yngre, ka jeg kun kommentere. "håber ikke i fik en skid i erstatning, for ingen af jer har fortjent det" Altså kun dem der vidste at de ikke havde tregnet forsikring og til dem hvis knallerter kunne køre mere end 100 kmt. (de 100 kmt. er nok også mest pral).

• #31   25. okt 2010 Jeg må formode ud fra tråden

At hovedparten herfra lige spørger til forsikringsforhold, når i springer i en Taxa, en bil der lige mutter jer hjem, eller bagpå en kammerat når knallerten svigter

jep 2 gutter der var rigtig uheldig i deres handling, vi andre har bare været heldige

• #32   25. okt 2010 Er skuda enig med Peter...

JA mange laver noget lort som unge, og blev de bustet, første gang, fortsatte de måske ikke som voksne, som flere herinde gør..

Fører har lavet noget lort.. BETAL..

jeg har INGEN medlidenhed med ham!!!!

Kender en pige, som knokler røven ud af bukserne, for at holde skinnet på næsen, manden forlod hende, med ½år gammelt barn, rejste til Spanien, med en piga han mødt. huset gik på tvang. firmaet hun var "medejer" af, gik nedenom og hjem.
    hun er 32 og har en gæld på flere mill. kan dårligt betale sine udgifter i den lejelejlighed, som kommunen "hjalp" hende med at få (husleje 2V 7000 om måneden.) hun har ikke engang råd til at flytte, kan ikke betale et indskud.... OG så blev hun lige fyret, i mandags for en uge siden.......

HUN kan få min ynk, HENDE har jeg sku ondt af.....

De knallert idioter, som er til fare for sig selv, og os andre, DONT DO THE CRIME, IF YOU CANT DO THE TIME! hold dog op med det tuderi.

JA vi har sikkert alle lavet lort. gik det godt, var vi HELDIGE, det var IKKE et tegn, fra de højere magter, om at det var i orden, det var FUCKING held!!

Måske jeg er kedelig, ELLER havde ordentlige forældre???????
    MINE knallerter VAR forsikrede, og NEJ kørte ikke rundt, før kortet var taget!!!!

HVOR er forældrene i meget af det lort man ser? mine havde da ikke accepteret, at jeg havde kørt uden forsikringeller lignende!!

JA knallerten kunne køre 45! (og den næste 85, den næste 60 osv....)

OG JA blev bustet, mistede delene osv.......

Tuede man?? NEJ man vidste chanchen var der, når man lavede noget lort!!

DET er ikke en meneskealder siden det her, det var vel bare tilbage i start 90erne!!

• #33   25. okt 2010 jesper hvem tuder

• #34   25. okt 2010 OG JA blev bustet, mistede delene osv.......

Tuede man?? NEJ man vidste chanchen var der, når man lavede noget lort!!

Nej Jesper du tuede nok ikke fordi du har mistet nogle dele til et par tusinde, men var du kørt ind i et barn hvor det eneste du var forskyldt i var høj fart, og du skulle betale erstatning af egen lomme, selvom du er forsikret, selvom du har hjelm på, selvom, selv.. så tror jeg godt nok du ville tude over en lille fejltagelse da du var 16år kan ruinere dig senere i livet..

• #35   25. okt 2010 Mirza A.
    Jeg tro gu at du og Jesper er enige.
    Jeg har en lille tilståelse.
    Første juledag 1978. kom jeg til at nappe mors gamle bil. Det var desværre den første snevejrs dag dette år, og jeg var 14 år gammel.
    Min KÆMPE erfaring med at køre bil kunne ligge på et meget lille sted, og det endte da også med at vi rullede rundt på taget i mutters dyt.
    Det var meget svært at løbe fra ansvaret da jeg havdet nappet nøglerne til bilen, og der kommer Michael E`s kommentarer til rette. Forsikringen betalte i første omgang, men jeg kom til at betale HVER en krone tilbage til forsikringsselskabet( regress) og afdragene startede da jeg begyndte at tjene penge som lærling.
    HVER en krone blev betalt tilbage i min læretid som mekaniker, men gud hvor jeg glad for at jeg ikke ramte nogle uskyldige mennesker, bare fordi jeg var udstyret med en kyllingehjerne og ikke kunne lade min gamle mor`s bil stå.
    JEG LÆRTE AF DET....

• #36   25. okt 2010 Steffen Århus.
    Nu ved jeg at Michael E. Ikke er arrogant, men han ved en masse ting som ingen andre ved, men som andre burde vide meget mere om.
    Men efter som du er den klogeste her på tråden, kan du måske forklare hvordan en 14 årig knægt kan blive økonomisk ansvarlig for handlinger han IKKE burde have foretaget sig (mig).
    Stik mig lige nogle paragraffer, så jeg kan få mine surt tjente penge tilbage.
    Kan lige tilføje at det var ikke min mors skyld. Jeg fandt selv på at stjæle bilen.

• #37   25. okt 2010
    Peter, det var kaskoen du måtte betale tilbage.

Den anden diskussion gik på ansvarsforsikringen.

• #38   25. okt 2010 Steffen

Handlingen i at køre to på en knallert er vel så også en uansvarlig handling, hvis det er ulovligt?

Såvel som at det er uansvarligt at køre på et køretøj der i lovens forstand er ulovligt at køre i trafikken på...

Havde det nu været en registreret bil uden bremser..... så havde det været uansvarligt at køre i den fordi den ikke kan bremse.....

Og jeg er sikker på at havde ansvarsforsikringen skulle punge ud i Peters tilfælde, havde forsikringen også hævet dem hos ham....

Som assurandør er du vel mest vant til at sælge forsikringer? eller tager jeg fejl?

Med venlig hilsen Mikael.

• #39   26. okt 2010 Steffen.
    Nu har du sat mig lidt tilbage???
    Kaskoen dækker de skader man evt. forvolder ppå sine egen ting: Ik.
    Ansvar er vel det man forsikrer sik imod, hvis man forvolder skade på andre(lovpligtig ansvarsforsikring)
    Men du kan en masse paragraffer. Stang mig nu en masser paragraffer der frigør mig for et hvert ansvar i forbindelse med at jeg stjæler min mors bil. Smadrer den, samt noget at Århus kommune`s materiel i en alder af 14 år. Kam jeg få pengene til bage, så køber jeg sgu en R1èr. det er 31 år siden...........

• #40   26. okt 2010 @ Peter

Nu er det ikke mig der har kaldt Mikael arrogant, men ham der kaldte mig arrogant - jeg citerede ham bare.

Der er intet i vejen for at en 14 - årig kan blive økonomisk ansvarlig for sine handlinger, men der er noget i vejen med at ansvarsforsikringen gør regres mod ham, fordi han snupper en bil og kører galt, det er der bare ikke mulighed for i loven, med mindre han har udvist "en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløs"

Men læs lige dette uddrag fra bogen "Find vej i forsikringsjunglen" der er skrevet af Jes Christiansen fra Forsikringsoplysningen.
    Det er relevant i forhold til din episode som 14-årig, sådan som du beskrev den. Det kan være at du har flere detaljer, som gør at situationen er en anden.
    Men det skal mildest talt være en vild omgang, før retten tillader et forsikringsselskab at gøre regres for udbetalte ansvarsskader, mod en 14 - årig dreng. Er du sikker på at du ikke kun betalte for kaskoskaden?

http://books.google.dk/books?id=Zkiyul-HheUC&pg=PA133&dq=ansvarsforsikring+regres&ei=lSHXS-KABZniyQTtptnzBw&cd=1#v=onepage&q=ansvarsforsikring%20regres&f=false

@ Mikael.

Man opererer slet ikke med begrebet "uansvarlighed" i lovgivningen.
    I disse sager tager man lovens bogstav meget alvorligt, og der skal altså være tale om "en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløs" før en ansvarsforsikring kan gøre regres
    At en handling er ulovlig, betyder ikke automatisk at den er ansvarspådragende. Det er to forskellige begreber. Og det betyder slet ikke at den er grov hensynsløs.

Dette her er børnelærdom i forsikringsbranchen, og et emne man tæsker igennem i den første uge af uddannelsen.
    At en assurandør sælger forsikringer, betyder ikke at han ikke ved noget om hvordan de virker, men det er 10 år siden jeg har solgt en forsikring, og jeg har haft mange forskellige funktioner - herunder skadebehandling - hvilket er helt normalt at sætte folk der skal sælge forsikringer til, så har man også en idé om hvordan de virker i praksis.

• #41   26. okt 2010 Mirza, vi er HELT enig, det var det jeg mente med, at være heldig, ikke klog ;:-)

CITAT:
    JA vi har sikkert alle lavet lort. gik det godt, var vi HELDIGE, det var IKKE et tegn, fra de højere magter, om at det var i orden, det var FUCKING held!!
    --------------------
    men var du kørt ind i et barn hvor det eneste du var forskyldt i var høj fart, og du skulle betale erstatning af egen lomme, selvom du er forsikret, selvom du har hjelm på, selvom, selv.. så tror jeg godt nok du ville tude over en lille fejltagelse da du var 16år kan ruinere dig senere i livet..
    --------------------

MÅSKE havde jeg tudet, så havde det sku været over barnet.
    Ramte faktisk et barn, for 8 år siden, som løb ud foran min MC, jeg kom på en lille vej, med kun 40 kmt. Barnet kom direkte fra en opgang, ud foran mig, havde IKKE en chanche....

TRO mig, det sidste du tænker på, når barnet ligger og bløder, er penge......... Den dag i dag, kan jeg vågne med et spjæt om natten, og se det barn løbe ud foran mig, og tænke, hvorfor kan den ikke bremse hurtigere???

Barnet kom sig 100% det var ikke mere alvorligt, end et kraniebrud.
    SKYLD var ikke på tale undervejs, jeg kunne ikke nå at bremse, så havde jeg kørt for hurtigt, og ikke efter forholdene! Min forsikring, tog sig af det, og jeg købte selv chokolade m.m. til barnet. WHO cares, når det er et liv, vi taler om????
    Var barnet ikke kommet sig 100% så håber jeg min forsikring dækker, MEN kan man være sikker???? det håber jeg!! tænker ikke på det..

Måske den instilling kommer af at have set ALT for mange alvorlige ullykker, med folk, som var kvæstet m.m.!! OG set Brian'er der til trods for man sidder med en ældre mand, med åbent kraniebrud, der er ved at dø imellem mine fingre, stå og råbe op om at det ikke var deres skyld!

Blevet skubbet af etnisk udfordrede personer, efter de havde kørt en pige ned, som havde åbnet ben og arm brud, FORDI jeg brugte den enes bluse, til at understøtte hendes ben, i den stilling, imens de diskutterede, hvorfor hun ikke havde bremset??? hun kunne vel se, de drejede der....

OG nej, der var ikke forskel på opførsel, om det var hvide, grønne, sorte blå, gule eller lysserøde!!! UNGE idioter, uden ansvarsfølelse, er der nok af i vores samfund, og desværre en del med kørekort!!!!!!!!

• #42   26. okt 2010 Hmm, kom måske lidt uden for tråden der lol

• #43   26. okt 2010 Gu fanden gjorde du ej. Jesper smiley

• #44   26. okt 2010 Steffen.... jeg hører hvad du siger.... har blot et par eksempler fra en ungdomsinstitution på det som jeg beskriver.....

2 unge mennesker stjæler hver en bil....smadre både biler og andre ting med bilerne..... de blev klemt for hver en krone.......både kasko pengene for bilerne og ansvars kronerne for det de ødelagde med bilerne....

en sum penge de aldrig får betalt.....

Hilsen Mikael

• #45   26. okt 2010
    Mikael , - det kan da lade sig gøre, men så har de handlet "groft hensynsløst"
    Og det er derfor de får regningen bagefter.

• #46   26. okt 2010 Mikael!

en sum penge de aldrig får betalt.....

Er det forkert, at de skal betale?? det er da ikke ligefrem, noget man "kommer til" det er da en overlagt gerning.?!?!

• #47   26. okt 2010 Jesper...

nej... jeg syns det er ok de skal betale.... problemet er at motiverer sådan to knægte på 17, til at uddanne sig, få et job, osv. osv. når, som de siger, alt hvad vi kommer til at tjene vil alligevel blive taget fra os .....

jeg syns de skal tvangsarbejde sådan en sum penge af..... når de blir 25, kan de sikker søge gældssanering..... og så er det alligevel alle der betaler.....

Steffen...

Vil så også mene at unge på knallert kan det samme.....handle "groft hensynsløst" i deres bevidstløse køren rundt på 70-80ccm "knallerter" der kører både 100 og 120 km/timen, uagtet at de IKKE har hverken styreegenskaber, affjedring eller bremser til den hastighed.....

• #48   26. okt 2010 Mikael - det kan de da også, det kan enhver der kører bevidstsløs rundt smiley

Det har bare ikke noget at gøre med om de er unge eller har kørekort, det afhænger helt af deres handlinger.

• #49   26. okt 2010 Steffen

Så er vi tilbage..... det er så op til en domstol at bedømme om det at føre en ulovlig knallert, bevidst, er en handling der kan få konsekvens mht regres.......

• #50   26. okt 2010 Det har den bedømt for længst.
    Og det kan det ikke.

Ret logisk egentligt - man kan jo sagtens køre pænt og ordentligt på en ulovlig knallert - derfor er det ikke knallerten det handler om, med de handlinger ham der sidder på den udfører.

Det ville jo være helt i skoven, hvis det at en bil påkører en ulovlig knallert der køres helt efter bogen, skulle have forsikringsmæssige konsekvenser for knallertkøreren.

• #51   26. okt 2010 Der mister jeg så overblikket..... at trække en ulovlig knallert på gaden..... vidende at den er ulovlig.......og begå et uheld.....vil jeg da kalde grov hensynsløshed.

Havde knallerten stået der hvor den bør.....nemlig væk fra offentlig vej...... havde der ingen uheld fundet sted.....

I min verden begås den grove hensynsløshed idet den ulovlige knallert bare anvendes........

• #52   26. okt 2010
    Sådan hænger det altså ikke sammen i virkeligheden.

Vil du virkelig mene at hvis en knallert køres pænt og ordentligt, og bliver impliceret i et færdselsuheld som knallertkøreren ikke har nogen skyld i, så skal han alligevel betale alle modpartens skader af egen lomme, bare fordi den kunne køre hurtigere end den gjorde i skadeøjeblikket?

Det vil svare til at du - uden skyld, og uden at køre for stærkt - bliver påkørt i en 60 km/t zone, skal betale for hele skaden, fordi din MC rent faktisk kan køre over 200 km/t.
    ( isoleret set på handlingen, uden hensyn til om det er lovligt eller ej)

Du skal skelne mellem hvad der er ulovligt, og hvad der skal have forsikringsmæssige konsekvenser - eller - det må du selvfølgelig selv om, men hvis du vil have et realistisk forhold til hvordan tingene fungerer i virkeligheden, så skal du.

• #53   26. okt 2010 Steffen.... nu er det sgu min tur til at sige delvist vrøvl......

Det er ikke ulovligt at min MC kan køre over 200.... jeg må bare ikke køre så stærkt på den.....

Det er ulovligt at lave konstruktive ændringer på en knallerts motor.... og er de foretaget er det ulovligt at køre den på offentlig vej..... og blir den det.....er den et sted den ikke må være...... og så er det bevidst gjort..... og havde den kun opholdt sig på pløjemarken..... hvor den godt må være...... havde skaden ikke sket.....

jeg er ikke ude på at en knalletkøre skal hæfte hvis har ikek er skadevolder..... kun hvis han er det....

• #54   26. okt 2010
    Jeg medgiver at mit eksempel var lidt søgt, men det illustrer faktisk problemstillingen.

Men lad os sige at en ulovlig knallert forårsager en skade mens den kører 30 km/t, skal det så have ekstra konsekvenser for lige netop den skade, at den kunne have kørt hurtigere?

Fakta er at det får det ikke, så kan man have forskellige meninger om hvad man synes er rimeligt.

Man opererer med forskellige grader af uagtsomhed, når man bedømmer ansvarsfordelingen ved en skade.

1.
    Hændeligt uheld - shit happens, - men der er ikke rigtigt nogens skyld.
    2.
    Simpelt uagtsomt - du kigger efter et par lamseben, og mister opmærksomheden på trafikken.
    3.
    Grov uagtsomhed - du tager chancen, vel vidende at det nok er for dumt.
    4.
    Grov hensynsløshed.- du tager den på baghjulet ned gennem strøget i en ordentlig blæser, - eller noget andet hvor man vil sige at det er dømt til at gå galt.
    5,
    Fortsæt - det er så ikke en rigtigt uagtsomhed, da man forårsager skaden med vilje.

Punkt 4 og 5 kan udløse regres,

Om du har blåt blink på hjelmen, nummerpladen sidder forkert eller du kører på noget der kan køre hurtigere end det må, er forsikringen fuldstændig ligeglad med, det er udelukkende uagtsomheden der bedømmes ud fra.

• #55   26. okt 2010 Steffen....

Det læser og lærer jeg.....

Jeg syns stadig det er hensynsløst og med forsæt.... at føre illegalt køretøj på offentlig vej....... jeg må jo heller ikke køre en "prøvetur" på min bane racer på landevejen......

og kommer en ulovlig knallert til at begå skade med 30 km/t, vil jeg stadig hævde at det kunne være undgået, hvis knallerten ikke var på vejen da skaden skete......

begår den skade med 90...... betal selv ved kasse 1........

• #56   26. okt 2010 "Jeg syns stadig det er hensynsløst og med forsæt.... at føre illegalt køretøj på offentlig vej..."

Jamen det kan der da være noget om, og det er med fortsæt at den føres på offentlig vej, men det er altså skaden der skal være lavet med fortsæt, og det har jo ikke konkret noget med skaden at gøre, og det er kun det der tæller i forsikringssammenhæng.
    Det andet bliver straffet med bøder.

90 km/t på knallert udløser heller ikke regres i sig selv. Der skal foretages noget helt vildt samtidig, - det er meget sjældent den § bliver brugt.

• #57   26. okt 2010 Fair nok..... det kommer vi nok ikke tættere....

Tak for det Steffen*s*

• #58   26. okt 2010
    smiley

• #59   27. okt 2010 Jeg ELSKER, når en tråd, ender med et gruppekram smiley

• #60   27. okt 2010
    Hvem bestiller et værelse ?

Kommentér på:
At køre uden gyldig forsikring

Annonce