1.236 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

HP Envy 1090 17" eller MacBook Pro 17" HP Envy 1090 17" eller MacBook Pro 17"

Vi har på mit arbejde mulighed for at købe en bærbar computer igennem en bruttolønsordning. Der er to valgmuligheder - begge 17":

HP Envy 17-1090eo i7-720QM 1,60 GHz m. Windows 7 Home Premium

eller

Apple MacBook Pro 17" i5 2,53 GHz m. Mac OS X v10.6 Snow Leopard

Hvilken ville du vælge og hvorfor? Har ikke haft Mac før, og hvis det skulle blive den, må jeg nok installere noget dual boot, så jeg også kan køre Windows på den.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HP Envy 1090 17" eller MacBook Pro 17"
  • #1   19. sep 2010 Jeg har en Macbook Pro 13", og jeg bliver glad hver eneste gang jeg tænder den. Alle de irriterende problemer jeg har haft med Windows har jeg aldrig haft med Mac OS X. Det eneste du skal være MEGET opmærksom på er, at det ikke er en Windows du køber, og derfor er styresystemet anderledes og hedder andre ting. Det største problem for 1. gangs købere er, at de har meget svært ved at acceptere, at tingene ikke er bygget op på samme måde som Windows er.

Så køb en Mac!!

• #2   19. sep 2010 Mac'en kan køre både osx og windows, så det er nok den der lettest giver dig mulighed for at ombestemme dig. Kan du ikke lide osx, så installerer du bare windows.

Jeg synes så at når man først har vænnet sig til de ting der er anderledes i osx, så er det svært at ønske sig tilbage til windows, men alt er jo smag og behag. smiley

Det er heller ikke sådan så osx helt er russisk. Det er nemt at have med at gøre. Min mor på 66 bruger uden problemer begge systemer, f.eks, så det er ikke sådan at en windowsbruger (som hende) vil sidde og måbe og være ude af stand til at bruge maskinen. En ting jeg er særligt glad for ved osx er timemachine, som holder nemt styr på komplet backup for dig. smiley

Jeg siger (selvfølgelig) en mac, men begge er lækre maskiner smiley

• #3   19. sep 2010 Forresten vil man typisk få en højere brugtpris for en mac. Hvorfor det forholder sig sådan ved jeg ikke. smiley

• #7   19. sep 2010 Det kommer jo an på hvad du skal bruge den til! Hvis du har masser af PC-programmer som du skal bruge er HP´en vel smartest, hvis du skal køre Adobe programmer som Photoshop o. lign. så spiller de bedst på mac. Hvis du skal bruge den til spil er HP´en nok også bedst, selvom man nu eks. kan bruge Steam på mac og dertil en del spil. Jeg har lige fået en MacBook Pro 15" i7 og der virker spil som Counter Strike Source, Portal mm. som jeg havde købt på min pc, så det er jo smart. Mht. at køre dual-boot på en mac, så synes jeg sku det er temmelig unøvdvendigt, Snow Leapoard er mega lækkert og det virker bare; men nu har jeg også arbejdet med mac i mange år efterhånden, så min mening er nok lidt farvet smiley

• #8   19. sep 2010 Ser du har haft mac før, og lyder ikke som om at du var voldsomt begejstret for det;)
    Jeg kunne komme med en laaang forklaring på hvorfor man ALDRIG skal købe apple, men vil istedet lave en plat joke, som beskriver det lige så godt. Med mindre du kan sige ja til alle de næste 2 ting skal du ikke købe en mac;)

1. Du arbejder i reklamebranchen.
    2. At du ser smart ud mens du sidder på en cafe og drikker latte, er vigtigere end at din computer er i stand til at køre programmer, og behandle filformater som resten af verden bruger.

Hele problemet ligger i at der skrives langt færre programmer til mac, end til pc, og bliver disse programmer bare en smule fagspecifikke er der intet at finde.
    ja det er rigtigt at du kan dual boote, men det ændre ikke ved at du jo køber computeren for det "unikke" styresystem, hvilket vil sige at du primært vel skulle arbejde i det, hvilket bare gør det gnidret at sidde og hoppe mellem systemerne. Og skulle man kunne vende sig til dette, ændre det stadig ikke ved at mac tasterture ikke passer til pc baseret programmer.

Nu ved jeg ikke hvor du arbejder, eller med hvad. Bruger/brugte selv min Imac 24" til ingeniør baseret arbejde, og kan kun sige at jeg meget hurtigt blev træt af den. Så jah summeret, skal du bare lege lidt rundt på youtube, netbank osv så få en mac, det er de helt klart bedre en pc'er til. Men skal du bruge den bare tilnærmelsesvis til noget seriøst så få en pc. Om det så lige skal være en envy kan du jo læse om her:
    http://bc.pcworld.dk/art/101284?a=block&i=113
    og her:
    http://bc.pcworld.dk/galleri/macbook-eller-hp-envy?a=block&i=113

• #9   19. sep 2010 Var lige inde på din profil og så du var datalog uddannet, så tror næsten du er mere kvalificeret til at svare på spørgsmålet selv;)

• #10   19. sep 2010 ... mac mac mac... det lyder klamt, jeg ved det. Men jeg er selv switcher og har ikke fortrudt 1 sekund i de over 3 år, jeg nu har på bagen som glad mac-ejer. Go for it!

• #11   19. sep 2010 For lige at kommentere Anders´ fremragende og meget saglige smøre vil jeg da lige endnu engang indskyde, at hvis du skal bruge din computer til "bare tilnærmelsesvis" noget seriøst billedbehandling, grafisk design (læs Adobe), musik eller lign., så er det en mac du skal have. Hvis du derimod gerne vil have en PC hvor du kan nusse og pleje de mange forskellige firewalls, anti spyware og virusprogrammer og bare ææælsker at formatere din harddisk hver 3. måned for at din maskine bare arbejder nogenlunde stabilt så skal du da helt klart have en Windows maskine :P.

Og lige mht. filformater, så er det sku da Microoft som skyder papegøjen med deres supersmarte docx-format som man kun kan åbne hvis man har microsoft office nyversion 2015 deluxe pro pakke, eller man får sjove winmail.dat filer hvis man ikke lige har den nyeste outlook installeret.

• #12   19. sep 2010 Bare for liiige at skulle ha' det sidste ord;) Så jah jeg undskylder, pkt 1 på min sarkastiske forklaring var mangelfuld. Lyd og billeder er helt sikkert en af de ting apple gør rigtig godt, så det skulle have lydt "reklame- og designbranchen.
    Men med mere seriøse og nørdede ting som ikke har med musik og billeder at gøre, komme mac altså stadig langt bagefter. CAD og beregningsprogrammer eksistere fx stort set ikke. Dette er producenternes, og ikke apples fejl. Men det ændre ikke ved at større programmer typisk, hvis du overhovet bliver lavet til mac, bliver opdateret og publiceret lang tid efter de er komme til pc. Og ofte mangler mange applikationer i forhold til deres pc kopi.
    Docx formatet ser jeg heller ikke lige grunden til, men er sikker på en der er mere computerminded kan give en forklaring her på. Men ja det er desværre sådan at de eneste tilnærmelsesvis konkurenter til office er Iworks og openoffice, hvilke begge to gør det godt, men ville nu stadig sige at office gør det bedre.
    Men hvis valget af pc ikke er låst heeelt fast, så ville jeg tage den HP probook Kristoffer H snakker om, havde den på jobbet og var helt ud tilfreds med den.

Kommentér på:
HP Envy 1090 17" eller MacBook Pro 17"

Annonce