4.275 visninger
|
Oprettet:
EKSTREMT off Topic.. Knivslibning? {{forumTopicSubject}}
Jeg er sindsyg glad for mine fine Japanske knive, med op til 63 (mener jeg) lag stål, og vil ikke sende dem ud til slibning, efter 2 uheldige slibninger.....
Jeg prøver så at finde ud af hvad der er bedst, til slibning, uden at koste en månedsløn.
Har læst en del om APEX:
http://www.mighty-sharp.com/knivsliber.asp
Og kan kun finde positivt om den, er der nogen herinde der kender den? er den nem? sleb tidligere selv på en vådslibesten, men det skal de "fine" knive ikke udsættes for..
nogen der ved om den kan fås billigere end prisen hos mighty-sharp??
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
men sådan en her sten er kres
(link fjernet)
jan 2005
Følger: 18 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 119
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Hørte om en inde i byen, der var bedre OG kostede 1/4 af HW Larsen...
men, skal lige finde den kok igen.... står med 14 knive der skal slibes op (alle i mit køkken hjemme, er ikke slebet i 3 år lol) selv om jeg bruger strygestål, skal de jo slibes jævnligt....
mar 2007
Det er i øvrigt en vild avance der er på Tojiro knive, husk det hvis i skal købe flere, forhandl om prisen, de dyreste koster omkring 300 (nogle og 60 lag) i indkøb, de billigeste 30-50 (3 lag urtekniv) kroner hvis jeg husker rigtigt!!!!!!!!
Så er det bare om at forhandle!!
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 23 Svar: 233
De fik sådan 3 forskellige store slibesten med, som de selv sliber dem med. Det fungerer vidst ret godt
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 23 Svar: 233
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 83
apr 2005
Følger: 171 Følgere: 168 MC-er: 5 Emner: 24 Svar: 744
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 42 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 2.545
Ja, jeg har brugt APEX'en i årevis til mine japanske knive (og alt muligt andet). Det er efter min mening en uovertruffen knivsliber - verdensklasse!
NB: Har prøvet stort set alt muligt andet, lige fra "auto"-slibere til løse slibesten/stål mv., men synes altid det er forbundet med kompromis'er den ene eller anden vej.
Go APEX!..:-D
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 417
sep 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 255
apr 2007
Har vel lavet 8-10 dolke ud fra færdige blade, hvis det er...
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
sep 2008
Magnus > er der noget gode steder at handle den slags , nu tænker jeg pris / kvalitet osv - er fra Århus
mar 2007
apr 2007
Jeg har købt det meste her:
http://www.laederiet.dk/
De har alt hvad der er nødvendigt - eller det havde de da jeg startede for 7-8 år siden
men et par blade har jeg købt af lokale hobbysmede, bare for at få noget unikt, den dolk jeg har med på alle telt/fiske/vandreture er en håndsmedet klinge fra en smed i nærheden af hvor jeg er vokset op og skæfte af birk fra området omkring familiehytten i Norge.
sep 2008
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 417
Du kan finde dem her http://www.brusletto.no/index.php?sideID=424&ledd1=38
og nej, jeg har absolut intet med produktet at gøre. Klinger fra Helle er også et kig værd
mar 2007
(flot detektiv arbejde, må man lade ham, fandt mig kun på min info herindefra
Jeg har d.d. afsendt disse knive, og venter MEGET spændt på at få dem tilbage, og se om det så ER så godt... skal så lige ud og se om jeg kan låne et mikroskob, så jeg kan tage et billede af æggen efter, så jeg kan se kvaliteten af slibningen men resultatet ses nemmest i køkkenet, når man begynder at bruge dem!!
Har sendt en (mener jeg) 36 og en med færre lag. OG de skulle gerne komme retur allerede i næste uge, hvilket jeg glæder mig til
skriver når jeg modtager retur, om jeg er tilfreds, og hvor meget der er taget af bladet, målte dem inden, OG tog nærbillede af mine ret ødelagte ægg, så jeg har sammenlignings grundlag...
OG man kan også sende sine knive derhen til slibning..
/jesper
mar 2007
mar 2007
UNFAIR?? måske, men det gjorde jeg altså!!!!
Fik dem retur i dag Tirsdag, med pakkeposten, og jeg er IMPONERET!! skal til at pakke flere knive!!
Den ene kniv, er en 20 kroners kokkekniv, med hult håndtag.. håndtag og kniv i et stykke metal, og hul, med sand i oppe i håndtaget, hvis jeg husker rigtigt.. De knive kan man IKKE slibe på ca. 1/3, så kommer der hul. jeg havde selv slebet den 2 gange, og er klar over, den er på kanten af det mulige!!
Da jeg fik den tilbage, var skrevet, den kun var slebet, der det var muligt, grundet den dårlige kvalitet kniv!! DEJLIGT!!
Mine Japanske kokkeknive er slebet bedre end nogen sinde før, og jeg overdriver ikke, når jeg siger skarpee end et barberblad. Når jeg kigger på ægget, er jeg tilfreds. Der ER taget af knivhøjde, men det var grundet kniven var hakket. der er IKKE taget mere end ca. 0,5mm, hakkerne var ca. 0,2-0,4mm dybe, så det er flot arbejde! jeg er tilfreds, og mangler nu bare at tage stilling til om jeg SELV skal slibe, og købe en sliber af ham, eller sende knivene til slibning!!
Jeg har i alt 16 knive, 12 trænger til slibning ca. 1 gang om året, af 50 kroner, plus fragt 2x75 kroner = 750 kroner.. En slibemaskine koster 1700..
Desuden sendte jeg en skod franskbrødskniv, i håb om den kunne slibes bedre (nysgerig, og kniven passer i et sæt) den kunne rettes bedre end jeg regnede med, men ikke perfet, derfor lagde han lige en Rådvad franskbrødskniv, velslebet med, for at vise den anden var en skodkniv.. (en ældre kniv, han har samlet op et eller andet sted undervejs, og brugt som en form for "visitkort")
MEN den vigtige del, var mine 2 Japanske kokkeknive, og de er nu LANGT skarpere end dem som HWL sleb dem, og der er IKKE forsvundet ca.2-3mm af bladet!!!!! SÅ mine anbefallinger er herved givet videre. IMENS i læser dette, går jeg ud og pakker flere knive, de skal sendes. 2 Tojiro grøndsagsknive, en Tojiro urtekniv, en Tojiro normal lille kokkekniv, nogle Rådvad og div. andre knive ca. 10 knive vil jeg tro (skal lige beslutte om alle skal afsted nu, så man sparer lidt porto!!) God aften!!
EKSTREMT off Topic.. Knivslibning?