{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til højtalere
  • #1   20. aug 2010 Det kommer jo helt an på din stue. Hvor sofaen eller den "optimale" siddeplads er. Sidder du op ad en bagvæg, eller er der mulighed for at få baghøjttalerne et god stykke bagud for den optimale sideplads?

• #2   20. aug 2010 ikke et godt stykke men en meter til halvanden

• #3   20. aug 2010 Men rent klang-mæssigt vil jeg mene at Ikon serien fra Dali vil passe meget godt til en NAD, da de nyere Dali har fået lidt mere "hul igennem" i lyden. Hvor de ældre var lidt mere varme og "bassede" i lyden.
    Og lad nu være med at gå på kompromis med din subwoofer. Den kan gøre alverden til forskel.

• #4   20. aug 2010 1 meter til halvanden er rigtig fint. Der er i hvertfald plads nok til at stille lige den højttaler du vil have. Hvor imod, man skal se sig godt for, hvis man sidder helt op ad bagvæggen, så højttaleren kommer til at spille korrekt, i forhold til lyttepositionen.

• #5   20. aug 2010 Da jeg er på SU vælger jeg at spare subwooferen væk i første omgang, indtil der er råd til en go en.
    Det er også derfor jeg er interesseret i at finde nogle fornuftige brugte højtalere, evt. en ældre model.

• #6   20. aug 2010 Okay. Subben kan selvfølgelig også spares væk. SÅ er der også lidt at glæde sig til. For den vil løfte det hele rigtig meget.

Men er du ude efter noget som er billigt, men stadig giver noget god lyd, så kig evt. på Concept fra Dali. De kan ofte fås ret billigt. Købte selv et sæt med 2 stk Dali Concept 6, 4 stk Dali Concept 1, Dali Concept Center og en Dali AW10 sub for ca 5000,-
    Så der havde jeg til 7.1 lyd. Men 5.1 (Eller 5.0) kan også fint bruges.

Sæt 1:
    Så kig evt. efter 2 stk. Dali Concept 6 til front. En Dali Concept center. Og så Dali Concept 2 eller Concept 1 til baghøjttalere.

Sæt 2:
    Skal det være lidt ældre, men absolut ikke dårligt, så kig efter Dali 606 til front. Dali SC7 som center. (Alternativ Dali C1000 center) og så Dali 202 som baghøjttalere. (Alternativ Dali R1001 baghøjttaler)

Sæt 2 er dog lidt varmere i klangen. Så lyden vil måske virke lidt mere basset. Og det gør jo bestemt ikke noget, hvis du starter uden sub.

Hvor sæt 1 måske vil virke en anelse kedelig uden subwoofer. Har selv haft sæt 1 uden sub. Og ja, det manglede lidt bund. Men da der kom en god sub på, var lyden fantastisk til prisen.

• #7   20. aug 2010 jeg takker mange gange for hjælpen.
    en af grundene til at jeg tror subben kan sparres væk er at rummet kun er på 12 kvadratmeter smiley

• #8   20. aug 2010 Mjoo....Men det er som sådan ikke størrelsen på rummet der afgør om det "fyldes" med bas. smiley Der er mange andre ting der spiller ind. Bølgelængder og hvordan lyden reflekteres osv. Så det er også højttalerens evne til at spille dybt der spiller ind. Men selvfølgelig vil væggene forstærke bassen. Så vidt jeg husker, forstærker man vist lyden med ca 3 dB på en væg. (Hæng mig ikke op på det smiley

Meeen....hvis ikke du har for mange bløde flader i rummet, så tror jeg nu godt du kan få en ok bas ud af det uden sub. Det bliver i hvertfald ikke noget problem med det i sæt nummer 2 smiley

Men uanset hvad....En subwoofer kan altid løfte dit system. Du aflaster dine alm. højttalere. Og subben kan lige komme det dybere. smiley

God jagt. Og du er velkommen til at skrive hvis du har nogle spørgsmål. Så må jeg se om jeg kan svare. Men har da lidt erfaring med de produkter fra hifi klubben. smiley

• #9   20. aug 2010 Super det skriver jeg mig lige bag øret smiley

• #10   20. aug 2010 hvordan er Dali 5005 LE i forhold til 606?

• #11   20. aug 2010 Jeg har dali 606 med en NAD c352 forstærker og DVD afspiller t535

og synes det spiller super godt, selvfølgelig kan man få noget der er meget bedre og nyere, jeg har ca 700 cd´er og smiler altid når jeg smider en ny skive på

• #12   20. aug 2010 men skulle jeg ud og købe nye, så er de her fantastiske.. med en lyd så ren og flot at jeg slet ikke er i tvivl

(link fjernet)

• #13   20. aug 2010 ja de er fede, desværre er de uden for mit budget smiley

• #14   20. aug 2010 Stoooop!!

Lad de dali'er være,

køb istedet et sæt Jamo d590 eller 707, her får du meget mere for dine penge, Dali's priser er fuldstændigt overskruede.

• #15   20. aug 2010 Takker det kigger jeg lige på.
    Ved godt at Dali koster men har ikke hørt noget dårligt om dem endnu

• #16   20. aug 2010 Jeg har en Dali concept center med fire stk concept 6. Det spiller rigtig godt surround især med prisen taget i betragtning for så dyrt er Dali heller ikke... Jeg sparer stadig sammen til subben men den skal helt klart med en dag... Concept-serien tør jeg sagtens anbefale!

• #17   20. aug 2010 Jeg har en NAD 743 med to dali comcept 6 og en concept sub koblet til smiley

Bedre lydkvalitet til de penge skal man lede længe efter, det er der ingen tvivl om. jeg købte forstærkeren og højtalerne fra ny af, men det er ikke nødvendigt.. finder man et sæt der er et par år gamle som er pæne, så køb dem.. der er ingen grund til at købe dem fra ny af.

Det er et par super gode højtalere til prisen smiley

• #18   20. aug 2010 Klaus A
    kan godt lide din samligning.
    Jamo lort.???????
    køb Cerwin vega eller Jbl.

jo jo du. det var sku i gamle dage. at Cerwin Vega og Jbl var kræs. nu er det jo bare masse produceret. som kan larme, intet andet.

har selv et sæt Jamo THX surround system. det andet største der findes fra Jamo. dertil en Velodyne sp 1200 Sub.

alle der har hørt enten mit film setup. eller noget hifi musik. er de sku godt nok imponeret. det er jeg også selv.
    og jeg har haft Cerwin Vega og Jbl samt Dali.
    jeg klager ikke.

no anyway. der er lige så mange meninger som der er højtalere.

http://www.fyndborsen.se/
    men kig på XTZ fra fra sverige. det kan spille. og til gode penge. super fin service og hurtig levering.

• #19   20. aug 2010 de tager ca 200 danske kr. for at sende en sub til DK.
    hvis du trækker 20% fra de priser på hjemmeside. så passer det i danske kr :-))

• #20   20. aug 2010 hmm ved ikke hvor du bor men kør evt til sverige og hent brugt.. ellers synte jeg dali og B&W er læker lyd... har selv nogle QLN der hjemme og så pionner sub og satliter...
    kt-radio.dk er også en god side at kigge på...

• #21   20. aug 2010 Hvis du vil have noget for pengene, så kig evt på Dali Lektor serien, stort set samme enheder og delefilter som Ikon, men i et billigere kabinet.
    Men stadig med port på fronten, så de kan stå tættere på væggen.

• #22   20. aug 2010 Jamo D590eren er en rigtig go højtalere, den skal bare have en forstærker som kan styre dem.. så får man valuta for pengene..
    Har selv en sæt som køre med en Arcram Avr300 det køre sgu godt, kender ikke naden hvor godt den har styr på højtalerene.. men go jagt smiley

• #23   20. aug 2010 Bowers&wilkins er en miiiilevid bedre højtaler end en JBL... Bowers&wilkins er en af verdens bedste højtalere, hvis ikke den bedste..

Dali er et ganske udemærket alternativ til B&W, når man betragter prisen som et realistisk indkøbsparameter. Desuden er Dali og B&W højtalere bygget så de også kan fungere som et møbel i en stue.. Det er højtalere som Cerwin Vega og JBL ikke

• #24   20. aug 2010 bo sloth L

Højtalere er ikke et møbel , de må gerne være dominerende :=) så må resten af stuen indrette sig efter dem .....

Btw er så slet ikke enig i din mening om JBL , men sådan er det jo

• #25   20. aug 2010 jeg giver Bo ret

• #26   21. aug 2010 Dali er netop et mærke hvor man får meget for pengene. Og de har et fedt program så de fleste vil kunne finde noget til netop deres pengepung.

Jamo laver skam også nogle okay højttalere. Men dem som faktisk er fornuftige, ligger i samme prisleje som Dali og andre bedre mærker.

Hvis man vælger Cerwin Vega, er det fordi man vil have noget der primært kan spille rigtig højt. Men det gør de til gengæld også rigtig godt. Desværre er kvaliteten på Cerwin Vegas hjemmehøjttalere faldet, efter det er kommet på kinesiske hænder. Pludselig var enhedernes chassis ikke støbt i alu. Men det var pladechassis, som var temmelig blødt. Meen, Cerwin Vega kan nu stadig det de altid har kunnet. Nemlig spille højt og kælder dybt.

B&W er, som det bliver nævnt, blandt de bedste i verden. Men lyden i dem, er noget anderledes end f.eks. en Dali. En B&W er ofte meget "analytisk" i lyden og afslørende, så det kræver at indspildningen og alt er godt, før det lyder ordentligt. Men når alt er i orden, så får man en feeed oplevelse.
    Har talt med nogle af gutterne bag B&W, hvor de skulle demonstrere nogle opsætninger. Og har aldrig hørt noget bedre.
    Dali er mere musikalsk og lidt mere tilgivende over for de lidt dårligere indspildninger. Men alligevel kan de også virkelig levere noget som sparker røv, hvad lydkvalitet angår. Og ofte til lidt færre penge end konkurrenterne.
    Dali Megaline blev engang "kåret" til verdens bedste højttaler, sammen med Dali Gravity forstærkeren. Det var godt nok ikke officielt. Men en udtalelse fra nogle japanere.
    Men der vil nok altid være et par håndfulde højttalere som vil være udnævnt som verdens bedste. Smag og behag. smiley

JBL var rigtig fede engang. Og tror da også de stadig kan lave noget fedt. Men de gik desværre også igang med at lave noget rigtig billig bras. Det er lidt synd at så fedt et mærke begynder på sådan noget.
    Deres prof grej var godt nok sjovt at lege med. Ligesom Cerwin Vega. Det kunne godt nok sparke røv.

Men Dali er bestemt ikke ad vejen. Slet ikke til prisen. Der er en grund til de vinder så mange priser. Både herhjemme og i udlandet.

• #27   21. aug 2010 Frederik: Forresten 5005 LE er også en fin højttaler. Den er lidt mindre i forhold til 606. Men 5005 LE gør det godt. Det er en videre udvikling af 5005´eren. Og 5005´eren er efterfølgeren fra 505. Hvor 505 er lillebror til 606 smiley
    Tungen lige i munden?? smiley

• #28   21. aug 2010 og så er det sat på plads hahah , godt skrevet Claus !

• #29   21. aug 2010 Ikke at mit ord er lov. Mere mine erfaringer med de forskellige mærker. smiley

Men der findes jo så meget super godt derude. Det er ikke altid skide nemt at navigere rundt i junglen. Og slet ikke når vi alle har forskellig smag.

• #30   21. aug 2010 selvfølgelig ikke , der er jo også forskel tror jeg om man er 20 eller 35 år , om man er til fest og farver hver gang man tænder anlægget, eller om man hellere vil nyde musikken og vokalen på den enkelte cd osv

• #31   21. aug 2010 b&w er gode højtalere men cintosh og martin logan. pioneer, jbl, ville jeg mene kan spille op med b&w lyd er individuelt og derforr kan man ikke kåre verdens bedste højtaler... + alt farver lyden... en sæt jbl højtaler sat på en yammaha forstærker med en nad afspiller lyder bare ikke som en samme højtaler sat på en pioneer forstærker med en yamaha afspiller. alt farver lyden... ikke sikkert du kan lide lyden med det givende setup så skal du være flabet så tager du din forstærker og primære medieafspiller med ned til butikkerne så du høre højtalerene med din opsætning

• #32   21. aug 2010 der er lige så mange meninger som der er højtalere, gå ud i byen lyt til nogle modeller du synes passer til din stue, lyder de så godt i dine øre og prisen er fin ... du er du en glad mand !

• #33   21. aug 2010 Rene B - Hvis det er dit system du linker til ved vassagohifi, så menes jeg at have set dig rende rundt på hifigalleri også, kan det passe?

- Angående de forskellige mærker, så er det nu en gang brugerens ører, der afgør, hvilket setup der skal komme ind og trykke mærker på stuegulvet.

MEN der er nu altså nogen grundlinjer man kan følge - og det er brugererfaringer, der rent faktisk har ører der kan lytte.
    Bare at nævne mærker kommer man ikke tættere på "den rigtige højttaler" - for de har alle sammen lavet noget bras. Et eller andet sted skal de spare, for at kunne sælge til de mindre entusiastiske. Sådan hænger det vel sammen med alle produkter, der bliver lavet.

Der er ikke andet for, end at trådstarter må ud og lytte noget forskelligt. Brugt kommer du langt for, hvis du ikke har noget imod det. Tilmed slipper du for tilspilningen af højttalerne og kan nyde dem fra dag ét.

www.hifi4all.dk og www.nerds.dk har et ganske godt marked for brugt hifi udstyr. Måske du skulle prøve at kigge lidt derinde, inden du stirrer dig helt blind på ét specielt sæt højttalere.

Apropo Concept serien, så er de nu altså ikke verdens vidunder. Nogen kan godt lide lyden af dem, men det er typisk det samme og det samme, der kommer ud af dem - og det giver altså en kedelig effekt i længden (Har selv haft dem)

• #34   21. aug 2010 Concept-serien er super fed (til prisen!!!!)
    Ikke sagt der er mange federe højtalere derude, men for rimelige penge får hr og fru Danmark et rigtig godt sted at starte når de går trinet over Bilkas kompaktanlæg... Conceptserien er ikke til entusiasterne men til dem der vil have lidt mere end man får af almindelig hyldevare...

Kommentér på:
Hjælp til højtalere

Annonce