Dømt ude uden advarsel Dømt ude uden advarsel
Husk og betal jeres regninger, jeg missede en tilbage i 2008 og forleden fik jeg et brev fra et inkassofirma uden jeg havde fået en eneste rykker, så jeg kontaktede en revisor og en advokat, sagen er den at han bare skal kunne forlægge et bevis på at han har lavet en rykker til mig, han skal ikke engang bevise at han har afsendt den eller at jeg har fået den, enden på det er at her næsten 2 år efter skal jeg betale 1500kr xtra til inkassofirmaet oveni den oprindelige regning, han havde fået pengene med det samme hvis han bare havde gjort mig opmærksom på det.......
Efter at jeg havde gennemgået mine bankoverførsler og fundet ud af at han ikke havde fået pengene ringede jeg og sagde det som det var og straks hidsede han sig op og svinede mig til......
Mon ikke vi alle har misset en regning bare en gang
Efter den behandling kan jeg kun sige pas på små mc-stumpeforhandlere
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Han skal jo bevise at du har fået den...det er også derfor man ofte sender noget anbefalet, for så skriver modtager under på at man har modtaget det.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Jeg kontaktede inkassofirmaet og de frafaldt gebyret fra dem, hvis jeg betalte samme dag, hvilket jeg så gjorde.
Hvad lød den oprindelige regning på?
mar 2008
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Der er intet at gøre? Dvs du kan ikke betale til stumpemanden og så er det det?
mar 2008
mar 2008
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
I henhold til Inkassolovens paragraf 10, skal der have været gennemført en nøje fastlagt rykkerprocedure, før du kan sendes til Inkasso. Denne proces indebærer blandt andet, at du er blevet præsenteret for at du vil blive sendt til Inkasso, hvis du ikke indbetaler indenfor max 10 dage.
Du skal som minimum have modtaget 2 rykkere, hvor anden rykker indeholder truslen om inkasso. Normalt vil du inden disse 2 rykkere skulle have modtaget en erindringsskrivelse – denne kan dog udelades af processen.
Inkassofirmaet skal fra sælger have indhentet dokumentation for gælden, og overholdelse af rykkerproceduren (eller gør de noget ulovligt) så det er vel egentlig blot at bede inkassofirmaet om at dokumentere at rykkerproceduren er overholdt. Gør dette skriftligt.
Hvis de ikke kan præsentere dokumentation i form af kopi af faktura, kontoudtog, rykkerbreve og eventuel korrespondance med det samme (og selvfølgelig kan de det hvis det ligger hvor det bør – i sagsmappen) og eksempelvis først kommer med dette efter laaaang tid, så er der noget der indikerer at dette fabrikeres til lejligheden.
Kan det ikke dokumenteres, at rykkerproceduren er fulgt, må du (jævnfør inkassoloven) ikke sendes til inkasso, og sælger skal principielt foretage korrekt rykkerprocedure, før kravet kan sendes videre igen. Her betaler du så blot det skyldige beløb ved første rykker eller erindringsskrivelse.
Kan ikke se hvad du kunne miste ved dette, men rådfør dig evt. med din advokat en ekstra gang.
Mvh
JLL
mar 2007
Hvis der er kopier af rykkere, så er det jo en smal sag at præsentere Glenn for dem. Rykkerne skal overholde nøje fastsatte tidsfrister og have et bestemt indhold. Endvidere kan rykkere jo fejlagtigt være sendt til en forkert adresse, hvilket også vil afsløres såfremt dokumentationsmaterialet er i orden.
Hvis ikke tidsfrister og indhold er som det skal være, så kan man ikke inddrage et inkassofirma. Inkassofirmaet SKAL have dokumentation for at formalia er overholdt før de starter en inkassosag.
Derfor skal Glenn bede Inkassofirmaet om at præsentere ham for dokumentationen og i øvrigt ikke snakke mere med sælger – han er ligesom ude af sagen.
Jeg opfatter ikke at Glenn ikke vil betale, men at han er ”irriteret” over ikke at have fået en eneste sølle erindringsskrivelse i to år, og så i øvrigt blive svinet til når han kontakter sælger.
JLL
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 74
Hvis der er krav om at papir gangen skal være dokumenteret, så er det bare med at få det undersøgt om alt er i orden.
For hvis der nu er en fejl et sted, så ville det jo være fint nok at kunne slippe for at betale de 1500 ekstra.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
Jeg har selv boet et sted, hvor rigtigt mange breve bare aldrig kom frem, og jeg betalte MANGE penge i rykkere, mens jeg boede der.
Men hvad er så den rigtige løsning? Det ville være dyrt og besværligt, at alle regninger blev sendt som anbefalet post. Der MÅ være en bedre løsning.
mar 2007
Der er en lovgivning omkring Inkasso, hvorfor inkassofirmaerne normalt er meget påpasselige, da det kan have store konsekvenser at tilsidesætte inkassoloven.
JLL
mar 2007
Sidste rykker, skal have et indhold der klart angiver at man skal betale inden 10 dage, og at kravet vil gå til inkasso, hvis dette ikke sker.
Inkassofirmaer må ikke starte en inkassosag, med mindre disse formalia er overholdt.
Om inkassofirmaet har gjort noget forkert, er så ikke til at sige før man ved om der er det behørige lovgrundlag for at starte en inkasso sag - mig bekendt, men jeg lader mig naturligvis korrekse.
JLL
Uddrag af inkassobekendtgørelsen:
Sidste rykkerbrev - med den specielle tekst der er krævet i inkassobekendtgørelsen - skal dog fremsendes for at et krav kan gå til inkasso.
Dømt ude uden advarsel