{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.343 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang.el til kompressor {{forumTopicSubject}}

Hej !
Jeg har fået finger i en kompressor til garagen, men er lidt i på herrens mark ang tilslutningen af et elstik der skal sættes på.
Der står at det er en 400 v motor så langt så godt, den skal have et 380 v stik, men nu er det at filmen knækker, der er 4 ledninger i ledningen og ikke 5 som normalt til 380 v,
Grøn/gul er jord - så er der en sort - brun og en blå, på skiltet på motoren står der :
Thee phase induction motor
3 kw 4 hp con ( trekant ) / y
230/400v 50/60 Hz INS.CL. F
10,7 / 6,2 A 2880 r/min ip54

Bare hvis alle de tal hjælper jer, for mig at se er der ingen 0 ledning øhhh kan det passe....
HJÆLP

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål ang.el til kompressor
  • #1   24. maj 2010 LOL 380/400V kræver ikke 5 ledninger, kun 4
    Blå er 0
    Grøn/Gul er jord
    sort/brun laver du 400V imellem!!

DOG kan der være 0 slet ikke bruges, og der køres stjerne trekant, så er den blå, den sidste fase smiley

Det er så længe siden, jeg roede med den slags, at jeg ikke kan sige sikkert hvordan den skal laves!!

MEN på det skilt du nævner, står der 3 faset motor!! SÅ er blå den ene fase. MEN nu bliver det svært, de 3 faser, er jo faseforskudt, og derfor er det vigtigt hvilken rækkefølge de kobles sammen (RST)

Håber der er en elektrikker, der kan besvare dette!!

• #2   24. maj 2010 Håber du forstod, at den øverste del, af mit roede indlæg ikke var vigtigt, mere mig der tænkte højt, den interesante del var!!

Det er så længe siden, jeg roede med den slags, at jeg ikke kan sige sikkert hvordan den skal laves!!

MEN på det skilt du nævner, står der 3 faset motor!! SÅ er blå den ene fase. MEN nu bliver det svært, de 3 faser, er jo faseforskudt, og derfor er det vigtigt hvilken rækkefølge de kobles sammen (RST)

Håber der er en elektrikker, der kan besvare dette!!

• #3   24. maj 2010 Sakset fra nettet!

Enkle motorer
    Spændingerne i de tre ledninger L1, L2 og L3 er tidsmæssigt forskudt i forhold til hinanden nøjagtigt som spolerne i generatoren er forskudt (120°) i forhold til hinanden.
    Ved at arrangere tre elektriske spoler på samme måde i et apparat hos forbrugerne og forsyne spolerne fra L1, L2 og L3 kan man skabe et roterende magnetfelt mellem spolerne. Dernæst kræver det blot at placere en magnet i midten for at skabe en motor. I praksis benyttes der sjældent en magnet i midten, men en særlig induktionsrotor, og konstruktionen er forbedret så mest muligt af den elektriske energi omsættes til mekanisk energi i motoren.
    Havde man kun et 1-faset forsyningssystem ville det ikke være muligt på så enkel måde at skabe en motor.
    Tilslutning af en 3-fasemotor er også simpel, og det eneste der sker ved at bytte rundt på ledningerne L1, L2 og L3 er at motoren evt. kører modsat den ønskede retning.
    Den enkle 3-fasemotor har været en uhyre vigtig komponent i verdens industrialisering.

• #4   24. maj 2010 Du må kunne skille den modsatte ende, og se hvilke ledninger der står L1 L2 og L3 på! alternativt R S T på. de skal så modsvares i dit stik!

• #5   24. maj 2010 Takker , for at det hele ikke skal gå galt må jeg nok heller lade en fagmand sætte det stik på, strøm er ikke noget man skal lege med, men have respekt for, det var et forsøg værd takker endnu engang ( :

• #6   24. maj 2010 Det er lige meget hvad række følge du montere dem, du skal holde øje med omdrejnings retningen på kompressoren, der må være mærket med en pil hvilken vej den skal køre for at lave tryk, hvis den ikke køre den rigtige vej bytter du bare de to af ledningerne og den vil køre den rigtige vej.

• #7   24. maj 2010 Lyder som en lækker kompressor, måske, den bare skulle læsses af her, så får du en mindre af mig smiley

• #8   24. maj 2010 Som Jan skriver, lidt mindre rodet end mine indlæg lol

• #9   24. maj 2010 TAKKER ....... ja ! ! ! jeg er fan....... mig også glad for en komp der kan lever lidt luft istedet for den jeg har nu ( den giver 280 L efiktiv luft pr/min) så med de ca. 500 denne giver kan vi bruge alt trykluft værktøj, plus min sandblæsnings kabine, det bliver SÅ FEDT ( :
    Jeg bukker endnu en gang og takker for super gode og ikke mindst hurtige svar....................

• #10   24. maj 2010 Altså...gul-grøn til gul-grøn, jord.
    de 3 næste ledere er faser, kabel fra kompr. til inst. skal bare monteres, typisk brun til brun, sort til sort, blå til sort, evt. til sort/hvid.
    den blå i den faste inst. skal ikke bruges, dette er en nul-leder som ikke skal bruges til el-motor. Kører motor forkert vej skal 2 af faserne byttes.

• #11   24. maj 2010 I er bare guld værd, det er simpelthen skønt..........

• #12   24. maj 2010 Den jeg har nu (det er småt med økonomien) kan kun leverer 150 eller så.. kan dårligt bruge min trykluft hammer ;-(

MEN falder nok over en billig en, en dag!!

Kommentér på:
spørgsmål ang.el til kompressor

Annonce