{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.656 visninger | Oprettet:

En lille sjov tanke jeg havde {{forumTopicSubject}}

Jeg sad og søgte inde i forumet ang. regler om motorcykler med over 34HK. Jeg kom til at tænke på, at det er lidt sjovt, at der ikke er de samme regler angående biler. Jeg kan fuldt ud forstå, at man ikke må have en MC med mere end 34HK de første stykke tid, da man nok ikke kan kontrollere kræfterne i den. Til gengæld kan jeg LOVLIGT gå ud og køre en tur i en 700HK bil, bare dens totalvægt ikke overstiger 3500kg.

Det skal lige siges, at jeg ikke ønsker, at der også skal være begrænsninger på biler, lige som der er på biler. Til gengæld vil jeg da mene, at man kan forvolde langt mere skade i en bil, end man kan på en MC.

Det skal også lige siges, at jeg behøver egentlig ikke de helt store svar eller forklaringer. Det var blot en lille tanke jeg havde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En lille sjov tanke jeg havde
  • #1   23. maj 2010 Rettelse:
    Det skal lige siges, at jeg ikke ønsker, at der også skal være begrænsninger på biler, lige som der er på MC'er. Til gengæld vil jeg da mene, at man kan forvolde langt mere skade i en bil, end man kan på en MC.


  • #2   23. maj 2010 værre er at 34hk grænsen kun gælder folk under 21. En på 50år kan ikke bedre styrer en mc en en på 18 hvis de har taget kortet sammen. og nej det er ikke kun fordi jeg er 19 smiley men bare ren fornuftr

  • #3   23. maj 2010 Jeg er selv kun 18, og jeg vil give dig helt ret. Hvis jeg tager ud og køber mig en motorcykel i morgen, er jeg begrænset af loven. Men hvis min far på 55 går ud og køber sig en motorcykel kan han frit vælge på alle hylder, selvom han ikke har kørt motorcykel de sidste 35 år.

  • #4   23. maj 2010 Den samtale har jeg ofte haft med min fatter, som er kørelære. Han synes det er ubegribeligt at der ikke lavet de samme tiltag for at mindske bilulykkerne. Det kræver jo ikke ligefrem en ph.d at regne ud at det der ville være færre ulykker, hvis der var en max grænse, for nyudklækkede billister.

  • #5   23. maj 2010 Ganske enig i at det er lidt underligt at reglen ikke gælder på biler...

    Jonatan A

    I teorien burde en 18 årig nyudklækket MC´ist være MEGET bedre til at køre end en 50 årig grundet reflekser osv. De er meget bedre hos unge. Men desværre er troen på sig selv som verdensmand, udødelighed og for lidt tankegang også en del af at være 18... Ikke alle er sådan, men en stor del. Derfor de dyre forsikringer og regler.

    Så det burde du ikke se som en latterlig ting, dit syn på dette er ændret om nogle år... Så kan du sagtens se fornuften i dette smiley


  • #6   23. maj 2010 Nu vil jeg ikke pudse glorien da jeg nærmest kun lige har fået stort kørekort, men må give MBK ret..
    Det lille kort er en rigtig fornuftig ide.
    Jeg har kørt rundt på en Gsxf med 88 hk, selv da jeg egentlig ikke var helt gammel nok..
    Den dag i dag har jeg faktisk valgt at sælge den og købe en gammel cb 350 t der må køres med lille kort smiley
    Grunden til dette er at jeg har gjordt op med mig selv at jeg simpelthen ikke er moden nok til at køre på noget med kåbe da det gør mig totalt fartblind.
    Har i dag en vidunderlig knægt som meget gerne skulle blive ved at have en far, derfor jeg har taget konsekvensen af det, dog stadig med en cykel til køreglæde smiley


  • #7   23. maj 2010 problemet med begrænsning på biler er .At det vil gå ud over mange der sidder i folketinget ,når deres børn lige har fået kørekort og de lige skal låne forældrenes bil

  • #8   24. maj 2010 Bilulykker og dødsfald har INTET med hestekræfter at gøre, hvor mange under 18-19 årige ejer en bil med over 200hk? Nærmest ingen! Men det er jo pisse nemt og billigt at købe en motorcykel der render 0-200 på ti sek

  • #9   24. maj 2010 det er da noget af en påstand mirza - hvor ved du det fra ?


  • #11   24. maj 2010 Energy til DHS (Danmarks hurtigeste scooter ? smiley )

  • #12   24. maj 2010 Mirza.
    Der er mange 18årige der har mulighed eller har en bil med 200hk+, det hedder rige forældre eller hårdt arbejde..

    Som regel er det heller ikke den 18 åriges egen bil, men derimod hans fars 300hk's Audi som han lige skal spille smart i overfor vennerne og så ender i autoværnet med over 200km/t fordi han er vant til at håndtere en 1.3l fiat punto.

    Tror vist der menes DHB xD


  • #13   24. maj 2010 Niels k, hvis det er deres forældre er det jo heller ikk deres, svarer til at sønikke låner en ikke neddroslet mc af sin far, det kan man ikk tage sig i agt for.. Men når vi snakker unge under 20 er der nærmest ingen der har dræbt sig selv i et køretøj på over 200hk.

  • #14   24. maj 2010 Jeg syntes det er sjovt i kun sammenligner det med en bil da man også må køre lastbil som 18 år. Ved godt den ikke køre så hurtig som en audi med 300 hk men en lastbil på 45 ton laver nok lidt mere skade...

  • #15   24. maj 2010 Mirza - Ved at begrænse HK til unge på MC hindrer man tåbelige dødsulykker som skyldes fart.. det er jo et faktum der er til at tage og føle på. Alligevel kan en 34 HK jo godt køre 180 km/t og nok til at lave en 18 årig til lirekasse mand.

    Selvsamme ting gør sig jo gældende ved biler. En HK grænse på - lad os sige 70 HK - vil jo begrænse en HEL DEL ulykker som skyldes fart og voldsom acceleration. Ulykkerne kan stadig laves, men ikke i samme omfang som når der er "frit valg på alle hylder".

    Jeg syntes det er en FANTASTISK ide med HK begrænsning på biler til unge!


  • #16   24. maj 2010 Rune - Jeg tror det er ud fra parolen "fart dræber" at disse tanker spindes.

  • #17   24. maj 2010 Problemet ligger nok mest i at en nyklækket 18årig bilist er "udødelig" og kongen af verden. En på 50+ har fundet fornuften.

  • #18   24. maj 2010 Hvis man kigger på disse tal, giver det jo slet ikke nogen mening..
    http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20og%20knallert/Motorcykel/30-50-aarige%20er%20saerligt%20udsatte.aspx

    Det viser at det faktisk er de 30-50 årige der burde have begrænsning til 34 hk


  • #19   24. maj 2010 Søren B, en toyota carina E 1.6 med 116hk render 230 på speedometer, så det hjælper intet... At forbyde bilerne til 70hk betyder dog at forbyde motorcykler til 15hk, rent vægt/effekt mæssigt, så drop det pjat.. Gratis trackday til allé unge siger jeg bare!

  • #20   24. maj 2010 Mirza A: Nu tror jeg godt nok bare du slynger nogle tal ud som du ikke lige har gennemtænkt..

    Min peugeot med 58 hk, kan stadig gå 175 efter speedo, så hvis den havde 70 hk, ville det ikke svare til en MC med 15 hk ! Eller nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad det er for et såkaldt "vægt/effekt"-system du kører efter smiley


  • #21   24. maj 2010 Eller automatiske fotofælder for hver 50 m.

    Men for at følge tråden, synes jeg det er iorden at man skal have sin MC droslet de første 2 år, det burde være sådan ligegyldigt om man er 18 eller 45 når man tager kortet..


  • #22   24. maj 2010 Christian G, der er også forskel på en ninja 250 med 34hk, og en Honda goldwing neddroslet til 34hk..

    så alt er relativt kan du se..


  • #24   24. maj 2010 Mange af tingene er fornuftige, MEN måske mere, at et kørekort kun er gældende 5-10 år, og derefter udløber, MEDMINDRE man kan bevise køretid på et sådan køretøj!!!!!
    Så nogle af friværdis rytterne, skulle tage kortet igen....
    DET ville have en målbar effekt, er min personlige vurdering.
    JA det ville give mig ekstra arbejde, at skulle bevise at jeg kører aktivt, både bil og MC (ville selv miste mit bus og lastvognskort på den bekostning) men det ville jeg tage med, forsikrings erklæringer, og et par benzin regninger eller lignende må være nok!

    Det ville være muligt at lave et system!!!


  • #25   24. maj 2010 Hvad er forskellen på en såkaldt friværdis rytter og en gut på 50 år, der har købt motorcykel for opsparede penge og bor i lejlighed?

    Jeg aner en lidt nedladende holdning overfor ældre MC'ister herinde......

    Trist, for man kan komme ud for uheld hvadenten man er 22 år, 32 år eller 52 år.

    Den lidt fordømmende holdning, gør unægteligt debatten unuanceret.


  • #26   24. maj 2010 og BTW:

    Jeg er 42 år, har finansieret min MC gennem banken da jeg boede i lejlighed og KAN virkeligt ikke se, at alderen skulle være altafgørende for hvorvidt man er i stand til at håndtere en MC eller ej.


  • #27   24. maj 2010 Søren

    Jeg mener ikke droslingen har nogen effekt.

    Om en MC har 34 HK eller 84 HK, så kan ret hurtigt nå op på en fart, hvor du kan slå dig til lirekassemand, eller det der er værre hvis det går galt.


  • #28   24. maj 2010 Det skal ikke virke nedværdigende, men jeg kan ikke finde andet udtryk, for personer, der tog deres kørekort , og ikke har kørt MC de sidste mange år (feks. min egen far./Gendbo/onkel OSV) Urutinerde ville dække det, men folk forstår min målgruppe, når jeg skriver friværdis ryttere, da der har været en del af dem i statestikken!! (OG jeg har mødt en del af dem, som var forullykket, men ikke i statestikken, da de ikke er døde!!)

    Min egen far, købte en lille MC, da han ikke var overmodig, SÅ skulle han lige låne min gamle, da hans var på værksted, og jeg på ferie, der kunne jo ikke være den store forskel på en 150cc 4takter med automat kobling, og så en gsx-600-F

    SÅ måtte den omlakkeres, da han ikke havde helt styr på hvor hurtigt han FAKTISK kørte, han holdt jo øje med vejen (om natten, ingen anden traffik, der fortalte ham, han kørte lidt hurtigere end dem. SÅ han kom for hurtigt ind i et sving!!
    Ingen alvorlig skade, MEN han sagde selv efter, at han, og andre som ham IKKE burde have lov til at sætte sig op på en stor MC, det største han havde kørt før, var 81-86, en MZ 250cc!!!

    I bil, er det noget andet, der har du 4 hjul, og skal ikke tænke over, om du holder ballancen, indlægningen i sving, hvide striber på vejen, huller, dårlig asfalt, en lille olieplet eller lignende!!

    SÅ det er for mig i orden det kun er MC der har drosling.

    Alderen er ikke vigtig, det er erfaring/tid siden man sidst brugte den erfaring!!!!!

    Er ung, kun 35!!!!


  • #30   24. maj 2010 Mindst 200hk på 1.8liter sug motor ved 9000omdrejninger, se DET er en god lov

Kommentér på:
En lille sjov tanke jeg havde

Annonce