{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.826 visninger | Oprettet:

Alka: Tvunget selvrisiko til låner {{forumTopicSubject}}

Jeg beklager den kryptiske overskrift. Jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skulle skrive det på så lidt plads.

Min venindes søster har Alka-forsikring på hendes bil, og er blevet ringet op af en sælger, der fortalte hende om en nyt tilbud: Låner du din bil ud, og der sker en skade, så skal du selv kun betale halvdelen af din selvrisko, mens personen, der lånte din bil, skal betale den anden halvdel. Hun sagde ja tak.

Hvis jeg låner hendes bil og smadrer den, så betaler jeg selvfølgelig den fulde selvrisiko, fordi det manglede da bare lige. Hun skal jo ikke have ekstraudgifter for at være flink.

Men rent juridisk, kan Alka så komme efter låneren og opkræve halvdelen af selvrisikoen, uden vedkommende har hørt om den regel eller har skrevet under på noget? Det synes jeg lyder helt forkert, og jeg tænker, om hun måske har misforstået eller de virkelig må det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alka: Tvunget selvrisiko til låner
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.715
    #1   15. maj 2010 Du burde jo kunne læse svaret i hendes betingelser som hun jo får en kopi af, til den nye ordning...

Umiddelbart er det noget med at hun frivilligt fraskriver sig noget af "straffen" - men så skal hun jo gøre det på vegne af låner, som endnu er en ukendt person.

Den er svær. :o)

• #2   15. maj 2010 endnu et eksempel på at forsikringsselskaberne vil have flere penge i kassen

Det er lidt det samme med dækning af passager i tilfælde af uheld...der skal en normal ulykkesforsikring jo dække.

• #3   15. maj 2010 Hmmm. Tror du ikke hun har misforstået noget. Mange forsikringsselskaber kører med at man kan tegne en ekstra selvrisiko ved udlån. Så hvis du selv kører galt er selvrisikoen måske på 3000 kr, men hvis du låner bilen ud og andre kører galt skal man betale en ekstra selvrisiko oveni. På den anden side giver det en billigere præmie, og er jo sådan set et udemærket valg hvis man ikke låner bilen ud til andre.

• #4   15. maj 2010 Nix, det kan de ikke.
    Du skal som låner skrive under på at du påtager dig at betale en selvridiko ved en evt. skade.
    Ellers kan de ikke komme efter dig.

• #5   15. maj 2010 jeg har som Sune skriver dobbelt selvrisiko , ved udlån . det andet har jeg aldrig hørt om.

• #6   15. maj 2010 Jeg tror, at det er en misforståelse.

Hvorfor skulle et forsikringsselskab gøre sig ulejlighed med at indkassere fra to kreditorer, når de kan nøjes med en??

Kommentér på:
Alka: Tvunget selvrisiko til låner

Annonce