Påskeferie = depression (langt indlæg) {{forumTopicSubject}}
Overskriften hører nok ind under "overdrivelse fremmer forståelsen" men der er alligevel noget om det.
Midt i februar blev jeg af min skønne kone gjort opmærksom på at det i uge 13 var påske og det af fresten af familien blev forventet at jeg der holdt fri....helt fri !!
Når min kone siger HELT FRI så foregår det for det første VÆK fra hjemadressen og UDEN firmatelefon og computer. Nuvel, der er vel noget om snakken når hun siger at det er den eneste måde at få min fulde opmærksomhed på, så jeg cyklede lige en tur rundt på det store WWW og fandt hurtigt ud af at hvis 2 voksne og 3 børn på 7½ 6 og 1½ skal have noget fis og sjov i påsken, så foregår det IKKE i Danmark.
Så der blev booket 3 overnatninger på Hotel Port Royal i Heide Park i nabolandet Tyskland, all inclusive med alt hvad der nu hører til deres flotte, fantastisk veludførte pirat tema.
Heide Park er et fantastisk sted, Hotel Port Royal er endnu mere fantastisk, så dem der nu troede at Heide Park var skyld i depressionen tager fejl.
På vejen derned torsdag formiddag burde alarmklokkerne nok ha ringet, allerede 8 km før den danske grænse var der kø, en kø der fortsatte helt ned til afkørsel 2 på den tyske side. En kø der var opstået fordi vejnettet simpelthen ikke er gearet til dåse hungrende danske afgifts turister der sætter en stor ære i at tømme Otto Pöetz Fleegaard for dåser, vin, chokolade osv.
Men jeg slog det hen og gav mig i stedet til at glæde mig over tyskernes fremragende evne til at køre på en motorvej, en glæde der kun blev endnu højere da Elbtunnel var passeret og E45/A7 bliver til 3 sporet betonmotorvej. Dette resulterede jo i at vi var i Soltau, ved Heide Park så tidligt at vi endnu ikke ku få vores nøgle til værelset. Så vi begav os ind i Soltau og takket være en opdateret TomTom blev vi ledt lige til den nærmeste købmand, hvor vi så kunne proviantere. Belært af tidligere ture har jeg nemlig fundet ud af at hoteller ikke er det rigtige sted at købe slik, chips og drikkevarer til at hygge med.
Vi vader på bedste turist manér ind i en PennyMarkt og køber følgende:
6x 0.5L Beck's pilsnere incl. pant.
1x 1.24 Coca Cola incl. pant.
2x 0.5 L sportsdrik ala Gatorade incl pant.
3x Pringells kartoffelchips (de burde snart lære at have Kim's på hylderne)
1x stor pose M&M's
1x Smarties sampak (200g i alt)
1x 300g Milka mælkechokolade
1x chilensk rødvin, med skruelåg (vigtig detalje når man bor på hotel)
Går til kassen, at betale 16 Euro..................jeg tænker HVAD ???? Hun må ha regnet forkert og tager min kvittering med. Men den var god nok, 16 Euro, altså 120 Danke kroner i runde tal. Det er jo altså, uden jeg har kontroleret det præcist, et pænt stykke under hvad de samme varer ville ha kostet i vores lokale Netto/Fakta/Aldi butik, ja jeg vil endda gå så langt at sige at jeg ville ha sluppet over det dobbelte for samme indkøb i vores lokale Netto.
MEN.....heller ikke det gir mig depressive tanker, billig kan alle danskere jo li !!! SÅ vi drager glade til Hotel Port Royal og får os installeret. Tager hul på en af de særdeles velsmagende OG billige Beck's pilsnere og betragter den dynger af læsestof som hotellet har lagt frem på bordet.
Jeg springer igang med en tysk avis, har desværre glemt hvilken, og nyder at jeg tilbage i slut firsern valgte at høre efter i ærværdige Karen Linderoth's tysktimer og derfor er ret habil i sproget. En overskrift med Danish Crown fanger min opmærksomhed. Artiklen beskriver hvordan de besværlige danske overenskomstforhandlinger indenfor slagteri området ser ud til at give flere tyske arbejdspladser, noget der jo i den grad glæder Herr und Frau Kaiser som begge har arbejdet på Danish Crowns tyske afdeling.
Her begynder de depressive tanker så at opstå....artiken beskriver hvorfor der er rigtig god grund til at køre de stakkels, men dog dødssømte grissebasser hele vejen til tyskerlandet for at slå dem ihjel dernede.
Jo grunden er såmænd at den tyske fabriksarbejder skal have 1/3 i løn.....straks tænker jeg på polske snydemedarbjdere der gennem skumle kontrakter får 22kr om dagen for at knokle løs, eller sådan beskriver min kones ildrøde fagblad det ihvertald. Men det viser sig nu at langt de fleste af arbejderne er ganske almindelige tyskere, der er glade for at sre koteletter op til en timeløn i omegnen af 60-65 kr kontra den danske som så efter lidt research ligger omkring 180-190kr i timen. Se det er jo noget en selvstændig som undertegnede kan forholde sig til.......det kræver ikke åreis af undervisning og erhverserfaring at se hvor det regnestykke bærer henad.
Pludselig kan jeg se at vi går en meget hård tid i møde her i Danmark, det er jo ikke Grækenland, Polen, Tjekkiet vi snakker om, nej det er Nordtyskland, et stenkast væk.
Artiklen bakkes op af en dansk artikkel jeg læste mandag formiddag i BT, BT snakker med en tysk afdelings leder hos Danish Crown og han ligger ikke skjul på at han tror alle arbejdspladserne er på vej derned og han løfter også sløret for at en tysk medarbejder slagter i snit 30 grise om året imod kun 15 hos en dansk Danish Crown medarbejder.....til det trdobbelte i løn
Så derfor endte påskeferien sgu med at jeg var lidt deprimeret over de dystre fremtidsudsigter. Det lader jo desværre til at vores politikkere,røde som blå bare sidder på hænderne og venter på at læsset vælter.
Hva tror du ????
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 851
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.056
Men ja det er da skræmmende at det er den vej det går. Hvis ikke vi havde alle de skyhøje afgifter i DK, behøvede vi heller ikke så høje lønninger.
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Boliger, der er til at betale ligger efterhånden så langt ude på landet, at der kun er københavnske bistandsklienter med små hjerner og store hunde, der kunne have interesse i, at bosætte sig sådanne steder! Til udsøgt "glæde" for de omkringliggende beboere!
Desværre er danske politikere så hylende angste for at springe ud af den vanetænkning, der har præget Dansk indenrigspolitik de sidste 40 år, at jeg har svært ved at se, at der nogensinde kommer en ændring!
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
Hele bolig problemet tror jeg også kun vi har set toppen af......nuvel der er billige boliger at få ude på landet, men har man råd til at køre på arbejde derude fra ?? 11-12-13-14-14 kr pr liter brændstof, ekstra afgifter på gamel biler og bussen er for længst sparet væk.......
Nej hvis ikke vores ensporede levebrødspolitikere snart vågner op, så er jeg bange for at kursen er sat lige direkte i afgrunden.
Jeg hører heldigvis til i den ressourse stærke del og kan flytte hvis der blir panik, men det er der rigtigt mange der IKKE kan.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
Og én ting mere: Hvis jeg bliver erstattet af en fyr fra Polen til en langt lavere løn, så vil det reducere min levestandard, MEN det vil også hjælpe voldsomt på hans og sin families levestandard.
Vi har haft det pisse-godt i lang tid, mens mennesker i andre dele af verden har arbejdet 16 timer i døgnet 7 dage om ugen og ikke engang har haft råd til rent vand. Vi er bare født et heldigere sted. Hvis tingene nogensinde skulle blive værre for os og bedre for dem, så ville det alt i alt nok ikke være så uretfærdigt endda.
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
dec 2003
Men jeg synes du i den grad har ret med at vi alt alt for længe har ladet stå til !!
Det er netop hvad den tyske afdelingsleder som BT interviewer nævner, at danskere har alt for længe troet at i var imune overfor billig arbejdskraft grundet jeres stærke fagbevægelse, men nu begynder virksomhederne så at flytte syd for grænsen, til et sted hvor de kan få jobbet udført billigere, uden at sænke kvaliteten til kinesisk standard.
mar 2008
Følger: 67 Følgere: 60 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.548
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 196 Svar: 1.090
Fabriksarbejdere, slagteriarbejdere og måske også landbrugsmedhjælpere vil om kort tid stort set ikke være efterspurgt længere.
Det man hører er at den del af arbejdsstyrken bare skal videreuddannes - men jeg tror nu ikke det er helt så ligetil. Der er mange faktorer som spiller ind.
Derudover er det også bekymrende at færre unge søger ind på videregående uddannelser, da det jo må efterlade en større stab af arbejdskraft som ikke er gearet til at tage på de arbejdsopgaver som bliver tilbage i vores snart afindustrialiserede samfund.
I øvrigt så synes jeg at vi har godt af lidt modgang i vores lille frikadelle samfund af et land. Vi har fået i hoved og røv siden (jeg) blev født og jeg tror at modgangen kan være med til at vi værdsætter de overdådige services vi har i forhold til stort set alle andre lande.
Der er sgu ikke noget der hedder 37 timer om ugen og mindst 6 ugers ferie i andre dele af verden end Scandinavien... og hvis vi nu ikke sviner med vores penge på store firehjulstrækkere og huse der koster mere end 4 personer kan betale over 30 år så kommer vi nok også igennem denne omgang.
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 181
Nej, ved i hvad. Vi må jo bare uddanne os selv ud af det her og leve af gode ideer. Udvikle og skabe nye markeder... LA LA LA LA !?!?!
Jeg brækker mig!
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 471
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.893
Jakob B, der har aldrig været så mange optagne på de danske universiteter som sidste år, så forkert..
Vi har haft alt for høje lønninger i produktionsbranchen kombineret med dovenskab for længe.. Vi skal over og udvikle ideer, blive et intellektuelt samfund, enig i at vores skattepolitik ikke er optimal, og der skal ske en udfladning af skatten over indtægts graderne, således at vi kan beholde de gode ide-mænd/kvinder i landet, se på Skype-Janus, han skulle lige flytte til Malta inden han solgte fordi han ikke ville betale 3,2 mia i skat for at sælge sin ide.. sgu da almindelig sund fornuft.. Mennesker er grådige, og vores flok status er afspejlet i hvad vi har råd til..
dec 2003
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.573
Den dér sætning, er den mest slidte og brugte i afsindigt mange debat-forums. Og ærligt talt, så kan den jo ikke bruges til noget som helst, vel?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Om det så ville blive bedre med "Rød Stue" skal jeg lade være usagt. I denne diskussion, i hvert fald!
Det er vel de færreste regeringer, der slår bak under opgangstider. Nyrup prøvede med den tvungne opsparing og forsøgte, at ændre på efterlønnen! Resultatet kan jo skræmme enhver taburet-klæber!
Men vi kan jo prøve, at spørge her på MCG, hvor mange der, af hensyn til betalingsbalancen, ville humpe frem og tilbage på en MZ 150 og i en Wartburg! Gode, og i særdeleshed, billige køretøjer der, efter en tilvænning, såmænd snildt kan byde på en vis køreglæde!
Med denne positive udvikling på betalingsbalancen, kan man jo sagtens sætte lønnen ned til 25-30 kr i timen og samtidig sænke skatten tilsvarende ned!
Vore huse skal rives ned, og murstenene sælges som gode brugt-tilbud til udlandet og i en vis grad til bygning af gode etageejendomme som i de gode gamle dage med lokum i gården!
Vi kan se arbejdstegningerne i gemmerne fra det gamle københavn, og bebyggelsen kunne snildt placeres i de område, der tidligere kaldes "Den sorte firkant"!
Vi har været der før, så hvad holder os tilbage?
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
jun 2005
Du har ret. Jeg lavede den klassiske fejltagelse at stole på oplysningerne i en artikel fra information. Jeg kan desværre ikke lige genfinde den nu, men har i stedet kigget tallene lidt efter.
2009 havde i sandhed et stort ansøgningstal, men 2008 var også direkte skandaløst med ca. 15000 færre en normalt. Så lur mig om ikke dem som ikke søgte i 2008 slog til i 2009 da der var reguleret lidt i adgangskravene som var blevet skærpet i 2008.
Tallene er taget herfra: (link fjernet)
jun 2005
(link fjernet)
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
Men det er vel gode gamle 'jante' vi skal alle være lige, GU SKAL VI EJ! hvis alle i sidste ende får det samme, hvorfor så overhoved prøve?
Et godt symptom er de latterligt høje boligpriser, som igen kun er fremkommet fordi håndværkerene skal have ekstremt høje lønninger, det gør så igen at den før omtalte civilingeniør selv må i gang med murersken og spartelmassen og lave klyt på sit hus fordi en håndværker er for dyr....og hvad laver han egentligt der han skulle jo netop udvikle og være innovativ som han er uddannet til.
Jeg har ingeniørvenner der er Kinesere, Spaniere, Tyskere, Malayer og Amerikanere og ingen af dem kunne drømme om at lave gør det selv arbejde på deres hus og når jeg fortæller om priserne i DK ser de helt forkerte ud. Den store forskel er jo også at de alle har en 'Arbejder-klasse' til den slags jobs...som er til at betale..
men mon ikke det snart løser sig selv, enten får vi polske håndværkere eller Danske arbejdsløse håndværkere der er villige til at arbejde til den løn de er værd.
helt ærligt det skal sku da ikke være lige så godt betalt at skrue brædder sammen som at udvikle Lykkepiller/Pumper/elektronik der sikrer en milliard eksport, vel!?
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 641
Rene B: Sikke dog noget l*rt at fyre af at du kan skaffe jobs til +50K hvis man har nosser til det tsk tsk tsk dummeste kommentar jeg har læst i år (tillykke) Er det som fritids narko handler du mener????
Dk sætter sig selv ud af spil primært pga for høje løninger, hvordan skal vi dog kunne konkurrere når vi er 4 x så dyre og 3 gange så magelige (sagt sort og hvidt)
Enig, vi skal leve af viden udvikling og gode ideer, og hvis ikke vi passer på er det på samme kurs som håndværk og fabriks arbejde, de er begyndt at hyre indere til eks vis IT programmering, Novo bygger og udvikler i Kina med kinesiske ingeniører.... i kan selv tænke videre.
sep 2008
sep 2008
Nej selvfølgelig behøver vi ikke tale det sprog, sorry mate. Men det du taler om er ikke et job til +50K det er et dobbelt job til 25-28K, og det burde i min verden deles på to personer, hvis vi nu skal tale lidt om samfundsmæssig forsvarlighed og social fornuft.
dec 2003
Personligt så arbejder jeg 65-80 timer i ugen og det har jeg gjort siden jeg var 20.........en nødvendighed hvis man ikke vil nøjes med at drømme om tingene.
dec 2003
Trust me, min og din branche er der hvor der kan spares, så kan du arbejde alt det du vil....der kommer ikke flere kunder af den grund.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
+X = X ekstra
X+ = X eller mere
Altså:
"Min nye løn bliver +5.000 kr." = "Min nye løn bliver 5.000 kr. ekstra."
"Min nye løn bliver 50.000+ kr." = "Min nye løn bliver 50.000 kr. eller mere."
Så hvis nogen skriver, at deres nye løn bliver +50.000 kr. per måned, så kunne en passende kommentar være: "Wow, 50.000 kr. mere hver måned! Det var da en del!"
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.893
Der sidder aaaaalt for mange folk med hovedet under armen og laver budgetter, og optimere, både i den private og offentlige sektor.
Kom så, at spare betyder at man optimere
dec 2003
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Påskeferie = depression (langt indlæg)