1.070 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
Hjælp ønskes til vigepligter. Hjælp ønskes til vigepligter.
Kan nogen hjælpe lidt i disse situationer.
Jeg har fået en del forklaringer igennem tiden, om min kørsel, og er nu i tvivl om, om jeg har opfattet færdselsloven korrekt
Kig her i mit lille fotoalbum.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=13292
0 synes godt om
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
aug 2004
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 6 Svar: 111
hehe, fin bemærkning.
aug 2004
Efter min mening på billede 3 har vi begge ubetinget vigepligt. Men eftersom det er ham der skal krydse min bane, vil jeg mene at han skal holde tilbage.
Mit spørgsmål opstår fordi, jeg jo er blevet gammel og forkalket, og situationen opstår i 9 ud af 10 tilfælde. Måske der er noget der hedder unormale vigeregler, når man har travlt
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
aug 2004
Jeg håber da at jeg har ret, for ellers er det jo mig der er idioten
sep 2008
Følger: 33 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 252
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Ved nr.2 er det ham på den modsatte side der har vigepligten for dig. Igen, så er det ham der krydser din færdsel. Om han så har holdt der en time gælder vigepligten stadig.
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
Hvis den modkørende allerede er kørt ud over "hajtænderne" er det dig der stadig holder bag hajtænderne der har vigepligten, uanset hvor han drejer hen.... Hajtænder betyder ubetinget vigepligt, så mand har vigepligt for alt andet trafik på den anden side af hajtænderne, uanset hvor de skal hen.... Kører i derimod ud samtidig vil højrevigepligten gælde, så hvis han vil til sin venstre ind foran dig, er det ham der har vigepligten, da du kommer på hans højre side....
aug 2004
Det vil jo være umuligt at vurdere om den ene eller den anden nåede ud over hajtænderne først.
Betyder det så hvis vi brager sammen ( han brager ind i siden på mig ) at det vil blive en ligedeling af skyld ?
jul 2006
Jeg kan ikke udtale mig om hvad der sker hvis parterne er uenige om hvad der er sket......I virkeligheden er det nok yderst sjældent at folk rent faktisk når at få kontakt i nævnte tilælde, da den der drejer oftest pålægger sig selv vigepligten.....
aug 2004
I tilfældet med billede 3 som beskrevet, er det hver dag det sker.
Det er meget tæt på at sige bang hver gang, og et skud er ca 50 - 70 uheld i det vejkryds hvert år.
Alle dem der har været på vej ind i siden på mig, er sikre på at det er mig der er idiot. 5-6 gange er folk fulgt efter for at fortælle at man er sindsyg. Det mest normale de gør er dog at køre ca 50 cm bag ens bil, med hornet i bund ca 1 km.
Jeg vil tro at jeg bliver nødt til at stoppe i ca 40% af tilfældene, for der har de fået så meget fart på, at de ikke kan nå at stoppe.
jul 2006
Altså for lige at forstå det korrekt...
Du siger altså, at selvom du er kørt ud og begyndt at dreje til højre, vælger den modkørende alligevel at køre ud efterfølgende eller samtidig og påbegynde sit venstresving for at presse dig........????? Det gør de nemlig ikke her på Fyn....
Men er de kørt ud i krydset FØR dig, ja så er det altså dig der skal holde tilbage....
Hvis de når helt over til dig, og du stadig kan nå at stoppe, er der også noget der tyder på at de er kørt frem før dig, med mindre dit køretøj er ekstremt langsomt (noget under traktor-fart)....
aug 2004
Du får lige en bedre forklaring.
Der hvor jeg holder, går det op af bakke. Jeg kører med en trailer på 2 tons efter bilen. Der hvor de holder går det lidt ned af bakke.
Vi sætter igang samtidigt, og det vil i næsten alle tilfælde være dem der er ved at køre ind i siden på mig. De få tilfælde hvor det ikke er dem der er ved at køre ind i siden på mig, bremser / stopper jeg så de kan køre, men måden de er nået så langt på, skyldes en ud af følgende 2 grunde. Enten sætter de igang med hjulspin og fuld knald på, eller også er der blevet frit fra deres venstra side, så de er kørt ud og holde i midten, hvilket de jo ikke må. Mange gange hvor der holder en bil ude i midten, når der at komme en bil der skal dreje i drejebanen som de blokere, men det er folk totalt ligeglade med.
Jeg er mest ude efter at vide hvem der får skylden hvis bilerne brager sammen.
aug 2009
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 386 Svar: 2.292
Billede nr. 3:
Du har ubetinget vigepligt, hvilket betyder, at du må ikke være til fare eller ulempe for kørende færdsel fra højre eller venstre.
Ved ulempe forståes: hvis andre trafikanter pga. din manøvre tvinges til at gøre noget, de ikke ville have gjort, hvis ikke du var der.
Og du må ikke køre halvt over og holde i sidevejenes svingbaner.
Svingbaner er særlige banen, og må kun bruges af dem de er bestemt for.
Du må jo heller ikke parkere bilen i en busbane.
Venstre svingende skal holde tilbage for ligeud- og højre svingende modkørende.
Du skal jo krydse deres bane, og så er det jo logisk nok de har "forkørsels ret" når man skal låne noget af deres vej....
Der er ingen untagelser i færdslesloven omkring tunge trailere, lang ventetid, grisetransporter, grønne biler eller andre dårlige undskyldninger.
Ps. hvis du køre præcis hvor billedet er taget fra, forstår jeg godt folk brokker sig. Ser ud til det er taget i modkørenes bane.
aug 2004
Takker for svar. Du har dog misforstået en del.
Det er ikke mig der bruger drejebanerne til at holde og spillet moderne i, men derimod mig der har opserveret at flere efterhånden gør det.
Jeg tror at du skal læse det hele 1 gang til, og så vende det hele 180 grader, så kommer du nok frem til at det er mig der har opserveret tingene fra mig bil, og de andre trafikanter der har opfundet sjove regler og forklaringer.
Til det sidste. Google har taget billedet, men jeg regnede med at folk godt kunne regne ud, at jeg ikke holder i modsatte vejbane.
aug 2009
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 386 Svar: 2.292
Det bare for at forklare dig reglerne. Om jeg skriver dig, de andre, modkørnede, kong gustav er vel lige meget.
Samme regler for alle.....
aug 2004
Når jeg kommer kørende pænt stille og roligt med 200, så kan det da ikke være rigtigt at folk drejer ud foran mig.
Ok. Det lød bare som om du havde læst det, og så forstået det hele omvendt.
jul 2006
Du skal ud over dine hajtænder først eller samtidig i dette tilfælde for at have forkørselsretten. I det tilfælde der skulle opstå et færdselsuheld imellem dig og en evt venstresvigende modkørende , må det bero på tekniske beviser hvem der har skylden....
Umiddelbart vil jeg tro, at hvis den anden bil kører ind i siden på dig vil den nok få skylden, og hvis du rammer den anden i siden for du skylden. Idet man nok vil vurdere at den der rammer burde have undgået uheldet....Men det er gætteri...
aug 2004
Vi kommer det nok ikke nærmere.
Men jeg vil tro at det hænger meget godt sammen, sådan som du siger. Det er også hvad jeg har vurderet.
At den "modkørende" overtræder loven og holder i midten, burde ikke ændre på min vigepligt. Så jeg skal holde tilbage for ham.
Men sætter vi igang samtidig som må han vige for mig.
Normalt er det da også den modkørende der er ved at køre ind i mig. Egentligt rimeligt sjovt, først laver de en fejl, der kunne koste dem et klip, så kører de tæt på ( meget tæt) og holder hornet i bund, det er så et klip mere. De rigtig kreative overhaler så ligeså snart de kan komme til det, og så bremse de op, i forhåbning om at man bliver forskrækket, det var så klip nr 3. Flot klart må man sige, hehe.
Hjælp ønskes til vigepligter.