Fugt i vindueskarm. Fugt i vindueskarm.
Hejsa
Jeg ville lige høre om i har nogle råd.
Vi bøvler med kondens/fugt på vinduerne og i vindueskarmen i vores lejlighed. Normalt er det ikke noget problem, men i denne ekstreme kulde er vi nogen gange vågnet med en lille sø i vindueskarmen. Da der er tapet rundt om vindueerne i lejligheden,er det så blevet fugtig de 10-15 cm i siden af vindueskarmen som har været udsat for vand.
Jeg har lagt håndklæder i vinduerne, for at tage det kondens der opstår når vi sover, og det har hjulpet meget, og så er vi begyndt at opvarme de rum vi normalt ikke benytter, så nu er alle rum opvarmet. Vi lufter også ud flere gange om dagen nu i forhold til før, også selvom det fryser udenfor, da jeg har læst mig frem til at det skulle hjælpe...
Det er bare ekstremt koldt i soveværelset og et mindre rum vi har, da der er meget store vindues partier i forhold til rummets str. der.... Og det er også kun i de 2 rum vi har bøvlet med kondens, i stuen og køkkenet er der ingen problemer!!!
Jeg tænker en del over om det har været noget skidt at tapetet i siderne af vindueskarmen har været udsat for fugt, og om der kan opstå skimmelsvamp på det grundlag... jeg har sørget for at få det tørt igen, men det er jo sket op til flere gange, da man jo ikke lige opdager det når man sover???
Jeg vil jo heller ikke bare hive tapetet af for at være sikker, da vi jo ikke ejer lejligheden... Men har lavet et lille hul i tapetet der hvor det har været allermest fugtig, og kan ikke se tegn på noget inde bagved. Der var lidt rødlige prikker på tapetet i det ene vindue 2 x 2 mm, men det kunne bare let tørres af, så det var nok lidt overfladisk mug, det er jo ikke altid man kommer ind i alle vinkler og hjørner ved rengøringen, desværre... Og ellers er der bare det lidt "obligatoriske" snavs i hjørnerne, som er svært helt at komme til livs uden at bruge pincet....
Men tror i at jeg skal være nervøs for at der kan være opstået skimmelsvamp??? Der er ingen af de billeder jeg kan finde af skimmelsvamp på nettet, der ligner det lidt der har været i hjørnerne af tapetet, de 2 steder hvor der er problemer med vinduerne i lejligheden. Og de få mm misfarvninger/pletter der var på tapetet kunne som sagt let viskes af.....????
Jeg kontakter min boligforening imorgen, får at aftale om de kan komme og kigge på det, selvom det nok ikke er det store, vil jeg gerne have ro i hovedet om fugten har gjordt nogen skade,...
Hvis der skulle være skimmel, så har jeg læst flere steder at man kan bruge klorin eller rodalon, men problemet er at man jo ikke kan bruge det på tapet, for ellers havde jeg jo bare givet det en tur for at være sikker.
Og jeg ved godt at jeg jo slet ikke ved om der er noget endnu, men er bare meget forsigtig fra naturens side af.
Skal man egentlig selv betale for at få bragt det iorden igen når man bor i lejlighed, eller ordner udlejer den slags, ved jo ikke om de vil sige at det er selvforskyldt, da jeg ikke ved om vi har luftet ud og varmet op på den rigtige måde???
Undskyld mit MEGET LANGE indlæg.
Men hvis der er nogen af jer der har bøvlet med samme problemer med fugt i vinduer og vindueskarme eller har forstand på det og kan give nogle tips og tricks vil vi blive meget glade for det???
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Eller skift til super lav energi vinduer
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 19 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 284
Jeg er gået ud fra at i bor i et muret hus...?
Mvh Jan
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
Tror desværre ikke at vi må skifte vinduer, da vi ikke ejer lejligheden. Men de er godt nok heller ikke for gode de vinduer der er i. Der er sindsyg meget stråle kulde, og når vi f.eks tænder et stearinlys i vinduet så er det nærmest som om nogen puster til det, og selvom de er lukkede kan man høre alt ude på gaden, og det er endda kun en sidegade til en sidegade.... det kan man f.eks ikke i nogle anden lelighed jeg har kigget på til min svoger, selvom den lå ud til en hovedgade
Mere varme....? Men hvad når man skal sove, vi får en utrolig dårlig søvn og får det gennerelt dårlig ved at sove med radiotoren tændt???
Tror du der kan være sket noget med fugten på tapetet???
nov 2006
Har godt læst noget om kuldebroer, men er ikke så skarp til sådan noget, men er det noget som er selvforskyldt at der er sådan en kuldebro, eller sker det bare når det er så koldt som nu???
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
Køb evt. en lille blæser til at cirkulere luften lidt rundt.
nov 2006
Men det sorte snask der kommer efter nogle dage på vinduet, er det mug eller skimmelsvamp??
jul 2008
Kuldebro er ikke noget du kan gøre noget ved udover at få det fikset når i får skiftet vinduerne.
Ang. skimmelsvamp mener jeg at man kan få lavet en prøve om det er skimmelsvamp på apoteket hvis jeg husker rigtigt, men er ikke 100% sikker.
Mvh Jan U
jul 2008
nov 2006
Er det nomalt at der kommer det der sorte mug på vinduerne efter nogle dage, når der er fugt på ruden i de her kolde tider, har set på nettet at der er mange der bøvler med det??
nov 2006
Og kan man blive boende mens det bliver udbedret??
feb 2008
jul 2008
jul 2008
nov 2006
Men det jeg var mest bange for var om tapetet kunne have taget skade af fugten af det vand som var løbet ned af vinduet og havde lagt sig i vindueskarmen, altså om der kunne begynde at danne sig skimmelsvamp der, selvom vi har sørget for at få det tør igen??
Skal man have radiatornerne tændt i alle rum om natten når man skal sove, eller er det kun om dagen???
nov 2006
nov 2006
feb 2008
Gert ( Horsens ) J - Ja tapetet kan godt tåle forsigtigt at blive vasket af, bare forsigtig, da det efterhånden kan mørne lidt med alt det fugt - skulle tapetet sidde løst i lysningerne kan I bukke det ud og vaske for svamp bagved også, og så til foråret købe noget tapetklister og sætte det fast igen
I øvrigt skal I lige afvaske med rent vand efter klorinen, så dampene er mest muligt væk :o)
jul 2008
Sov med vinduerne i friskkluft og lidt varme på radiatoren, dette hjælper også imod fugten.
jul 2008
Mvh Jan Uhrskov
feb 2008
nov 2006
Er det evt. en god idé at ligge et håndklæde i bunden af vinduet, som kan samle evt. dug fra vinduet om natten??
Læderdragt : Okay, mange tak for tip. Tænkte på om det er en god idé når man har kat, ikke fordi jeg regner med at han slikker på væggen, men man ved sgu aldrig når han dufter nye spændende ting???
jul 2008
feb 2008
Idéen med håndklæder er god, men så lig dem endelig IKKE til tørre på radiatoren næste dag i samme rum ;oD
feb 2008
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 391
Det er en kombination af for lidt varme og for lidt udluftning. Men det ene er jo dyrt og det andet koldt ;o)
Mit fyr lukker ned om natten og om dagen, når jeg ikke er hjemme.
Mine vinduer har persienner, som også begrænser luftstrømmen fra radiatoren henover ruden.
Jeg lufter lidt mere ud og har skruet lidt mere op for varmen - det tager det værste, men det er der stadigt.
Ang. det der gønn/sorte/grå stads, som kan vokse på gummilisten efter nogle dage kan fjernes med Rodalon. -Det kan du også tørre dit tapet over med.
Rodalon er et produkt til desinfektion og rengørring på lige fod med klorin. Fordelen er bare, at det ikke bleger og det lugter ikke (Det fjerner også lugt!)
Du kan købe det i supermarkeder og byggemarkeder - det fåes i forskellige størrelser både i en indendørs version og i en udendørs. Det er faktisk samme produkt, men den udendørs er stærkest.
Da det alligevel skal fortyndes med vand, så køb den udendørs og kom ekstra vand i - det er billigst!
Mvh
nov 2006
http://www.matas.dk/hus+have/fugt/fugtfjerner+i+beholder+450+g.aspx?CategoryId=79&ProductId=2978
Læderdragt : Tusinde tak for tips, så håber jeg bare ikke at der udvikles skimmel i på væggen i siden af vindueskarmen, men jeg får for en sikkerheds skyld lige min udlejer til at kigge på det, så er det også dem der kan tjekke tapetet. Hvad med Rodalon, har læst at folk også bruger det???
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 85 Svar: 849
feb 2009
nov 2006
feb 2009
feb 2009
aug 2007
nov 2006
Henrik : Du er ikke alene min ven ;-D Men det har IKKE kun stået på i nogle dage med alt den dug og fugtighed, faktisk har vi bøvlet lige siden det blev så skide koldt, og det må jo efterhånden være nogle uger. Men vi har sørget for at holde det fri for vand så snart vi opdagede det, men tapetet er jo så blevet fugtig flere gange, men forhåbentlig også blevet tør igen... Det er ihvertfald tør nu, det har jeg sørget for. Men håber som sagt ikke at der er sket noget ved det???
nov 2006
Allan : Så det er spild af penge at købe den der affugter i Matas, det er jo heller ikke fedt at give 70 kr for noget som kun kan bruges i en kort periode, ved ikke hvor længe sådan en holder... ??
feb 2008
http://www.rodalon.dk/00002/00036/
feb 2008
jul 2008
aug 2007
feb 2008
nov 2006
Tror også at det hele er lidt værre i år fordi vi har haft kuld i så mange uger nu, de andre vintre har vi ikke bøvlet med det i så lang tid.
Læderdragt : Hvor længe skal klorinen sidde???
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
jul 2008
nov 2006
Jan : Ikke nogen dårlig idé ;-D
Offslow : Det er ikke en ejer lejlighed, så må desværre ikke skifte til bedre vinduer. Men ringer til boligforeningen imorgen, og så kan de lige komme og se hvorfor der bliver så koldt og fugtig på og omkring vinduet. Min far er murer og han sagde lige at man ofte oplever disse problemer i hjørner af vinduer i heftig kulde, og når der f.eks ikke er isoleret ordentligt, mener det var noget i den stil.
maj 2007
Følger: 41 Følgere: 43 MC-er: 3 Emner: 169 Svar: 1.183
Hvis du smider en varmeblæser til ( EL), lader dine gardiner være rullet op, så har du en god mulighd for at holde det nede. Man kunne også holde et vindue oåben, meen hvem gider det?
Ventilation og varme, og tørre det af inden du går i seng og når du vågner.
Vi udånder jo total meget, så det nærmest umuligt.
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 996
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2561&n=50100
feb 2008
Ps. Du bliver da helt hård til det med en pudseklud efter denne vinter ;-))
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
sover i med åben el lukket dør til sove værelset? start med at åbne den.
jeg har ingen fugt i nogen karme. men jeg har også 3 steder i lejligheden med "konstant" udsugning, dvs jeg kan saføli selv lukke et spjæld, men motorene på taget kører 24/7....
og hvis i har noget som helst ventilation der kan suge luft ud fra lejligheden, så lad det køre. ja det suger varme ud, men det er sku bedre og sundere end at sove i et så fugtigt rum.
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
Vi har næsten helt nye bondegårds-ruder (købt som energi-ruder med gas), og der er det nøjagtigt det samme kondensproblem, som med de gamle. Den eneste løsning er faktisk at skrue op for varmen, og lufte ud regelmæssigt. I vores hus forsvinder kondens i ruderne ved 20-22 grader, og der kommer det ikke igen. Under 20 grader kan vi lufte nok så meget ud, men snart er der kondens i ruderne igen...
Jeg tror at det er et generelt problem med nyere huse, da de er så fandens tætte, og højisolerede. Nogle af de helt nye huse på vejen har en slags elektrisk udluftning med varmeveksler monteret, og de har ingen fugtproblemer.
nov 2006
Der har været en maler og kigge på det idag, og han havde en fugtmåler med. Den gav ikke det store udslag forneden i siderne af vindueskarmen, men når han gik 15 cm op så gik den op i det røde felt. Så han ville lige snakke med tømrerne og så vende tilbage imorgen. Lejligheden vi bor i er komplet renoveret for 4 år siden hvor vi flyttede ind. Men han kunne godt se problemet, og undrede sig også lidt, mente at der måske skulle nye tætnigslister til, da der kom meget kold luft ind forneden ved vindues rammen, men han ville som sagt lige snakke med tømeren.
Han sagde at det var svært helt at undgå kondens i denne kulde, da det jo også er ubehageligt at sove med fuld knald på varmen, men han sagde ikke noget om at vi gjorde noget forkert.
Og så mente han ikke at vi skulle være nervøse for skimmel lige nu, så det håber jeg på at han har ret i.
Men han undrede sig over fugten, uden at der kommer skjolder???
Nå ja, så fortalte han at der godt nok er muret ud til vejen, men at vindueskarmen og væggen i værelserne ud mod vejen først er lavet i noget træ som så er tapeseret, inden man kommer til den endelige mur, det kan jeg også mærke når jeg banker på det nu.
Så det må åbentbart være træet der er lidt fugtigt i siderne af vinduet, tænker på om det kan være fordi der kommer kold luft ind gennem siderne af vindues rammen og så køler det ned, og der så kommer kondens derind??
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
og sover i med døren lukket til soveværelset??
jeg ville lade udsuning i toilet og køkken køre(medmindre det støjer som et jet-fly) og så lade dør til soveværelse stå fuldt åben, det samme med evnt døre ved toilet/køkken, så blir der da suget lidt luft ud(der skal jo så komme noget luft ind igen et sted, men det plejer som regelt helt selv at finde vej)
Fugt i vindueskarm.