{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.242 visninger | Oprettet:

Punkterede vinduer ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Kæresten og jeg købte et række hus her i sommer, og synes ikke der har været andet end problemer siden. Der var kommet nye vinduer i næsten over alt i 2006, (træ/alu), så tænkte at der var sku bare fint. Nu her i morges opdager jeg så at der er kommer fugt/vand ind mellem glassene i ALLE vinduerne, men kun det nederste (vinduet er delt op en en oplukkelig bund og fast top) og i alle vinduerne er det det samme sted nemlig bunden af højre hjørne. I glasset står der Pilkington Insulight, men det er jo producenten af glasset og ikke vinduet. Nogle der ved hvordan jeg kan se hvem der har produceret vinduet, da jeg MEGET gerne vil klage til dem der har lavet lortet.

P.s. har ingen kvittering for vinduerne ( har spurgt sælgeren men kan ikke finde den), men i glasset står der 16-06-2006, så ved ikke med garanti, eller om det kan kører over hus eller ejerskifteforsikring.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Punkterede vinduer ?
  • #1   9. jan 2010 Hvis du tager et nærbillede af karmen og rammen burde den lokale tømmerhandel snildt kunne hjælpe dig..
    Såfremt det ikke står i falsen nogen steder

• #2   9. jan 2010 hvem har lavet vinduerne , altså rammer ?

• #3   9. jan 2010 Ja det er jo det jeg bla spørger efter, altså hvem der har samlet vinduerne, og rammen

• #4   9. jan 2010 Hej .Et eller andet sted imellem de to glas står produktionstidspunktet.Men rammerne kan jo godt være lavet af en lokal tømmermester.

• #5   9. jan 2010 Vi havde begge vores fædre med ude og kigge på huset, og de var enige om at der bare overhovedet ikke kunne være problemer, allerede inden vi var flyttet ind opdagede vi end vandskade, hvilket ga MEGET rod frem og tilbage. Så igår havde vi pludselig ingen varm vand, så tror også vores vandvarmer (vekselvarmer til fjernvarme) er ved at stå af. Og ja jeg er sgu bare ved at ha fået nok af det..sry

• #6   9. jan 2010 Gert, en tømmermester plejer vel ikke lave træ/alu vinduer eller hvad ?
    og produktionstidspunktet for glasset er som sagt de 16-06-2006, men min erfaring er at de fleste vinduesproducenter jo køber færdigt glas.

• #7   9. jan 2010 Tag nu et par billeder og tag op til stark og spørg dem...

• #9   9. jan 2010 Så i Basta eller Praxis engang noget lignende med Alu/Plastik vinduer.

Hvor alu´en fra den udvendige side transporterede kulden ind til plastiken, og gav fugt, men kan ikke huske hvilken producent det var, men der var en kæmpe lejlighedsbygning der havde fået nye vinder i over det hele, som havde problemer fra starten af.

Men det var en af de større producenter.

• #10   9. jan 2010 det var velfac, men det problem er løst...
    tag lige et billed eller to af hele vinduet og smid i et foto album, så har vi lidt at gå efter.

• #11   9. jan 2010 I mine vinduer står det på karmen. Åben vinduet og der sidder en lille mærkat med producenten.

Ejerskifteforsikringen har som regel stor selvrisiko og kan derofr ikke betale sig (de har det også med at fraskrive sig ansvar vedr. punkteret ruder i kontrakten)

• #12   9. jan 2010 Opretter fotoalbum nu.....

Har chekket karmen også udefra, og når de er åbne, men kan INTET finde

• #13   9. jan 2010 der er ikke mange der laver træ/alu, ydermere burde der stå et eller andet karmen eller i falsen. dvs ,når u åbner vinduet , den kant bagved der . men er du sikker på at det er IMELLEM de 2 glas , det lyder meget underlig har aldrig set at der ligger vand derinde , det plejer at dugge midt på. eller se snavset ud. meget meget sjællent har jeg set vand . men det er på meget gamle ruder , er glaslisterne skudt på ?

• #14   9. jan 2010 Ja jeg er sikker på det er mellem glassene, du kan faktisk se det på det sidste billede i det fotoalbum jeg har oprettet, må melde pas til om listerne er skudt på

• #15   9. jan 2010 kan der også komme et billed ude fra ?

• #16   9. jan 2010 hvor plejer der så at være vand/fugt når de er punkteret Tom ?

• #17   9. jan 2010 Ligger lige et par billede ind udefra

• #18   9. jan 2010 Klaus a: det kræver jo de er med i dvc ordningen.
    Men sælger må da kunne huske hvor han har købt dem ?

• #19   9. jan 2010 Hej igen.Har lige snakket med sviger, han er tømmer.Han siger at hvis vinduerne er under 5 år så er der garenti på dem, og det sker faktisk af og til .Og du har ret mht at det kun er på fabrikker der bliver lavet alu/ plast vinduer.

• #20   9. jan 2010 Lyder fint Gert.....men så skal jeg bare finde ud af hvor de er produceret, og jeg har jo heller ingen kvittering ......På det sidste billede i fotoalbummet er der en rød ring om hvor der er fugt

• #21   9. jan 2010 P.s. Gert....det er træ/alu og IKKE træ/plast

• #22   9. jan 2010 Gert ; ja hvis de er med i DVC ordningen. Klaus en del er ikke med.

• #23   9. jan 2010 Prøv lige at holde en ligter op foran vinduet og se om der er 2 flammer i spejlbilledet (altså vinduet) så ved vi hvilket slags glas det er .

• #24   9. jan 2010 Ok. Men prøv som der er flere der har foreslået ,at spørge på den lokale tømmerhandel.Der er vist ikke ret mange fabrikker der lavet den slags vinduer,Det må være mulig at spore dem :Da du er fra Struer ,er de muligvis lavet i Ringkøbing.

• #25   9. jan 2010 Der ER 2 flammer ?

• #26   9. jan 2010 Ja der er velfac i ringkøbing og Protec i holstebro som jeg lige kender til

• Lars G
    Lars G Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 117
    #27   9. jan 2010 Det minder meget om de beslag son Rationel Vinduer bruger.

• #28   9. jan 2010 det ligner rationel, eller netteline vinduer. er det fra rationel står det på dem...

• #29   9. jan 2010 Fatter det ikke for kan ikke finde, et navn nogle steder på dem, og tror da ikke en lokal tømrer vil lave træ/alu vinduer, desuden synes jeg da det vil være meget dyrere end at købe dem fra en producent

• #30   9. jan 2010 det skal da bare køres over ejerskifteforsikringen, det jo derfor man laver sådan en

• #31   9. jan 2010 For det første er der en rimelig stor selvrisiko på ejerskifteforsikringen, desuden tvivler jeg på de tager den på sig, men jo det kan da være sidste udvej at prøve det........synes da bare producenten skal hæfte for det, da det som sagt er alle de nye vinduer/døre der har samme problem, kan jeg ikke se andet end det er en produktionsfejl

• #32   9. jan 2010 for mig ser det ud som om fugen udvendig ligger helt fremme ved kanten? hvis er det forkert smiley
    du har lavenergivinduer (ses ved de 2 flammer) de er speciele i meget koldt vejr , men mener ikke de skulle kunne blive fugtige mellem glas.
    de mærker der er på mine rationel vinduer kunne min kone godt have fundet på at fjerne hvis hun havde set dem, kunne jo være sket ved dine.
    er der metaldørtrin ved dine døre ,mener ikke rationel laver uden.
    men sælger må jo vide hvor han har købt ? men kan jo være købt uden regning.

• #33   9. jan 2010 Michael B - Jeg har en fornemmelse af at fugten kommer ind indefra, uden at kunne sige hvorfor, Ofte når vi vågner er der vand/dug i bunder af vinduerne, så har måske end ide om at det kommer ind derfra, og ja der er metaldørtrin

• #34   9. jan 2010 det lyder som rationel .
    der ligger også vand i bunden af mine karme en af ulemperne ved lavenergi.
    men det der sidder på vinduerne kan du tørre det af ?

• #35   9. jan 2010 På ethvert vindue vil der i perioder med lav udetemperatur kunne forekomme kondensdannelser på ruden. Årsagen hertil er ikke vinduet, men indeklimaet - typisk er luftigfugtigheden for høj pga. for ringe luftskifte.

Problemet er stigende, fordi vores boliger af energimæssige årsager bliver stadig mere tætte og bedre isolerede. Vinduer anno 2009 er også langt mere tætte, end vinduer var for bare 20 år siden. De mere tætte boliger gør, at den fugtige luft ikke længere kan slippe ud "af sig selv", men skal ledes ud af huset ved aktiv udluftning.

Men kondensdannelse afhænger af mange faktorer. Man kan ikke umiddelbart sammenligne forholdene i 2 forskellige huse uden samtidigt at tage højde for en eventuel forskel i de parametre, der har indflydelse på indeklimaet.

Vinduers isoleringsevne (U-værdien) er kun een af de parametre, der har indflydelse på kondensdannelsen. Forskellige konstruktive og brugsmæssige forhold har mindst lige så stor indflydelse på oplevelsen af kondensdannelser og kuldenedfald.

1. Konstruktive forhold:
    - er radiatorerne placeret under vinduerne?
    Den opadgående varme luftstrøm fra en radiator umiddelbart foran vinduer hæver glassets overfladetemperatur og modvirker herved kondensdannelse og kuldenedfald. Radiatorer ved indvendige skillevægge eller gulvvarme i stedet for radiatorer forøger kondens-dannelsen.
    - er der særligt dybe vinduesnicher, brede vinduesplader eller er vinduet placeret i et "hul"?
    Dette nedsætter luftcirkulationen og danner en "lomme" med stillestående, kold luft, som forøger kondens-dannelsen.
    - er gamle, utætte vinduer blevet udskiftet med nye, væsentligt mere tætte vinduer? Dette medfører behov for en mere bevidst udluftning, end man har været vant til med de gamle vinduer.
    - er der tale om "husets første vinter"?
    I så fald må man påregne mere udbredte kondensdannelser end normalt, fordi byggefugten endnu ikke er ude af huset.

2. Brugsmæssige forhold:
    A. I vinterperioden må en luftfugtighed på 45% i beboelsesrum anses for normalt.
    Er luftfugtigheden særlig høj, d.v.s. over 50%? Dette kan skyldes mange forhold, f.eks. mangelfuld udluftning, mange personer el. husdyr i boligen, mange stueplanter, aktivitet, der afgiver fugtighed f.eks. madlavning, bad, vask, tøjtørring m.v.

Løsningen på ovennævnte er udluftning. En kortvarig udluftning (gennemtræk) af boligen mindst 3 gange i løbet af dagen er en effektiv og billig måde at løse problemet på. De tunge ting som møbler, væg og loft bliver ikke nedkølet ved en hurtig gennemluftning på 10 minutter. Mere skal der normalt ikke til for at udskifte den fugtige indeluft med den køligere udeluft - og en sådan ventilation koster ikke noget på varmeregnskabet. Det er vigtigt at lufte ud - også selv om det regner udenfor. Når udeluft med en relativ luftfugtighed på 100% og en temperatur på 5 oC varmes op til 22 oC, vil den relative luftfugtighed alene af denne grund falde til 33%. Det skyldes, at varm luft er i stand til at indeholde mere vand end kold luft.

Hvis en bolig i længere tid, f.eks. 8-14 dage, har været udsat for høj luftfugtighed, evt. over 60%, kan det tage lang tid at nedbringe luftfugtigheden. Det skyldes, at vægge, lofter, gulve, møbler o.s.v. har optaget fugt, og kun en bevidst udluftning over mange dage kan nedbringe dette.

B. Er lufttemperaturen omkring vinduerne særlig lav?
    Dette kan skyldes generel lav indetemperatur, anvendelse af natsænkning, gardiner trækkes for om natten m.v.
    Indetemperaturens betydning kan illustreres ved et lille eksempel:
    I et opholdsrum har man en relativ luftfugtighed på 45% og en indetemperatur på 22 oC. Hvis temperaturen nu sænkes til 15 oC, vil den relative luftfugtighed alene af denne grund stige til 70%. Forklaringen er, at luftens absolutte vandindhold stadig er det samme, men ved den lavere temperatur er den ikke i stand til at indeholde den samme vandmængde. Yderligere sker der det, når lufttemperaturen sænkes, at rudens overfladetemperatur automatisk falder og herved kommer tættere på dugpunktet.

Luftfugtighed og indetemperatur hænger altså tæt sammen. Fugtigheden vil automatisk "søge hen" til de mindst varme steder og her afsætte sig som kondensvand på alle overflader, som har en temperatur, der ligger under dugpunktet (spejle, ruder, flasker fra køleskabet, ydervægge bag møbler osv.)

I en kold periode / frostperiode sker der en udtørring af bygningskonstruktionerne, dels fordi udeluften er tør, dels fordi der tilføres mere "radiatorvarme". Det medfører et fald i boligens relative luftfugtighed.
    Kondensdannelsen vil være særlig udpræget i starten af en kold periode / frostperiode, hvor boligens relative luftfugtighed endnu ikke er nedbragt. Dette vil typisk være tilfældet i okt.- nov., hvor bygningen omstiller sig fra "sommertilstand" til "vintertilstand". Hvis der her kommer et par dage med særlig lav udetemperatur, før vinterens "ligevægtstilstand" er opnået, kommer det til udbetaling i form af kondensdannelser.
    Efter en længere frostperiode skal der en noget lavere udetemperatur til at udløse det samme omfang af kondensdannelser, fordi bygningen på det tidspunkt er tørret ned.

Naturlovene kan vi ikke ændre - men det hjælper at kende dem.

Kodensproblemer løses med udluftning og ved at undgå en alt for lav indetemperatur.

• #36   9. jan 2010 det er andre faktorer der gør sig gældene ved lavenergi vinduer , man kan have korrekt indeklima og stadig have fugt ved dem.

• #37   9. jan 2010 James B - Det er så årsagen til fugt PÅ vinduet.....det er også mellem mine glas - det er der problemet er

Kommentér på:
Punkterede vinduer ?

Annonce