{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.561 visninger | Oprettet:

MC til tur igennem afrika?? {{forumTopicSubject}}

Sidder lige og ser Long Way Down med Charlie og Ewan. De kører igennem afrika på r 1200 GS'ere. Synes dog de virker noget tunge i mange situationer.

Hvilken maskine ville i vælge hvis i skulle køre igennem afrika?

selv har jeg tænkt transalp eller afrika twin.

kom gerne med forslag og begrund også.

/risum

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC til tur igennem afrika??
  • #1   15. dec 2009 Jeg tænke det samme da jeg så den og syns egentlig at den konen kører på ser mere brugbar ud til formålet.. de møder hende sidst på turen eller noget.

• #3   15. dec 2009 jeg køre selv yamaha xt 660 r gennem sydamerika nu og har været igennem det meste landskab fra ørken til jungle.
    men først når du kikker på mc skal du gøre op med dig selv om hvor meget offroad du vil køre
    køre du alene?
    hvor stor mc kan du rejse op alene selv i dyb sand?
    hvilke mc er udbredt i afrika selv om man godt kan få sendt dele, men er besværligt.
    der er mange ting at tænke på, men turen kan og er blevet gjort på de fleste slags maskiner selv en gammel knallert kan klare turen men kræver nok noget kærlighed undervejs.
    personligt syntes jeg at 650 ccm størelsen er ok til det meste.
    ellers er det bare om at komme afsted
    hilsen karl johan pt i Peru

• #4   15. dec 2009 Så lige indlæget.. og tænkte på hvor vidt det er muligt at leje mc'er til formålet? og om der er nogle måde at komme i kontakt med folk der har gjort det før, som har lyst til endnu en tur..

• #5   15. dec 2009 Jeg ville vælge min egen KLR250 eller en BMW 800GS...

Min tidligere Afrika Twin 650 (den lette af dem) ville kun være dejlig på de lange stræk, selvom affjedringen kunne ret meget synes jeg.

Min KLR kan sagtens slæbe udstyr med en god fart op til 90 km/t. Eneste minus er at kræfterne bliver hentet ret højt i registeret.

• #6   15. dec 2009 du kan sagtens leje mc men tror ikke det betaler sig hvis der skal køres i flere måneder.
    har været glad for min motor størelse da der nogle gange har været nødvendigt at køre i ca 5000 meter og der mister den betydligt motorkraft.
    men andre gange ville jeg dog gerne ha en 450 enduro maskine når der er dyb sand eller anden offroad kørsel hvor min maskine føltes som et æsel eller en llama.
    hvis der skal købes mc og køres helt hjemmefra og ned vil det nok kunne betale sig at købe en ny mc på grænse plader.

• #7   15. dec 2009 Tænkte mere hvis man ville prøve at køre gennem afrika, måske 1måned.. men har ingen erfaring, så ville tage en tur med nogle der allerede har været der..
    Jeg går pt på dtu, men regner med at skifte til en anden udd. så i teorien har jeg et halv år frit (regner med at blive indtil videre) men hvis muligheden var der, var en månedstid gennem afrika noget jeg rigtig gerne ville.. tænkte på et flyve fra dk dertil, på mc til en vis destination og så fly tilbage..
    vil dette være en mulighed tror i?

Risum - sig til hvis du helst vil have jeg starter et nyt emne...

• #8   15. dec 2009 Risum ! - du skulle ha' beholdt din Wee'
    Har du ikke læst Poul Randa's blog om hans RTW, - ellers er det vist på tide.
    http://poul-randa.blogspot.com/
    Hans Wee' holdt til 70.000 km jorden rundt under til tider meget vanskelige forhold UDEN nævneværdige problemer.

• #9   15. dec 2009 jinlun 250ccm ! smiley

• #10   15. dec 2009 Jeg så en udsendelse med 2 (mener jeg) gutter der tog den længste vej jorden rundt, og de kørte på 350ccm!
    Det vildeste var at de på et tidspunkt står ude midt i nowhere, i rusland, med den ene guts offroader, som har smadret baghjulslejerne!!
    100 vis af km fra den nærmeste by, og den eneste form for civilisation, var et lille træskur midt i ødemarken.
    Der boede to fordrukne russere i skuret, jeg husker ikke om de var jægere, men kraftedme om de ikke havde de lejer han skulle bruge!!
    Kan man være heldigere?? ;o)
    Nå men en 350ccm er nok, tag lejer med ;o)

• #11   15. dec 2009 Jan:

Ja for dælen min wee har bragt mig godt omkring i europa. Men den er dog for tung til sådan en omgang. Og den er i mine øjne ikk super på løst underlag.

Mine forslag når jeg kigger på det er:

BMW F 650/800 GS
    og
    Yamaha XT 660 R

De er forholdsvis lette og simple. Går ud fra ideen om at tage afsted alene, så man skal selv kunne ha det hele med og desuden kunne rejse skidtet op. Selvom det er 100'ne gang du vælter på den dag.

/risum

• #12   15. dec 2009 Alexander:

Du velkommen. Bare en hyggetråd her midt om vinteren. Der skal være plads til de store drømme.

/risum

• #13   15. dec 2009 De 2 du selv nævner også vil jeg tilføje Yamaha XT660Z tenere eller KTM 640 Adventure, hvis du kan magte højden.

Den nye F650gs tror jeg ikke er den bedste, er jo bygget til vej, men måske den gamle F650gs i Dakar version.

Xt'erne er bygget til det hårde arbejde tenere er merer off-road, men kan overgås af R'eren hvis differencen i prisen bruges på udstyr.

KTM'en er noget af det tættes du kommer på en Dakar rally klon jo, på godt og ondt, har muligvis brug for lidt mere kærlighed, men masser af frihøjde og stor fra standard (26 l) men du skal nok have ekstra med stadig.

• #14   15. dec 2009 hmmmmm

en mener så at en R1 er den perfekte mc til en tur verden rundt.. tjek denne .... super video

mvh

http://www.youtube.com/watch?v=ThO-w9SCM8I

• #15   15. dec 2009 Honda CT110 (110 cc)

Hvis Nathan kunne køre fra Sydney til London på sådan en, så kan den nok også klare en tur gennem afrika. Fed historie i øvrigt:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?s=c38f424b4e60a32c8e652d3fdeda433e&t=460631

http://www.thepostman.org.uk/

• #16   17. dec 2009 Hej alle

Efter at have sidddet og kigget på nogle forskellige modellr tror jeg faktisk jeg ville gå efter den gamle f650gs fra bmw. Den der også hedder dakar.

Den er let (177kg - skal ku rejes den alene)
    Den er simpel (en cylinder)
    Den har godt moment og nok heste til bagage og en selv
    Den har indsprøjt (god km/L og føling
    Den har komfortabelt sæde (ikke så øm bagdel)
    Den er billig - alt er relativt (6000euro i tyskland inkl rimelig med udstyr)
    Stor tank (17,5L)

Kan i komme i tanke om godt eller dårligt ved den?

/risum
    Udstyr er lettilgængeligt (bla touratech)

• #17   17. dec 2009 Hvornår regner du med at tage turen?

• #18   17. dec 2009 nogle år ude i fremtiden. foreløbig er det hele på drømme stadiet. hehe. men man skal drømme det før det kan ske. og ifølge rygtet tar det også lang tid at planlægge.

Så det handler mest om at lege med tanken i øjeblikket

/risum

• #19   17. dec 2009 Jeg håber på om 2-3 år at kunne tage ned og besøge Sahara ørkenen, kan man godt i Marokko hvis man kan nøjes med en "lille" bid af den og de er vist rimelig turist venlige

Og har ikke hørt noget dårligt om bimmeren til det du vil bruge den til

Kommentér på:
MC til tur igennem afrika??

Annonce