{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  CO2 - fatter ikke en skid????
  • #1   13. okt 2009 Der må blive forbrændt en helveds masse olie smiley

  • #2   13. okt 2009 Luft vejer også en del smiley

  • #3   13. okt 2009 For at opnå lambda 1,0 ved forbrænding skal der 14.7 dele ilt til 1 del brændstof. Det er det optimale. Så der ryger også en del oxygen med som binder sig til carbonatomet. Det vejer også noget.

    Tror det er i den retning du skal. Det er nu også lidt tid siden jeg sidst har haft kemi på htx. Der er nok en der kan forklare det bedre? smiley


  • #4   13. okt 2009 Jeg glæder mig som en lille dreng før juleaften til at høre hvad der er fup og fakta smiley
    For mig virker det som en fysisk umulighed at forbrænde noget og derefter få noget som vejer over 3 gange mere.


  • #6   13. okt 2009 Som Anders B (Djursland ) skriver, så er lambda 1 14,7:1. Så ved brug af 1kilo benzin ved lambda 1, bruger motoren 14,7kilo luft. I alt 15,7kg. Mon ikke det så skulle väre muligt at ca. 3 af de kilo er co2?
    Det er ligesom at spise, kommer der noget ind, skal der også noget ud..
    Hvad der binder sig hvor under forbrändingen, er jeg så absolut ikke ekspert i..


  • #7   13. okt 2009 Jeg sidder på et hotelværelse uden noget videre præcist at slå op i, så derfor går jeg ud fra en nyttevirkning på 100% I FORBRÆNDINGSPROCESSEN. DET SKER IKKE, MEN DET GØR KUN DEN DANNEDE co2 MÆNGDE MINDRE. Mine beregninger er udtryk for et worst case.


    et molekyle benzin beregnet som oktan vejer 176 amu(atom mass units)

    Et molekyle benzin binder sig ti 16 molekyler ilt og danner 8 molekyler CO2, der hver vejer 44 amu i alt 352 amu

    Så kan man altso uden videre slutte, at 176 g benzin (beregnet som oktan) bliver til 352 g CO2

    Der er noget galt med den fyrs støkiometriske beregninger.

    Ud over den nævnte mængde CO2 dannes der også i dette tilfælde 144 g vand, men selv hvis man fejlagtigt lægger det til, så hænger det ikke sammen.

    Eller også har den motor virkelig et signifikant olieforbrug:-)



    Martin Malmø: Di argumentaton holder ikke. Det er kun ca 20 % af de 14,7 kg luft, der er ilt, og som dermed overhovedet kan danne CO2.


  • #8   13. okt 2009 Rdettelse:

    Ikke 144 g vand men 162g

    Ikke at det gør hans beregninger bedre:-)


  • #9   13. okt 2009 Damn, jeg er lige blevet 3% dummere af, at læse denne tråd...

  • #10   13. okt 2009 Simpelt:
    2,56 kg CO2 består af 0,72 kg "C" + 1,86 kg "O2".

    Al kulstof (C) kommer fra benzinen, mens ilten (O2) kommer fra luften. .. Så' der muligvis nogen afrundingsfejl, men i store træk hænger det fint sammen.
    smiley


  • #11   13. okt 2009 Henrik: Den er nu god nok.

    Forklaring følger:
    et kulstof atom vejer 12
    et ilt atom vejer 16
    CO2 = 12+16+16 = 44

    Forholdet er så 44/12 = 3.66 (vægten af CO2 stammer ikke alene fra brændstoffet men også fra ilten i luften).

    Så når du tager benzinforbruget på 729 gram og så ganger med 3,66 får du knap 2670 gram CO2

    Gir det mening smiley



  • #12   13. okt 2009 jeg sad og kiggede lidt her:

    (link fjernet)

    klikkede derefter på Beregningsforudsætninger i bunden af vinduet.. og en hel masse tekst kommer frem i et pdf dokument.. Sektionen ang. transport starter på side 29 og virker umiddelbart lidt kort fattet. Efter at have læst mig frem til at en Diesel scooter kører gennemsnitligt 20.5 km på literen.. hmm.. så er jeg ihvertfald den der er gået i seng..


  • #13   13. okt 2009 Dækmand:

    Den holder kun, når du antager at C = benzin, men det er jo ikke tilfældet:-)

    Når jeg lige får en smule ro efter fredag, skal jeg lige sætte mig og regne det helt igennem med rigtig afstemt støkiometri.


  • #14   13. okt 2009 Skal vi ikke bare afblæse regnestykket, fyrer op for freon anlægget, og få gang i den skide globale opvarming.. 22 grader året rundt lyder skønt smiley indlandsisen smelter alligevel ikke.. Så no sweat.. well.. hopefully a lot more sweat from all the heat we are gonna have smiley

  • #15   14. okt 2009 jo mere mc vi kører, jo længere bliver seasonen smiley

  • #16   14. okt 2009 nu mens i er igan med at regne kan i så ikke lige hjælpe da jeg ikke kan rumme følgene.

    da jeg gik i skole lærte jeg at hvis isen oppe på grønland smælted så ville vandstanden stige 7 meter.
    og mener at have læst at der er smæltet ca 20% af isen.
    og så er det jeg mener at havene burde være steget med 20% af 7m
    altså ca.1,4 meter ik
    og så er der lige det med at jorden er rund så stigningen burde være vesnligt støre i starten ik???


  • #17   14. okt 2009 ib
    Hvad er nu det for noget bavl med at jorden er rund ???
    tænk dig da om , alt vandet ville jo løbe ned i bunden så :=))


    ja jeg er fra Århus ...


  • #18   14. okt 2009 Fyr nu bare op med det der CO2 i stedet for at sidde at snakke om det smiley

    - Hvem vil ikke have bedre og længere mc vejr ? smiley


  • #19   14. okt 2009 @: Knud

    "Det er ligesom at spise, kommer der noget ind, skal der også noget ud..
    Hvad der binder sig hvor under forbrändingen, er jeg så absolut ikke ekspert i.."

    Det er mest den nederste linje du skal notere smiley


  • #20   15. okt 2009 Martin:-)

    Al respekt for det, men jeg kan rent faktisk regne på de her ting, og jeg kan uden videresig, at hvis alt indholdet i benzin kavde været kul, så passer regnestykket. Det er det bare ikke, der er en hel del brint i:-)


  • #21   16. okt 2009 Knud: rigtigt, men hvor meget er det nu et brint atom vejer smiley
    I ren vægt står kulstoffet for ca. 85% af vægten i benzin. Men derfor kan der godt være en overflod af brint atomer, men det er jo deres vægt der er interessant her smiley Så regnestykket passer altså fint.


  • #22   16. okt 2009 og lige en opdatering. Jeg er ikke dækmand smiley

  • #23   16. okt 2009 Hahaha... Jeg er ikke dum til at regne, og selv om jeg er mekaniker har jeg aldrig sat mig meget ind i at regne på den slags ting..
    Men det er sku altid noget at man kan blive oplyst... smiley

    Kan i så også regne på hvad en katalysator fjerner?


Kommentér på:
CO2 - fatter ikke en skid????

Annonce