Leatherman vs. knivlov {{forumTopicSubject}}
Jeg arbejder som radiomekanikker, og hver dag går jeg på arbejde med min trofaste Leatherman i bæltet, og bruger den flere gange i timen på sådan en arbejdsdag. Det er bl.a når man hænger oppe i en antennemast og lige har glemt tangen til at afisolere et kabel osv.
Men når jeg så ser at en ung mand får fængelsstraf for 2 hobbyknive, så bliver jeg i tvivl om min Leatherman er lovlig.
Den har ikke rillen i bladet som gør den enhåndsbetjent, og bladet er præcis 7 cm så den del skulle vel være ok. TIl gengæld er knivbladene jo låsbare, ligesom resten af værktøjerne i modellen, og efter hvad jeg kan læse gør det den ulovlig.
Kan det virkelig passe? At gå på arbejde uden min Leatherman ville sådan ca føles som at gå på arbejde uden bukser for mig. De sjældne gange jeg har glemt den har jeg konstant grebet ud efter den, og dermed virkelig set hvor meget den bliver brugt i løbet af en dag..
Hvis det gør den lovlig, at jeg bruger den i forbindelse med erhverv, hvad så når jeg lige handler på vej hjem... Der sidder den jo stadig i bæltet?
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.347
at den dom er helt hen i vejret......
og på grund af den dom, så ville jeg ikke turde at tage den med på job..
bare for at være sikker . .
dette er min mening
mvh
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Lille snottet hash barn med 2 hobbyknive en lørdag aften i byen, er helt sikkert mere mistænkeligt og på kant med loven, end dig på vej hjem fra arbejde med et multifunktionsværktøj i bæltet. :o)
Evt kan du smide den i handskerummet på firmagryden når arbejdsdagen slutter - så skulle der ikke være noget at bekymre sig om.
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.022
De gjorde ikke noget men i princippet var den ulovlig sagde han. Betjentene måtte ikke engang selv have en .....og de har pistoler XD
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 863
Jeg har selv en magen til, som jeg bruger på job og den har da indtil nu, siddet i mit bælte, også på vej hjem fra job. Fra nu af ligger jeg den på jobbet, når jeg kører hjem.
For resten så er knivbladet 7,4 cm på leathermanknive, uanset model. Ved ikke, hviken model du har 10,2, eller 11 cm længde (lukket). Jeg har den på 11 cm, den har også knivblad på 7,4
http://www.leatherman.dk/frame.cfm/cms/id=914/sprog=1/grp=9/menu=1/
Palle
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 863
Hvis den stadig kan låses i bladet, er den jo ikke lovlig alligevel (privat), men kun til erhverv.
Her er de forskellige modeller:
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=&pno=830700&pointer=0
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.277
okt 2007
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 389
mar 2008
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 4 Emner: 12 Svar: 373
Til arbejdsbrug KAN der gives dispentation hvis det kan dokomenteres at den specefike opgave kræver evt. låsbart blad eller en bladlængde der overstiger de 7 cm.
Hvis din arbejdskniv ikke er i din værktøjskasse eller din firmabil, kan der faktisk udstedes en bære tilladelse, den udstedes af politiet, men eftersom de ikke må bære disse utroligt voldsomme våben blir det sku nok svært at overbevise dem om at ens job kræver det..... he he
Så er det man kan undre sig over at man i danmark har disse kniv komplekser, På en indrigs flyvning kan man fuldt lovligt på sig op i flyet have en foldekniv med en bladlænge på 6 cm eller derunder, dette er fuldt lovligt. Altså man kan medbringe en alm. lovlig foldekniv op i kabinen på et fly i DK. men må ikke have en letherman i sit bælte når man er på landjorden.
Makes you wonder.
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 14
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.022
Men tror virkelig man skal være uheldig, og møde en noget latterlig betjent, hvis man får problemer som håndværker eller andet.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
OG 2 knive, som dem han havde, kan jo hurtigt blive brigt, som snitvåben...
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 14
tror sq du skal være aller helvedes mere bange for en gal mand med en skruetrækker end 2 stanleyknive
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
Kom faktisk en gang til at tage den med i lommen i flyet, sensoren i lufthanvnen reagerede ikke, opdagede det da jeg sad i flyet på vej til grækenland og rensede negle med den...:-)
Afleverede den til stewardessen, som blev glad for min omtanke, og smed den i kufferten hjem
Leatherman vs. knivlov