Hjælp til købe af videokamera? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle.
Jeg skal en tur til "elektronik-mekkaet" Japan (Kyoto), og har i den forbindelse overvejet at købe mig et OK videokamera. De skulle efter sigende være billige derovre.
Desværre aner jeg intet om den slags, men kan godt bruge til det hverdag til at tage nogle sekvenser af mine børn og den slags. Jeg vil være taknemmelig for råd om, hvad jeg skal eller ikke skal være opmærksom på udfra følgende oplysninger:
Forbrug/lagerplads: Normalt max en time om ugen, så der er ikke de helt store krav
Belysning: Typisk indendørs - lidt svag belysning hjemme hos mig.
Anvendelse: Mest til at lægge på nettet til bedsteforældre og den slags men også til familiens almindelige opbevaring af klip med "guldklumperne"
Budget: Op til cirka 3k men for det rigtige kamera er der råd til mere, hvis det er fedt!
Zoom: Lidt vil være fint men ikke behov for noget voldsomt "zoom-monster"
Design/størrelse: Jeg er mest til små handy og veldesignede ting, så der er "lidt til øjet".
Forbindelse: Må/skal kunne forbindes til en mininote med Linux eller alternativt kunne overføres til sådan én via SD kort.
Er der én, som kan berige min tilværelse med et par gode råd?
På forhånd tak, og med venlig hilsen
Allan
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 925
Jeg syndtes du skal købe Sony (måske Panasonic)
Det skal være HD (så er det også "godt" om 3 år)
Det skal helst være på et ikke roternde medie - dvs. en form for kort - alternativt kan det godt være harddisk - men ville fortrække uden. Harddisken bruger meget mere strøm end en hvor det er en form for flash kort. I Sony er det sony memory stick (de er ikke så meget dyre idag end hvad de har været)
Du skal kigge efter linsens størelse - jo støre jo beder. En 1/3" er støre end en 1/5" og giver et mere naturligt bilede, men så bliver kamaret somregl også større.
Sony har noget de kalder super stedy system. Det findes (så vidt jeg ved) i 2 udgaver. Elektronisk og optisk. Optisk er bedst.
Så skal du kigge på den - Effektiv videoopløsning. Jo højer jo beder. (glem alt under 2 Mega pixel)
Hvis alle overstående ting ikke er nok til at komme ned til et valg. Så lad lyd være næste kriterie.
Batteri skal være Li-on typen
Kig Sony's hjemme side
Forslag . feks. HDR-CX11E (E står hvist for Erupa model.)
Vær også sikker på at den kan skifte til PAL farve system (De fleste idag kan man vælge mellem PAL og NTSC)
Og sørg for at købe det et sted derude hvor de giver World wide warrenty - Ellers har du et problem når du kommer til danmark, og der er noget der ikke virker.
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 576
Uha, det kamera du foreslår koster over 5k her i landet... Spændende, hvad det koster i Japan...
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.016
Og regnede også med at nu skulle jeg have noget billigt med hjem - problemet bare at du godt kan finde butikker der har den der world wide warrenty - men så er priserne også "tilpasset" den vestlige pris - var i Tokio, i flere forskellige butikker, og der var priserne ikke anderledes end de billige steder herhjemme..
Men derud over, så købte jeg for et par år siden Sony's HDR-SR5E, en model der i dag er "udgået" - men et hamrende godt kamera synes jeg..
dec 2004
Alternativ kunne være HDR-CX105E til 4K - men ikke nær så godt... Man får hvad man betaler for. Men kan godt være den dækker ens behov.
aug 2005
aug 2005
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
aug 2005
Han kan finde et Sony HDC-CX120E til cirka 3.500,- men historien indeholdt ikke nogen oplysninger om evt. "world wide service" på det.
aug 2005
aug 2005
dec 2004
aug 2005
aug 2005
http://dandygadget.com/2009/01/17/camcorder-sony-hdr-cx120/
http://www.sony.jp/handycam/products/HDR-CX120/
De sidste link er selvfølgelig lidt svært at læse på - men man kan se billeder..
Hjælp til købe af videokamera?