Skift af skiver i cockpit {{forumTopicSubject}}
Hej igen.
Så har jeg igen brug for lidt hjælp til et lille projekt. Som i nok kan se i min profil, så har jeg skilt mit cockpit ad, så jeg kan montere nye skiver.
i den forbindelse har jeg tre spørgsmål.
Det første er, hvorledes er den bedste måde at få nålene af (en gaffel eksempelvis)???
Hvor godt fast sidder nålene (bare så ikke man trækker akslen med ud, fordi at nålene er limet fast)???
Kan jeg "skubbe" nålen på benzinmåleren ned på tom tank, inden jeg tager nålen af (så at jeg ved hvordan nålene skal sidde igen), eller vil det evt. skade instrumentet, så at det er bedre at tappe benzinen af, og lige sætte cockpittet midlertidigt på igen for at få nålen ned på nul???
Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om, hvilken skivesæt, der ville passe bedst til min mc. Jeg køber dem her... http://cgi.ebay.co.uk/Kawasaki-ZX10-Bj-88-NEU-TACHOSCHEIBE-Keine-Tachofolie_W0QQitemZ150217626310QQihZ005QQcategoryZ49862QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Jeg har hørt meget godt om dem, men jeg synes dog at det er belastende at de kun sælger på Ebay. Jeg kan ikke engang finde en mailadresse på dem. Nå, men jeg synes selv bedst om sæt model nr. 3, og alu model 21 (som passer til mc'ens farver). Hvad synes i???
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
På min sad skiverne ikke voldsom godt fast, og jeg kunne der trække dem af med en lille tang. Bare husk at trække lige, samt at checke hvor nålen sad... Efter jeg skiftede skal jeg trække 15-20 km fra, da speedo nålen åbenbart ikke sidder helt samme sted som før, men til gengæld er den blevet meget hurtigere fra 0-100
/Bo
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
WHAT!!!
Hvordan i al verden kan den komme til at vise så meget forkert, hvis du bare har trykket nålen ned igen, der hvor den sad??? Akslen er jo fjederbelastet, så den sætter sig jo i stop-position hele tiden, medmindre du har fået drejet nålen lidt under påsætning...
Damn... det lover ikke godt for mig. Skiverne skal alligevel skiftes, så...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Medmindre altså at du snakker om din tophastighed???
For så er 15-20 km/t jo ikke ret meget... så er din unøjagtighed på ca. 7,4%, hvilket er okay (maks. +/- 10% ifølge loven)
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
De ser fine ud, dine skiver.
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Aha, så de er ikke ret tykke... jeg prøver at se hvor tykke de er, og om jeg tør sætte dem i som de er. Ellers må jeg prøve at "forstærke" dem med lidt gennemsigtig plastic, som jeg tidligere har gjort på min Z650'er...konen mangler lidt tupperware på den konto
Jeg vil prøve at gøre det at jeg "mærker" akslen med en tusch (f.eks. den del der vender bagud), før nålene bliver pillet af. Så er jeg sådan nogenlunde sikker på, hvor nålene skal sidde igen. Før jeg så samler det hele igen, vil jeg prøve at montere cockpittet, og køre en tur med min gps, for at checke om speedometeret måler nogenlunde rigtigt. Det kræver nok at nålen bliver taget af og på, flere gange. Når jeg så er tilfreds, SÅ vil jeg samle det hele igen... så er speedometeret "hjemmekalibreret", men hvis ellers gps'en er nogenlunde bevendt, så skulle det gerne være rigtigt godt...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Skal du også bestille nogen???
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
De skriver godt nok på Ebay, at der følger en vejledning med. Så mon ikke at man kan få lidt hjælp i den. Men man er jo selvfølgelig altid nervøs for at skade sine instrumenter, og da jeg kan se at der er mange som har skiftet skiver herinde, og Bo havde da heldigvis nogle tips...
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Kan der i det hele taget gå lys igennem de skiver???
Jeg synes at der står at de er printet på fotografisk materiale (som nogen skriver det = papir!! Selvom sælger hævder at det er plastic)
Hvis der trods alt KAN gå lys gennem papiret, og at de er alt for tynde... så er jeg nødt til at lægge de originale skiver bagved. Og så betyder det også at jeg er nødt til at vælge en model, som har hvide tal (som eks.vis model 6-9). Resten har jo sorte tal, som til en hvis grad vil dække over de originale skiver = intet lys gennemgang...
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
For at forhindre at man skal re-kalibrere sit speedometer med en GPS (ligesom Bo), så skal man skrue skruerne af skiverne, FØR man trækker nålene af.
-> Bo
Det var som jeg nok tænkte... hvis man løsner skiven uden at røre nålen, viser det sig, at nålen trækkes ca. 10 grader længere tilbage end stoppet (eller ca. 20 km/t). det vil så sige at det rent faktisk er stoppet på skiven, som holder nålen, men at akslen drejer sig længere tilbage, når nålen trækkes af.
Det er ikke muligt at mærke akslen under nålen, men det er muligt at tage en linial, og sætte et mærke på den hvide plastbagplade på toppen, i forlængelse af nålen (det kan man ikke se, når overdelen sættes på igen). Når den nye skive sættes ned over, sættes nålen på igen i retning af mærket. Så er man nogenlunde sikker på at den sidder rigtigt første gang.
Når man nu har det skilt ad... så sæt nye pærer i!! Det kan jeg ihvertfald se, er nødvendigt på min...
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
/Bo B
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Jeg tror desværre ikke at det nytter... for jeg prøvede at låse med en blå diode under den originale skive, men tallene lyser stadig grønt... (så skal du fjerne den originale skive)
Pæretypen er 4 stk. af dem her - http://www.thansen.dk/product.asp?c=1673899434&n=-2103490641&pn=1227424548
Men watt-effekten er kun på 3,4 watt. (men det er jo ligegyldigt, når du skal have dioder)
Så sidder der yderligere 6 stk. af dem her - http://www.thansen.dk/product.asp?c=1673899434&n=-2103483989&pn=-2110869988
Den originale watt-effekt er på 3 watt, pr. stk.
Men jeg kan ikke blive helt klog på, præcis hvilke typer der skal bestilles hos dioder.dk???? (jeg kan ikke finde ud af, hvilken der er den rigtige type på hjemmesiden)
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
hilsen Bo
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Ja, hvis du tæller indikatorene for blinklys, olietryk, neutral og fjernlys med... Jeg har skiftet næsten alle til LED nu, og jeg er meget tilfreds med resultatet.
Jeg har brugt dem her fra Thansen... http://www.thansen.dk/product.asp?c=1677280075&n=1200292284&pn=1224430010
Grunden til at de er gode, er fordi at de spreder lyset i stedet for at fokusere det. Desuden kan man også sætte dem som blinklysindikatorer... mit blinklys har ikke fået ændret blinklys-frekvens, selvom jeg nu har LED'er som indikatorer. Jeg har dog ikke kunnet skifte de fire små pærer, da jeg stadig ikke kan finde de små som LED'er... så jeg har måttet købe nogle 1,7 watt alm. pærer (det var hvad jeg kunne finde), og sætte i, da jeg alligevel nu havde det skilt ad.
En anden ting... man kan roligt skubbe benzinmåler nålen forsigtigt tilbage til tom, inden man tager nålen af. når man så sætter nålen på igen på "tom"mærket, går den lystigt op igen uden at der er noget som har rykket sig...
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
Vil det sige at du har skiftet dem til lyset i instrumentering til LED, eller dem til langlys, blinklys osv ... ?
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Så har jeg skiftet den midterste pære i instrumenteringen til LED (og her er det vigtigt at det er en som ikke fokuserer for meget, men er mere diffus), men de sidste 4 små pærer, har jeg indtil videre måttet skifte til standard 1,7 watts pærer (som var det jeg kunne finde).
Jeg tror at dioder.dk har dem, men jeg tror også desværre at de ikke spreder lyset godt nok, og så er det bedre med standard-pærer...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Hvordan har i betalt for de nye skiver på Ebay. Bankoverførsel eller Paypal???
(synes nemlig ikke lige at jeg kan se hvordan de betales)
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Jeg har bestilt et sæt skiver, og jeg har også en Paypal-konto... men hvordan betaler jeg skiverne med den???
Når jeg kigger på betalingsmetoderne, er der kun skrevet "per overførsel"... hvordan betaler jeg med Paypal???
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Sætter du dem ovenpå de originale skiver, eller vurderer du at de er stærke nok i sig selv.
Iøvrigt... husk for s..... at løsne skiverne, før du hiver nålene af, så du kan mærke op!! Så ikke at du får fejlvisning på dit speedometer. Tak til Bo, for den oplysning.
Desuden kan man roligt trykke nålen på brændstofmåleren ned på tom tank inden man hiver nålen af, der er ikke sket noget med min måler på den bekostning.
Jeg mangler kun skiverne nu, så kan jeg samle mc'en igen. Satte den sidste LED-pære i, i går - nemlig parkeringslys-pæren. Det er iøvrigt noget rigtigt BÆ, skulle jeg hilse og sige... Der har Kawa-ingeniørene godt nok ikke tænkt sig særligt godt om. Men det lykkedes til sidst (efter at have splittet det meste af fronten ad).
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Puha... jeg kan sgu godt forstå at du begyndte at svede lidt der... :-0
Men du fik den klaret alligevel. Håber ikke at jeg kommer ud for det samme, for jeg er ikke så god til sådan noget småpilleri (og slet ikke hvis det hele bare siger "sprooiing")...
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
Skift af skiver i cockpit
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside