1.605 visninger
|
Oprettet:
bremsevæske {{forumTopicSubject}}
Godt nytår, alle I lykkelige Intruderejere!
Clymer siger dot 3 eller 4, men jeg har næsten en hel flaske dot 5,1 fra MOTUL som jeg har brugt på cxéren - kan det bruges? nogen erfaringer med det?
-Q
jul 2004
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 229
jul 2004
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 229
Pas på med at bruge DOT 5 betegnelsen i flæng. "DOT 5" er Silicone bremsevæske - don't tuch it. "DOT 5.1" er polyglycol ligesom DOT 4. Der er kæmpe forskel på de to typer.
Tro ikke automatisk at "DOT 5.1" er bedre end "DOT 4" - verdens bedste racerbremsevæske er Castrol SRF - det er en DOT 4:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-racing-srf-222p.html
Det hele handler om bremsevæskens kogepunkt. Når der gåes til stålet bliver bremserne varme - det opvarmer bremsevæsken - og når temperaturen kommer over kogepunktet, dannes der luftlommer i bremsevæsken - luftlommerne betyder at væsken pludselig kan komprimeres - det føles som en blød bremsepedal, der kan pumpes op. Tager man ikke den advarsel alvorligt, sker der i næste fase det, at boblerne brister ... så er der kun tilbage at bede en hurtig bøn ....
Men pas på ... kogepunktet er ikke statisk. Man kan ikke undgå, at kondens kryber ind i bremsesystemet - og jo mere vand, der er i, og lave bliver kogepunktet. Man skelner mellem væskens tørre kogepunkt (frisk, ingen vand i) - og væskens våde kogepunkt (med 3% vand). Det våde kogepunkt nåes ved normal anvendelse efter ca 18 måneder.
Det er drastiske effekter vi taler om. En frisk DOT 4 bremsevæske skal kunne tåle mindst 230 grader - og efter 18 måneder bare 155 grader ! For en DOT 5.1 bremsevæske er det henholdsvis 260 og 175 grader. Det store temperaturtab betyder, at man ALDRIG skal køre mere end 2 år mellem skift af bremsevæske, hvis man kører hårdt - og hvert år, hvis man kører trackdays (frisk på om foråret).
Til hård kørsel og trackdays, er det hævet over enhver tvivl, at der er mest valuta for pengene i Castrol Super Response DOT 4, som også er rost tidligere i tråden (tak):
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-super-response-300p.html
Bemærk at med et tørt kogepunkt på 286 grader og et vådt kogepunkt på 184 grader, overgår Castrol Super Response DOT 4 langt DOT 5.1 standarden.
Er det ikke nok, så er der jo altid Castrol SRF: Tørt kogepunkt på 310 grader og vådt på 270 grader !!!! Det våde kogepunkt er der INGEN andre bremsevæsker der kommer bare i nærheden af. Og det er "bare" en DOT 4 bremsevæske .....
( Sakset fra honda-kluben )
bremsevæske
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside