Regnvejrsdæk vs. dæk til regnvejr. {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg jo ikke endnu, som Jer, blevet til en trackday-junkie selvom jeg håber at blive det. Jeg håber at det er ligesom sex Det er sjovere at deltage end at kigge på.
Jeg håber at I vil hjælpe med lidt input om Jeres mening og erfaringer omkring kørsel i regnvejr.
Min baneged er til tørvejr monteret med Michelin slicks, men jeg har et sæt ekstra fælge hvor jeg vil have monteret dæk til kørsel i regnvejr.
Jeg har umiddelbart ikke tænkt mig at bruge "rigtige" regnvejrsdæk, da disse slides meget hurtigt når underlaget tørrer op. Jeg havde tænkt mig at bruge et intermediate dæk som Pilot Power som har fået god kritik på vådt underlag.
Sat på spidsen: Michelin Wet vs. Michelin Pilot Power el. måske Pilot Race?
Hvad gør I? Hvad er Jeres erfaringer? Hvad er din mening?
Vi ses på banerne. God weekend.
aug 2004
Følger: 34 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 64 Svar: 391
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
For det første er jeg ny på bane (har kørt mc i 15 år) og har i 2008 "kun" tænkt mig at køre trackdays dvs. ikke konkurrence. Skulle uheldet være ude og det regner, har jeg ikke tænkt mig at køre "stærkt" men mere opnå erfaring i at køre i vådt føre.
For det andet er mit budget for 2008 "begrændset" dvs. at jeg forventer at køre med 2 sæt fælge. Et sæt til tørvejr og et sæt til vådt vejr. Det vil igen sige at jeg forventer at køre på 2 typer dæk som skal dække begge typer vejr.
Jeg er klar over at i den optimale verden, er full wet, intermediate og slicks det bedste, men det kræver også flere sæt fælge og/eller dækværktøj (som jeg ikke har) i den helt store stil.
jun 2005
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 9 Emner: 49 Svar: 762
Nu køre jeg nok ikke lige så hårdt til som Carsten gør det men jeg købte helt nye regndæk da jeg startede med at køre på bane i år, jeg har så ikke kørt i plask regn men kun våd bane som tørre op og mine regndæk har nok kørt sammenlagt 2 - 3 pas på så godt som tør bane, de er da nulleret men bestemt ikke ødelagt.
Det med at du gerne vil lære at køre på våd vej og måske bruge det på landevejen,, glem det,,, når du først er bidt af banekørsel vil du køre stærkt "også i regnvæjr" og så er det næst bedste dæk ikke godt nok når du ved du kan få noget der er meget bedre til samme pris og som Careste siger, så tager det jo kun 10 min at skifte dæk når man har ekstra fælge.
Så helt klart race dæk til tør bane og full - wet til våd bane----- det er jo stadig dit liv du sætter på spil !!!!!!
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
Et dæk som Pilot Power som vi formentlig er enige om er et sportsdæk som også egner sig til netop trackdays. I lige præcis regnvejr får dækket i den seneste test i Bike en klar første plads. Så min pointe er. Hvis man ikke kører "stærkere" på bane end man ville "in natura", ja så bør et dæk som Pilot Power være fuldt tilstrækkeligt i regnvejr eller på våd bane. Et dæk som Pilot Power vil jo holde væsentlig længere end et full-wet.
Altså skal/kan man, hvis man bruger full-wet, køre "stærkere" end man ville på landevej med et Pilot Power. Jeg ved ikke om det lød logisk?
Min pointe er nok. Får jeg "nok" grip og god value for money ved at benytte Pilot Power på vådt underlag, eller får jeg "maksimalt" grip og nok value for money ved at vælge full-wet.
feb 2004
Følger: 38 Følgere: 38 MC-er: 2 Svar: 54
Kan godt se hva du mener, men som almindelig gade køre, kan du på full-wet køre samme hastighed, som du muligvis gør i tørvejr. Det kan du på ingen måde på pilot power. Slicks og full-wet er det rigtige, da du så ikke skal tage hensyn.
Møffe
Ps. ved godt det hele koster, men full-wet holder rigtigt længe.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 331
Man kan køre overordentligt stærkt på de rigtige dæk.
Selvom du evt. er ny på banen ville det være "synd" hvis du mistede tiltroen på dæk-grippet ved at have monteret et sæt "intermediate".
Det helt syge består så i de få rå.. der virkelig kan få det sidste ud af et sæt full wet. med omgangstider i wet race, der forekommer andre uopnåelige - selv i tørvejr..!
Glem alt om at "spare" dæk, -kommer bare til at koste kåbedele i stedet..
citat slut.. ses på stregen. stef (ex-vallø racing)
jun 2005
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 9 Emner: 49 Svar: 762
Jeg syntes da også du ser lidt forkert på det hvis du ikke regner med at skal køre hurtigere på bane end landevej hvis det giver en smule vand, det er jo netop der man skal gøre det.
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
Jim: Jeg skrev ikke at jeg ikke ville køre stærkere end på landevej i regnvejr, jeg skrev man, altså hvemsomhelst.
Jeg har forstået budskabet, men da jeg er født med en sund skepsis og ikke bare tager det første og bedste råd for gode varer, ønskede jeg at starte en debat. Resultatet siger sig selv og peger i samme retning.
Slicks i tørvejr og full-wet i regnvejr.
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
Er der stor forskel? Er det ene markant bedre end det andet? Er der mere tale om "religion"?
Hvordan med compounds?
Jeg er klar over det! Jeg burde hedde Jørgen Men hvis man ikke spørger, så får man ikke svar.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 331
du har en større chance for at redde en udskridning da bridgestone er meget eftergivende, kan nemmere køres på grænsen.
på full wet tror jeg ikke der er nogen mærkbar forskel, før du er meget tæt på grænserne, og det går der et stykke tid før du er..
(tror det skinner lidt igennem at jeg har kørt bridgestone de sidste 2 sæsoner..)
ses derude på enten det ene eller andet mærke !
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 331
men det typiske ville være at starte med noget medium , medium-hård. med mindre det er meget tidligt/sent på sæsonen. vigtigst er at få dækket godt gennemvarmet inden du racer ud på banen.
Har selv haft den erfaring at der var bedre grip/ OG holdbarhed i de nye BT002 type 3, hvis vi snakker alm. vejr.
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Mht mærkerne har vi efterhånden været hele spektret igennem! Startende med Metzler for år tilbage, bade slicks, intermediate og wet. De var gankse udemærkede, men jeg synes godt nok ikke vi lavede andet end at skifte dæk!
Næste step var Bridgestone BT002, Michelin Slicks og Wet.
De sidste par år, har vi brugt Dunlop Sportmax (ex-challengedæk), og de er uden tvivl dem som har imponeret os mest! - De opfører sig utrolig pænt og giver god respons på forkeret indstilling af affjedring og så holder de længe, rigtig længe!! Slicks og Wet er stadig Michelin, efter en lille flirt med Bridgestone.
Men som allerede skrevet, så er det jo meget et religionsspørgsmål, og ofte et spørgsmål om, hvor du får de gode priser, når man skal købe ind til en hel race-sæson. Men hvi jeg skal komme med min helt personlige holdning, og på vegne af vores team, så ser det sådan ud:
Wet: Michelin, Michelin, Michelin (Jeg mener ikke der findes et rigtig godt alternativ)
Slicks: Michelin, Michelin, Michelin (Jeg mener ikke der findes et rigtig godt alternativ)
Dry: Dunlop SportMax GP (også fornuftig som intermediateløsning)
Just my 2C!
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Bare fordi der er mønster i dækket, er det ikke nødvendigvis et decideret Intermediate-dæk. Disse er specielt fremstillede til at fungere bedst i grænselandet mellem tørt og helt vådt.
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
Anders: Jeg er klar over at bare fordi et dæk har mønster så er det et gadedæk. Men her gik det på BT-002 specifikt og det er efter mine oplysninger et dæk som kan/må benyttes på gade.
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
Pointen for mig er at finde den røde tråd som kan danne grundlag for mine egne erfaringer på banen.
Som gademc'ist i mere end 15 år giver spørgsmål som dækvalg lidt sig selv (hvad kører vennerne på og hvad koster de) og der opereres mindre i termer som varme i dækkende og grændseområder mellem vådt og tørt f.eks.
På banen er det tydeligt i jagten på 1/10 vigtígere med "rigtige" dæk, temperatur, compound, føre o.a. Derfor denne tråd.
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 331
Har dog selv haft den erfaring at kunne "stå bedre fast" på let mønstrede dæk BT002 race compound, kontra de forskellige slics jeg har prøvet. Kan godt forstå om du er lidt forvirret.. der er heller ikke nogen klar formel her.. noget der virker for nogen , virker ikke for andre.. sådan er det bare... du kommer nok også til at prøve lidt forskelligt inden du føler dig tilpas.
(vi kører jo heller ikke ens derude..)
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
Regnvejrsdæk vs. dæk til regnvejr.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside