{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.836 visninger | Oprettet:

Regnvejrsdæk vs. dæk til regnvejr. {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg jo ikke endnu, som Jer, blevet til en trackday-junkie selvom jeg håber at blive det. Jeg håber at det er ligesom sex smiley Det er sjovere at deltage end at kigge på.

Jeg håber at I vil hjælpe med lidt input om Jeres mening og erfaringer omkring kørsel i regnvejr.

Min baneged er til tørvejr monteret med Michelin slicks, men jeg har et sæt ekstra fælge hvor jeg vil have monteret dæk til kørsel i regnvejr.

Jeg har umiddelbart ikke tænkt mig at bruge "rigtige" regnvejrsdæk, da disse slides meget hurtigt når underlaget tørrer op. Jeg havde tænkt mig at bruge et intermediate dæk som Pilot Power som har fået god kritik på vådt underlag.

Sat på spidsen: Michelin Wet vs. Michelin Pilot Power el. måske Pilot Race?

Hvad gør I? Hvad er Jeres erfaringer? Hvad er din mening?

Vi ses på banerne. God weekend.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regnvejrsdæk vs. dæk til regnvejr.
  • #1   27. okt 2007 jeg ville også bruge rigtig rengvejrs dæk og skifte slics ud med semislics. så har du til det hele

  • #2   27. okt 2007 Umiddelbart er der to ting i det for mig.

    For det første er jeg ny på bane (har kørt mc i 15 år) og har i 2008 "kun" tænkt mig at køre trackdays dvs. ikke konkurrence. Skulle uheldet være ude og det regner, har jeg ikke tænkt mig at køre "stærkt" men mere opnå erfaring i at køre i vådt føre.

    For det andet er mit budget for 2008 "begrændset" dvs. at jeg forventer at køre med 2 sæt fælge. Et sæt til tørvejr og et sæt til vådt vejr. Det vil igen sige at jeg forventer at køre på 2 typer dæk som skal dække begge typer vejr.

    Jeg er klar over at i den optimale verden, er full wet, intermediate og slicks det bedste, men det kræver også flere sæt fælge og/eller dækværktøj (som jeg ikke har) i den helt store stil.


  • #3   27. okt 2007 Jeg kan kun give Carsten 100% ret i dæk valg, jeg køre ikke løb men vil til en hver tid heller have full-Wet til våd bane.

    Nu køre jeg nok ikke lige så hårdt til som Carsten gør det men jeg købte helt nye regndæk da jeg startede med at køre på bane i år, jeg har så ikke kørt i plask regn men kun våd bane som tørre op og mine regndæk har nok kørt sammenlagt 2 - 3 pas på så godt som tør bane, de er da nulleret men bestemt ikke ødelagt.

    Det med at du gerne vil lære at køre på våd vej og måske bruge det på landevejen,, glem det,,, når du først er bidt af banekørsel vil du køre stærkt "også i regnvæjr" og så er det næst bedste dæk ikke godt nok når du ved du kan få noget der er meget bedre til samme pris og som Careste siger, så tager det jo kun 10 min at skifte dæk når man har ekstra fælge.

    Så helt klart race dæk til tør bane og full - wet til våd bane----- det er jo stadig dit liv du sætter på spil !!!!!!


  • #4   27. okt 2007 Jeg har forstået budskabet, men jeg vil alligevel for diskutionens skyld påpege et par ting.

    Et dæk som Pilot Power som vi formentlig er enige om er et sportsdæk som også egner sig til netop trackdays. I lige præcis regnvejr får dækket i den seneste test i Bike en klar første plads. Så min pointe er. Hvis man ikke kører "stærkere" på bane end man ville "in natura", ja så bør et dæk som Pilot Power være fuldt tilstrækkeligt i regnvejr eller på våd bane. Et dæk som Pilot Power vil jo holde væsentlig længere end et full-wet.

    Altså skal/kan man, hvis man bruger full-wet, køre "stærkere" end man ville på landevej med et Pilot Power. Jeg ved ikke om det lød logisk? smiley

    Min pointe er nok. Får jeg "nok" grip og god value for money ved at benytte Pilot Power på vådt underlag, eller får jeg "maksimalt" grip og nok value for money ved at vælge full-wet.



  • #5   27. okt 2007 Hejsa.
    Kan godt se hva du mener, men som almindelig gade køre, kan du på full-wet køre samme hastighed, som du muligvis gør i tørvejr. Det kan du på ingen måde på pilot power. Slicks og full-wet er det rigtige, da du så ikke skal tage hensyn.
    Møffe
    Ps. ved godt det hele koster, men full-wet holder rigtigt længe.


  • #6   27. okt 2007 Som de andre påpeger er der intet alternativ til at montere slics (eller evt. BT 002 - let mønstret) og så have et sæt full wet på de extra fælge... jeg har altid selv været meget nærvøs for hvordan det ville være at køre på en plask våd bane. Men efter at have prøvet en del gange, og ikke være bange for at teste grænserne.. smiley Så er det da fedt at kunne se sig selv på 1 pladsen i en af de våde træninger i rookie 2 på knutten..(DM 6 2007).

    Man kan køre overordentligt stærkt på de rigtige dæk.
    Selvom du evt. er ny på banen ville det være "synd" hvis du mistede tiltroen på dæk-grippet ved at have monteret et sæt "intermediate".

    Det helt syge består så i de få rå.. der virkelig kan få det sidste ud af et sæt full wet. med omgangstider i wet race, der forekommer andre uopnåelige - selv i tørvejr..!

    Glem alt om at "spare" dæk, -kommer bare til at koste kåbedele i stedet..
    citat slut.. smiley ses på stregen. stef (ex-vallø racing)


  • #7   27. okt 2007 Lars. Jeg kan godt følge hvad det er du mener, men hvis det er med tanke på at sparre en meget lille smule penge på gummi da power jo ikke er så bløde som full-wet så er det jo et trist sted at sparre, da fornøjelsen slet ikke er den samme.

    Jeg syntes da også du ser lidt forkert på det hvis du ikke regner med at skal køre hurtigere på bane end landevej hvis det giver en smule vand, det er jo netop der man skal gøre det.



  • #8   27. okt 2007 Hvis et sæt full-wet kan holde 2-3 sæsoner er det jo ikke noget problem rent økonomisk. Det var mit indtryk at de var "væk" på en session, hvis det bare tørrede lidt ud på banen.

    Jim: Jeg skrev ikke at jeg ikke ville køre stærkere end på landevej i regnvejr, jeg skrev man, altså hvemsomhelst.

    Jeg har forstået budskabet, men da jeg er født med en sund skepsis og ikke bare tager det første og bedste råd for gode varer, ønskede jeg at starte en debat. Resultatet siger sig selv og peger i samme retning.

    Slicks i tørvejr og full-wet i regnvejr.


  • #9   28. okt 2007 Hvad nu hvis man sammenligner f.eks. Michelin og Bridgestone, hvad så? Her tænker jeg på slicks, men det gælder for den sags skyld også wet.

    Er der stor forskel? Er det ene markant bedre end det andet? Er der mere tale om "religion"?

    Hvordan med compounds?

    Jeg er klar over det! Jeg burde hedde Jørgen smiley Men hvis man ikke spørger, så får man ikke svar.


  • #10   28. okt 2007 Der kan du nok få en del mere svar i både øst og vest.. men den (mener jeg) almindelige opfattelse er vel at bridgestone er den mere eftergivende af de 2 typer..
    du har en større chance for at redde en udskridning da bridgestone er meget eftergivende, kan nemmere køres på grænsen.
    på full wet tror jeg ikke der er nogen mærkbar forskel, før du er meget tæt på grænserne, og det går der et stykke tid før du er.. smiley
    (tror det skinner lidt igennem at jeg har kørt bridgestone de sidste 2 sæsoner..)
    ses derude på enten det ene eller andet mærke !


  • #11   28. okt 2007 med hensyn til de mere dybdegående spørgsmål handler det mere om hvor stærkt du kører, i hvilket vejr.
    men det typiske ville være at starte med noget medium , medium-hård. med mindre det er meget tidligt/sent på sæsonen. vigtigst er at få dækket godt gennemvarmet inden du racer ud på banen.
    Har selv haft den erfaring at der var bedre grip/ OG holdbarhed i de nye BT002 type 3, hvis vi snakker alm. vejr.


  • #12   28. okt 2007 Stephan. Du skriver at du kører på BT-002 (det skriver Chris også i en anden tråd), men det er jo ikke et slick dæk. BT-002 er et gadedæk, har mønster og må dermed være et intermediate dæk. Eller hvad? Jeg troede lige vi var blevet enige om at bruge slicks i tørvejr smiley


  • #13   28. okt 2007 Jeg kan kun give de andre ret! Med 2 sæt fælge til rådighed er der ingen tvivl Full wet/Slicks.

    Mht mærkerne har vi efterhånden været hele spektret igennem! Startende med Metzler for år tilbage, bade slicks, intermediate og wet. De var gankse udemærkede, men jeg synes godt nok ikke vi lavede andet end at skifte dæk!
    Næste step var Bridgestone BT002, Michelin Slicks og Wet.
    De sidste par år, har vi brugt Dunlop Sportmax (ex-challengedæk), og de er uden tvivl dem som har imponeret os mest! - De opfører sig utrolig pænt og giver god respons på forkeret indstilling af affjedring og så holder de længe, rigtig længe!! Slicks og Wet er stadig Michelin, efter en lille flirt med Bridgestone.

    Men som allerede skrevet, så er det jo meget et religionsspørgsmål, og ofte et spørgsmål om, hvor du får de gode priser, når man skal købe ind til en hel race-sæson. Men hvi jeg skal komme med min helt personlige holdning, og på vegne af vores team, så ser det sådan ud:

    Wet: Michelin, Michelin, Michelin (Jeg mener ikke der findes et rigtig godt alternativ)

    Slicks: Michelin, Michelin, Michelin (Jeg mener ikke der findes et rigtig godt alternativ)

    Dry: Dunlop SportMax GP (også fornuftig som intermediateløsning)

    Just my 2C!


  • #14   28. okt 2007 Lars: Bare fordi der er mønster i dækket, er det ikke nødvendigvis et decideret gadedæk! Et dæk som BT002, er udviklet som et racedæk, både i profilopbygning og compunds, og er designet til fungere bedst under de arbejdstemperaturer du opnår på banen, og som du aldrig vil opnå på gaden.

    Bare fordi der er mønster i dækket, er det ikke nødvendigvis et decideret Intermediate-dæk. Disse er specielt fremstillede til at fungere bedst i grænselandet mellem tørt og helt vådt.


  • #15   28. okt 2007 Carsten: Det var ikke en kritik af Stephan. Tværtimod synes jeg han er kommet med rigtig god input. Det jeg faldt over var at han tidligere havde skrevet at slicks var det bedste til tør bane. I sit seneste indlæg skriver han at han selv kører på BT-002 som er et dæk der har mønster og som også kan bruge på gade. Så er vi lidt tilbage ved starten af denne tråd.

    Anders: Jeg er klar over at bare fordi et dæk har mønster så er det et gadedæk. Men her gik det på BT-002 specifikt og det er efter mine oplysninger et dæk som kan/må benyttes på gade.


  • #16   28. okt 2007 Lars: Det er rigtig at man i dag kan få en specielt "Road-legal" version af BT002, men det originale BT-002 og den type, som jeg tror Stephen taler om, er et fuldt homologeret race-dæk (med mønster), som ikke er godkendt til gaden.

  • #17   28. okt 2007 Carsten: Ja, det var skræmmende tæt på! ;0) - Der må være noget telepati indover!

  • #18   28. okt 2007 Husk på at grunden til at jeg startede denne tråd netop er fordi jeg på dette område er en novice, og som måske spørger på ting som for Jer virker helt naturligt idet I er gamle garvede trackday-rotter smiley

    Pointen for mig er at finde den røde tråd som kan danne grundlag for mine egne erfaringer på banen.

    Som gademc'ist i mere end 15 år giver spørgsmål som dækvalg lidt sig selv (hvad kører vennerne på og hvad koster de) og der opereres mindre i termer som varme i dækkende og grændseområder mellem vådt og tørt f.eks.

    På banen er det tydeligt i jagten på 1/10 vigtígere med "rigtige" dæk, temperatur, compound, føre o.a. Derfor denne tråd.


  • #19   28. okt 2007 Hvad kan man iøvrigt eller bruge tiden på, inden man skal se Superbike på Eurosport kl. 11.30, end at debatere lidt her på MCG.

  • #20   28. okt 2007 Bridgestone BT002 duer ihvertfald kun på tør asfalt, selvom der er riller i....der skal 'ægte' wet's til.

  • #21   28. okt 2007 jeg har måtte opgive en regnvejrs trackday pga af BT002'erne ikke stå fast....men det gav da god trænning i baghjulsudskridninger ud af svingene...men man kan ikke gå tl stålet med de dæk på våd asfalt.

  • #22   28. okt 2007 Ville det så ikke være bedre at bruge Bridgestone slicks end at bruge BT-002. Jeg tænker jo mindre mønster jo mere greb. Altså i tørvejr.

  • #23   29. okt 2007 Umidbart jo.. skulle man tro.
    Har dog selv haft den erfaring at kunne "stå bedre fast" på let mønstrede dæk BT002 race compound, kontra de forskellige slics jeg har prøvet. Kan godt forstå om du er lidt forvirret.. smiley der er heller ikke nogen klar formel her.. noget der virker for nogen , virker ikke for andre.. sådan er det bare... du kommer nok også til at prøve lidt forskelligt inden du føler dig tilpas.
    (vi kører jo heller ikke ens derude..)


  • #24   30. okt 2007 næste sæt dæk bliver slicks for mit vedkommende + et sæt regnvejrsdæk. Nu må vi se hvilken cykel der så skal raspe dem af :o)

Kommentér på:
Regnvejrsdæk vs. dæk til regnvejr.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce