{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.096 visninger | Oprettet:

Skifte pakning i forgaffel. {{forumTopicSubject}}

Jeg vil bare høre om nogen har prøvet at skifte pakninger i en forgaffel selv. Uden den store hjerne for teknik??

Jeg har købt en manual online der nøjagtigt beskriver fremgangsmåden for en Honda Rebel 450 som jeg kører på. Den er dog på engelsk men jeg forstår det meste selvom det er en del teknisk engelsk. Men det lyder som om det kræver et specielt værktøj at fjerne og installere olie pakningen. Og den koster vist 500 kr. og så er det da lige ved jeg lige så godt kan sende den på værksted og give de 1500-2000 det nok løber op i.

Er det noget at begynde på selv eller hvad??? Af værktøj har jeg en donkraft til og en stander at løfte baghjul og motorblok op med så den kommer til at stå stabilt nok. Så havde jeg tænkt mig yderligere at sikre den med et reb så den ikke tilter.

Så har jeg et alm. skraldernøglesæt og selvfølgelig det originale værktøj der fulgte med.

Kan det lade sig gøre med det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte pakning i forgaffel.
  • #1   13. aug 2007 Og forresten er der så en nemmere måde at gå til det på end at skulle skille hele forgaflen ad helt ind til at fjederen er afmonteret eller kan man på en eller anden måde tage en genvej et sted. Det er jo trods alt kun en olie pakning der er utæt. Jeg mener man må kunne trække den fra hinanden på et tidspunkt og så installere pakning og skubbe det sammen igen.....eller hvad? Jeg synes manualen er lidt uklar vedr. en specifik udskiftning af oliepakningen alene. Den beskriver mere hvordan man skiller det hele i atomer.

  • #3   13. aug 2007 Tjah. Det lød godt nok af rigeligt mange små skiver og dimser der skal fjernes på den korrekte måde før det fungerer. For ikke at tale om at samle det igen. Men 2 KG er bare meget at give for udskiftning af en gummi pakning. Og så har jeg alle de andre ting jeg stadig gerne vil have kigget på. Såsom at den ikke helt tager gassen ordentligt og et forhjul der skal rettes op og en kobling der er svær at indstille så den ikke enten glider og eller hugger meget. Så hvis jeg kunne spare lidt på pakningen skulle jeg måske bruge dem på at få en fagmand til at rense og instille karburator. Men hvad ved jeg. Det kan også være det bare er mig der stiller for store krav. For cyklen starter og kører jo hvergang. Så må man nok leve med lidt småting.


  • #4   13. aug 2007 Hvis nogen har superstyr på sådan noget i det midtjyske og vil tjene lidt penge på at skrue i det så er jeg da helt sikker også åben for sådan en løsning. For alt det jeg nævner her løber nemt op i 6-7 værkstedstimer. Og det tror jeg bare lige er i overkanten af hvad jeg kan ofre på det.

  • #5   14. aug 2007 Jeg vil godt komme med et råd. Og det er ene og alene min mening.

    At starte med at skifte pakdåser(pakinger) i forgaflen er ikke det letteste for en der ikke har erfaring med at skrue i MC. Og det bliver ikke lettere af ikke at have det rigtige værktøj til rådighed. Men omvendt er der også en tilfredsstillelse ved selv at kunne skrue lidt, for ikke at tale om økonomisk besparelse.

    Mit råd er: At du selv afmontere forgaflenbenene og så får en autoriseret mekaniker til at skille dem af og skifte pakdåserne.
    På den måde kommer du selv igang med at skrue og sparer penge på den tid en mekaniker skal bruge.

    Og et par gode råd inden man går igang:
    - Hvis du er i tvivl om hvordan det skal samles, så tag en masse billeder at det inden du skiller det af. Så har du noget at kigge efter ved samlingen.
    - Brug det rigtige værktøj, ellers ender du bare med at ødelægge et eller andet.
    - Hold styr på den man skiller af, og læg det evt. i den rækkefølge det er skruet af.
    - Og som du selv er inde på. Sikre cyklen ordentligt inden du går igang.

    Det er mine råd og min mening. Nogen vil måske mene at du skal lade helt være, og andre vil nok mene at du skal forsøge at lave det hele selv.


  • #6   14. aug 2007 Hej Brian.

    Ja det lyder ikke helt dumt at afmontere forgaflerne og så få en til at skifte pakning. For det er næppe så kompliceret igen. Problemet som jeg har læst mig til er hvis man afmonterer begge forgalfler på samme tid. Så har jeg forstået at der kan blive et problem med at "line dem op" igen. Jeg kan bare ikke helt forstå hvori problemet skulle opstå. Da man jo ikke flytter noget ved at skrue dem af og på igen. Men jeg har jo heller aldrig prøvet det jo.

    Jeg har fået tilbudt at låne værktøj m.m. på et værksted der har alt hvad man skulle kunne ønske sig. Så er den del da på plads. Så er det bare hvor meget jeg selv tør lave.


  • #7   14. aug 2007 Jeg ved ikke lige hvad de mener med at "line dem op" og det er ikke noget jeg har været udsat for de gang jeg har afmonteret forgafler. Men hvis du vi være helt sikker på at de sidder præcis som før, kan det være en god ide at mærke dem op med en sprittuds, eksempelvis hvor højt de sidder i broen. Men hvis jeg forstår dig rigtigt, har du en manual. Der plejer der at stå hvor højt de skal sidde og hvor meget de forskellige bolte og møtrikker skal spændes med (her er det en god ide med en momentnøgle).

  • #8   15. aug 2007 Det er alt for fedt at skrue i lortet selv. Ja, det kan være, og er, bøvlet. Dog er der kun en måde at lære det på!! Stille og roligt gå igang selv. Det er selvfølgelig op til dig om du tør, men mit råd er, at du bare skal springe ud i det og huske at have hovedet med. At du også har adgang til alt det værktøj du skal bruge gør det kun bedre. Det er pisse træls at må stoppe lige inden men er færdig fordi man liiige mangler det rette stykke værktøj. Held og lykke herfra!!

  • #9   16. aug 2007 Hej, det kan være at dette her måske er lidt mere information end det du selv har, der er ihvertfald mange billeder smiley (link fjernet)

  • #10   17. aug 2007 Pokkers. Lige nu er mit største problem at max mc import ikke har pakningerne på lager før til oktober. Det er sgu langt tid at køre med en slap støddæmper.

    Brian> Nej jeg er heller ikke helt sikker på hvad fordelen skulle være ved at fjerne forgaflerne en af gangen. Men jeg gør bare som i manualen så går det nok altsammen.

    Samuel> Ja jeg har også mod på at gå igang. Men jeg er lidt nervøs for at skulle ødelægge et eller andet fordi jeg dummer mig. Men jeg har da en kammerat som er lastbilmekaniker der kan hjælpe mig lidt. Han har forstand på teknik så mon ikke det går.

    Michael A> Tak for linket. Jeg kan forstå en del af det tyske. Men fremgangsmåden der er beskrevet på louis er ikke helt som den der står i manualen. Men rart med nogle billeder alligevel. Jeg har manualen som en PDF fil på computeren men overvejer kraftigt at få fat i en clymers manual i bogform.



  • #11   17. aug 2007 Nå. Jeg har lige fundet ud af at det faktisk er clymers manual jeg har som pdf fil. Det er så godt nok. Så kan jeg bestille den originale service bog også. Så må jeg være godt rustet.

  • #12   1. maj 2008 Bare for en god ordens skyld kan jeg da nævne at det var bøvlet at skifte de oliepakninger men at jeg gjorde det selv og at det "kun" løb op i ca. 1200 kr i værktøj med momentnøgle og luftnøgle m.m. Men så har jeg jo det. Min mekaniker grinte lidt af mig da jeg nævnte det forleden da jeg fik skiftet olie. Han mente at jeg så havde betalt det dobbelte af hvad det havde kostet at give ham gaflerne afmonteret.
    Skrev en engelsk guide til hvordan det kan gribes an her hvis andre skulle stå med samme arbejde.
    http://www.rebel250.com/rebelforum/viewtopic.php?t=10799&highlight=

    Så lærte jeg det... Har lige fået serviceret bremser hvilket var meget tiltrængt. Har nogen hørt om bremsevæske der er ligesom grød før?? det havde min mekaniker ikke. Det mærkeligste jeg oplevede var da han lige pumpede på håndtaget da han var ved at rense den så skød den en klat olie lige i øjet på ham. Stakkels mand. Så stod han der og skyllede i et par minutter.

    Men anyways så kan mit forhjul blokeres nu....før kunne det så kun lige bremse tilstrækkeligt. Det kom sig af at cylinderne i kaliberen var tæret fast mere eller mindre.....



Kommentér på:
Skifte pakning i forgaffel.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce