Skifte pakning i forgaffel. {{forumTopicSubject}}
Jeg vil bare høre om nogen har prøvet at skifte pakninger i en forgaffel selv. Uden den store hjerne for teknik??
Jeg har købt en manual online der nøjagtigt beskriver fremgangsmåden for en Honda Rebel 450 som jeg kører på. Den er dog på engelsk men jeg forstår det meste selvom det er en del teknisk engelsk. Men det lyder som om det kræver et specielt værktøj at fjerne og installere olie pakningen. Og den koster vist 500 kr. og så er det da lige ved jeg lige så godt kan sende den på værksted og give de 1500-2000 det nok løber op i.
Er det noget at begynde på selv eller hvad??? Af værktøj har jeg en donkraft til og en stander at løfte baghjul og motorblok op med så den kommer til at stå stabilt nok. Så havde jeg tænkt mig yderligere at sikre den med et reb så den ikke tilter.
Så har jeg et alm. skraldernøglesæt og selvfølgelig det originale værktøj der fulgte med.
Kan det lade sig gøre med det?
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 495
At starte med at skifte pakdåser(pakinger) i forgaflen er ikke det letteste for en der ikke har erfaring med at skrue i MC. Og det bliver ikke lettere af ikke at have det rigtige værktøj til rådighed. Men omvendt er der også en tilfredsstillelse ved selv at kunne skrue lidt, for ikke at tale om økonomisk besparelse.
Mit råd er: At du selv afmontere forgaflenbenene og så får en autoriseret mekaniker til at skille dem af og skifte pakdåserne.
På den måde kommer du selv igang med at skrue og sparer penge på den tid en mekaniker skal bruge.
Og et par gode råd inden man går igang:
- Hvis du er i tvivl om hvordan det skal samles, så tag en masse billeder at det inden du skiller det af. Så har du noget at kigge efter ved samlingen.
- Brug det rigtige værktøj, ellers ender du bare med at ødelægge et eller andet.
- Hold styr på den man skiller af, og læg det evt. i den rækkefølge det er skruet af.
- Og som du selv er inde på. Sikre cyklen ordentligt inden du går igang.
Det er mine råd og min mening. Nogen vil måske mene at du skal lade helt være, og andre vil nok mene at du skal forsøge at lave det hele selv.
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
Ja det lyder ikke helt dumt at afmontere forgaflerne og så få en til at skifte pakning. For det er næppe så kompliceret igen. Problemet som jeg har læst mig til er hvis man afmonterer begge forgalfler på samme tid. Så har jeg forstået at der kan blive et problem med at "line dem op" igen. Jeg kan bare ikke helt forstå hvori problemet skulle opstå. Da man jo ikke flytter noget ved at skrue dem af og på igen. Men jeg har jo heller aldrig prøvet det jo.
Jeg har fået tilbudt at låne værktøj m.m. på et værksted der har alt hvad man skulle kunne ønske sig. Så er den del da på plads. Så er det bare hvor meget jeg selv tør lave.
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 495
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 74
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 417
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
Brian> Nej jeg er heller ikke helt sikker på hvad fordelen skulle være ved at fjerne forgaflerne en af gangen. Men jeg gør bare som i manualen så går det nok altsammen.
Samuel> Ja jeg har også mod på at gå igang. Men jeg er lidt nervøs for at skulle ødelægge et eller andet fordi jeg dummer mig. Men jeg har da en kammerat som er lastbilmekaniker der kan hjælpe mig lidt. Han har forstand på teknik så mon ikke det går.
Michael A> Tak for linket. Jeg kan forstå en del af det tyske. Men fremgangsmåden der er beskrevet på louis er ikke helt som den der står i manualen. Men rart med nogle billeder alligevel. Jeg har manualen som en PDF fil på computeren men overvejer kraftigt at få fat i en clymers manual i bogform.
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
Skrev en engelsk guide til hvordan det kan gribes an her hvis andre skulle stå med samme arbejde.
http://www.rebel250.com/rebelforum/viewtopic.php?t=10799&highlight=
Så lærte jeg det... Har lige fået serviceret bremser hvilket var meget tiltrængt. Har nogen hørt om bremsevæske der er ligesom grød før?? det havde min mekaniker ikke. Det mærkeligste jeg oplevede var da han lige pumpede på håndtaget da han var ved at rense den så skød den en klat olie lige i øjet på ham. Stakkels mand. Så stod han der og skyllede i et par minutter.
Men anyways så kan mit forhjul blokeres nu....før kunne det så kun lige bremse tilstrækkeligt. Det kom sig af at cylinderne i kaliberen var tæret fast mere eller mindre.....
Skifte pakning i forgaffel.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside