Køler, ombygning. {{forumTopicSubject}}
Går og tænker på at bygge min køler om på min bandit 1200 96'.
Efter megen surfen rundt på diverse bandit hjemmesider, er det min opfattelse at det ikke kun er mig som syntes at sådan en 1200 bliver temmelig varm.
Jeg ved ikke lige nøjagtig hvor varm den bliver men den knager og brager når jeg sætter den efter køreturen, og jeg kan mærke at varmen puster op ad mine ben når jeg kommer kørende. (Ja jeg har nok olie på)
Ydermere tager det nok noget der ligner 5 min, før man næsten ikke kan holde hånden på motoren mere.
Hvad jeg har kunnet læse mig til på diverse hjemmeside så ligger den normale drifttemperatur på omkring (ved 98hk) 130-140 grader, og ved de omkring 130-140 hk med jetkit, KN filter og stor potte et sted imellem 150-160 grader.
Hvis den så får lidt stryg (på den tyske motorvej, og på bane ) kommer vi jo nok op på omkring 170 grader, hvilket jeg ikke syntes er rimeligt, kunne godt tænke mig at ende op med omkring 100-120 grader.
Nu ligger min Haynes manual selvølgeligt ude på værkstedet, men jeg mener at 1200 banditten i 2000 får en lidt større køler, hvilket jo understøtter ideen om at den kører lidt rigeligt varmt.
Nu er mine spørgsmål så:
1: Skulle der være nogen som har lignende oplevelser (med meget varm motor)
2: Skulle der være nogen som har bygget om på deres bandit køler og vil dele deres erfaringer med mig.
3: Er der nogen som har en egnet køler til at ligge (eventuelt fra en gixxer)
4: Skulle der være nogle problemer med at sætte en vandkøler på eventuelt fra en gixxer (tænker på testtryk og om en vandkøler kan tåle at køre med olie i stedet)
5: Er der nogen som kan komme i tanke om en cykkel med olie/vand termometer som man rent optisk kunne få til at passe sammen med instrumenteringen på sin bandit (Er elektrikker så det med ledningerne er ikke noget problem, og føleren skal jeg nok finde ud af at få monteret på passende vis)
Håber at der er nogen der kan svare på nogen af mine spørgsmål her i sommervarmen.
M.V.H
Morten R
maj 2006
Følger: 28 Følgere: 27 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 155
1: Jeg har det på nøjagtigt samme måde! Jeg har en føler i oliepåfyldninghullet og den siger omkring de 80-90 grader, sådan en dag som idag, med frisk kørsel. Ved køkørsel går det helt galt; til bakkeåbneingen i år, kørte jeg 3 kvarter i kø. Da viste tempereturføleren 120+ grader! Dette er ikke målt i oliesumpen, men kun det olie der bliver "pisket op" på oliepåfyldningshullets temperaturføler.
Jeg kan ikke huske tallene præcist, men mener at (semisyntetisk?) olie har de optimale smøreegenskaber ved temperaturer omkring 70-80 grader. Over 120 grader degraderes olien - dvs. de smørende molekyler brændes af. Jeg er, som skrevet tidligere, ikke helt sikker på de nøjagtige tal, så de skal tages med et gran salt. Der er nok én eller to herinde der kan komme med de korrekte tal Men det er da et fingerpeg...
Jeg har også læst mig frem til, at Bandit 1200 fra 2000 og frem, har fået en større køler. Jeg ved ikke om den er til at tilpasse, men det burde nok ikke være helt umuligt. En køler fra en GSXR 750 - de gamle oliekølede, skulle også kunne tilpasses - den er endnu større. Desuden har jeg set at bl.a. HEL laver nogle "performance"-aluminiumskølere, der skulle være 20 % bedre, end originalkøleren. Prisen er £290,- pp til DK.
Jeg tror ikke at en større køler vil afhjælpe kø-temperaturproblemet, da en køler, uanset størrelsen, ikke er bedre end den luft der passerer igennem og holder man stille, kommer der ingen luft. Jeg har derfor købt en Bandit 400 blæser, jeg regner med at sætte mellem stellet, på bagsiden af den originale køler. Jeg vil så have lavet et relæ, der styrer strømmen til den, således at blæseren først går igang, når olien er over 80 grader, da jeg jo gerne vil have at olien skal blive varm - op til de 80 grader, så hurtigt som muligt, men jo helst ikke meget over, jvf det forrige afsnit ang. oliens smøreegenskabers temperaturafhængighed.
Jeg har desværre ikke fået blæseren endnu, men jeg kan da vende tilbage, hvis/når jeg får det tilpasset, hvis det har interesse.
MVH
Rasmus
maj 2006
Følger: 28 Følgere: 27 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 155
At den ikke skal køres som en vandkølet, forstår jeg ikke helt hvad du mener med. Må den så ikke køre køkørsel, eller hvad er det lige du svarer på? Hvad, eller hvordan, er det meningen at en luft/oliekølet skal køres?
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 180
Ja endeligt, jeg vil gerne høre fra dig når du har fået den monteret, om det hjælper noget.
Det kunne godt være det var løsningen på "problemet" for som du ganske rigtigt skriver fungerer en køler ikke uden eller med for lidt luftgemmenstrømning, problemet er også størst ved langsom/bykørsel.
prøv at kigge på denne side, ham der har lavet den har tydeligvis også syntes hans bandit var lige rigeligt varm.
http://www.1200bandit.de/oelkuehler.htm
Lars H:
Det er ikke alle ingeniører der er lige gode til at regne, og det kunne jo godt tyde på når nu producenten i 2000 vælger at sætte en større køler på, at det var tilfældet.
Det er ikke fordi jeg vil hælde vand på min motor det er bestemt ikke det jeg haavde tænkt mig, jeg er godt klar over at olien tjæner et formål.
Ideen var at finde en køler fra en vandkølet model eventuelt med blæser på og montere den på min.
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 1 Svar: 229
M.V.H. Keld.
maj 2006
Følger: 28 Følgere: 27 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 155
Køler, ombygning.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside