Forberedelser {{forumTopicSubject}}
et godt udpluk taget fra en hjemmeside fra nogen der selv har taget turen til vendens ende
http://grevensrejser.blogspot.dk/p/pa-mc-i-norge.html
man kan køre på stort set alle maskiner til verdens ende. Det er dog altid en god ide at have gjort den klar inden afrejse, og så være forberedt til at der kan opstå mindre problemer. Små problemer behøves ikke at ødelægge en god tur. Dem kan man gøre noget ved, selv ude hvor der er ret øde.
Værktøj.
De fleste kører på maskiner, der ikke er så gamle, så de er ikke udsat for nedbrud. Men os andre der sværger til de ældre charmerende maskiner med alle deres unoder, vi løber somme tider ind i uventede problemer. Jeg har for en sikkerheds skyld altid følgende med på længere ture.
1. sikringer
2. Pærer for og bag. Surt hvis lyset forsvinder i en tunnel.
3. tændrør og nøgle.
4. gaffel-ringnøgler fra 10 mm til 17mm.
5. en skralde ¼ tomme med toppe fra 8 til 14 mm
6. et multitool f.eks. leatherman, men billigere kan sagtens gøre det.
7. lidt ledning.
8. strips
9. elmuffer i forskellig udførelse
10. gaffatape
11. Dækpilot, hvis du punkterer.
Det hele pakker jeg ned i noget stof fra f.eks. en gammel t-shirt. I ruller, så det ikke fylder så meget, og så i plastikposer, så det ikke betyder noget hvis det regner. Min søn har fået syet nogle værktøjsposer i stærkt stof, der kan indeholde det vigtigste værktøj. De er af samme type som dem bilerne var udstyret med i gamle dage. Da fulgte det mest nødvendige værktøj med, så man altid kunne klare sig i en nødsituation. Sådan er det jo ikke mere. Nu skal man bare have en mobil med!!
Tjek af maskinen.
1. Dækkene skal helst ikke være mere end 2 år gamle. Du kan på siden af dækken se hvor gamle de er. Det er en 4 cifret kode f.eks. 1509. Det er uge 15 i 2009 de er produceret.
2. Hvis der er rystelser fra dækkene, så få dem afbalanceret. Det er relativ nemt at gøre det selv. Blyet kan købes i thansen. Hvis du ikke kan selv, så tag hjulene af og få det gjort ved den lokale dækpuscher.
3. Der skal være 3-4 mm slidbane mindst. I Norge kan veje være ret ru, og der forsvinder let et par millimeter på en ferie.
4. Husk der skal være mere luft i dækkene når du læsser baggage på. Der skal måske være 5 psi mere i dækkene. På turen skal der tjekkes dæktryk jævnligt, idet dækken bliver varme, og der kan slippe luft ud. Især slangeløse dæk er udsatte. Hvis der er for lidt luft i dækkene, kan du mærke det ved at cyklen ”sejler” i sving.
5. Bremserne. Husk at skifte vædsken, hvis den er gammel. Det går ret meget nedad sommetider, og bremserne kommer på arbejde. Gammel væske bliver lettere varm og så bider bremsen ikke så godt.
6. Tjek og smør dine kabler. Smørenipler til kaplerne kan købes hos thansen for 15 kr. stykket.
7. Tjek kædespændingen. En slap kæde giver ujævn gang og træge gearskift. Tjek også tandhjulene.
8. Tjek oliestanden hjemmefra, men også undervejs. Lange ture op og ned af bjerge gør motoren varm, især luftkølede maskiner er udsatte. Varm olie er tynd, og den futtes let af.
9. Affjedring. Hvis du kan justere affjedringen, da gør den lidt strammere, idet mere vægt gør at den virker blødere eller måske mere ”sjasket”. Det er ubehageligt i sving, hvis afjedringen er for blød. Det gør dig usikker. Det er fornuftigt at bruge tid på at lære at stille sin affjedring selv.Det er ikke svært. Især de bagerste er nemme. Med en nøgle, som du kan købe hos din mc-forhandler, kan du stramme eller løsne efter behov. Det betaler sig at bruge tid på dette. Også selvom du ikke skal ud at rejse.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Forberedelser
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside