{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.653 visninger | Oprettet:

Hvordan har jeg gjort... {{forumTopicSubject}}

Her er en kort fortælling om hvordan jeg polerede mine fælge, fremgang´s måden kan self. bruges på de fleste andre ting der skal poleres på mcén.

Step by step.

Jeg startede med lak fjerner på bagfælgen, det mener jeg så ikke kan betale sig da der aligevel skal slibes en del bagefter.

1. Slib alt det skal poleres med korn 120 til det er fri for maling og helt glat.
2. Slib det helt med korn 180.
3. Så med korn 240.
4. Så korn 320.
5. Korn 400.
6. Så skal der slibes med korn 800 vandslibning grundigt og længe så man kommer helt i bund og masser af vand.
7. Det samme gøres med korn 1200.
8. Så et det til polering, der bruger jeg en stofskive til boremaskinen og blok voks brun med slibemiddel beregnet til polering af metal, begge dele er købt ved jern og stål i Horsens pris 275 kr.
9. Til finish bruger jeg autosol.

Der er sikkert mange der gør det på en anden måde og mener der skal slibes meget finere inden der skal poleres men med det resultat jeg har fået frem mener jeg ikke det er nødvendig.
Hvad ang. sandpapir vil jeg anbefale at man køber det til slibemaskiner da det holder meget længere end alm. sandpapir.


Jimmy K


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan har jeg gjort...
  • #1   30. jan 2007 Jeg håber der kommer mange flere beretninger om hvilken fremgang´s måde i har brugt.

  • #2   30. jan 2007 Din metode er fin, men personligt gør jeg følgende anderledes:

    Korn 400, så 600, 800, 1000, 1200 og evt 1500-2000 steder, hvor sollys rammer lige ind på.
    Selv anvender jeg sprit i stedet for vand, da jeg synes det er bedre til at få pudsestøvet væk fra vådslibepapiret.

    Herefter en hvid voks, jeg har købt ved JBM Slib i Assentoft (kan sikkert også fås ved div. tekniske forretninger). Her bruger jeg kludeskiver fra Dansk Polerskive fabrik - husk at køre med omkring 1400 rpm - så opnås den pæneste overfladet - har jeg erfaret og fået fortalt af fagfolk.

    Voksen jeg bruger er meget fint, men i nogle tilfælde (det med sollys), er det nødvendigt at polerer efter med Slipoline eller den helt fine Autosol (den flydende).

    Herefter behandler jeg jævnligt (og efter HVER vask) med Sonax hård voks, hvilket giver god beskyttelse til de polerede flader.


  • #3   31. jan 2007 Her lige et link til en amerikaner der har lavet en lille sjov vejledning.
    Om hvordan han har poleret sit stel.

    http://forum.caswellplating.com/showthread.php?t=1755


  • #4   1. feb 2007 Gode vejledninger bestemt, men Jimmy jeg vil nu våge at påstå du fjerner lidt af det flotte resultat med Autosol da det er lige, hvis ikke mere slibende end korn 1200, jeg har poleret en masse smting, men mest vedligeholdt højglansen og der har jeg altid brugt Mothers Alu Polish som virkelig får aluen til at stå som var den lige poleret på maskine, den har alle de gode poler egenskaber, men er ikke nær så slibene som autosol og du undgår dermed at "ridste" dit store arbejde igen, det er meget små ridser vi snakker om, men det er jo finnsh der tæller ; )
    Mothers Alu Polis købte jeg første gang på en messe, men har siden hen købt det hos MC Parts i Søborg
    - de har os lavet noget til metal generalt altså rustfrit stål osv. det glæder jeg mig til at prøve : )

    De fleste af mine dele som har skullet være højglanspoleret har jeg aflevet hos Slagelse Metal Sliberi i vemmelev, der plejer de at være meget fornuftige med prisen, så der bliver det hele på mit nuværende projekt også afleveret..


  • #5   1. feb 2007 P J.

    Det lyder da ganske interessant, så det vil jeg da prøve næste gang jeg skal ud og købe noget til det.

    Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor meget autosol sliber i forhold til korn 1200 vandslibnings papir men helt sikker sliber det, men det har da heldigvis også den fordel at det polere på samme tid og jeg syntes da resultatet er ret god.
    Men helt sikkert skal jeg prøve Mothers Alu Polish næste gang og tak for tippet c",)


  • #6   1. feb 2007 Sådan gør jeg...

    jeg er selv meget tilfreds med resultatet men tro nu ikke at jeg er en eller anden polerings gud.....det jeg fortæller jer her er hvad jeg fundet ud af hen af vejen og hvad jeg har snakket med nogle gamle smede om der hvor jeg fik maskinerne fra....

    1: Sikkerhed.....
    det første du skaffer dig er en maske eller noget åndedrætsværn af en eller anden slags , kan du ikke få/skaffe en hel maske så brug en støvmaske og et par fyrværkeribriller , et par handsker (de skal sidde tæt til dine hænder) gerne nogle handsker med foer så du ikke brænder dine hænder eller får brandvabler.

    2:Polersøjlen...
    er nok det bedste værktøj da mulighederne er næsten uendelige , den er meget stærk (380w) og kører med 2850 rpm på billedet kan du også se en slangesliber (dem har jeg 2 af) og her kan jeg køre fra 800 til 12.000 rpm , ja du læste rigtigt , dit resultat er afhængigt af hvor hurtigt du kører ud fra polerskivens diameter , jo større diameter jo lavere hastighed.

    3: Polerrondeller/polerskiver
    der findes alle slags skiver du overhovedet kan forestille dig , jo hårdere skiven er jo bedre er den til at slibe/forpolere med og jo blødere skiven er jo bedre er den til at få en spejleffekt frem på dine dele , jeg har netop poleret alle delene op igen (cyklen er totalt splittet) her kørte jeg med en Glinseskive 150mm på de 2850 rpm , da jeg nu havde poleret det hele sidste år var bunden ligesom lagt og det var faktisk kun enkelte steder der skulle bruges lidt hårdere skiver , alt incl. stellet 1½ dag´s arbejde.

    4: Det rå aluminium
    når du starter skal aluén være renset for evt. eloxering / farve/ maling som sidder på fra fabrikken jeg har brugt et produkt som hedder Removall 210 som er en lakfjerner som ikke går i forbindelse med aluén men går ind og ødelægger malingens hæfte evne, jeg har renset pulverlak af på nogle andre fælge jeg havde stående med dette produkt , smør dine dele ind , pak dem ind i madfolie eller læg dem i en plasticpose lad det ligge i 1 eller 2 dage og spul dem med vand så delene klar , billedet af svingeren er taget efter afrensning af pulverlak glasblæsning ........... meget fint sandpapir kan også bruges , som du kan se på billederne har jeg bla. brugt en slibeskive på vinkelsliberen et 3M produkt (EXL-2S-FN) den er ligeså blød som en svamp og sliber mega fint , denne skive kan rette op på mange af de støbefejl som er i aluén fra fabrikken det kan være huller, grater eller andre ujævnheder , skiven er pisse dyr men giver et godt resultat så brug den med omtanke , på 2 af billederne kan du se skiven har været i brug , det er på fælgen og på en bremsestang , den sliber meget fint og river faktisk aluén op i overfladen , men det gør ikke noget for du skal alligevel have glattet overfladen bagefter.

    5: Polering
    jeg har brugt forskelligt polerpasta , jeg kan ikke huske numrene men fraven var brun , hvid og lysegrøn de har alle sammen deres fordel , men jeg er startet med den brune eller hvide alt afhængig af hvor ujævn delene var og med en hård polerskive , hvis du tager fodhvilerkonsoller så er de som regel meget jævne og når du først har fået fjernet overfladebeskyttelsen så er de lige til at gå til , start med at komme lidt polermasse på skiven kør frem og tilbage på delen så den bliver silkemat , her vil den som regel være mørk og have en struktur som en appelseinskrald du forsætter med polermassen og poleringen , sørg for at køre alle veje på delen , pas på med varmen (derfor handskerne ) hvis du kun kører en vej er der meget stor sandsynlighed for at du kommer til at lave slibemærker/slibestreger i delen og har du så fået kørt for meget varme i delen så bliver det et katastrofalt resultat , bliver delen for varm så tag lige en smøg eller en sodavand og forsæt bagefter , langsomme glidende bevægelser hvor du kommer rundt over det hele på delene , langsomt bliver delen mere og mere blank , det mørke forsvinder og du begynder at kunne ane en spejleffekt.
    Når du så mener at du har fået en jævn og ens overflade så skifter du til en blød skive gerne en uden syninger (glinseskive) og så bruger du den lysegrønne pudsemasse (den lysegrønne er en glinsemasse og du kan egentlig godt starte med den det kommer bare til at tage lidt længre tid ) samme fremgangsmåde pasta på skiven og alle veje på delen , det kan godt tage lidt tid inden spejleffekten kommer men med tålmodighed skal du nok få det ønskede resultat.

    6: Et lille trick
    Gå ned til din lokale farvehandler og køb en bøtte/spand " slemmet kridt" ... ja det hedder det faktisk..... det er kridt som vi skrev med i skolen men bare i pulverform , når du er kommet til det du mener er slutresultatet så er dine handsker smurt ind i lort og det er svært ikke at sætte fedtfingre på delen , handskerne af , kridt i hånden og derefter smør delen godt ind i kridt så ryger du lige på røven ........delene ser ud som om at de er dyppet i et chrom-bad , derefter tørrer du delene af med et viskestykke eller en gammel t-shirt (bomuld) ikke for hårdt for aluen er nu så blød at du kan lave ridser i den hvis ikke kluden er helt ren.

    7: Finish
    for at dine dele ikke skal anløbe for hurtigt er det hensigtsmæssigt at overfladebehandle dem inden du igen monterer dem , naturvoks er et godt alternativ men ellers en eller anden form for lakbeskyttelse til biler , noget flydende uden slibemiddel / slibeffekt du kan smøre ind med en klud og tørre det overskydende af igen , ja der ryger en lille smule af glansen men det er stadig bedre en ubeskyttet alu , pas lidt på når du vasker cyklen for varmt vand kan skylle nogle produkter af ret hurtigt.

    8: Nu er du færdig...
    og dit værksted ligner lort .....så er det bare med at få ryddet op og læne dig tilbage og nyde synet af din top polerede knallert.......ja ja jeg er jo godt klar over at træerne ikke vokser ind i himlen...... prøv dig frem , du ved selv hvornår du er tilfreds....

    Der er mange der bruger en boremaskine og slipol , men det ville jeg ikke anbefale , der er ingen tvivl om at de får et resultat som kan ses men efter min mening er det for nemt at bremse en boremaskine hvis man trykker for hårdt ind mod delene og så passer rpm ikke med skivediameteren , slipol er så grov (efter min mening ) at det er meget meget svært at få spejleffekten frem desuden trækker den alt møg ud af aluén og det slipol som sidden tilbage på delene er kul sort og svært at få væk uden at ridse , men det skal der nok være nogle andre der ved mere om end mig.

    links: www.itsclean.dk ...de forhandler lakfjerneren www.prebenz-as.dk ...de har alt til polering bla der jeg har købt pastaen og nogle af skiverne ring eller skriv til dem de er meget hjælpsomme... www.frits.dk ...maskiner og udstyr til bla. polering www.spitco.dk ...maskiner

    jeg har med garanti givet dig flere spørgsmål end svar men jeg håber at det kan hjælpe dig lidt på vej i dit projekt....smid evt en mail dilligaf(a)get2net.dk hvis du har brug for flere råd så skal jeg se om det er noget jeg kan hjælpe dig med......

    Held og lykke med dit projekt.......


    her er et link til min vejledning:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=676

    her er et link til min cykel da den var færdig:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2364


  • #7   2. feb 2007 Super godt indlæg der Jørgen.
    Det er jeg sikker på at rigtig mange vil få noget godt ud af incl. mig selv.
    Og rigtig gode billeder og forklaringer i dit album.

    Takker...


  • #8   4. feb 2007 Jørgen:
    Hvad hedder det fineste du har poleret med? Bruger selv en hvid voks (kan ik lige huske navn), og synes, at det nogle gange godt kan være svært at få poleringsridserne væk.. Ved ik om man kan få en finere voks, så derfor jeg spørger! smiley


  • #9   4. feb 2007 Så lige dit fotoalbum (det sidste billede).. Skal man køre med skiven uden voks efter behandlingen med stålbørte og kridt, eller? Bruger nemlig en splinterny skive, og får de samme "ridser" som på dit billede der..

  • #10   4. feb 2007 Hej simon

    de ridser som er på billedet er rester af poleringspasta/poleringsvoks og ja du har forstået det helt rigtigt , INGEN voks på skiven den skal være helt ren , de ridser som man kan se er ligesom når man ser ud over vandet på en stille sommer aften nogle steder er vandet helt roligt og andre steden kan man se nogle kursninger , de følger ikke hinanden på de polerede dele og kan komme meget forskelligt , dette er muligt at fjerne efter at man har renset skiven så kører man som man plejer hen over de ridser man gerne vil have fjernet og stille og roligt arbejder man varme i delen igen når delen er blevet godt varm og der ikke er kommet flere små ridser så letter man stille og roligt trykket ind mod polerskiven så man til sidst kun lige glatter det yderste lag...........det er vigtigt at skiven er 200% ren ellers gentager ridserne sig bare , hvis der er brugt en skive med syninger er det VIGTIGT at disse syninger ikke er sprunget og suser med rundt når man polerer , stop maskinen og klip dem evt. af med en saks , syningerne kan lave spor efter sig for de slår ret hårdt i overfladen på aluen som er temmelig blød når den er varm.

    angående voksen så er der , efter hvad jeg ved , mindst 2 typer hvid med forskellig slibe effekt , hvis du ser her hos Preben Z (link fjernet) er der en voks som hedder "Hvid Dixi" og "LEA312" jeg mener at 312 er den fine af de 2 og de er begge hvide , man skal heller ikke lade sig narre af producenterne de holder sig vist ikke alle sammen til de samme farver angående slibe/polerings effekten , jeg har bla. en lysegrøn som skulle være til messing men den er altså udemærket til at lave finish på visse typer alu afhængig af legeringen , jeg kan ikke lige huske hvad den voks jeg bruger hedder men den ene af dem har jeg købt hos preben z og de virker begge fint og der er forskel på dem ingen tvivl om det , jeg prøver mig frem hen af vejen hvis jeg ikke får det resultat jeg vil have med det samme...

    den skive jeg bruger til finish har ingen syninger overhovedet og er vist nok 150mm diameter , hos preben z hedder den en glinseskive og den har jeg haft stor glæde af , samtidig har jeg også kørt gode resultater med en filtskive med voks på omkring 150mm diameter og 10mm tyk , den udvikler rigtig meget varme og lægger aluen ned med det sammen den skal dog også renses en gang imellem men gør aluen meget hurtig blank og glat , den skal dog alligevel have med glinseskiven for at blive helt god...

    håber det hjalp til dit spørgsmål , ellers prøver vi bare igen....

    mvh Jørgen smiley


  • #11   4. feb 2007 Hej Jørgen.

    Vil det så sige at du slutter af med en glinse skive med Glinsemasse på først.
    Og så bagefter en glinse skive, som er helt ren uden noget på.

    Mvh Stig


  • #12   4. feb 2007 Hej stig

    det er helt rigtigt forstået , og vel at mærke der hvor jeg mener det er muligt......hvis jeg feks. har glasblæste dele så starter jeg med en filtskive med en grov voks for at få lagt jævnt ned , filtskiven giver meget varme og gør det nemmere at glatte overfladen ud , er det dele hvor der er afrenset maling fra og de ellers ser pæne ud starter jeg nogle gange med nogle gange med en pudseskive ( (link fjernet) ) den har mange syninger og er noget hårdere end glinseskiven , den laver moderat med varme i forhold til filtskiven og afhængig af voksen laver den en silkemat overflade.......mange tror at de skal køre hele delen færdig med det samme det bedste man kan gøre er at køre hele delen ens artet og silkemat inden man starter på den endelige blank polering , for skulle der dukke hakker op man har overset eller skulle man tabe delen på gulvet ( det sker altså at den bliver revet ud af hænderne) så skal man starte forfra med hele processen og så er det bedre at den kun er silkemat hvis man bliver nødt til at slibe på den for at få hakkerne væk........

    næste gang jeg kommer på værkstedet vil jeg prøve at lave en fotoserie med råd om hvordan man skal holde på delene og hvordan man ikke skal...

    mvh Jørgen


  • #13   4. feb 2007 Når jeg har kørt kridtet på skiven (for at rense), skal jeg så fjerne det igen med et eller andet, eller?

  • #14   4. feb 2007 nej simon du kører bare skiven direkte ind på den del du skal polere og forsætter som om intet var hændt , efterhånden som du kører på delen renser skiven sig selv , du kan se det ved at yderkredsen af skiven bliver mere og mere sort og kridtet forsvinder ...... det sviner med det virker... smiley

  • #15   4. feb 2007 Super! smiley
    Har hidtil egentlig bare brugt 1 polervoks, og så evt. slipoline til sidst, men må da lige have prøvet de her ting af! smiley Lader jo også til, at de ikke er nødvendigt at gå så langt op i korn med vådslibepapir inden brug af maskineri! smiley

    Hvor fint pudser du op, inden du begynder med voks og polerskive?


  • #16   4. feb 2007 jeg bruger overhovedet ikke sandpapir til noget som helst det er bare direkte på med filtskiven hvis den er grov i overfladen og ellers direkte på med skrubbeskiven og begge får en grov voks ( som regel brun ) og så ser jeg kun efter at få overfladen jævn , bagefter skifter jeg voks og måske skive så kører jeg efter silkemat overflade jævn over det hele , til sidst kommer glinseskiven og så kører jeg polering med den grønne eller en af de 2 hvide , nogle gange kører jeg grøn først og så hvid bagefter på samme skive den behøver først at blive renset af når du er ved absolut slutdelen af poleringen , nogle gange har jeg kørt så længe at den har renset sig selv fro voks feks. da jeg polereder mit stel.....det var sgu stort.

  • #17   4. feb 2007 Simon hvor får du det fra med at køre kridt på skiven?
    Efter hvad jeg kan læse er det jo første til sidst man bruger kridt. Og der smøre man stellet ind i det. Og tøre det så af igen med med en blød klud. Men ik noget om at put det på skiven...


  • #18   4. feb 2007 Ja, nu når jeg læser efter igen, så ved jeg det da ærlig talt heller ikke! smiley

    Så Jørgen - for at være helt sikker: Kridtet skal på den polerede del, og så på med den rensede skive bagefter?

    Og kan jeg få glinseskiven helt ren bare ved at bruge stålbørst, eller?


  • #19   4. feb 2007 Hej Stig og Simon

    det trick med kridtet på skiven står under det sidste billede i mit fotoalbum det er derfor i ikke kan få det til at hænge sammen her smiley

    Kridtet bruges til afrensning , mest på delene som Stig rigtig nok siger men den kan også bruges på skiven , det har ikke den store effekt angående poleringen men når i bruger det på jeres dele vil i se at det ligesom indkapsler det møg der er efterladt på delene og fjerner den fedtede overflade/hinde der er tilbage efter poleringen , jeg har gjort det på skiven fordi det burde have samme effekt på skiven til at indkapsle møget og så evt. blive slynget af når skiven roterer og indtil videre har jeg haft udemærket resultater med den fremgangsmåde , kridtet er KUN til afrensning og har ingen betydning for poleringen , spørgsmålet kom efter simon havde problemer med krusninger i overfladen til sidst og min mening ( beskrevet i det sidste billede i mit fotoalbum) var at det skyldtes at skiven ikke var helt ren for slibe/poler voks , i skal ikke bekymre jer om at få det af igen , det ordner naturloven smiley det bliver slynget af , men kridtet er med til at affedte polerskiven så den skulle være super blød til den sidste finish..

    spørg lige igen hvis det ikke er helt forstået....... smiley

    mvh Jørgen


  • #20   4. feb 2007 Den er vist fesen ind nu, tak! smiley

    Du slutter af med en glinseskive sammen med hvilken voks?


  • #21   4. feb 2007 hej simon

    slutter af med glinseskive og den fineste voks , i mit tilfælde den hvide voks , og kommer de ridser / krusninger vi har snakket om tidligere så kører jeg lidt med renset skive ( dvs. ingen voks afrenset med stålbørste og evt gnedet ind i kridt hvis jeg mener det er nødvendigt ) indtil jeg er tilfreds .....


  • #22   4. feb 2007 Okay.. Du kan ikke huske om vosken hedder LEA312 eller Hvid Dixi?

  • #23   4. feb 2007 Hej Simon....

    ja der fik du mig sgu... smiley

    det kunne jeg selvfølgelig ikke huske så jeg fandt mine gamle kvitteringer frem og der kan jeg hvilke voks jeg har købt.

    LEA 2640-1 Pudsemasse Triopela (brun - grov) 37.90kr + moms
    LEA 2076-1 børstevoks (mener at den her er grøn) 67.00kr + moms
    LEA Zenith-1 højglansglinsemasse ( hvid-fin) 146.95 + moms

    og jeg gør lige opmærksom på at dette er 2005-2006 priser og kan derfor ikke garantere at de koster det samme idag.....

    rækkefølgen de er nævnt i er fraktisk også den røkkefølge jeg polere med dem i først brun så grøn og til sidst hvid.....


  • #24   4. feb 2007 Okay! Ved du om de stadig forhandler Zenith? Synes ik rigtig jeg kan finde det på siden?
    Og skal jeg lige høre, om du ved, om de kan sende pr. efterkrav?

    Og tak for alle svarene forresten - rigtig dejligt, når man kan udveklse lidt erfaring! smiley


  • #25   4. feb 2007 hej simon

    ja jeg mener at de stadig har zenith - jeg tror at det bare er et eller andet internt navn for en af LEA voksen.

    efterkrav ved jeg ikke noget om , men er sikker på at det skulle kunne lade sig gøre , første gang jeg købte dernede gik jeg ud af døren med 700kr i varar og der gik en måned før der kom en regning jeg kunne betale ud fra , jeg måtte ringe og rykke deres kontor for at få lov til at betale , de er pisse flinke og de yder en god service og så stoler de på folk.

    ham jeg har handlet med er på lageret og hedder Søren Hansen......rigtig flink fyr , du kan se ham på deres hjemmeside.


  • #26   7. feb 2007 Nu har jeg bestilt en klods Zenith og en 200 mm glinseskive, samt købt en bøtte slemmet kridt! Bliver interessant at se, hvad jeg kan få ud af det i weekenden! smiley

  • #27   7. feb 2007 Hej Simon

    ja jeg glæder mig allerede , husk billeder og giv dig tid så skal det nok blive godt...

    mvh Jørgen smiley


  • #28   8. feb 2007 Jeg skal se om jeg kan låne et kamera, men ellers er det nu bare de samme dele, som jeg i forvejen har poleret, der lige skal friskes op her inden den skal sælges! smiley

    Desuden blev det en 150 mm. skive i stedet, men tror ik det rigtig har noget at sige?


  • #29   11. feb 2007 Så fik jeg prøvet det lidt af.. Jeg har dog lidt problemer med sidste face, hvor dele skal køres rene med glinseskiven! Det er ligesom, at der nogle steder forekommer sådan en meget hårdt og mat overflade, men som dog kan fjernes (brugte bare det voks jeg normalt bruger til alu - det renser nemlig også).. Skyldes det glinseskiven? Det forekommer nemlig ikke på alle delene..

    Og kridtet - det skal ikke blandes op med vand inden det kommer på delene?


  • #30   11. feb 2007 Hej Simon

    nu er det lidt svært at sige hvad det kunne være uden billeder , men prøv lige mit fotoalbum (side 9 sidste billede) hvis det er som det jeg beskriver "appelsinhud" er det fordi forpoleringen ikke har taget nok af overfladen , den er ikke blevet glattet godt nok ud til at blive poleret , der skal slibes lidt mere og der efter poleres igen , det skjold som jeg viser på billedet har flere steder hvor det er en OMér , skjoldet bliver kørt igen , slibningen kunne være filtskive med grov voks , eller som du selv siger den voks du normalt bruger til alu , bruger du en fin voks tager det lidt længere tid men er nemmere at få poleret op igen.

    det skyldes egentlige ikke glinseskiven , skulle den have skylden ville det kun være fordi den ikke er grov nok til at glatte overfladen ud , brug evt. en poler/skrubbe/filtskive en hvilken som helst skive der er hårdere end glinseskiven for der skal tages hårdere fat her både med skiven´s valg og voksen (måske lidt grovere voks).

    NEj kridtet skal IKKE være vådt , det er meningen at det skal tage den fedtede overflade som er tilbage feks. efter handsker eller rester af voks , derfor skal det være tørt og kunne suge......... det er ikke sikkert at du SKAL bruge kridt , men har du prøvet at tørre delen af med en klud umiddelbart efter du er færdig med at polere ??? kridtet er 100% efter eget valg , den eneste grund til at det er kommet op er at jeg har haft gode resultater med det efter min polering og syntes at det stadig virker for mig.

    så spørger jeg dig:
    er der slet ikke noget positivt ved at du valgte voksen og glinseskiven , du siger ikke rigtig noget om det var nemmere , det blev pænere eller det var det samme ???
    hvad med svineriet ???
    hvad med varme ??
    hvilke dele er du igang med??
    polerer du det på cyklen eller er delene spændt fast på bordet ??

    mvh Jørgen smiley


  • #31   14. feb 2007 Jeg synes det virkede rigtig godt på tankdæksel og nogle andre smådele, men nogle steder på bagsvingeren har jeg lidt problemer med at få sliberidserne væk.. Kan tydeligt se, at det er ridser opstået ved poleringen med Zenith og glinseskiven. De ridser kunne jeg godt godt få væk på fx tankdæksel, men havde problemer med bagsvingeren.
    Men der er ingen appelsinhud - kun det der fænomen med, at der opstår nogle matte områder, når jeg pudser med ren glineskive. Jeg ved dog ikke om det er skidt, for jeg kan nemt tørre det af med en klud, hvor der er lidt sonax voks på!
    Jeg ved heller ikke om det skyldes selve metallet, bagsvingeren er lavet af, for det er utrolig blødt alu, den er lavet af. Og så skal der jo endnu mindre til, at der kommer ridser og sådan.
    Men jeg har monteret det hele igen, og det ser skide godt ud! Et eller andet sted er jeg nok også bare lidt hysterisk, for man skal sgu MEGET tæt på for at se problemet! smiley

    Jeg anvender en 2 hk el-motor, jeg har boltet fast til mit værkstedsbord, og polerer så delene fritstående.. Alle dele er selvfølgelig afmonteret.. smiley

    Det svinede RIGTIG meget, når jeg rensede skiven af, men det må man jo leve med! smiley
    Jeg synes alle dele bortset fra bagsvinger blev pænere end jeg hidtil har kunnet få dem!


  • #32   31. dec 2008 Håber der stadigvæk er liv i den her tråd:)

    Jeg har poleret lidt småting, som greb, hælplader osv, men vil gerne have lavet kanten på fælgene inden de skal lakeres.
    Jeg har hidtil kun lavet det semi godt, hvilket vil sige rimelig grovt og med autosol, den her gang må det gerne spille lidt mere.

    Jeg har før brugt en stærk elboremaskine i et skruestik (ikke optimalt, men hvad jeg har), men ved ikke hvordan jeg skal kunne gøre det med en fælg? Den er ikke så nem at stå og dreje med i hånden som med mindre dele, når den skal slibes med sandpapir regner jeg med at spænde den fast til et bor som jeg kan se Jim gjorde, men hvad med når den skal poleres???

    Desuden mangler jeg stofskiver og voks, kan se der er mange der har købt det lokale steder, men det ville være nemt hvis jeg kunne få en bestemt indkøbsseddel til et netbutik??:)

    Ca hvormeget sandpapir tror i jeg skal have? Regner med at bruge om til korn 1200.

    Håber i gider hjælpe, har læst mig til hvad der er herinde:)
    Mvh Rasmus


  • #33   1. jan 2009 (link fjernet) har alt du skal bruge.. smiley

    Hvor langt du skal gå op med sandpapir afhænger lidt at metallet samt det resultat du vil have ud af det.. Jo højere op du går, desto nemmere bliver poleringen.. smiley
    Hvis jeg var dig, ville jeg nok også forsøge med poleringen, når fælgen er spændt fast, og så bruge en kraftig boremaskine til jobbet.. Tror godt det kunne virke.. smiley


  • #34   2. jan 2009 Så blev der sgu bestilt polergrej til den store guldmedalje:D

    Skrev en mail til prebenz.dk og de var YDERST professionelle og hurtige til at hjælpe, de havde faktisk sammensat et kit med 3 forskellige slags voks og skiver! At de så mente at sandpapir derved var unødvendigt ved jeg ikke helt om jeg tror på, men det finder vi ud af! Skal nok holde jer opdateret!

    Rasmus


  • #35   25. jan 2009 Så lige denne, vildt at gøre det sådan, det ser godt nok nemt ud!! Men han skulle nok have haft fælg og dæk af:)

    http://www.kawiforums.com/showthread.php?s=cfa79cebd5fc1182262100f52a846fb1&t=9381&page=1


  • #36   27. jan 2009 Jeg ville nok ik lige gøre det på samme måde.
    Tror os jeg ville få tingene skilt lidt ad.


Kommentér på:
Hvordan har jeg gjort...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce