USD forgaffelen .. Hvordan virker den ? {{forumTopicSubject}}
Vi kan dele forgaffelens systemer op i forskellige områder, som har hvert sit formål, om på den måde bliver det lettere at forstå, hvordan man kan forbedre sin gaffel; hvor problemet er, og hvad det kræver for at kontrollere en ændring.
1. Fjeder : Meget simpelt .. den skal bære dig, og cyklens vægt . Som jeg tidligere har sagt, Hold dig væk fra progressive fjedre. Du bringer KUN forstyrrelse ind i de andre systemer og gør det RIGTIG svært at få de hydrauliske dele til arbejde sammen, og for den sags skyld blive shimset ind.
2. Air-spring : Det Space mellem toppen af olien og toppen af gaffelen. Det der ændrer hårdhed når du ændrer olie højden .. Air-spring har et forholdsvis lille område hvor du kan ændre positivt på noget, og hvis du ender med at skulle køre i max olie i din gaffel, eller prøver desperat at ændre på olie tykkelsen, ja så er det tid til at du skal få shimset din gaffel om.
På rigtig mange gaffeler ville det være en bedre idé at få shimset den hårdere op og mindre olie, end max olie højde .. Én af grundene til at det er noget som mange ændrer om på er selvfølgelig fordi der er nemt for en hver at gøre .. men det gør det ikke til den bedste løsning ..
3. Passive system eller base-valve som den er kaldet.:
Det ventilhoved sidder ubevægeligt, og er den ventil som når du justerer på din Compression skrue, der bliver reguleret på . Comp, skruen er en bypass skrue, som tillader olien at slippe uden om shimserne ..
Man kan vide om det system at det er en meget lille mængde olie som løber gennem ved gaffelens vandring .. mindre end 1 dl.
Det er ikke ret meget olie til at styre en meget større vandring med. Det er også derfor at det skaber meget bekymring og stress inde in hovedet på rigtig mange affjedrings eksperter.
Rigtig mange Aftermarket firmaer som sælger affjedrings optimering eller gyldne opsætninger, roder kun ved den ventil. Det er næsten umuligt at kunne skabe både en fin-følsom gaffel, og samtidig få den til at kunne tage hårde stress situationer, ved at regulere på den .. Beregningsmæssigt, er det den ventil som skal stå for den 1´ste 1/4 del af affjedringen.
4. Active system / valve :
Det er den ventil som sidder inde i røret, fast på midter stammen inde i gaffelen. Det er den ventil hvor dine rebound shimser sidder, og den anden del af dine Compression shimser er. Det er det aktive system meget simpelt, fordi det bevæger sig op og ned i olien .. På comp-siden er det er meget følsomt for selv de mindste ændringer, og man skal ha ret godt tjek på hvad man laver, hvis man vil ændre på den del . Men der er så også den del som kan styre 3/4 dele af comp vandringen ..
5. Oil-Lock : det er på de fleste gaffeler et lille konisk rør som når affjedringen er ved at være i bund bremser gaffelen via olie så den ikke kan knalde hårdt i bund, og forhindrer at noget bliver beskadiget .. Den har samme effekt som den gummi dims du har at sidde omkring stammen på din bagdæmper, der også forhindrer at affjedringen kan KNALDE i bund.
Set i stort ommfang er de på denne måde de fleste forgaffeler er sammen sat, lige meget om det er på en GSXR 1100, R1´er, en KTM Enduro, en MX´er osv. .. og det har ikke ændret sig det store de sidste 20 år. ..
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
USD forgaffelen .. Hvordan virker den ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside