Formålet med fjedre og deres hårdhed {{forumTopicSubject}}
For at gøre det let forståeligt hvad en fjeder gør eller skal gøre, er det nemmeste at tænke på en gammeldags hestevogn. Den havde KUN fjedre. Hele ideen var at hjulene skulle kunne bevæge sig uafhængigt af kareten/vognen .. På den måde satte man fjedre på som passede så de kunne bære personerne + vognens vægt.
Det var formålet med fjedrene, og det er det samme på din MC.
Fjedrenes opgave er at bære din + Mc´en´s vægt.
Støddæmperne har komfort til formål til forskel fra fjedrene.
Når du skal forbedre køreegenskaberne på din MC, er det´FØRSTE din bør undersøge om du har fjedre på din MC, som passer lige til DIN vægt ..
Om du kører aggressivt, blødt, flydende osv, har intet at gøre med hvor hårde dine fjedre skal være. Det er en alm. misforståelse at man skal have hårdere fjedre på sin racer, hvis man er en hurtig kører. Alle de ting hører ind under den del som har at gøre med støddæmperne, og bliver styret af hydraulikken.
Man kan flere steder på nettet, finde beregnere som kan hjælpe din med at finde ud af hvad fjedre du skal have på din MC . Det er let at forstå at det ville være komplet umuligt for en MC producent at kunne lave et sæt fjedre der kunne passe til alle mennesker. Under normale forhold siger man at fjedrenes hårhed til en person springer ca. ved 4kgs personvægts forskel.
Du vil nok blive forbavset over hvad de forskellige Mc´er er sat op til vægtmæssigt da de kom ud fra fabrikken . Forsået på den måde at du kan SLET ikke regne med at hvis din sidste Suzuki 750 havde fjedre som lige passede til din vægt, så er næste års Suzuki måske ikke det samme, og Honda 750´eren er måske sat op til noget helt 3´je .. Så TJEK det ALTID .. Du har meget at vide på den konto.
Da vi bor i et lille land, er vi på nogle områder tilbage til stenalderen og LANGT bagude i forhold til hvad man gør andre, og affjedring er helt sikker et meget overset punkt for danske MC´ister ..
Vi har en smule interesse og mindre forståelse inden for MX sporten da man hurtigere oplever affjedring som et problem hvis den ikke virker. På asfalt racerbanerne, bruger man noget tid på emnet, men alt for lidt, og på alm. landevej er det mere undtagelsen end regelen hvis nogen for tilpasset deres affjedring.
De er interessant at folk ville kikke på dig som åndsvag, hvis du var fuldstændig ligeglad med hvilken motorolie du fyldte på din MC. Det tager 2 sekunder i et forum på nettet at snakke om hvad olie du skal fylde på din motor, før du bliver næsten overfaldet, af andre som har gode råd og vil fortælle dig hvor VIGTIGT det er og alle de ting du bør huske på .. Affjedring er overset i ALT for stor grad, og det svarer lidt til at man løb ud og købte den helt nye R1´er, og var ligeglad med at vide om hvorvidt der sad gamle nedslidte motocross dæk på, eller om det var slicks ..
Men fortvivl IKKE .. det er ikke for sent at lære, og du vil blive glædeligt overrasket, for hver lille ting du forstår og anvender.
Beregn, eller få hjælp til det, så du kan få din cykel til at køre som en drøm for dig !
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Formålet med fjedre og deres hårdhed
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside