{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.601 visninger | Oprettet:

Bullermätning på Sydskanes Emse {{forumTopicSubject}}

Altså jeg kører helt standard incl. potten på min ZX6R 2007, men i mandags blev jeg hevet til side efter første pas. De havde målt 99 DB ved forbifart. Det forstod jeg jo ikke noget af, den er altid tidligere gået glat igennem deres målinger. Nåh, men jeg foreslog at jeg prøvede at holde omdrejningerne lidt nede. Efter næste pas var den gal igen. 99 DB. Jeg lovede igen at forsøge at dæmpe mig (godt nok svært). Herefter kørte jeg ikke mere, så om jeg kom under grænsen eller om de blev trætte af mig ved jeg ikke.

Hvis det gentager sig er jeg jo nødt til at gøre noget. Kan man få after market potte med EKSTRA dæmpning? Eller er det mon racekåben som skal isoleres for motorstøj?

Nedenfor i øvrigt fra Sydskanes hjemmeside vedrørende støj (1 DB mere og jeg var blevet udelukket fra videre kørsel):

Förtydligande angående bullergränser:

All bullermätning på våra bandagar sker vid förbifart.
Förhållandena under många av våra dagar på Ring Knutstorp förra året var extrema, vilket gjorde att de flesta fick högre mätvärden än normalt.
Förutom att mäta vid bankanten, mäter vi också hos "närmsta granne", dvs. På fem utvalda platser runt banan.
Under de förhållanden som rådde vid tidigare mätningar, låg vi under 60 dB på dessa platser om vi låg under 98 dB på banan.
Olika väderförhållanden kommer att ge olika värden.

Vårt mål är, och måste vara, att ingen hoj skall bullra över 95 dB vid förbifart.

Men, skulle vi vara strikta med denna regel skulle få kunna köra med oss.

Därför kommer vi att använda oss av följande förfarande under årets körningar:
Under första passet i samtliga grupper kommer vi att mäta bullret både vid bankanten och hos den "närmsta granne" som ligger sämst till med tanke på rådande väderförhållanden.
Med utgångspunkt från dessa mätningar kommer vi att sätta en gräns för bullret vid bankanten som kommer att gälla för resten av dagen.

Av den anledningen kan vi i nuläget tyvärr inte sätta en fast gräns för hur mycket buller vi kan tillåta.

Ligger du under 95 dB får du garanterat köra.
Ligger du under 98 dB får du med största sannolikhet köra, men vi kommer att uppmana dig att vidta åtgärder för att minska bullret.
Ligger du över 100 dB får du inte köra oavsett omständigheter.
Mvh
Styrelsen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bullermätning på Sydskanes Emse
  • #1   26. maj 2011 Kan jo også være indsugningen den støjer fra..
    Lyder ikke så sjovt smiley
    Ellers er der ikke meget andet at gøre end at komme mere uld i potten.


  • #2   26. maj 2011 Ja de larmer helt sindsygt altså, de Kwaker!

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #3   26. maj 2011 Det er en af årsagerne til jeg er færdig med sydskånske - deres lydmåling er på ingen måde repræsentativ.

    Med knutstorps eget udstyr hiver min sv'er 96 uden db killer og 93 med. På en varmere dag sidste år, som skulle give gunstigere forhold for lydmålingen, fik jeg en måling på 102 uden og 100 med, målt med sydskånes eget udstyr. Det er bare ikke godt nok at der er så meget forskel - slet ikke når det er banens udstyr som er afgørende i sidste ende.


  • #4   26. maj 2011 Jamen de er jo gået helt over gevind når standardcykler falder for grænsen. Men bullermanden så også lidt beklemt ud, han kunne jo godt selv se at han stod overfor en fuldstændig standard cykel. I øvrigt er det noget mærkeligt noget med støj, for de der Ducatier med åbne potter de larmer sgu som et jordskælv, men det kan apparatet åbenbart ikke fange.

    Nikolaj, er er mere plads til uld i standardpotte? Den har kun gået 6000 km.


  • #5   26. maj 2011 6000 km med den måde du kører.. så er det uld sgu brændt ud smiley Nej jeg ved ikke om der er plads til mere. Men så en dB killer i original udstødningen. Så er den ged barberet.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #6   26. maj 2011 På en std mc er det jo ikke udstødning, men mekanik og indsugningen der larmer.

    Deres lydmåling er noget fis. Man kan jo sige sig selv at man vil få en meget højere måling når man stikker mikrofonen helt ud i snotten på folk når de kører forbi end den som knuttens egne målinger er lavet med, som sidderu på taguet af bygningen.


  • #7   26. maj 2011 Ja nemlig. Så bare få den 1000 ccm3 på banen så kører det for dig SJYP. Så kan du nøjes med 5 gear hele vejen rundt smiley

    Synes de skal have sig et kursus i lydmåling og nogle standarder hvis de skal være dem der bestemmer om man larmer for meget eller for lidt.


  • #8   27. maj 2011 En 2007 model der sansynligvis ikke har været ompakket i potten, kan evt. godt dæmpes en del ved at pakke den på ny, det handler i høj grad om hvorvidt du syns at udstødningen larmer eller ej.... gør den ikke det, er det klart at det er mekanik og vind/hjul støj der gør din måling høj, gør den det, er det måske en ide, at få købt et "pakkesæt" til potten og få skiftet eller blot givet den noget uld, det blæser jo ud med tiden.....

    Iøvrigt er jeg enig i de andre synspunkter der er fremkommet......

    Med venlig hilsen Mikael


  • #9   27. maj 2011 Tak for input allesammen. Ja den får jo nogle tæsk sådan en 600 kubiker, så når den skriger er det måske simpelthen motoren og ikke udstødningen. Nåh, jeg tror jeg prøver at tage afsted en gang mere, og se om ikke de får styr på de støjmålinger. Ellers tror jeg at jeg vil se på ny uld i potten og så måske se om man kan isolere kåben ligesom på gade-kåber.

    Nikolaj, 10'eren kan jeg vist ikke styre på bane alligevel smiley Men den får lov at lege på Nürburgring og området dernede i næste måned. Jeg hepper på dig på søndag.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #10   28. maj 2011 Man kan ikke pakke en originaludstødning om på de fleste cykler uden at skille den ad med vinkelsliber og svejse den sammen igen.



  • #11   1. jun 2011 Sajmon..... Det kan du sgu ha ret i .......!!

Kommentér på:
Bullermätning på Sydskanes Emse

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce