{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.365 visninger | Oprettet:

Indgangsbønnen, kopieret fra forum {{forumTopicSubject}}

Opsætning af en motorcykel affjedring er en delicat affærer... besværligt og tidkrævende.

Først og fremmest kræver det at der erkendes et problem, er det over bump i vejen, bunder den ud med et brag eller slår den i styret eller røven så du er ved at forlade den.
Er det problemer ved topfart eller med en passager på??

Er den blød og svampet eller er den stenhård og ukomfortabel?


Der er to ender på den, og lad os begynde i fronten.

Forgaflen har en total vandring, fra helt trykket, sammen til helt rettet ud, for de fleste nyere cyklers vedkommende omkring 120 mm det mål skal findes ved at trække forhjulet fri af jorden og måle melle et punkt på gaffelbroen og et på bunden af benet.
Dernæst har cyklen en højde den står i .... uden belastning eller fører, måles samme sted.
træk det lille mål fra det store, så ved vi hvor meget gaflen kan vandre ud, det mål kaldes "hæng uden fører"!

Så måles samme mål, med "køreklar" fører, samme målepunkter, og det mål noteres, og trækkes fra det første mål, hvor gaflen var helt rettet ud.
Det mål kaldes "Hæng med fører"

Hængmål er som rettesno/tommelfingerregel disse, hvis vandringen er 120-130 mm

Uden fører 25-30mm
Med fører 35-40mm eller ca 1/3 af den totale gaffelvandring.

Hvad gør vi nu hvis de ikke passer?

Først og fremmest bringes "Hæng uden fører" til at passe, hvis det er for lille, løsnes fjederen i den forspændingsmekanisme der sidder på de fleste cykler på toppen af gaffelbenet.
Skrue skruen i bund, og tæl omgangene og skrue tilbage igen hvor du kom fra, sæt begge ben på samme antal omgange, og løsn dem så f.eks. 2 hele omgange.
Gyng med cyklen og mål "hæng uden fører" igen, nu bør cyklen være sunket i fjederen, og fortsæt til målet passer.

Derefter sætter føreren sig på, og "Hæng med fører" måles på ny...... hvis det mål IKKE passer, er fjederen IKKE korrekt til personen der kører cyklen...
Er hænget for lille er fjederen for stram, og synker den for meget, er fjederen for svag.

Samme procedure anvendes i bagenden, der sættes et pileformet klistermærke på anderøven, og der måles mellem bagaksel og pilen.

Hængmålene bag er uden fører 5-15mm og med fører 35-40mm

For cykler med anden vandring end 120-130 er målene foran uden fører 20-25% og med fører 30-35% af den totale vandring
Bagpå er tallene uden fører 5-15% og med fører 25-40% af den samlede vandring af bagsvingeren.


Grunden til at hænget er vigtigt er at cyklen skal kunne "nå" jorden, for baghjulets vedkommende når der bremses uden at hjulet løfter sig, og "logre" med halen
Og for forhjulets vedkommende, at der kan accellereres hårdt uden at hjulet letter fra jorden, det kan især mærkes ud af sving, ved en kraftig understyring.

Det var fjedrene..... så kommer ind og uddæmpning

Alle skruer måles indefra og ud.....både for og bag... det er nåleventilder som begrænser oliegennemsrrømning, og de må IKKE spændes hårdt i bund!

Sæt alle justeringer ca. midtvejs, og sæt en stripes om gaffel og dæmperstempel bag, og prøv så en hård opbremsning ved meget lav hastighed..... stripsen på gaflen må ikke bunde, og skal helst ende ca 1-2mm over der hvor gaflen selv bunder ud.

Prøv så en hurtig accelleration, stripsen bag, må ikke bunde ned i bump-stop gummiet...skal også standse ca 1-2 mm fra...


Resten er observation ved alm. eller hård kørsel.... accelleration ud af sving, understyrer den er uddæmpning som regel for stram.... hjulet "når" ikke ud på vejen hurtigt nok....

er det bagpå den skrider ved accelleration, er inddæmpningen sansynligvis for løs... dæmperen bunder, og cyklen fjedre i dækket, og deformationen for baghjulet til at føles fedtet.

Hele vandringen skal bruges, hæng målene skal passe, både med og uden fører...og cyklen skal føles rolig..

Prøv det!.....

Jeg er vel videne om, at dette er en "kopi" fra Forumindlæg, syns ikke jeg ville ændre i det, idet der jo intet er at omforklarer, det er sådan "grundindstillingen" for hæng gøres.

Med venlig hilsen Mikael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indgangsbønnen, kopieret fra forum
  • #1   31. aug 2010 Hej Rene

    Er det sag (Hæng) med dig på de mål du beskriver?.... og i så fald, hvad er dit sag (Hæng) så uden dig?

    Jeg holder kurser i opsætning, gjorde det Ungarn, både sidste år og i år til en træningslejr, og gjorde det så sent som i søndags for 4 gutter der ville mere end bare læse om emnet....

    De fleste mennesker køre med deres affjedring strammet alt for meget.... for lidt eller intet hæng, og alle skruer næsten lukket helt af....

    Med venlig hilsen Mikael.


  • #2   31. aug 2010 Den tror jeg lige vi skal ha fra en ende af..... det lyder forkert i mine ører de mål....

    rene gå ind og åben en ny streng der hedder sag og så din MC model bagefter..... så tager vi den der......

    Hilsen Mikael.


  • #3   31. aug 2010 Foran skal den være : Uden fører 25-30mm
    Med fører 35-40mm eller ca 1/3 af den totale gaffelvandring.


    og bagpå :Hængmålene bag er uden fører 5-15mm og med fører 35-40mm

    Hilsen Mikael


  • #4   31. aug 2010 Så må du hellere definerer hvad fri sag er........??

Kommentér på:
Indgangsbønnen, kopieret fra forum

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce