{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.917 visninger | Oprettet:

Vi kører og vinker... {{forumTopicSubject}}

Jeg er forholdsvis ny i motorcykelverdenen, fik mit kort i sommers. Eftersom cyklen er stillet i hi nu og man kun kan gå og drømme om at det snart bliver forår, så har jeg gået filosoferet lidt, for at få tiden til at gå.

Når jeg(vi) kører rundt derude, er der en udbredt tendens til at man lige markere med hånden når man passerer en mc'ist i modsatte retning. Nogen løfter bare lige 2 fingre fra koblingen mens andre nærmest saluterer én med honnør - og igen er der nogen som slet ikke gør noget.

Grunden til at jeg skriver indlægget er bestemt ikke for at det afgøres om det er rigtig eller forkert at hilse på andre mc-kørere, men mere at diskutere det der ligger bag:

HVORFOR GØR VI DET?

(Jeg har set buschauffører gøre det nogen gange til hinanden, men jeg ser det aldrig mellem billister. Det kunne da måske ellers være naturligt nok at man lige hilser på en der kører i samme mærke, model og farve som én selv, eller hva'?)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi kører og vinker...
  • #1   9. nov 2008 Det er vel for at symbolisere et vist sammenhold os bikere imellem.De fleste er flinke til at hilse.Det er næsten kun Harleykørere med rockertendenser eller drømme der ikke gider hilse på vi andre

• #3   9. nov 2008 jeg hilser også altid når jeg møder en anden mc'ist. jeg syntes det er en fed "tradision" (staves) men i bli, har jeg også set folk der køre kæmpe amerikaner de hilser også på hinanden... men igen jeg syntes det dejligt at hilse på andre mc'ister.. og hilser hver gang smiley

• #4   9. nov 2008 Indehavere af gamle NSU biler med Wankelmotor (mener de hed RO80) - hilser på hinanden, onde tunger mener at de i deres hilsen markerer hvor mange gange de havde skiftet motor ved hhv. at holde 1, 2,3 eller fire fingre i luften :o).

Som Claus siger, så symboliserer det en form for sammenhold og enerkendelse. og jeg er bestemt ikke enig i at Harleykørere og folk med rockertendenser ikke hilser.

Selvfølgelig er der folk der ikke hilser, HA og Banditos mener nok at have en anden form for broderskab, men generelt er folk flinke til at stikke labben i vejret (hvis ikke lige man er ved at betjene kobling eller der er andet der kræver ens udelte opmærksomhed).

JLL

• #5   9. nov 2008 Jeg hilser også altid,men må indrømme at man føler sig som en idiot,når der ikke bliver hilst tilbage,

• #6   9. nov 2008 På mine første ture som bagsædepassager, synes jeg noget af det bedste ved at køre MC var at man hilste på hinanden. Det er en god tradition, som jo netop viser sammenholdet imellem motorcyklister og vores fælles passion.

Jeg hilser altid, hvis jeg har mulighed for det og ikke er optaget af andre ting. Det sker oftest ude på landevejene, inde i byerne kan det være for kaotisk til at jeg lige kan overskue det. Efter at jeg en dag, nær var kørt op i røven af forankørende, fordi jeg lige skulle hilse og vinke til en god flok fine sportscykler, er jeg blevet lidt mere påpasselig ;o) Men det er hyggeligt, håber folk bliver ved med det, selvom der er kommet mange MC'er på vejene de seneste par år.

Og ja, nogle biler gør det også. Især ældre veteranbiler. Min far har en gammel, men renoveret Volvo Amazon og så hilser man altså også hvis der skulle komme en anden Volvo Amazon i modsatte side. Det sker dog ikke særlig tit..

• #7   9. nov 2008 Jeg møder da også "tit" "rockerlignende" typer, og de har da hilst allesammen. (selvom jeg tøver lidt med at hilse først smiley

• #8   9. nov 2008 Martin - Man kan nu også hilse i en Mustang, som er en lille amerikaner. i amerikaneren går grænsen dog ved de lallende idioter (se ironien) der har købt sig en Chevrolet Matiz, og skal vinke i deres "Amerikaner"

Noget der er sjovt ved netop Harley folket er faktisk, at de godt kan hilse hvis jeg kommer trillende i Corvetten, men ikke når jeg kommer på min Blackbird.

Men til dit spørgsmål, så skriver de i wikipedia´en at det er fordi, at vi som andre minoritetskulturer har udviklet et sammenhold, som så gør at vi hilser på hinanden, når vi mødes i trafikken.

• #9   9. nov 2008 Læg mærke til at Jeg skrev Harleykørere med rockertendenser,og ikke bare Harleykørere smiley

• #10   9. nov 2008 Må jeg tillade at sende et link til den norske scoutriders hjemmeside.

(link fjernet)

Her står vist meget godt beskrevet hvorfor vi hilser.

• #11   9. nov 2008 Ja, forstå mig ret også, "Harley Folket" var ment som den gruppe af Harley kørere som ikke normalt ønsker at hilse på mig, når jeg kommer på min MC.

• #12   9. nov 2008 hilser man også på politiets mcer?

• #13   9. nov 2008 cartman... præcis

• #14   9. nov 2008 hilse da altid pænt..
    er det dog en offroader eller motard jeg møde bliver det med stående honør eller vinkende beghjulskøsel... (vi har det jo sjovest) smiley

• #15   9. nov 2008 Paw> Plejer at vinke til panerne på MC...nogen af dem bliver helt forvirrede:P

• #16   9. nov 2008 Man skal da hilse.. det er både hyggeligt og en del af sammenholdet.

Jeg har oplevet flest gange at det faktisk er folk på racere som ikke hilser.. men det er vel bare sådan jeg har oplevet det.

Så opsang.. husk og hils smiley

• #17   9. nov 2008 Jeg hilser, hvis jeg er i humør til det -eller gider det.

Hvis jeg ikke er i humør eller gider, lader jeg blot være.

No big deal..

• #18   9. nov 2008 Morten F

I løbet af vinteren, mår du sidder og keder dig skulle du prøve at læse bogen MC drømme, der kan du få lidt svar på det og mere til

Den er skrevet af http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=14172

(link fjernet)

Go fornøjelse smiley

• #20   9. nov 2008 Der var engang hvor der ikke var så mange motorcykler på gaden - det er nok derfor man hilste.
    Men jeg må sige efter de sidste par års kæmpe mc-park så gider jeg tit ikke hilse mere. Man kan sku ikke lave andet. Og når det kommer til stykket - hvad har man så til fælles med dem man hllser på ud overen mc.? Nok ikke meget......

Men det er en fin tanke og ide at hilse på hinanden og jeg har altid gjordt det til gud og hver man på mc - men jeg vil sku heller gå over og snakke med folk om deres mc og på den måde hilse personligt på dem end bare "vinke" til dem når jeg ruller forbi.

• #22   9. nov 2008 Ja jeg hilser altid, og når der holder en Mc i vejkanten så stopper man og tilbyder sin hjælp, det er sammenholdet os Mcìster imellem.
    Det er bare så fedt at andre tænker lige som en selv, det er ligemeget om man er lav eller høj, så er der fællesskab.

Per

• #23   9. nov 2008 jeg hilser altid.. undtagen når mængden af mcere begynder at ligne bakkeåbning/lukning. så får jeg sgu bare kramper i armen og falder af. for mig er det at vinke et tegn på solidaritet, og lidt en tilkendegivelse af at ja vi er ude at skide sikkerheds mæssigt... men det er stadig det værd at køre mc, trods bøvlet med maskiner der driller af aldersmæssige eller kvalitets mæssige årsager eller hvis man bare har glemt at hælde benzin på. det er bare en go ånd ligesom det er at stoppe og hjælpe sine med motorcyklister hvis de er i nød. uanset om man kan hjælpe, eller ej.

• #24   9. nov 2008 Jeg / vi hilser altid når vi er på MC eller i Fiat multipla.
    Skønt at have to køretøjer hvor man kan hilse på dens art fælle.
    Mvh
    Peter

• #25   9. nov 2008 Jeg kører Land rover.. samme her. Meget hyggeligt.

• #26   9. nov 2008 Jeps hilsen er en af goderne ved at køre motorcykel, men jeg er tit i tvivl om man skal hilse på modkørende på motorvejen. ?? Jeg kan ikke nikke genkendende til at folk på harley ikke hilser for de gange jeg har mødt en på harley (på min mzer) har de altid hilst smiley

• #27   9. nov 2008 jeg hilser dog heller ikke på motorvejen... er for koncentrert om at holde fast.. og se hvor jeg kører...

• #29   9. nov 2008 Synes at det er lidt morsomt, at på motorvejen, hvor man som regel ikke skal koncentrere sig om, hvor man kører hen, er det et absolut fåtal der hilser. Bevares, hvis man kommer trillende med det absolut illegale, skal man nok koncentrere sig om, at holde retningen og ellers kigge ligeud, men hvis man ikke kan magte at køre med 130-140 km/t og hilse på ham/hende i den modkørende vejbane, ja så er jeg virkelig bekymret!

• #30   9. nov 2008 kasper... altså bortset fra at man skal kigge hen over en håndfuld vejbaner alt afhængig af hvor man selv og den evt modkørende hilsene mcist befinder sig. som jo ligger et sted mellem 0 og 6 vejbaner. dertil er der så også et autoværn. og så er der jo spørgsmålet om hvor meget overskud man har til at kigge over på en del af vejen som alligevel ikke har nogen relevans for en selv. hertil kan man jo argumentere for at visse maskiner kræver mere håndfast greb end andre ved motorvejshastigheder...

• #31   9. nov 2008 - Almindeligvis hilser jeg pænt på mc'erne ;0)

- Andre gange gør jeg som om jeg lige skal rette på noget, eller kigger ud over markerne, for jeg kører jo ikke tur fordi jeg har lyst til at vinke. Det er lækkert at kunne køre rundt i sin egen lille osteklokke verden og slappe helt af, og nyde naturen ;0)

• #33   18. nov 2008 Jeg hilser også så vidt muligt... Synes det er et tegn på fællesskab, og det er sgu fedt at de par gange jeg har været standset af problemer er der hver gang en anden mc'ist der har standset og spurgt til det...

Tak for det, og håber jeg kan gøre gengæld en gang.

Med hensyn til Harley kørerne... Har i prøvet at køre trillebør med en hånd??? (ved godt den er gammel, men den er sgu god hver gang)

Kommentér på:
Vi kører og vinker...

Annonce