Vask af tekstiltøj (Rukka) - Hvordan? {{forumTopicSubject}}
Hej
Da sæsonen nu er slut, i hvert fald for mit vedkommende, vil jeg lige høre hvordan og hvorledes I plejer at gøre når I vasker jeres tekstiltøj - hvis I overhovedet gør det?
Har fået denne vaskeguide fra en forhandler:
"Her er en vaskeanvisning fra Gore:
Husk du skal altid fjerne alle beskytter inde i tøjet(ryg-albuer-skuldre o.s.v.)
Hvis du synes nedenstående virker uoverskueligt kan jeg hurtigt opsummere.
1.Ingen blegemiddel i vaskepulveret(det samme som optisk hvidt)
2.Ingen Skyllemiddel.
3.Ingen centrifugering.
4.Efter vask varme til at genaktivere imprægnering-tørretumbler eller varmeskab eller strygning.
VASK
De fleste beklædningsstykker kan vaskes ved 40°, men husk altid at kikke på vaskemærket.
Tøjet tørretumbles eller stryges ved svag varme efter vask for at genaktivere den imprægnering, som findes i ydermaterialet, når tøjet er nyt.
Skyl tøjet omhyggeligt for at fjerne eventuelle vaskemiddelrester. Tøjet kan renses kemisk.
Husk altid at kikke på
vaskemærket, som er syet
fast i tøjet, inden vask.
Man kan aldrig vaske funktionen ud af en Gore-Tex®-membran. Ved vask, undgå følgende:
• Centrifugering – har ingen funktion, men slider bare på tøjet.
• Skyllemiddel – fjerner overfladespændingen i yderstoffet, som får en dårligere vandafvisende evne.
• Blegemiddel – virker ikke på syntetisk materiale.
Pletfjerning: Vanskelige pletter kan forbehandles med pletfjerningsmiddel. Følg anvisningerne i producentens brugsvejledning.
Imprægnering: Al Gore- Tex®-beklædning er behandlet med en imprægnering, som forhindrer, at yderstoffet absorberer væde.
Dette er for at øge komforten i tøjet, så det ikke bliver vådt (væde køler 25 gange hurtigere end luft) og tungt (en våd jakke vejer mere), det har intet med funktionen af Gore-Tex®-membranen at gøre.
Gore anbefaler, at man imprægnerer tøjet regelmæssigt efter behov. Når man ser, at yderstoffet bliver vådt i store felter, er det på tide at genimprægnere tøjet.
Imprægneringen sprayes på tøjet i våd tilstand og kan forstærkes på ekstra udsatte steder, som f.eks. skuldre, albuer, knæ, m.m.
Efter imprægneringen bør man tilføre varme for at opnå maksimal holdbarhed. "
- Men i jakken står der at den ikke må tørretumbles...
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 862
Det har virket for mig i mange år uden at der er sket noget med tøjet.
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.166
Borset fra at gore-tex membranen skal "aktiveres" ved varme enten i et varmeskab eller ved let strygning.
Flere?
okt 2005
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 453
okt 2006
Du vil bare smide det ud i regnen så... For jeg kommer aldrig (frivilligt!) ud og køre mc i regnvejr
sep 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 9
vh christiaan
okt 2006
sep 2014
okt 2006
okt 2006
Tråden er fra 2008, såe. Men nej, jeg kører stadig ikke frivilligt i regn! MEN det sker da at jeg kører i regn, fx på en af ferieturene til Norge. Og når nu tøjet ER med Gore-tex, så er det da også fedt nok, at det virker, og det bliver vedligeholdt efter kunstens regler. ... Håber det hjalp lidt, så du ikke går rundt uden at fatte noget
sep 2014
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Jeg klagede til Rukka, men her var der absolut ingen hjælp at hente. Så her er det sidste stykke Rukka købt.
Jeg har efterfølgende forsøgt flere slags imprægnering, men intet har hjulpet. Især i albuerne og under armhulerne er jakken utæt. Det er nok membranen der er defekt.
okt 2006
Producenten (Jofama) laver tre slags - lindstrands skulle være til at betale.
http://www.jofama.se/mcsm/index.php?lang=2
Vask af tekstiltøj (Rukka) - Hvordan?