421 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
4 Svar
Honda CB 550F Honda CB 550F
Hej
Efter at have været uden MC det meste af denne sæson er jeg nødt til at være klar til næste forår! Har haft kigge på nogle ældre modeller og er faldet over en Honda CB 550F fra 1977. Er der nogle ting man skal være opmærksomme på når man tager ud at kigge på sådan en sag? Nogle kosmetiske ting de har problemer med? Mekaniske?
0 synes godt om
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Finder du en velpasset model, så holder den dig billigt kørende. Finder du et lig, så bliver den et dyrt bekendtskab.
Hold dog øje med om tromlen bag er flækket. Det kan de godt finde på.
okt 2006
Følger: 2 Emner: 54 Svar: 128
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.537
Er der nogen der ved noget mere rent teknisk om dette fænomen, er vi sikkert nogle stykker der gerne vil høre om det...
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
Det er egentlig ganske simpelt. Primærkæden ( kæderne for CB 750, her er tale om 2 almindelige rullekæder ) er ikke monteret med nogen form for justeringsmulighed. Dvs, at når kæden bliver strækket, kommer der automatisk mere "slup" i kæden. Dette giver en vis form for raslen fra koblingen. Det er dog mest 750'eren der "lider" under dette. Det er ikke særlig udtalt for 500/550'eren!
I det daglige giver det ikke nogen problemer, og en std 750 motor kan snildt køre 150.000-200.000 km med standardkæderne!
Hvis man begynder at tune, kan det være nødvendigt at enten montere forstærkede kæder ( ligesom til knasttrækket ) eller, hvis man er i besiddelse af en krumtap fra en 750A ( der er monteret med en hy-vo kæde ) og så får modificeret en koblingsaksel fra en honda GW 1000 til at passe på koblingsskålen.
Det skal indskydes, at en krumtap fra en 750A, stort set er lige så sædvanlig et syn som pærer bagved en gyngehest!
Honda CB 550F