Uheldig sammenstød med politiet.. {{forumTopicSubject}}
Er lige kommet hjem fra skadestuen, skal lige af med nogle negative tanker omkring politiet..
Min far var ude og kører med hans Motorcykel klub her i eftermiddags.. De er så kommet til nyborg, hvor de holder for rødt i et kryds.. Der er 3 cykler fra klubben foran min far.. Nå, så blir det grønt, de sætter igang, og kører.. Så lige da min far kommer ud i krydset, ser han en sort bil med blå blink komme farende i mod ham fra siden (dvs bilen kører overfor rødt) Min far klodser bremsen, og forhjulet låser og han kommer ned og ligge.. Bilen undviger lige, og forsætter bare.. Resten af klubben for stoppet, og hjulpet min far op på fødderne igen.. Lettere chokeret, men uden store skrammer.. Men cykel er skadret på hele venstre side..
De snakker lidt, og ingen af dem har hørt lyden fra den civile politibil (som det vel har været, når den bare er helt sort og med blink i forruden)
Mere chokeret over at bilen bare forsætter væk som om intet er sket..
Set i bagklogskabens lys kunne en fra klubben have fuldt efter og taget nummerpladen.. Men var ikke lige den første tanke..
Nå, en fra klubben ringer til politikchefen i Nyborg, og hører hvad der skal ske med den smadret cykel..
Han siger at hvis det er en af hans betjente blir den dækket, så han vil lige snakke med hans betjente..
Han ringer tilbare 4 timer senere, og fortæller (sjovt nok) at hans betjente ikke kender noget til det..
Synes virkelig det er for dårligt.. Ved godt at klubben og min far skal holde tilbage når der kommer udrykning, men har de ikke hørt.. Og Udrykningskøretøjet, skal vel sænke farten lidt, før han kører overfor rødt?
Men vi ved ikke rigtig hvad vi kan gøre mere, der er vel ikke rigtig noget vi kan gøre.. Andet end han blir nød til at betale selv.. Og så bare være glad for at han slap med en ødelagt støvle, slidt hjelm og et ømt håndled..
nov 2005
Følger: 20 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 1.406
sep 2007
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 5 Emner: 126 Svar: 1.422
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.893
Hvis en politibil har udrykning kan du være helt sikker på at med mindre der foreligger uomtvistelige beviser (Video overvågning) på at politi bilen har kørt meget groft uforsvarligt, vil ingen dommer nogen sinde give erstatning.. ærgeligt.. men hvis i tænker på at prøve den i retten, så er det spild af tid...
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.926
Jeg synes, at han bør skrive en officiel klage sendt anbefalet så kan de ikke undgå at skulle svare skriftligt og sekundært undersøge sagen nærmere - der er jo vidner nok !
Svarer de undvigende, må sagen bringes en tand længere op i systemet - for det de gør der er jo livsfarligt.
De SKAL sætte farten ned ved et kryds og sikre sig at der er frit før de kører over.
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 35 Svar: 182
2.Skriv et brev til politidirektøren, hvor du nøje opgiver tid og sted for uheldet, samt hændelsesforløb. Det er jo (desværre) ikke sikkert at betjentene har lagt mærke til at din far lagde sig ned.
Uanset om de har udrykning på eller ej, så har de stadig vigepligten, dvs. at de skal sikre sig at det kan gøres uden fare, når de kører frem for rødt. Din far skal jo selvfølgelig give plads for dem, men det lyder det jo også som om han har.
I færdselslovens forstand er det et færdselsuheld uanset om han bliver ramt eller ej. Bilen er årsag til at han falder.
Tore:
Du kunne ikke være mere forkert på den.
For det første skal man ikke blande "skyld"/straf sammen med erstatningspligten. Erstatningspligten fremgår af FL §101-106, hvor der står at et køretøjs ansvarsforsikring ALTID dækker skader det forvolder på andre.
Derudover er der masser af politifolk der har fået bøder for ikke at overholde færdselsloven, så dommerne er ikke altid på politiets side.
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
Men godt at der ik skete mere med din far
mvh
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 360
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
Det er ikke helt rigtigt det du skriver.... Det handler om hvordan du udlægger det.... Jeg har selv fået erstatning fra et uheld, hvor jeg smed cyklen for ikke at ramme hende der kørte ud foran mig... Vi havde aldrig kontakt.... Der er også faldet dom i en sag hvor en billist plantede sin bil i en væg eller plankeværk for at undgå en svingene lastbil, de havde heller ikke kontakt... Det faldt også ud til bilistens fordel.... Det var faktisk den dom der dannede præcedens for at jeg undgik domstolen i mit uheld... Det var ihvertfald hvad politiet oplyste mig....
feb 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 36 Svar: 751
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
mener du at hvis de har blink og lyd på .. så kan de lukke øjene og bare køre frem... dammm not nice : /
feb 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 36 Svar: 751
Det er ligesom når busser sætter igang fra stoppested. Andre trafikanter SKAL give plads, men det er buschaufføren der skal sikre sig at de gør det, før han sætter igang.
( www.retsinfo.dk)
sep 2006
Følger: 84 Følgere: 82 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 652
Færdselsregler
§ 7. Under udrykningskørsel kan føreren af køretøjet i tilfælde, hvor det skønnes påtrængende nødvendigt, og hvis der samtidig udvises ganske særlig forsigtighed, undlade at følge reglerne i færdselslovens
1) § 4, stk. 1, om efterkommelse af anvisninger for færdslen, som gives ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg, m.v.,
2) kapitel 4 om færdselsregler for kørende,
3) kapitel 5 om hastighed, og
4) kapitel 6 om særlige regler for færdsel på motorvej og motortrafikvej.
Stk. 2. Føreren skal dog altid efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives af politiet eller andre, som trafikministeren har bemyndiget til at regulere færdslen. Føreren skal endvidere altid efterkomme signaler eller andre anvisninger for færdslen ved jernbaneoverkørsler og broer.
Stk. 3. Ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt eller gult lys skal føreren endvidere nedsætte hastigheden så meget, at der straks kan standses for eventuel tværgående trafik.
Stk. 4. Anvendelse af udrykningssignal fritager ikke føreren for pligten til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed over for andre trafikanter.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=81655
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 625
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 246
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 625
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 63 Svar: 64
Er også godt klar over at min far burde havde holdt tilbage.. Men han har ikke set eller hørt den komme, ej heller har nogle af de andre fra klubben..
Så selvfølgelig ærger han sig meget over at skulle betale de 8000 kr i selvrisiko, for at få hans MC lavet igen.. Da det så vidt vi mener, burde være politimanden, som skulle ersatte det..
Men vi kan jo ikke rigtig finde frem til ham, der er ingen fra klubben der nåede at se noget af nummerplade, det hele gik så stærkt..
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 852
Men under alle omstændigheder skal politiet selvfølgelig ikke køre så de er til fare for andre.
jun 2004
Følger: 81 Følgere: 77 MC-er: 1 Emner: 117 Svar: 991
Kunne det have været en "læge-ambulance"(eller hvad de hedder)?
En af de ret anonyme biler udstyret med enkelte blink hvor en læge/beredskabsmand kører ud for at komme først til ulykkerne?
I så fald kan du prøve at ringe til Falck eller lign i den by du bor i for at høre om de har haft kørsler på det pågældende tispunkt og sted samt om de har en bil der kunne ligne den de så.
Jeg håber I finder ud af det.
/Ane
mar 2005
jeg vil undlade at kommentere din uvidenhed, da så mange andre allerede har gjort det
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.325
Hvor henne i den bestemmelse som er referet her ser du noget som helst sted vigepligten nævnt?
Er du iøvrigt bekendt med princippet om proportionalitet som binder politifolket i deres udøvelse af hvervet, hermed også under udrykning ?
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 36
At føreren ikke har gjort det, og at bilen kørte uden udrykningslys får mig altså mest af alt til at tro, at det ikke var en politibil.
Var det en Mondeo eller anden mærke, der bruges i politiet, eller var det f.eks. en BMW eller Saab eller andet, der ikke bruges i politiet ?
Har en politimand på nogen måde set, at en gang udrykningskørsel i gennem et kryds har forårsaget ravage bag vedkommende, kan jeg ikke forestille mig, at han ikke ville reagere på en eller anden måde.
Hvis han har meget travlt, og det haster så meget, at han ikke kan standse op, vil han som minimum gøre sin vagthavende opmærksom på det, så denne er klar over det, hvis der kommer en henvendelse.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
Er der nogen, der lige kan afgøre det her? Hvis jeg kører over for grønt og bliver ramt af en bil, der kører over for rødt, får jeg så selv noget af skylden? (Lad os et øjeblik glemme, at hvis jeg bliver ramt af en bil, der kører med fuld fart over for rødt i et kryds, så er det nok lidt ligemeget, hvis skyld, det er, da jeg sikkert er død.)
sep 2006
Stk. 3. Ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt eller gult lys skal føreren endvidere nedsætte hastigheden så meget, at der straks kan standses for eventuel tværgående trafik.
Altså har den bil (dvs Politi, brandbil, ambulance osv osv) ansvaret for at krydset er frit før de kører over, ikk?? Fordi hvis "vi" almindelige bilister havde ubetinget vigepligt ville dette stykke lovtekst ikke rigtig være nødvendigt, vel??
Som du selv siger: Læs (hele teksten) og FORSTÅ (hele teksten)
sep 2006
sep 2006
mar 2005
Jeg håber ikke du er politimand, da du formentlig ville miste dit job første gang du kørte udrykningskørsel
sep 2006
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.325
Den bestemmelse siger stadigt ikke et eneste ord om, hvad de øvrige trafikanters pligter er, uanset hvor hårdnakket du påstår det
Den regulerer under hvilke forhold udrykningskøretøjet kan tilsidesætte visse færdselsregler, og tilføjer hertil i stk. 2-4 hvad de dog aldrig kan tilsidesætte.
sep 2006
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 36
Har du hørt noget nyt fra din far og hans venner: Var der nogle af dem, der i det mindste kunne identificere, hvad bilmærke det var. Har der evt. været rettet skriftlig henvendelse til politiet eller lignende ?
Som tidligere skrevet, har det måske slet ikke været politiet, men blot et "blålys" af en ungersvend, men har i undersøgt det nærmere, eller har i bare ladet det dø hen i stilhed ?
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 63 Svar: 64
Vi ringede til Nyborgpoliti og Odensepoliti.. Men de siger begge at de ikke havde nogle vogne ude på den tid og sted..
Så prøvede vi at snakke med falck, som der også var en herinden der foreslog.. Men de siger også de ikke kender noget til det..
Så vi ved ikke rigtig hvad vi mere kan gøre..
Enten benægter de at have været der.. Ellers også var det nogle fjolser der var ude og lege med blå blink..
Så vi har ikke rigtig flere gode ideer til at hvad vi kan gøre
Uheldig sammenstød med politiet..