Gearskift u. kobling? {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Jeg sad for et stykke tid siden og snakkede med min onkel (mc-mekka for hundrede år siden) om motorcykler (i vores tilfælde om min, zxr400) har godt af at skifte gear uden brug af koblingen?? Jeg sagde at det mente jeg ik den gjorde, hvis den selvfølgelig var blevet varmet godt op, og at man selvfølgelig ikke gjorde det ved 2000 rpm (Jeg menes at ha hørt det et sted men er ik 100% sikker) Han mente at den ville blive smadret lynhurtigt..
Derfor tænkte jeg at jeg da lige ville hører jer engang..
I må meget gerne skrive hvis i har en mening og gerne understøtte det med feks. jeres udannelse, erfaring osv...
Kenneth
sep 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 1.126
Kørte i mine egne tanker og gearede ned uden kobling så det kan lade sig gøre, men som sagt er det nok ikke pokkers sundt!
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 92 Svar: 427
jun 2004
Følger: 22 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 165 Svar: 1.263
Har været oppe før :o)
aug 2004
aug 2004
aug 2004
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Jeg syntes tit, at når jeg skifter op uden brug af koblinger så bliver overgangen blødere end når jeg bruger kobling... Altså under "frisk" kørsel.
/
Jesper
(hvis forhjulsløftende 400ccm har en god gearkasse)
aug 2004
aug 2004
aug 2004
aug 2004
dec 2003
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 86
Forskellen er vel, at du slår den i gear, hvor den med kobling går i gear. Tandhjulene i din gearkasse ser måske godt ud i morgen, men på sigt er det vel indelysende, at du slider mere på dem...!
dec 2003
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 86
A: Brug eller ikke brug af kobling ved gearskift er noget der diskuteres ofte. Og generelt vil gearskifte uden brug af kobling være den bedste løsning, hvis det bliver gjort korrekt. En mc gearkasse er i modsætning til bil gearkasser ikke syncroniserede. Denne mangel på synkronisering medfører at gearhjulenes hastighed ikke passer sammen når man skal skifte gear. Hvis man bruger koblingen til skift mellem eks 3-4 gear, vil man typisk køre op, koble fri, og sænke omdrejningstallet på motoren, før man så skifter gear. Når man har koblet fri, vil gearkassens to aksler løbe med en indbyrdes hastighed der passer til 3. gear, og ved skift til 4. gear skal den ene aksel skifte hastighed ret pludselig, hvilket giver et smæk gennem hele transmissionen. Kobling og krumptap vil selvfølgelig ikke blive berørte, da man har koblet fri.
Men p.g.a. de lave motoromdrejninger og koblingens friktion (selv om man har koblet fri), vil koblingen holde alt slør i gearkassen og kæden til den "forkerte" side, så gearet tværer en anelse når man skal skifte. Og dette medfører en hammer effekt når næste gear lægges ind (det lille klask). Det skal dog siges, at transmissionen er konstrueret til at kunne modstå disse klask, men det slider alligevel på mekanikken.
Hvis man i stedet anvender en metode, hvor man lader mc'en trække blødt i 3. og presser gearpedalen let med foden, hvorefter man lukker gassen lidt af, så vil gearskiftet foregår i overgangen mellem at motoren trækker og til den motorbremser. Men da gearet skifter op, skal motoren køre langsommere, og er man god til øvelsen kan man lukke gassen af, så omdrejningstallet præcist passer lige netop til 4. gear. Herved kan man undgå at gearet kalsker fra side til side under skiftet, og det kan faktisk gøres helt lydløst med lidt øvelse. På visse mc'ere er skiftet fra 1.-2. gear dog bedst ved brug af koblingen, da der kan være for stort spring mellem disse gear til at koblingsfri skift duer, samt at man skal gennem frigearet før man fanger det næste gear.
Ved nedgearinger kan man også bruge koblingsfrit skifte, men dette er meget svært, og kræver en del øvelse. Så anbefalingen går på at bruge koblingen og ved give lidt "mellem gas" ved skiftet.
Det bedste råd er at begynde at øve sig i koblingsfri skift i de højere gear og ved middel omdrejningstal. Med rytmen : træk i 4. - pres på pedalen - lukke gassen af, og så snart man mærker at pedalen bevæger sig lukker man blødt op for gassen igen. Hvor meget, og hvor pludselig man skal lukke af for gassen kommer med øvelsen. Og når man har fået et skifte til at virke er det bare at gå i gang med de øvrige gear.
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
aug 2004
Følger: 34 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 64 Svar: 391
det med gp racere og gear skift det er nok fordi de køre med quick shift der bruger de kun koblingen når de gear ned det er et systen der tager tendingen når de aktivere gear bedalen,
mvh rené c
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 31 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 1.118
Gør det tit på arbejde i traktor.
Gearskift u. kobling?