{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Uheldsanalyse fra Østjylland {{forumTopicSubject}}

Flest uheld fredag og lørdag nat
fra bilbasen.

(link fjernet)

Dato : 29/8-2008
Af : Jan Lang - BilBasen

Knap hver anden ulykke sker fredag og eller lørdag nat, det var et af de overraskende resultater af en analyse over de seneste fem års trafikulykker i Vejcenter Østjyllands område, som Østjyllands Færdselssikkerhedsudvalg blev præsenteret for på sit møde i går.

Analysen viser blandt andet, at:

- Den gennemsnitlige cyklist, der involveres i en ulykke, er 35 år, og er lige så ofte en kvinde som en mand.

- Den gennemsnitlige spirituspåvirkede trafikant er næsten altid en mand. Han er 35 år, og 3 ud af 4 har en promille på over 1,2. Han er typisk involveret i soloulykker, ulykker med parkerede køretøjer, bagendekollisioner og frontalkollisioner.

- Der sker flest cyklistulykker i årets sidste fem måneder. Men ulykkerne skyldes ikke manglende lys eller fejl ved lygter på cyklerne.

- Unge trafikanter mellem 13 og 24 år, der involveres i uheld, kan deles op i to kategorier: mænd under 18 år, som fortrinsvis kører knallert, og mænd over 18 år, som fortrinsvis kører personbil.

- For knallertførere under 18 år, som kører knallert 30, sker 3 ud af 4 ulykker i byområde, 48 % af ulykkerne sker i enten 3 eller 4 benede kryds, 29 % af ulykkerne sker på lige strækninger, og i 3 ud af 4 ulykker har modparten været en personbil

- For unge over 18 år,der involveres i en ulykke, tegner følgende billede sig. Hver 7. har en promille større end 0,5. 39 % af ulykkerne er sket på lige vejstrækninger, 38 % sker i 3 eller 4 benede vejkryds, og 15 % sker i kurver. Antallet af ulykker for denne gruppe er 50 % højere på fredage og lørdage end på ugens øvrige dage.

- Trafikanter, der overskrider hastigheden og involveres i uheld, er oftest en mand, der kører i personbil. Han er i alderen 18 til 40 år med en gennemsnitsalder på 29 år. Hver 4. har en promille, som er større end 0,5.

- 46 % af ulykkerne sker på lige vejstrækninger, 28 % af ulykkerne sker i 3 eller 4 benede vejkryds og 18 % sker i kurver.

Formand for Færdselssikkerhedsudvalget i Vejcenter Østjylland Michael Ebbesen hilser analysen velkommen.

"Vi har nu fået en grundig analyse af de ulykker, der er sket de seneste fem år her i Østjylland, og dermed har vi fået et værdifuldt redskab, når vi skal beslutte nye tiltag, der kan øge trafiksikkerheden," siger Michael Ebbesen.

Han tilføjer, at analysen har givet overraskende resultater på flere områder og nævner, at det er nyt, at der stort set sker lige mange ulykker i by som på land, og at spirituspåvirkede trafikanter oftere kører galt i byområder end i landområder.

Østjyllands Færdselssikkerhedsudvalg har besluttet, at uheldsanalysen skal danne baggrund for de initiativer, der skal gennemføres i 2009.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uheldsanalyse fra Østjylland
  • #1   29. aug 2008 Ufatteligt med alle de folk som kører galt på lige stræk, tror man at bilen selv kører lige ud eller..? resten vil jeg helst ikke kommentere. kører aldrig spirituskørsel, men det lader til at jeg er i fare alligvel, i hvert fald i weekenden smiley

• #2   29. aug 2008 Nu har jeg talt efter og det er s----- uhyggeligt det er jo 411% der kommer galt afsted

• #3   30. aug 2008 av.. jeg er en af dem der var under 18 da jeg kørte galt. pga. glat underlag (mudder) på cykelsti ned af bakken gennem tunnel.. på knallert efter skole med 40 km/t.. jeg var heldig... ikke min senda den er død.. pic's er på scootergalleri styrt 2006 senda r

Kommentér på:
Uheldsanalyse fra Østjylland

Annonce