Honda CBR 125 R Honda CBR 125 R
Hej alle
Jeg skal starter på mit MC-kort her d 20 juni og har det forhåbentlig inden for halvanden måneds tid med lidt held.
Grunden til at jeg tager kortet er til dels at det ligger til familien, men også at jeg har brug for et transportmiddel til mit studie.
I den forbindelse har jeg kigget en del på Hondas lille 125'er; CBR 125 R. Jeg har hørt meget god kritik af den, eneste umeldtbare minus er vist den manglende topfart.
Grunden til at jeg kigger på præcis denne maskine er flere ting:
- Fornuftig forsikring (Er 23 år): 1550 i ansvar hos GF (og ca 7000-8000kr i kasko hos Top Danmark - det er de billigste jeg kunne finde)
- Benzinøkonomien som ligger på mindst 30 km/l (har jeg hørt)
- Hvis købt fra ny er der jo 2 års garanti.
- God begyndermaskine med gode køreegenskaber.
Jeg skal bruge maskinen til og fra studie hver dag (dog ikke vinter regner jeg med). Der er ca 35km hver vej, altså ca 70 km om dagen. Turen er primært landevej og motortrafikvej med en smule motorvej (motorvejen kan dog undgåes).
Jeg er fuldt ud opmærksom på at den ikke har motorcyklens store fordel, nemlig at kunne accelrere sig ud af en farlig situation.
Nu kommer endelig mit spørgsmål:
Er dette en god strategi? I må tage højde for at jeg lever på SU og at jeg derfor ikke kan købe en SV650 eller lig.(selvom jeg meget gerne ville). Det offentlige til mit studiested er elendigt; tager ca halanden time hver vej, men skal med 3 forskellige transportmidler, så hvis det ene svigter bliver jeg meget forsinket.
Desuden vil jeg gerne vide hvor godt den holder. Hvor meget skal den veligholdes? Starter altid uanset vejret? Skal man være særligt opmærksom på at der nogle særlige "dårlige" ting på den?
Jeg håber meget på at få svar og glæder mig til at træde ind i mc-livet, selvom jeg kun starter på en "forvokset" knallert.
Mvh
Morten
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.377
Men jeg har kun hørt godt om den, men da jeg ikke selv har prøvet den får du nok lidt mere kvalificerede svar end mit
Held og lykke med køb af mc
Mvh
Gert
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 8 MC-er: 4 Svar: 54
ville helt sikkert helle købe den, hondaen er rigtig langsom har jeg hørt. 2 takt er også billigere og lave hvis det er!.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 160
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 78 Svar: 722
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Ja den er vist mere eller mindre udsolgt for tiden, men det er der tilsyneladende også en grund til. 34hk eller deromkring og med benzin indsprøjting.
Så lige en anmeldelse af den i PB og der fik den kun ros. Og det var vel og mærke både som gade og banecykel
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 90
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 32 Svar: 100
Hvis der er nogen af jer der ved lidt om specifikationer på sådan en cbr 125, ville det være fedt at høre. Topfart, 0-100 og så videre.
Jeg har desuden kigget lidt rundt på nette på andre CBR 125, bl.a. på youtube. Jeg kan se at der vist er lidt forskel på tophastigheden. Virker som den ligger mellem 120-140. Passer det?
Jeg er en temmelig lille gut. Vejer kun 59kg (Ja, ved godt jeg bare er skind og ben ;p ). Tænkte at det måske ville gøre en forskel på
accelration og topfart hvis man ikke er så tung?
Ang accelration læste jeg i TN at den er 0-100 på 19,7 sek. Det virker fuldstændig vandvigtigt!! Det er jo som en lastbil! Læste til gengæld et andet sted at det er ca 8 sek. Hvad er mest rigtigt?
Mange spørgsmål. Håber at jeg kan få svar på dem alle
mar 2009
Følger: 1 Svar: 1
Men men men - jeg har snakket lidt med min kørelærer, der fraråder en 125 ccm'er, da jeg hurtigt vil blive træt af den. Jeg har dog indtil videre kun planer om at have den 2-3 sæsoner til jeg bliver færdig med studiet.
Desuden er der problemet med topfarten. Jeg har ikke store planer om at tage dem på motorvej fast, men ind i mellem vil det da være rart når man skal hjem til sjælland eller ligende, om ikke andet så over div. broer i DK osv. Men hvad siger folk til det? Primært har jeg tænkt mig at bruge cyklen i byen til og fra studie, og så til nogle hyggelige ture på landet om sommeren.
Nogen der har nyere erfaringer med maskinen, eller andre input omkring den?
Skal lige sigen inden folk igen siger køb en gs500 - jeg prøvede den på manøvrebanen, og synes ikke lige den var mig......
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 32 Svar: 100
Jeg har nu selv investeret i en CBR 125 R og jeg har ikke fortrudt det. Det er lige før at SU-styrelsen burde sponsorere sådan en lille honda, for den er meget økonomisk.
- Forsikringsmessigt kan en ansvarsforsikring gøres for ca. 1600 kr om året hos GF-forsikring.
- Den køre langt på litteren. Jeg ligger selv på ca. 33-34 km/l når jeg køre alene og ca. 28 når jeg har kæresten med.
- Rygtet lyder også at den skulle være meget billig i reservedele.
Desuden er køreegenskaberne rigtig gode. Har kørt en måned på min, og jeg har endnu ikke været nede og skrabe forhvilerne endnu - tør ikke, det føles nemlig som om der er ret langt ned
Men, men, men. Du SKAL gøre op med dig selv i forhold til topfart og accelration. I byen og på landevejen fungere den fint, men overhalinger skal gøres med fuld gas og hurtige gearskift - 13 hk gør den desværre ikke til en raket. Desuden skal du regne med at den maximale bahagelige rejse-hastighed er 90-100 km/t. Hvad angår topfart - se min profil under ekstra bemærkninger.
Jeg siger IKKE dette for at du IKKE skal vælge den, - det er en fantatisk cykel!!! Den kører som smurt og det kan virkelig mærkes at det er den velkendte høje Honda-kvalitet som ligger til grund for 125'eren.
Du skal bare gøre op med dig selv om den kan dække dine behov.
Mit var at køretøjet skulle være økonomisk, sjovt og af god kvalitet. Jeg kører hver dag fra Kbh til Hillerød. På motorvejsdelen er det eneste man (måske) overhaler en lastbil - ikke sjovt og slet ikke i modvind. På landevejen er den god - især svingene er fede
For at opsumere det hele, så har du på minussiden:
- Lav maximal rejsehastighed.
- Lav accelration.
- Er påvirket af bakker og modvind samt førens vægt.
- Turer på mere end en time kræver et stop da man får lidt ondt i bagen.
På plussiden har du til gengæld:
- God økonomi. (Billig i køb, brændstof og (ansvars-)forsikring
- God kvalitet.
- Rigtig gode(sjove) køreegenskaber.
- En god learner-bike.
Hvis du har brug for et andet synspunkt, har dba lavet en anmeldelse af CBR 125 R:
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=31730
Hvis du får cyklen, skal du selvfølgelig med i vores CBR 125 R-klub her på MCG.:
www.motorcykelgalleri.dk/grupper/cbr125r
Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål og så held og lykke med dit valg af din drømme-mc
Honda CBR 125 R