{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Bremse på Oliefilm. Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst flere inlæg med mc'ister, som har bremset forkert og fået en lang svada af kloge kommentarer. Her er så en jeg gerne ser kommentarer til.
Jeg kommer kørernde på Ågade/åboulevarden med 60 km/t og vil dreje ned ad Falkoner Allè(København). Det er regnvejr og jeg kan ikke se at en tankvogn har kørt samme vej og lækket en oliefilm på vejbanen.
Jeg svinger ind i højresvingsbanen stadigvæk med ca.60, da der har været grønt længe og jeg lige kan nå det.
Jeg bremser normalt med begge bremser, mc'en vobler helt vildt med det samme. Jeg slipper begge bremser øjeblikkeligt, og får styr den på igen.
Jeg kigger ned på asfalten og ser olien, kigger på seedometret 50 kmt. Lyset har skiftet gult, vognbanen er vel 15 m lang. Jeg ved jeg skal dø.
Jeg beslutter at prøve bagbremsen, da jeg er bedre til at styre en baghjulsudskridning end forhjuls ditto. MC' en slår et stort slag, slipper bagbremsen og retter op igen.
Nu er jeg så 2 meter fra stop linien og prøver begge bremser i panik, MC'en vobler igen og jeg opgiver.
Heldígvis er den tværgående ikke begyndt at køre endnu.
Så jeg lader som om jeg en cykel, som skal svinge til højre i krydset. På det tidspunkt er jeg kommet fri af oliefilmen og kan bremse normalt igen.
Mit spørgsmål er så, hvad havde I gjort? Udover at ringe til Politiet bagefter!
Hehe Vh Lars
ps. det er ca 2 mdr siden og det hele tog ca 5-6 sek.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bremse på Oliefilm. Hvordan?
  • #1   9. jul 2008 Ups, skrivefejl. Jeg ville lade som jeg var cyklist, der skulle svinge til venstre i krydset!

• #2   9. jul 2008 2 hak ned og rullen helt tilbage og nå over inden der kom trafik.. Det GAS
    Hehe jeg ved ikke hvad jeg ville ha gjort, sandsynligvis det samme som dig..

• #3   9. jul 2008 Ved ikke om det virker med olie, men hvis der for eksempel pludselig er grus/sand på vejen så kan man rejse sig op op træde på bagbremsen og ind med koblingen mens du kun koncentrerer dig om forhjulet. Hvis der er styr på forhjulet skal baghjulet nok følge med, også selvom det "vobler"

• #4   9. jul 2008 tror bare jeg ville vælte og komme helt vildt rodet ind i krydset.

olie er noget stads på vejene....

• #5   9. jul 2008 Chris det er ikke helt rigtigt det med man kun styrte i grus fordi man går i panik. Jeg er 2 gange væltet pga af grus/sand på vejen. Begge gange var uden nogen form for indvirkning fra bremserne. Når 2 hjul bare forsvinder under dig i midten af et sving er det intet at gøre!

Det med opbremsningen på olie er self aldrig sjovt eller nemt. Du har gjort stortset det eneste rigtige at slippe bremsen og prøve igen. Dog havde jeg kørt før kydset nok bare lagt cyklen ned for ikke selv at komme ud i krydset. Når hjulene slipper er da af bremsen og så forsigtigt på den igen og se hvor meget man kan bremse uden det skrider.

• #6   10. jul 2008 Det er gode svar.
    Der er ikke noget at stille op med olie på kørebanen. At lægge cyklen ned, var også en god mulighed.
    Det vigtigste er at informere politi eller det komunale vejvæsen.

Kommentér på:
Bremse på Oliefilm. Hvordan?

Annonce