Bremse på Oliefilm. Hvordan? {{forumTopicSubject}}
Jeg har læst flere inlæg med mc'ister, som har bremset forkert og fået en lang svada af kloge kommentarer. Her er så en jeg gerne ser kommentarer til.
Jeg kommer kørernde på Ågade/åboulevarden med 60 km/t og vil dreje ned ad Falkoner Allè(København). Det er regnvejr og jeg kan ikke se at en tankvogn har kørt samme vej og lækket en oliefilm på vejbanen.
Jeg svinger ind i højresvingsbanen stadigvæk med ca.60, da der har været grønt længe og jeg lige kan nå det.
Jeg bremser normalt med begge bremser, mc'en vobler helt vildt med det samme. Jeg slipper begge bremser øjeblikkeligt, og får styr den på igen.
Jeg kigger ned på asfalten og ser olien, kigger på seedometret 50 kmt. Lyset har skiftet gult, vognbanen er vel 15 m lang. Jeg ved jeg skal dø.
Jeg beslutter at prøve bagbremsen, da jeg er bedre til at styre en baghjulsudskridning end forhjuls ditto. MC' en slår et stort slag, slipper bagbremsen og retter op igen.
Nu er jeg så 2 meter fra stop linien og prøver begge bremser i panik, MC'en vobler igen og jeg opgiver.
Heldígvis er den tværgående ikke begyndt at køre endnu.
Så jeg lader som om jeg en cykel, som skal svinge til højre i krydset. På det tidspunkt er jeg kommet fri af oliefilmen og kan bremse normalt igen.
Mit spørgsmål er så, hvad havde I gjort? Udover at ringe til Politiet bagefter!
Hehe Vh Lars
ps. det er ca 2 mdr siden og det hele tog ca 5-6 sek.
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 69
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 1.390
Hehe jeg ved ikke hvad jeg ville ha gjort, sandsynligvis det samme som dig..
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 114
mar 2004
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 145
olie er noget stads på vejene....
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 78 Svar: 722
Det med opbremsningen på olie er self aldrig sjovt eller nemt. Du har gjort stortset det eneste rigtige at slippe bremsen og prøve igen. Dog havde jeg kørt før kydset nok bare lagt cyklen ned for ikke selv at komme ud i krydset. Når hjulene slipper er da af bremsen og så forsigtigt på den igen og se hvor meget man kan bremse uden det skrider.
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 69
Der er ikke noget at stille op med olie på kørebanen. At lægge cyklen ned, var også en god mulighed.
Det vigtigste er at informere politi eller det komunale vejvæsen.
Bremse på Oliefilm. Hvordan?