{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.362 visninger | Oprettet:

LANGT LYS PÅ MC {{forumTopicSubject}}

- Er lige kommet hjem efter en tur til Rømø - og mødte mange mc'er med langt lys - selvom jeg føler mig meget tolerant, så synes jeg faktisk at det genere og tror også mange andre - ikke mc-kørende bilister, må blive generet af det lange lys.

- Men hvad skal vi tage og vælge, når vi tøffer rundt i land og by?

For selvom jeg forsøgte at kigge mere ud til siden, så følte jeg lyset fangede mit blik.

- Er I ligeglade om I evt. genere medtrafikanter - eller ønsker I at være hensynsfulde mc'ister?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LANGT LYS PÅ MC
  • #1   6. jul 2008 Jeg er efterhånden ligeglad... Bilisterne kigger alligevel ikke.
    Men synes det er fint nok med langt lys, så bliver man forhåbentlig set bedre, end hvis man ikk havde det på.
    Så ingen alarm herfra... Bilister blænder også mig af og til, og det er jo ikke ALLE der kører med langt lys.


  • #2   6. jul 2008 Så er man jo blevet set... Er det ikke hele ideen???
    Heller andre føler sig generet end at blive overset...


  • #3   6. jul 2008 Henrik, Tja, på køreskolerne lærer man ikke at kigge på evt. forhindringer og modkørende da man risikerer at ens køreretning følger med blikket. Følger man den tese, vil man vel helst ikke at modkørende irriteres fordi deres blik fanges af ens lygter...

    Jeg tror ikke på at det hjælper alverden, og derfor vil jeg hellere undgå at blænde andre.


  • #4   6. jul 2008 total ligeglad her, køre altid med langt lys om dagen. bliver bedre set.

    Hvis andre bilister blinker til mig fordi jeg har det på gør det mig næsten bare glad, det betyder de har set mig hvilket er hvad jeg vil opnå.


  • #5   6. jul 2008 Jeg er faktisk blevet opfordret, af min kørelære, at køre med det lange lys, men hvis det er generende, så ved jeg da ikke om det er en god ide. På den anden side, hvis det kan redde min røv såh....

  • #6   6. jul 2008 Jeg er begyndt at køre med det lange lys uden for byen.. Efter min overbevisning er det ikke generende når der er lyst?

  • #7   6. jul 2008 Det er jo altid let at lade sig irritere!!!

  • #9   6. jul 2008 Ideen er jo at blive set. Bliver man blændet, har man set mc'en, og så er opgaven løst.

    Alle Mc'er kører med langtlys eller Xenon, og antallet af trafikdræbte mc-ister falder til det halve!


  • #10   6. jul 2008 yes.. jeg kører med blitz som jeg fyrer af hver gang der kommer en modkørende!

  • #11   6. jul 2008 Min kørelærer sagde også altid, "kør med langt lys, så er i sikre på at blive set", det gør jeg så ikke mere da jeg har xenon på, med det skal jeg nok blive set......

  • #12   6. jul 2008 Jonas du mener vel ikke at du er bange for at blive kørt ned af modkørende fordi de går i trance pga dit lange lys.....

  • #13   6. jul 2008 måske nok mere sandsynligt at blive kørt ned af en der har en dårlig dag og bliver pissesur på idioten der ikke kan finde ud af at langt lys er til vejen udenfor bymæssig bebyggelse,om natten, uden modkørende.

    der er jo ingen risiko for dem.. de kan jo bare sige at motorcyklen kom med mindst 180, og så tror politiet på dem i samme sekund....


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #14   6. jul 2008 Jeg kører med Vibra lys - så bliver man set uden at genere nogen.

    Jeg er, som så mange andre her i tråden og den som Daj72 linker til, ligeglad med ulovligheden i at gøre noget for at blive set, men hvis det VIRKELIG var så STOR en prioritet for jer som er fortalere for langt lys i dagstimerne, så havde i nok neonfarvet MC tøj og hjelm samtidigt.

    Jeg hilser med langemand på folk der blænder mig - og det har aldrig skabt problemer - så det fortsætter jeg med.

    Egoister har jeg ingen respekt for...


  • #15   6. jul 2008 Så tænder jeg sg også for mit lange xenon lys!! Så blir jeg set.. I min Saab!!

  • #16   6. jul 2008 Henrik L, Nej, ikke videre seriøst, selvom det vel er en minimal risiko. Min pointe er blot at "bare folk har set mig, uanset hvordan, så er andet ligegyldigt" - som mantraet lyder at være, forekommer uhensigtsmæssig i en verden hvor der er andre i verden end "ego".

    Jeg har ikke megen erfaring, små 12.000 km hvoraf størstedelen har været med friskt tempo, men det er nu ikke så tit at jeg føler mig i situationer hvor langt lys eller blændende zenon (med streg under blændende, ikke bare xenon) kan justificeres ift. alle dem man generer. Det er vel højest 2 gange. Så ved jeg godt at folk siger at de så selv er ude om det, de kan bare kigge væk, men i realiteten blændes folk.

    Er ens mål større synlighed, kunne man vel bruge en ordentligt justeret xenon eller f.eks. vibra-lys.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #18   6. jul 2008 JA!

    www.vibra-lys.dk

    Prøv gratis i 14 dage.

    (link fjernet)

    Jeg taler af erfaring når jeg siger at man bliver bemærket.

    Jeg er blevet stoppet mere end 5 gange med det monteret - og de 2 gange der blev spurgt til det, var det æggeskaller som mente det var en super ide når de fik ideen forklaret.


  • #19   6. jul 2008 kører ALTID med langlys på om dagen

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #21   6. jul 2008 Energy - Det bedste er at ringe til dem og spørge.

    Men efter min bedste mening er det et H7 sæt du skal bede om, da det er meningsløst at have Vibra på det lange.


  • #22   6. jul 2008 på dit korte lys . ... H7 55w

  • #24   6. jul 2008 vibralys er også på bekostning af de andre trafikanter... hvorfor tror i det er ulovligt?
    kan det have noget at gøre med at frekvensen på 20 Hz er langt over de tilladte 12-14 Hz for strobelys... eller at 100% af mennesker der lider af fotosensitiv epilepsi risikerer et anfald ved de høje frekvenser? eller at det er klinisk bevist at stobelys ved de frekvenser skaber ubehag, kvalme og disorientation hvis man kigger på det meget længere end 30sekunder?


  • #26   6. jul 2008 ja og sandeligt ikke detailforskrifterne for motorkøretøjer, som er den gældende lov...

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #29   6. jul 2008 Jamen ok - det kan jeg så lige svare på.

    Hvor ofte kigger du på en modkørendes forlygte i længere end 30 sekunder?

    Hvis det virkelig var et problem med over 12-14 Hz på lygter i trafikken,
    hvorfor er det så tilladt for VW og Audi at lave BAGLYGTER som blinker med 100hz?

    Hvorfor er det tilladt at have lyskurve og pris / reklameskilte som blinker med samme eller lavere frekvens?
    Det gør de nemlig idag...

    Frekvens er den nemmeste måde at differentiere lysstyrke når man skal skabe alm og bremselys på diodebaglygter - og dem kigger du nok på en smule længere ad gangen end 30 sekunder, tror du ik?

    Hvorfor er det at blink på henholdsvis udryknings- og arbejdskøretøjer for det første blinker ude af takt, som resulterer i en både højere frekvens, og for det andet har en MEGET mere tydelig tænd- og sluk- periode idet det er "SURPRIIIISE" strobelys....!??!!??

    Kan vi ikke blive enige om, "Jesper fra Vejle med efternavnet R" - at der er flere / andre lyskilder som er meget farligere end Vibra Lys?

    Skal man så også forbyde Harley Davidson motorer at vibrere fremover?
    Det er nemlig fra dem at Vibra Lys ideen blev undfanget, idet deres flimrende forlygter gjorde dem MEGET mere synlige i de gode gamle dage.


  • #30   6. jul 2008 hmmm

    skal vi ikke lave en tråd om lysføring ???

    At langt lys og xenon, redder mange liv er vist en påstand med modifikationer,

    en lille hemmelighed:

    Det er der redder flest liv er en selv, ikke alverdens udstyr


  • #31   6. jul 2008 72khz er IKKE den frekvens det blinker med....
    jeg citerer "Tændeintervallet 1200 gange pr. min., kan aldrig forveksles med et udrykningslys på 240 gange."
    1200/60=20


  • #32   6. jul 2008 politiet anbefalede mc ister til at køre med langt lys hele tiden for bedre at blive set det var godt nok sidste sommer så genere mit lange lys dig må du melde mig til øh når ja politiet smiley

  • #33   6. jul 2008 kender da flere der har 100 hz tv .. skal jeg ringe og bede dem om at slukke... eller går det an.... : )

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #34   6. jul 2008 Energy - Din synsmand vil forholde sig til detailforeskrifterne.

    Det afsnit som beskriver "Vibralys" er i den her på side 16.

    (link fjernet)


  • #35   6. jul 2008 sluk for satan

    50 Hz halvt så farligt


  • #37   6. jul 2008 her ringet........ : )

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #38   6. jul 2008 Der er jo nok en årsag til at netop folk der lider af Epilepsi er MEGET i fokus når der skal laves en lægeerklæring som giver ret til kørekort.

    Har man en lidelse som gør en farlig i trafikken, så bør man nok overveje om det er en god ide...


  • #39   6. jul 2008 sajmon

    de 100 hz er tilladt fordi det IKKE synligt blinker smiley
    fotosensitiv epilepsi bliver typisk aktiveret af lysmønstre eller bevægende lys der blinker mellem 15 og 35 Hz... altså er 100Hz baglygter ret liggyldige.. der er INGEN der kan se at de blinker. hvilken frekvens flimrer en gammel HD lygte med når den kører? 3000 omd/m ? eller 50Hz?

    i øvrigt er det jo føreren selv der kigger i området oplyst af hans forlygte som kan blive disorienteret af det... det er ikke ligfrem det heldigste og det er jo også derfor man ind imellem ser folk sælge det igen "fordi jeg får kvalme af det"..


    og jo sajmon/michael vi kan udemærket godt blive enige om at der er farligere lyskilder end vibralys, men mon ikke også at det er grunden til at epilepsiramte ikke tager på diskotek? er det ikke lidt snæversynet at fratage dem muligheden for at køre bil også?

    mvh Jesper


  • #40   6. jul 2008 mon nogen har fået anfald, efter jeg mødte dem på den gamle skrizuki, mon ikke den vibrede med lidt Hz.

    Sagt med det samme

    UNDSKYLD til jer det gik ud over


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #42   6. jul 2008 Jesper - Har du en statistik som påviser at Vibra Lys har forårsaget ulykker fordi folk blev desorietnerede over det da?

    Vibra Lys er jo aktiveret på nærlyset som ikke blænder - så hvor kraftig er den påvirkning?

    En HD kan vibrere med mange frekvenser - men ligesom Vibra Lys, vil forskellen på den tid du skal påvirkes for at blive omtåget, og den tid du reelt bliver påvirket af en modkørende, være ret stor.
    Er en modkørende forlygte nok, så er folk så letpåvirkelige at de ikke får kørekort - det kan du være ret sikker på.

    Så jeg tilspørger dig - hvor mange mennesker fratager jeg muligheden for at føre bil med mit Vibra Lys?


  • #43   6. jul 2008 Care-o-meter
    Low -|----------- High


  • #45   6. jul 2008 den påvirkning er ligegyldigt for de fleste, men for nogle få styrer det sgu deres liv. min tante linda var ihærdig motorcykelkører indtil vibralys kom frem... nu kører hun i en firhjulstrækker der er så høj, at hun ikke får epilepsianfald af det. det blev valgt fordi hun kom i farlige situationer, men var heldig med at nå ind til siden før det gik galt.

    har du en statistik som modbeviser det? det vil nok være ca. lige så svært at fremskaffe... men fakta er at vibralys sættene bliver solgt igen fordi nogle får kvalme af at køre med dem.

    jeg er enig i at vibralys er en meget mere holdbar løsning end både langt lys og det meste xenon, fordi der er så få der har gener af det... men de få det så går ud over har det fandme hårdt.



  • #46   6. jul 2008 > Z <

    .... ja det viser jo lidt om dig...


  • #47   6. jul 2008 Jeg havde også engang en kammerat der var i hærdig motorcykelist og så begyndte folk at kører med blå positionslys pærer og så gik det hverken værre eller bedre end at han fik revet armen af i en centrifuge og hvordan tror du så han har det idag?? Så Jesper jeg kan sagtens følge dine fine begrundelser...

  • #48   6. jul 2008 Det er muligt. Men de gange jeg har kørt har det været uden betydning om jeg har haft det ene eller det andet lys på. jeg bliver ikke blændet af andre MC-ister der kører med langt lys i dagstimerne og jeg tvivler på det er hver gang jeg lægger mærke til det.

  • #51   6. jul 2008 Måsk generer det andre, men ofte kører jeg med det alligevel. Vil skam hellere genere bilisterne og blive set end lade som ingenting og blive overset. Har erfaret meget ofte at det hjælper at have langt lys på.. bilerne tror man er tættere på og man måske kører hurtigere end man gør... og kører derfor ikke ud lige foran..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #53   6. jul 2008 Eller brug refleksvest. smiley

  • #54   6. jul 2008 - Martin (herning) - Jeg synes også dit forslag er et godt alternativ til situationen lige nu smiley

    - At køre med det lange lys konstant finder jeg dybt egoistisk! - Kan gå med til ved enkelte tilfælde at, blænde op.

    - Forøvrigt er de "GULE VESTE" total forkert lavet!! - De er faktisk gemt bag snuden på mc'en - så de ses først ret ret tæt på - og allermest fra siden af, når man er lige ud for!! Det fabrikanterne burde havde tænkt på var at lave en type ærm-stykker fra skulder og ned til håndleddet - da
    de områder stikker bredere ud fra cyklen af. - Nok en idé der skulle udvikles på smiley


  • #56   6. jul 2008 Tjaeeeee, jeg ser en MC med langt lys ligeså hurtigt som en med nærlys. Så for mit vedkommende er langt lys kun generende.
    I mine grønne dage prøvede jeg det også, men det blev jeg ikke mindre overset af. At der er nogle der så har god erfaring med det, skyldes nok en selvforstærkende placebo-effekt.

    Og som Helle skriver i første tråd:
    "For selvom jeg forsøgte at kigge mere ud til siden, så følte jeg lyset fangede mit blik"
    Når øjnene bliver tiltrukket af noget, så betyder det at der er andre ting man ikke ser. Og det lange lys er fint til at fange opmærksomheden, men ulempen er også at den fastholder opmærksomheden. En skidt ting.


  • #60   6. jul 2008 det gi'r da opmærksomhed...

    http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=407713


  • #61   6. jul 2008 Don T - Egentlig behøver du jo så ikke nedgradere andre fordi vi er nogle der ytrer gene over det lange lys - og set fra bilisternes side af, så skaber LANGT lys sgu ikke bedre forståelse for mc'ister!

    - Jeg er ikke et hidsig menneske og tror på det gode positive liv, men tror også på gensidig hensyntagen i trafikken ,-)


  • #63   6. jul 2008 Helle til ære for dig, begynder jeg at køre uden lys så. Måske med højre blinklys tændt konstant.

  • #64   6. jul 2008 Hørt Don T who gives a fuck Helle?

  • #66   6. jul 2008 Sajmon: Nu er det jo meget normalt i (næsten) alle sammenhæng, at LED-lys ikke lyser konstant. Men tænder slukker, med et vist kort interval.
    Så tror skam ikke, at det er lavet for at tiltrække ens opmærksomhed smiley

    Og hermed slut på min deltagelse i denne tråd smiley


  • #67   6. jul 2008 Tja de er ihvertfald ikke inde på bilgalleriet Alf

  • #68   6. jul 2008 - Åbenbart en lille brist hos "DON'erne" ,-)



  • #70   6. jul 2008 Hellere en lille brist end en stor Helle

  • #71   6. jul 2008 Cargo - JEP smiley - Har du fået din aprilia igen? Skide ærgeligt ;-/

  • #72   6. jul 2008 har også oplevet at folk er kørt ud foran mig, hvor jeg er sikker på at de ville vente hvis jeg kom kørende i "foliebakken".
    Men nogen forveksler os nok med knallerter, og mener derfor de godt lige kan nå det.
    Jeg er glad for at jeg fik taget mit mc-kort, da jeg har lært at læse trafikken MEGET bedre. Og jeg syntes at alle billister der ikke kan se vores argumenter for at køre med xenon, vibralys eller fjernlys, burde være tvangsindlagt til at køre 14 dage på ryggen af en mc, for at få en forståelse hvorfor vi netop gerne vil gøre opmærksom på os selv i trafikken.


  • #73   6. jul 2008 næ får den i næste uge håber jeg

  • #74   6. jul 2008 Don Cargo - Held med det smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #75   6. jul 2008 Ulrik (Lyngby) N. O - Endnu en gang fatter du ikke min pointe, nemlig at baglygterne og reklameskiltene og alle de andre ting jeg nævner, er ting du ser MEGET mere på end modkørendes Vibra Lys - og at du derfor svømmer i situationer hvor du er LANGT mere udsat.

    Du får ikke ret af at sige det er dit sidste ord i tråden, bassemand.


  • #76   6. jul 2008 og så blev i sku kærster lol lol

  • #77   6. jul 2008 altså don og helle

  • #78   6. jul 2008 Blev??? Det har de sgu da været hele tiden Jepper

  • #79   6. jul 2008 jepper J - Stop nu det drikkeri en søndag aften, he he, du får hallucinationer,-)

  • #80   6. jul 2008 lol lol

    ja og nej


  • #81   6. jul 2008 Sajmon: Er ked af at fortælle dig at dit vibralys er generende for epileptikere, det kan du ikke komme udenom om du vil det eller ej!!

    De få gange jeg har kigget på dit påmonteret vibralys har jeg måtte vende mig om, da jeg kunne mærke i løbet at meget få sekunder at min puls stiger, koldsved og kvalme er begyndt og træde ind og det er alt sammen tegn på at et anfald er på vej hvis jeg ikke vender mig væk straks, jeg har også en del gange bedt politiet om at slukke deres blink når de har været ude ved Striben, simpelhen med det argument at jeg er epileptiker og der har aldrig været noget med at de ikke vil slukke, gælder ligeledes andre udrykningskøretøjer... smiley

    Så set med mine øjne burde vibralys kaseres, men det finder du og andre vel først ud af den dag i bilver kørt ned af en bilist fordi jeres vibralys har fremprovokeret et anfald hos en epileptiker og de ender over i jeres vognbane..

    Det er ikke et surt opstød, men det er bare hvad der kan ske i væreste fald, desværre.. smiley


  • #82   6. jul 2008 1-0 til Sajmon

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #83   6. jul 2008 Charlotte - Jeg kan kun henlede din opmærksomhed til hvad jeg har skrevet højere oppe angående hvad der udgør den største trussel for dig - Vibra Lys eller alle de andre ting som blinker i den her verden.

    Diskussionen omkring epilepsi har jeg skam været inde over med min ekskæreste og en kammerats lillesøster. Min ekskæreste KAN ikke få kørekort selvom hun ville, og kammeratens lillesøster har det på dispensation i 2 år ad gangen hvor en evaluering af en læge afgør om det fortsætter næste periode.

    INGEN og jeg gentager INGEN af dem havde gener ved at kigge ind i min forlygte på 2-3 meters afstand i længere tid.

    Nej det er ikke det samme som at stirre ind i den på 30 cm afstand - men hvor ofte sker det også lige?
    Den eneste situation jeg overhovedet kan komme i tanke om hvor folk er udsatte på nært hold af min forlygte, er hvis de kører ud foran mig og jeg bremser op 30 cm før jeg rammer bilen i siden.
    Men sker det, så kan min medfølelse også ligge på et MEGET lille sted....


  • #84   6. jul 2008 2-0 til sajmon

  • #85   6. jul 2008 Er lun på alle. Men giver manden fuldstændig ret.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #87   6. jul 2008 Don Cargo er søøøød.... smiley

  • #88   7. jul 2008 Sajmon: Så kom jeg lige tilbage alligevel smiley jeg kan altså ikke give dig ret i, at man kan sammenligne Vibra-lyset med fx LED-baglygter.
    Som jeg ser det er frekvensen så høj på LED-lygterne at man ikke ligger mærke til at de blinker, hvorimod den for Vibra-lys er noget lavere, og man derfor lægger mærke til det. Så vil ikke mene det kan sammenlignes, selvom de begge to tænder/slukker konstant.

    Btw. så mener jeg ikke, at nogen af delene er irriterende ( i tilfælde af, at nogen skulle have sagt det)

    Og pointen med ikke at sige så meget mere, var at jeg ikke er i det store diskussionshumør i dag smiley Håber du forstår det, min skat smiley


  • #89   7. jul 2008 Er jeg virkelig den eneste, som Sajmon aldrig har blinket til. Du må ellers gerne, så kom bare frisk min dreng smiley

    Nå men jeg kører aldrig med det lange lys tændt. Jo måske når det er koldt, og så skal jeg ellers også love for, at det er "tændt" så det gør helt ondt smiley


  • #90   7. jul 2008 Som jeg har skrevet før i andre indlæg - jeg kører med langt lys i strålende solskin!

    Er det den mindste smule overskyet eller begyndende tusmørke - så er det naturligvis nærlys.

    Dette blev jeg opfordret til af min kørelærer for flere år siden og der er da aldrig nogle der har blinket ad mig fordi jeg kører med langt lys. Til gengæld er der blevet blinket en hel del når jeg kører med nærlys, da den så er enøjet.

    Hvis en mc med langt lys generer, så må de ca. 60% af alle biler der har indstillet deres lygter forkert så også genere. Jeg bliver ikke generet af det i solskin.


  • #91   7. jul 2008 hmm, handler denne diskussion ikke dybest set om at vi alle forsøger at gøre hvad vi kan for at blive set nu da der ikke sker noget fra "politisk" hold, for så vidt angår de mange mc-ulykker ???
    Løsningerne er mere eller mindre heldige/lovlige, men vi vil selvfølgelig beskytte os selv mest muligt ( langt lys, VibraLys etc. etc. ) for at undgå ulykkerne.

    Det må være på tide, at RFSF, Politiet og politikerne iværksætter kampagner og andre trafiksikkerheds-forøgende initiativer, så antallet af ulykker bringes ned.
    Jeg synes det er udueligt, at ovennævnte instanser ikke træder i karakter under disse omstændigheder og i stedet lader det være op til folk selv at kreere disse initiativer.

    Det giver nemlig diskussioner og uheldige effekter som ses længere oppe i tråden.

    Pas på jer selv derude !


  • #92   7. jul 2008 Christian B - Jeg kan kun sige at jeg er fuldstændig enig med dig - det er ansvarforflygtigelse at de omtalte instanser ikke tager dette problem op, og får fundet en holdbar gældende løsning, til glæde for os alle - både mc'ister - bilister - og epileptikere.

    - Er der nogle af I andre der kan se samme problem, hvad angår de gule veste, som jeg skrev lidt om længere oppe - for jeg ser at de gule veste heller ikke er optimale i deres nuværende udformning, da de er gemt bag snuden på mc'en...


  • #93   7. jul 2008 jo, det har du da sådan set ret i smiley
    Men jeg kunne f. eks. hellere tænke mig at man differentierede lysets farve på 2 hjulede køretøjer, så knallerter og scootere eksempelvis var gult og mc'ere hvidt.
    Så kan folk se, på god afstand, om det er en "langsomt"- eller "hurtigere"-gående 2 hjuler der er på vej.....
    Det har vist været fremme tidligere, men jeg synes det er et fint forslag.


  • #94   7. jul 2008 Christian B - Ja som Martin (herning) var inde på, det ville være rigtig super smiley

  • #95   7. jul 2008 Jeg har heller ikke den store fidus til de gule veste.

    Lad os tage et eksempel: En øde landevej i halvmørke - ingen vejbelysning og der holder en bil på en sidevej og skal ud på landevejen. Han/hun ser måske mc'en, men tror det er en knallert da der kun er en lygte der lyser - hvordan skal vedkommende se den gule vest - der kun reflekterer lys når den bliver ramt af lys?

    Når man kører i mørke ser man kun lyset fra mc/bil og ikke hele genstanden før den er meget tæt på. Det var det der var skyld i min egen ulykke - han havde set mig, men fejlbedømte afstanden pga mørke.

    En gul vest hjælper kun hvis der bliver lyst direkte på den og det gør der kun, hvis en bil (eller andet køretøj) kører enten bag mc'en eller imod, men mange ulykker er vigepligtsulykker!


  • #96   7. jul 2008 Hmm når jeg læser nogle af indlæggende i denne tråd er der et stort spørgsmål der presser sig på: HVAD HELVEDE LAVER MAN I TRAFIKKEN HVIS MAN ER EPILEPTIKER????? Der kan man sgu da snakke om at være ligeglad med andres liv og helbred. Hvis man lider af sådan en sygdom burde man holde sig til offentlige transportmidler. Dette siger jeg ikke for at støde nogen, men i min verden er det næsten det samme som hvis en pilot led af narkolepsi. Det er sgu da en tiggende bombe at fører et motordrevet køretøj hvis man lider af epilepsi. Hvad sker der hvis man får et anfald lige nøjagtig i samme øjeblik hvor man overhaler en børnehave på udflugt?? Så har man lige pludselig 14 børns liv på samvittigheden...
    Jeg kan da kun sige en ting: Hvis jeg nogensinde fandt ud af at jeg havde tendens til den slags, så ville jeg da gå (Ja GÅ) direkte op på den lokale politi station og aflevere mit styrebrev. For jeg ville fandme ikke risikere at udrydde et andet menneske fordi jeg var overbevist om at der nok intet skete hvis jeg tog chancen og kørte bil eller mc...


  • #97   7. jul 2008 Musse osv.. - Egentlig rigtig godt tænkt af dig smiley

    - Jeg kørte forøvrigt for 10 år siden, til arbejde, med en skolekammerat der siden skoletiden havde haft epilepsi - og han fortalte mig senere at, han en dag havde fået et voldsomt anfald og endt i en lokal virksomheds glasparti! - Men jeg er dog ikke klar over om det var fejlmedicinering, der var hoved årsagen...


  • #98   7. jul 2008 Jeg har selv, tilbage i starten af firserne, haft epilepsi-lignende anfald udløst af hård fysisk anstrengelse. Jeg blev medicineret efter at det var epilepsi, men lægerne fandt aldrig rigtigt årsagen.
    Jeg voksede heldigvis fra det, men det gav mig en hel del papirarbejde da jeg skulle have stort erhvervs-kørekort med uddybende lægeerklæringer etc.
    Dette selvom der var ca. 10 år fra mit seneste "anfald" og til jeg skulle tage erhvervskort.

    Der har heldigvis aldrig været noget siden, men at folk der har tendens til epileptiske anfald kan køre bil, mc og andet - det fatter jeg bare ikke......

    Vibrerende lys er én ting, men hvad med kantpælene - de kan da have samme effekt *G
    Eller en venlig modkørende der blinker med det lange lys for at advare om politirazzia længere fremme - smask, så hænger man i en lygtepæl i stedet.

    Jeg mener ikke det burde være muligt at føre et køretøj med sådan en sygdom, specielt heller ikke set i lyset af at mange af de præparater man behandler epilepsi med er uforsvarlige at køre med i blodet ( rød trekant ).

    Nu kom vi helt væk fra emnet *GG*


  • #99   7. jul 2008 Gad vide om singlen kører ind i en lastbilen hvis det gule blink rotere på grund af langt vognlæs? Det er sgu da det samme som vibra lys

  • #100   7. jul 2008 hæ hæ... det kunne vist nemt være sådan...

  • #101   7. jul 2008 Don Cargo> godt hun ikke kører følgebil for en sværgodstransport, så........

Kommentér på:
LANGT LYS PÅ MC

Annonce