BENZINKRIG - skal vi starte én...? {{forumTopicSubject}}
Hvis rigtig mange går sammen og gør det samme på en gang, kan man flytte noget.
Vi er allerede en del der er startet, men der skal mange flere til, før der sker noget.
Lad være med at købe din benzin og diesel ved de 2 største selskaber, nemlig Statoil og Shell.
Dette vil forskyde markedet så meget, at de 2 store selskaber vil starte en priskrig mod hinanden, for at vinde markedsandele. Denne priskrig vil brede sig til de øvrige selskaber.
Hvis man holder ved i lang tid nok, vil budskabet have bredt sig til flere lande, hvilket vil betyde noget på det større plan.
Gå igang allerede nu, og køb dit brændstof ved andre selskaber end de nævnte 2 store selskaber, og lad være med at falde i, når priserne begynder at falde ved de 2 nævnte selskaber, hvilket blot vil få situationen med prisstigninger tilbage igen.
SKAL VI? - ER DU MED?
sep 2006
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 14
I Frankrig forsøgte nogen bilister at presse benzinselskaberne ved ikke, at købe benzin på bestemte dage. Det grinte selskaberne af, da de godt vidste, at den benzin der ikke blev købt den ene dag, ville blive købt en anden dag.
Nu er der kommet en ny og forbedret idé på banen…
I dag ligger priserne stabilt over 11 kr. pr liter og det giver olieselskaberne et kæmpe overskud.
Prøv at huske dengang priserne steg til 10 kr. pr. liter! Dengang var folk enige om at toppen var nået. Undskyldningen fra olieselskaberne var at der ikke snart ikke var mere olie tilbage rundt om i verden. Der findes mere olie i dag end der gjorde for 35 år siden og dengang kostede en liter benzin 2 kr.
Vi som forbrugere må blive mere aggressive og vise at kunden altid har ret! Vi skal ramme de store olieselskaber på pengepungen!
Vi har alle sammen behov for vores bil og vi har alle sammen behov for at købe benzin. Sammen kan vi dog påvirke prisen på benzinen. Sammen kan vi starte en priskrig! Her kommer den nye og forbedrede idé så:
Vi boykotter de to største benzinselskaber!
Vi køber ikke benzin fra hverken Statoil eller Shell.
Når de to største selskaber ikke får solgt noget benzin, bliver de nød til at sænke prisen og de andre selskaber må derfor også følge med ned i pris. Men for at dette skal lykkes skal dette nå ud til de hundredetusinde vis af kunder Shell og Statoil har. Dette skal gøres med både privat og firmabilen!
Og for guds skyld… SIG DET TIL DIN NABO FØR HAN GØR DET!!!!
Følgende stationer kan benyttes hvis vi skal undgå alt med Shell og statoil..
Q8
Hydro texaco
Uno-x
DK-benzin
OK Benzin
F24
Haar
Følgende stationer skal ikke bruges..
Statoil
Shell
1 2 3 (ejes af statoil)
Metax - også kendt som Shell express nogle steder, ejes naturligvis af Shell
Jet - ejes af statoil
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 507
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
sep 2006
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 14
sep 2007
Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 159 Svar: 504
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
apr 2006
Følger: 37 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 1.090
Jeg tror at vi skal kigge lidt over there, der har Chrysler for at sætte gang i salget af en træg bilmodel, tilbudt at der medfølger 3 års forbrug af benzin til en meget attrktiv pris. Det har afstedkommet at modellen nu er udsolgt og der er ventetid. Spændende. I lighed med vor hjemlige billig tilbud på forsikringer ved køb af ny bil, starter der forhåbentlig også en krig herhjemme på brændstoffet. - eller andre relaterede produkter til vore køretøjer.
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 15 Svar: 114
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
Kan ikke lige se hvorfor benzinselskaberne skal straffes:
http://www.oliebranchen.dk/Priser/Priser_og_afgifter/Benzin.aspx
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 360
Staten tjener derimod 50% Literprisen
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 172
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 452
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Hvad skal der til for at få politikerne til at ændre energiafgiften på brændstof til at være en fast afgift i stedet for en procentmæssig.
Den fast afgift kunne så pristalsreguleres, så den eksempelvis følger lønniveauet.
Tænk på at hver gang benzinprisen er steget med en krone pr. liter, så får staten de 34 øre PR.LITER MERE.
Hvordan får man ellers folketinget til at ændre afgiftspolitik, end ved at skabe lidt mediebevågenhed, og "røre i andedammen"???
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 140
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 125
Og da afgifter og moms udgør 56% burde man nok råbe politikerne op i stedet for.
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.926
Vi har jo ikke en chance for at få dem til at ændre afgifterne - en ny regering med S i spidsen vil blot gøre det endnu værre at være bilist.
Vi sidder nok desværre i saksen, selvom jeg også synes det er noget forbandet svineri.
Jeg køber heller ikke hos nogen af de benævnte selskaber i forvejen, så jeg er også med ( for what it's worth )......
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Væk med afgiften!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
I er godt klar over, at OK i flere år har været absolut markedsførende i Danmark?
De store selskaber lever i meget høj grad af firmakunder, der er bundet i kick-back rabataftaleret år ad gangen. Deres biler bliver forsynet via firmakort - jeg synes gpdt nok det er lidt naivt
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.926
Det er rent bondefangeri, for skattestoppet kan de ikke løbe fra.....
Senest har ejendomsvurderingerne fået et ordentligt skrald og nu skovler de mia. ind på energiafgifterne - stol aldrig på politikere !!!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Hver gang nogen tager initiativ til at ændre på forholdende, er der altid nogen der trækker en i den anden retning igen.
Som fanden sagde til journalisten:
- Der kræves ikke fangevogtere rundt om danskernes kogegryde - den klarer janteloven for mig - de trækker selv hinanden ned igen, når nogen forsøger at komme op....
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 462
Danskerne har aldrig haft så mange penge som nu!
"... og dengang kostede en liter benzin 2 kr."
ja... har i hørt om inflation ??? Dengang var pengene noget andet værd!
Omregnede i forhold til indtægt har priserne aldrig været så lave som nu, i gamle dage svarede det til ca. 20 kr/l.
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 462
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.891
nå men jeg er med har alligevel ok kort så det er som regl der jeg tanker..
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.495
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Nej, men i et eller andet niveau, er det jo benzinselkaberne, der henter olien op fra undergrunden. Se Statoil f.eks. de henter olie op som gale i Norge - og selv deroppe er benzinen dyr - endda dyrere end her.
Hvis ikke Statoil selv sætter priserne op, hvem gør så? Der skal en grundprisstigning til, for at afgifterne følger med - og jeg tror ikke på at det er dobbelt så dyrt at hente olien op nu, end den var for bare 2 år siden.
Nu er jeg helt klar over at det ikke er Statoil der sætter prisen pr. tønde olie, men de er en del af verdens samlede leverandører - nøjagtigt som alle de andre selskaber som Shell og Exxon osv.
Og den der med at vi aldrig har haft så mange penge før, som nu - den holder sgu ikke for den enkelte - men måske samlet set for samfundet...
Jeg ved i hvertfald at min egen situation er forringet inden for det senste år, selvom min lønstigning denne gang har været på 5,1%...
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 925
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 260
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 55
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.152
Udbud og efterspørgsel. Intet andet...
Skal der gøres noget så skal vi ha' regeringen til at nedsætte afgifterne. Det er der bare ikke de store chancer for...
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Nej jeg ved godt at man ikke kan regne den sådan ud, men Statoils lønudgifter kan uden at blinke, med garanti ikke ændre produktprisen så meget.
Derudover er det jo heller ikke grundprisen alene, der gør det.
Hvis grundprisen stiger fra eks. 3 kr til 4 kr, altså med 33,3 %, vil markedsprisen stige fra 8,57 - 11,43, hvilket er det der er sket indenfor det seneste år.
Du vil ikke bilde mig ind at nogen selskabers produktionsomkostninger er steget med 33,3% på et år - det kan da ikke passe, vel?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Du spotter den nemlig. Det er den eksakte grund til at vi i begge biler har kort fra XY, OK, og Q8 liggende. Man skal ikke køre ret meget rundt for at spotte nedsatbenzin et eller andet sted, og de tre er generelt med, nåd der "slåsses".
Der går meget langt mellem, at jeg betaler listepris for benzin, og er jeg endelig nødt til det, købes der kun 20 l af gangen:-)
Med vores forbrug og dagens priser, samler
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.152
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Men det at vi gør sådan, gør præcist det, at vi lærer at finde en vej, til at leve med prisstigningerne. Selvom vi køber til priser der ligger 150 øre under dagspris, betyder jo ikke at vi ikke også betaler 3 kr. mere pr liter end for et år siden, vel
aug 2007
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 795
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.152
http://politiken.dk/indland/article514913.ece
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 83
Lad os tage et eksempel: Benzinselskab X køber benzin til ca. 3,50 kr pr. liter fra raffinaderiet. Staten snupper så 4.103 kr/l i afgift, så vi er oppe på 7,6 kr/l. Skal selskabet så tjene 1 kr/l (der skal dække transport, markedsføring og løn til de ansatte), er vi oppe på 8,6 kr. Så skal vi lige have moms på, og så er vi oppe i 10,75.
Det er selvfølgelig løse tal, men som i kan se, er det begrænset hvad fortjenesten er i dette tilfælge - faktisk er den under 10%.
Hvad med i brokkede jer over, at når i køber ind i super brugsen, så har de en fortjeneste på 30-40% ift. indkøbspris.
aug 2005
Følger: 36 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 501
så er priserne samlet.... uhyggelig læsning efterhånden...
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 507
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 507
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.495
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Hvis man skal kunne lægge skylden på nogen, er det dels den dårlige dollar-kurs, som gør at investorer ser en bedre forretning i at investere i olie-optioner - dels Kina som opkøber uhyrlige mængder af olie for tiden, da Kina generelt er i stor vækst. At statens afgifter så gør det endnu værre, det må man jo så nok leve med.
Det næste er - hvem f.... har lige valgt Shell og Statoil??? Hvorfor skal de stå for skud. Problemet her er nærmere at man rammer den stakkels franchisetager, som alligevel ikke har en ærlig chance. De køber jo selv olien af hovedselskabet til en listepris, og så skal de selv sætte deres egen pris, som desværre ikke er nogen særligt god forretning for tiden. I virkeligheden kan en boykot betyde at enkelte tankstationer må lukke, med større priser i dette lokalområde (da der så er et mindre antal stationer der kan holde priskrig). Dette sker faktisk nu i det område, jeg bor. Så en decideret mærkeboykot - beklager, men jeg er ikke med. Jeg handler der hvor benzinen er billigst... også selvom det så måtte være Shell (som den faktisk er i dag i mit område).
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 83
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 462
Den eneste måde i kan sænke priserne på er at lade bilen/mc'en stå og tage cyklen, køre flere sammen, tage det offentlige osv !
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
He-he... ja, jeg kan vel snart blive medlem af den hersens 304-gruppe. Send mig en kiks...
-> Dan
Jamen jeg synes også at det er fedt med en god debat (det elsker jeg).
I indlægget her er det stokkemodellen som er valgt (boykot), men jeg tror faktisk at man kommer længere med gulerodsmetoden, som vil være at handle der hvor benzinen er på tilbud, som Hjorth og Knud også bemærker. Og så går det heller ikke ud over nogen, som ikke har en ærlig chance for at forsvare sig. Og jeg kan da godt forstå at kommunikationschefen hos Shell ikke er bekymret. Det er jo reelt ikke hans forretning som er i fare, men reelt hans franchisetagere som står for skud. Og den benzin han så ikke sælger, ryger jo bare ud på andre markeder i stedet for.
Kan man lave en gruppe, som folk kan skrive i, når de spotter billig benzin???
okt 2007
Følger: 2 MC-er: 3 Emner: 110 Svar: 458
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 76
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Det eneste du kan få ned er din egen udgift. Prisen falder ikke fordi du cykler på arbejde.
Hvis noget kan stabilisere prisudviklingen imod himmelflugt, er hvis staten ændrer afgiftspolitikken til at være en pristalsreguleret fast afgift, og ikke en procentsats. Dette vil ikke stoppe verdensprisens himmelflugt på olie, men dæmpe stigningen af den stejle kurve, som vi oplever nu, og som blot vil fortsætte op i skyerne.
Nu taler de godtnok om at sætte kørselsfradraget op, men hvor mange er det lige at det hjælper, og hvor meget mon.....? Først betales afgift, og så får man nogle af pengene tilbage, hvis man har langt på arbejde...... Det er sgu da ikke gennemtænkt, om noget....
Så sent som i september sidste år fyldte jeg min tank med diesel til under 7 kr/l (priskrig) - igår 10,24 (også priskrig)
Dette giver mig en forskel pr. år ved mine 30000 km og 17 km/l på ca. 6000 kr eller rundt regnet 500 pr. måned. Dertil kommer fyringsolien til huset og benzinforbruget i min kones bil. Samt selvfølgelig vores 2 motorcykler, som vi dog kun bruger til hyggekørsel.
Alene merudgiften til olieprodukter om året er næsten dobbelt så høj som vores lønstigning.
Se det kalder jeg da et problem i sig selv
Men vi kan da cykle på arbejde, os der kører ca. 40 km hver vej, og henter børn i institution på vej til og fra arbejde.....
Eller vi kan allesammen flytte ind til den nærmeste storby, hvis vi kan sælge huset, da der jo ikke er nogen, der har råd til at bo på landet...
Surt opstød - undskyld!
dec 2005
Følger: 59 Følgere: 59 MC-er: 1 Emner: 111 Svar: 1.592
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Du har helt ret.Jeg skrev det her for et par dage siden, da sagen var oppe sidst.
Alle de såkaldt uafhængige handler derse brændstof ind på spot markederne. D.v.s. de sjatter der ikke er afsat til de store spillere.
Forestil jer nu, at Shell , Standard Oil og de andre store pludselig virkelig begynder at mærke et volumentab til de uafhængige???
Så scorer de et "corner" og tørlægger spotmarkederne - og derefter så sætter de nok deres egen pris De her selskaber her ressourcer no til at styre markedet med en opkøbsstrategi.
Når lavprisselskaberne forsynes, skylde det kun, at det i den nuværende situation er billigere at distribuere en vis mængde gennem dem. Det øjeblik de store kerneforretning er truet, så ændrer tingene sig med et trylleslag!
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 24
Vi har jo ikke en chance for at få dem til at ændre afgifterne - en ny regering med S i spidsen vil blot gøre det endnu værre at være bilist
Skrevet: 28-05-2008 09:32:24
Christian B
VIP
Det er så lige her at du tager fejl
S er da det eneste parti det tør rører ved afgifterne på biler så hr og fru dk har råd til at købe en NY familie bil og ikke noget halv gammelt miljøsvinende lort.
og ja det kan da godt være at de vil indfører roadprizing men det er sku da også det eneste fornuftige at gøre(prøv du lige at køre rundt i kbh og omegn fra kl ca. 0730- 0900 så ved du hvad jeg mener.
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Handler man blot hvor det er billigst, sker der intet nyt.
Jon - jeg er ikke enig i at staten kommer til at tabe penge, som så skal kræves ind i ekstra skatter, da prisstigningen er udenfor statens budget. Den ekstraindtægt staten har ved at indkassere 35 øre mere på liter der sælges, kan vel ikke være indregnet i finansloven. Derfor kommer pengene ikke til at mangle. Den ekstraindtægt staten allerede har fået indtil nu, kan sikkert sagtens dække det højere befordringsfradrag, ellers ville det ikke blive foreslået. De penge er da bedre brugt på at sænke brændstofafgiften....... eller hvad?
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
De er bange for at sænke benzinafgiften, da benzinselskaberne så kan finde på at hæve grundprisen. Dette er set før - eksempelvis da punktafgiften på cd'ere og lignende blev fjernet. Umiddelbart faldt priserne, men stille og roligt kom de op på det gamle niveu - forskellen var bare at nu lå pengene ikke i statskassen, men i pladeselskabernes kasse, sååå....
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Jeg vil ikke opgive min største hobby - at køre mc - men hvis man ikke kan blive ved med at have råd til at fylde benzin på, ja så kan man vel blive nødt til det, når prisen rammer 15-20 kr/l.
Eller så må jeg til at lave noget raps hjemme i haven, koldpresse det, og hælde det på pizzascooteren - så kommer det nok rigtigt til at lugte af grillbar - men det er billigere......... og så kan det jo godt være at der tilstøder andre komplikation, med løbesod i potten osv....
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Ja, det må være betal-og-se-glad-ud-metoden som gælder, selvom det er svært. Rulle-rundt-på-gulvet-og-vræle eller prøve-at-se-helt-vildt-trist-ud-metoderne virker desværre ikke på min lokale tank...
Mit største problem er ikke benzinen til min mc, men opvarmningen af mit hus... det trækker tænder ud. Og der kan jeg se et større problem i det lange løb, for langt flere mennesker, hvis olien (som mange andre energikilder er prisafhængige af) bliver ved med at stige.
Måske kan det ende med en ny energikrise. Jeg synes at det er lidt de samme tegn som tilbage i 70'erne, som træder frem nu. Så kan vi se frem til bil- og mc-frie søndage...
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.926
Så køber jeg et destillationsapparat og planter hele haven til med frugttræer.
Så kan benzinselskaberne rende mig et vist sted *GG*
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
Spanien er de billigste med brændstof, og så skal man ikke bruge mange basseører til opvarmningen
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 105 Svar: 791
Shell og Statoil er de eneste som har olie-raffinaderi i DK.... Så, Hvor mon alle de andre henter deres benzin og disel...???..;-)
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
BENZINKRIG - skal vi starte én...?