2.446 visninger
|
Oprettet:
prøvetur ved salg, kontrakt? {{forumTopicSubject}}
Hej fellow-mc'ister
Jeg står og skal lade en gut prøve min kværn som måske gerne vil købe den. I den forbindelse kan jeg huske en tråd tidligere herindefra der beskrev en kontraktlignende tingest, som man kunne få prøveren til at udfylde inden vedkommende sætter sig op på cyklen! Fra FDM mener jeg nok, jeg har bare ikke kunne finde tråden igen... Er der nogen der kender til det link, eller en lignende kontrakt, ville det være kanon
PFT
/Kim
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.016
http://www.hasselbalch.dk/mc/mc_koeb_salg.aspx
Under Prøvekørsel.
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.016
http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/guidebilhandel/privat/
Og
(link fjernet)
nov 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 460
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 252
feb 2007
Følger: 58 Følgere: 45 Emner: 22 Svar: 558
Der er som jeg ser det to problemer, der kan opstå under en prøvekørsel:
1) Testpiloten ødelægger motorcyklen helt eller delvist - hvem betaler for festen?
2) Testpiloten returnerer ikke motorcyklen - hvem var testkøreren?
Vil du gardere dig 100 %, må du altså fordre den fulde betaling inden den intereserede køber tager en prøvetur. Sådan kan det dog bare være svært at få solgt en motorcykel.
Så brug de sunde fornuft inden du overlader nøglerne til testpiloten. Har du en dårlig mavefornemmelse med det, så lad være.
Pant i den bil, som køber kommer i, er ingen garanti - denne bil kan være lejet eller stjålet.
Bed om at se et kørekort - tag et billede af kørekortet med din mobiltelefon, hvor data kan ses.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg ville heller ikke selv være betænkelig, hvis han lod en bil stå hos mig. De fleste mennesker er hæderlige, og så kan man da få fat i ham igen.
Men PANT!!!!! den holder overhovedet ikke - ingen af os har fogedbestalling, så kommer han og vil have sin bil uafhængigt af alt andet, så SKAL man bare aflevere!
aug 2006
Følger: 26 Følgere: 36 MC-er: 3 Emner: 43 Svar: 595
maj 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 290
Men sagen var den at en "køreskolelærer" fra en større Københavnsk køreskole (nævner ikke navnet, da han sikkert er flov over det den dag i dag :D), skulle ud og prøve mc'en (skulle bruges til køreskolen). Han kører et par meter og vil inden han kører videre; lige aflevere hans bilnøgler til kammeraten. Han får ikke stilt mc'en ordentlig på støttefoden, og da han når to skridt væk fra mc'en, baaaaang. Der lå den, med bøjet koblingsgreb, ridset plastik på sidespejl og ridser på skjoldet til motoren.
Han havde jo skrevet under på sedlen og lovede at han nok skulle erstatte den, men det trak dog lidt ud, og var nødt til at rykke ham nogle gange via sms og telefonen. Det endte dog med at han/skolen købte mc'en, og så var den ude af verden.
Ved salg at den næste mc (r1'er) forlangte jeg kontanterne i hånden inden vedkommende skulle ud og køre, og forklarede lige kort, at skulle der ske noget, så var den altså solgt.
Og til slut.....skulle du få den solgt, så få den omregistreret sammen, og overlad det ikke til køberen, det kan nemmelig også godt "trække" ud, har jeg erfaret.
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 423
Jeg har før oplevet at en kunde ikke ville/kunne betale for rep af hans bil. Der blev bilen stillet inderst på værkstedet, og hvis han så hentede den, så var vi (værkstedet) i sin ret for at melde han til politi for tyveri. Den ene kunde truede med politiet, men efter en lille samtale med politiet kunne han se at der ikke var noget at gøre. Så han smuttede hjem til sine forældre for at låne penge.
aug 2005
Så er der nogle strissere, der slet ikke gør deres arbejde!
Man skal være fogedbestallet for at pante eller gøre udlæg. D.V.S. hvis du vil udtage pant eller gøre udlæg, så er det vejen gennem fogedretten. Når kendelsen falder til din fordel (hvis den gør det), sendes fogeden ud med kravet.
Det andet du beskriver er ulovlig bortfjernelse, Fastholdelse af andres ejendom. En eventuelt ubetalt regning er i sidste instans en inkasso eller et civilt søgsmål Sorry!
I det tilfælde du nævner, er det værkstedet, der begår en ulovlighed. Jeg vil tro, at politiet har sagt til kunden, at han nok var bedst tjent med at få sagen ud af verden, og så har han lyttet.
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 423
aug 2005
Da jeg så kom igen, kunne jeg se at drønnerten også havde skiftét mit fordæk uden aftale. Jeg gik ind og gaflede mine nøgler, der lå på bordet, og bad om at betale for lapningen! Dækket fik han 20 minutter til at tage af igen.
Da han havde skabt sig i 8 af de 20 minutter, lagde jeg penge for lapningen, sagde tak for dækket, fortalte ham, at nu kunne han i øvrigt politianmelde mig, og skred!
Han har været umanerlig flink hver gang jeg har set ham siden.
Humlen er, at jeg ikke havde lyst til at efterlade min cykel. Han er også en af dem, der bare skal aflevere, men det kan være en ret tung sag at få igennem.
Du må ikke som privatperson eller virksomhedsperson uden autorisation pante eller udtage sikkerhed - det er helt klokkerent;-)
prøvetur ved salg, kontrakt?