{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1996 Transalp lovligt som pendler MC?
  • #1   14. nov ingen problem. du bestemmer selv så længe din forsikring er tilpasset

• #2   15. nov Er det ikke noget med at veterankøretøjer kun må bruges lejlighedsvis og kun køre et max antal km pr år?
    Er det ikke også noget med at vægtafgiften er nedsat og der også deraf er visse begrænsninger?

• #3   15. nov Fandt selv svar:
    Kan man køre i en veteranbil hele året?
    Når der er mere end 30 år siden, bilen første gang blev indregistreret, kan bilen registreres som veteranbil. Bilen må kun benyttes til lejlighedsvis privat kørsel, og du må højst køre 10.000 kilometer om året. Bilen skal først synes igen, når den fylder 35 år.
    Reglerne gælder også for mc. Dog er der andre regler for syn.

• #4   15. nov Det er kun en ting, hvis du inregistrerer din MC som veteran.
    Og med det forbrug du har, så er det ikke en veteranforsikring, som du er ude i.

• #5   16. nov Altså kilometerbegrænsning på 5000 km/år eller hvad det nu er, er kun relevant hvis den er veteranforsikret. Ellers fortsætter du bare som normalt smiley

• #6   18. nov Nu siger jeg ikke at det er måden på det... Bare at det er en mulighed.

Det er lidt forskelligt med veteran hvor langt du må køre, men bruger du den som pendler så er det ihvertfald for mange km om året, her kommer så finten.

Du piller speedometerkablet ud af speedometer og kører, så kan du jo holde dig indenfor de lovlige km, men den er jo ikke helt fin i kanten, både fordi du snyder med km og fordi at dit speedometer skal virke for at være lovligt.

Hvem der så skulle opdage det lille nummer, det er så lige det, men det er jo altså ulovligt når alt kommer til alt.

• #7   20. nov Jeg var inde på motorstyrelsen. Du må bruge den præcist som du plejer, men du kan tage en veteranforsikring, og de har som regel begrænsninger. Jeg har to MZ - den ene på en meget billig veteranforsikring, og den anden bruger jeg hele året på en noget dyrere topsikring.
    Fra Chat:

Regler for brug af et veterankøretøj - Er der begrænsninger?
    15:17
    Jeanett
    Hej Edvard Korsbæk
    hvad kan jeg hjælpe med?
    ?
    nej ikke for vores synsvinkel, men der kan være fra forsikringen

• Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
    #8   20. nov Nu skal den vel også runde 35 år inden den regnes som veteran smiley

• Daniel K
    Daniel K Tilmeldt:
    jul 2016

Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 1
    #9   20. nov Vægtafgiften falder til fjerdedel når køretøjet fylder 35 år, men det er kun ved biler man kan vælge (man ikke tvunget) at indregistrere den som veteran, hvorefter man kan slippe med at få den synet hvert 8. år i stedet for hvert 2. år mod at man så kun må bruge den til hobbykørsel.

Motorcykler kan ikke på samme måde indregistreres som veteran (formodentlig fordi de ikke er underlagt periodisk syn), men du kan stadig glæde dig til den billigere vægtafgift når den fylder 35 smiley

Hvordan du må bruge cyklen afhænger af din forsikring. Hos de fleste forsikringsselskaber kan du vælge at tegne en veteranforsikring når cyklen er fyldt 30 år og en klassikerforsikring når den er fyldt 25 år, som begge er billigere end en normal forsikring, men cyklen må så kun bruges til hobbykørsel og op til et vist antal km. Der er dog vist nogle selskaber der tilbyder en såkaldt brugsveteran-forsikring, hvor den må bruges til hverdagskørsel.

Summa summarum er at du bare beholder din normale forsikring og kører videre på din Transalp som du vil. Du kan eventuelt kigge ind i noget brugsveteran-forsikring, hvis der kunne være noget at spare.

• #10   21. nov Det som der skulle have været spurgt om fra starten er vist:
    Hvad vil du helt nøjagtigt opnå?
    Har du ikke kun ansvarsforsikring på sådan en ældre cykel, for så må det være småpenge vi taler om. Vægtafgiften er heller ikke den helt store omkostning for en mc.
    Det må være pebernødder som kan spares årligt ved den manøvre.

• Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 158
    #11   21. nov Jeg ved ikke hvor meget billigere veteran forsikring er..

Men på de 4 veteraner jeg har pladder på er en årlig ansvar ca det samme i pris som cyklens kubik. smiley Ingen begrænsning på kørsel

Kommentér på:
1996 Transalp lovligt som pendler MC?

Annonce