940 visninger
|
Oprettet:
1996 Transalp lovligt som pendler MC? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et 1996 Transalp som jeg pendler 80 km på hver dag. Nu runder den snart 30år og den har mange km tilbage. Hvordan står det til med loven omkring "veteran" mc'er? Kan jeg forsætte med at brug den på den måde?
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 183 MC-er: 10 Emner: 18 Svar: 798
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
Er det ikke også noget med at vægtafgiften er nedsat og der også deraf er visse begrænsninger?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
Kan man køre i en veteranbil hele året?
Når der er mere end 30 år siden, bilen første gang blev indregistreret, kan bilen registreres som veteranbil. Bilen må kun benyttes til lejlighedsvis privat kørsel, og du må højst køre 10.000 kilometer om året. Bilen skal først synes igen, når den fylder 35 år.
Reglerne gælder også for mc. Dog er der andre regler for syn.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 532
Og med det forbrug du har, så er det ikke en veteranforsikring, som du er ude i.
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 224 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 815
maj 2020
Følger: 12 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 4
Det er lidt forskelligt med veteran hvor langt du må køre, men bruger du den som pendler så er det ihvertfald for mange km om året, her kommer så finten.
Du piller speedometerkablet ud af speedometer og kører, så kan du jo holde dig indenfor de lovlige km, men den er jo ikke helt fin i kanten, både fordi du snyder med km og fordi at dit speedometer skal virke for at være lovligt.
Hvem der så skulle opdage det lille nummer, det er så lige det, men det er jo altså ulovligt når alt kommer til alt.
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 192
Fra Chat:
Regler for brug af et veterankøretøj - Er der begrænsninger?
15:17
Jeanett
Hej Edvard Korsbæk
hvad kan jeg hjælpe med?
?
nej ikke for vores synsvinkel, men der kan være fra forsikringen
mar 2018
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
jul 2016
Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 1
Motorcykler kan ikke på samme måde indregistreres som veteran (formodentlig fordi de ikke er underlagt periodisk syn), men du kan stadig glæde dig til den billigere vægtafgift når den fylder 35
Hvordan du må bruge cyklen afhænger af din forsikring. Hos de fleste forsikringsselskaber kan du vælge at tegne en veteranforsikring når cyklen er fyldt 30 år og en klassikerforsikring når den er fyldt 25 år, som begge er billigere end en normal forsikring, men cyklen må så kun bruges til hobbykørsel og op til et vist antal km. Der er dog vist nogle selskaber der tilbyder en såkaldt brugsveteran-forsikring, hvor den må bruges til hverdagskørsel.
Summa summarum er at du bare beholder din normale forsikring og kører videre på din Transalp som du vil. Du kan eventuelt kigge ind i noget brugsveteran-forsikring, hvis der kunne være noget at spare.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 211
Hvad vil du helt nøjagtigt opnå?
Har du ikke kun ansvarsforsikring på sådan en ældre cykel, for så må det være småpenge vi taler om. Vægtafgiften er heller ikke den helt store omkostning for en mc.
Det må være pebernødder som kan spares årligt ved den manøvre.
sep 2021
Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 158
Men på de 4 veteraner jeg har pladder på er en årlig ansvar ca det samme i pris som cyklens kubik. Ingen begrænsning på kørsel
1996 Transalp lovligt som pendler MC?