593 visninger
|
Oprettet:
Gilera dna til mc? {{forumTopicSubject}}
Hejsa, jeg har en gilera dna 45 knallert og vil gerne høre om jeg kan få den indregistreret som en mc? Man kan godt få en 125cc mc motor til dem men kan jeg ikke bare beholde den motor der sidder på og registrere den som en mc?
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 530
Du kan lige så godt købe en 250 ccm Sym GTS eller noget tilsvarende.
Så har du lige under 20 HK og et køretøj som er bygget til det du udsætter den for.
Du kan også gå hele vejen og hente en Gilera Nexus 500 hjem.
Den har 39 HK.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 681
For at indregistrere et køretøj skal der foreligge en typegodkendelse.
Det er et dokument som viser at køretøjet opfylder de krav der stilles til køretøjets kategori.
Her kan man finde type godkendelser:
https://www.fstyr.dk/privat/krav-til-koeretoejer/find-typegodkendelse
Hvis du vælger "knallert" i køretøjsart kan du finde Gilera DNA og downloaded typegodkendelsen som kanllert.
Hvis du vælger "motorcykel" i køretøjsart kan du ikke finde Gilera DNA i listen.
Altså er den ikke typegodkendt som MC, og vil heller ikke kunne registreres som sådan.
Teoretisk kan du så anmode om en typegodkendelse først, men så skal man bevise den overholder EUROxxx normer og alle mulige andre krav så dels vil det være et kæmpe/umuilgt og dyrt arbejde, dels er det ikke sikkert den overholder de krav den skal.
Det var det lange svar - men svaret er stadig: Nej
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 425
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.037
Processen med identitetsskift på et eksisterende stelnummer er uoverskuelig nok i sig selv, hvis ikke man er told og skat selv og er ude med riven for at få hentet registreringsafgifter hjem fra folk der har fusket med importen af, typisk ældre samlerobjekt-biler og mc.
Noget helt tredje er at motoren godkendelsen kun gælder for din knallertmotor i lovlig stand. Du kan ikke afdrosle den så den kører mere end 55kmt og stadig have motoren godkendt.
Så du ville ende med at bruge meget længere tid og mange flere penge på at få en 50cc dna der knap ka trække skindet af sovsen, istedet for at gi det halve og straks komme ud at køre på en 180cc der faktisk kan køres hjem på autobahn, selvom jeg vil fraråde det
Gør som resten af europa og sæt noget sport cylinder og udstødning på din super fine eksemplar af en knallert motor, så trækker den som en 125cc 4takt og kører ligeså stærkt.
Det er billigt at blive taget 1 gang, og så ka du sælge den og få en mc istedet.
Eller sælg den med det samme og få hentet en mc scooter til danmark. I har ikke nok af dem i dk som det er så det synes jeg du sku hvis du vil ha en dna som mc scoot
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 530
Så er du på 45 HK, hvilket er nok til en Gilera Nexus 500.
Det er 39 HK, som er rigeligt til Danmark.
Topfarten er 150-160 kmt.
Se evt min Sym GTS 300i EVO, som er herinde ( solgt ).
Den har 23 HK og trak 120 kmt op ad Sjællandsbroen, med konen bag på, uden at det var fuld gas.
Alt under 250 ccm bør du undgå. Medmindre at det er 2 takt, som gerne har 30 HK ved 125 ccm.
okt 2017
Følger: 10 Følgere: 101 MC-er: 9 Emner: 13 Svar: 70
Gilera dna til mc?