{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
231 visninger | Oprettet:

Halfdan M
Halfdan M
Tilmeldt:
16. okt
Emner: 1 Svar: 1

Køb af første motorcykel {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg planlægger at tage mit MC-kørekort næste år, når jeg fylder 20, og dermed vil jeg kunne køre A2-motorcykler. Jeg er så småt begyndt at kigge efter min første motorcykel og har et budget på omkring 20-30.000 kr. Derudover har jeg sat ca. 7.500 kr. af til udstyr.

Jeg er lidt i tvivl om, hvor langt det budget rækker – kan man få en fornuftig begynder-motorcykel i den prisklasse? Jeg har blandt andet kigget på en Ninja 250R, men er åben for forslag.

På forhånd tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af første motorcykel
  • #1   i går kl. 09:30 Man kan sagten få en fornuftig cykel til de penge.
    Det lader til at du vil have en racer-agtig cykel når du går efter en Ninja 250.
    Og følelser og stil er svært at argumentere mod.
    Men "intet slår kubik" og 250 ccm er ikke meget.
    Jeg ville gå efter noget på det dobbelte.
    Det giver bedre kørbarhed, og følelsen af en meget kraftigere MC.
    Selve HK betyder ikke så meget i min verden.
    Da jeg kørte LS650 (31 Hk, 650ccm) hyggede jeg mig sgu da gevaldigt i 8 år.

    Når det så er sagt kan det også være en charme at sidde og rode rundt i gearkassen og føle at man faktisk bruger hele cyklens omdrejningsområde.
    Var ude på en Cagiva Mito for ikke så længe siden, og den havde dælme også charme, men tror ikke jeg gad pendle på den.

    Jeg tror moralen er at du skal købe det du føler for.
    Og så finder du ud af med erfaringen hvad det vil sige at have HK, at have kubik, at have en tung eller en let cykel, en racer eller en street-fighter eller chopper.
    Og hvad du selv synes er sjovt at køre og giver dig glæde.


  • Halfdan M
    Halfdan M Tilmeldt:
    okt 2024

    Emner: 1 Svar: 1
    #2   i går kl. 09:48 @ Mupersule N
    Tak for dit svar! smiley

    Jeg er klar over, at jeg skal have en let motorcykel, da jeg ikke er så stor. Jeg har dog et andet spørgsmål, som du måske kan hjælpe med: Hvor vigtigt er det, at motorcyklen har ABS? Jeg har lagt mærke til, at mange af de motorcykler i prisklassen 20-30k desværre ikke har det.


  • #3   i går kl. 13:28 Man har kunnet køre uden ABS i rigtig mange år, så det er vel muligt også fremadrettet?
    ABS er bestemt en fordel, men jeg vil anbefale at tage på kørekursus og lære cyklen rigtig godt at kende. Gælder selvfølgelig også selv om den skulle købes med ABS. smiley
    Mine sidste cykler har alle haft ABS, men jeg har næsten aldrig haft brug for det.


  • #4   i går kl. 13:32 Der er nok mange meninger om ABS.
    Jeg fik MC-kort i 1995 og der var ikke ABS på nogen cykler dengang.
    Min nuværende Rockster som jeg fik i 2021 er min første cykel med ABS.
    Jeg har sådan set kun haft brug for det én gang.
    Kraftig opbremsning lige da jeg kommer til en jernbaneoverskæring, og sådan lidt glat metal og huller og bump....tjaaa styret "knækker" - sådan føles det når forhjulet pludselig blokerer og drejer helt til den ene side - og så ligger men der og kurrer hen af asfalten.
    Det var i 2001 tror jeg cirka.
    Så man kan sige at det ikke er ofte jeg har haft brug for det.
    Men det er rart at vide på min nuværende cykel at jeg kan "kaste ankeret" uden frygt for forhjulsblokade.
    Og lidt nøgterent set så kan det jo bare være én gang hvor en bil kører ud foran dig og ABS'en redder dig og du undgår at blive invalid. Så er den jo det værd.
    En MC bremser rigtigt dårligt når først gummiet ikke vender ned mod vejen mere smiley
    Så tjaaaa, jooo, jeg ville nok tænke det var en god ide at have det, men selv ville jeg være ligeglad, da jeg har kørt 25 år uden, og det gik fint pånær den ene gang.


  • #5   i går kl. 13:37 Iøvrigt - angående det at ligge cyklen ned.
    De fleste gange sker det med 0 km/t.
    Der har jeg f,eks, en score på 3 mod 1 i fart.
    Du taber den når du trækker den, den står sikkert og godt, lige indtil du kommer tlbage et par timer senere og støttebenet har gnavet sig ned i underlaget og nu ligger cyklen på siden.
    Du har parkeret og det skråner lige lidt nedaf, og cyklen triller frem over sidestøttebenet osv. osv.


  • #6   i går kl. 15:03 Ud af alle de maskiner jeg har haft gennem tiderne, har kun en været med abs. Du kan sagtens undvære det,, ang din nye motorcykel, så måske kigge efter en cbr 600 F2. Sjov og let kørt maskine, der også kan flytte sig.. Vh.. Hc..

  • #7   i går kl. 15:21 CBR 600 F2 og A2 kørekort???
    max 48 Hk og "...ikke afledt af motorcykler med mere end den dobbelte maksimale motoreffekt...."


  • #8   i går kl. 16:18 #7 nå ja, havde sku glemt de regler, er gamle og senil, ha ha ha smiley

  • #9   i går kl. 21:37 Om abs er værd at gå efter, taget i betragtning det begrænser dit udvalg ekstremt meget, afhænger af om du er typen der aldrig kører cykel uden hjelm, eller godt kan finde på at køre cykel uden hjelm.
    Det er farligt at cykle. Og at køre motorcykel.
    At komme uskadt igennem det kræver en vis grad af evne til at risikovurdere, og til at bevare besindelsen når der pludselig drejer en bil ud foran en.
    Abs. Hjelm. Airbag. Atgatt. Ingen af de passive sikkerhedsforanstaltninger hjælper hvis du smadrer ind i en bil med 70 km/t fordi du holdt på gassen for længe og brugte reaktionstiden på at dytte fremfor at bremse.
    Abs redder folk fra at lave 1 bestemt type fejl. Men det øger derved risikoen for at folk laver visse andre fejl, såsom at taeget fixate og dermed glemme undvige delen af bremseundvigebremse manøvren.
    Fraværet af abs tillader dig at begå den fejl at overbremse. Men det højner dit opmærksomhedsniveau på grebet i asfalten og det potentielle behov for at undvige, øger din tendens til at holde bremseafstand osv..

    Angående anbefaling af specifik model vil jeg helt afholde mig fra specifikke modeller. Min erfaring med handel i danmark er at det ikke kan svare sig, da udvalget er så snævert.
    Kig istedet for hvad du kan få, først, inden for dit budget.
    Og vælg så derudfra det bedste du kan få.
    Det var sådan jeg endte med min husqvarna te310. Jeg havde drømt om at eje cyklen da den udkom. En dag landede den så pladask i min naboby indenfor budget på præcis det tidspunkt jeg ledte efter noget der kunne x og x og x. Haps så fik jeg den fanme.

    Med den tilgang til brugt mc handel i dk er jeg kun blevet enten positivt overrasket, eller kedet til emigtration over mulighedernes mangel i dk.

    Køb det du ka få som er mindst suboptimalt


Kommentér på:
Køb af første motorcykel

Annonce