Import motorcykel fra Sverige {{forumTopicSubject}}
Hej forum
Jeg er i gang med at importere en motorcykel fra Sverige og har i den forbindelse nogle spørgsmål som jeg håber nogen har erfaring eller viden omkring.
1. På skats hjemmeside, kan jeg se at motorcyklen må køres hjem på sælgeres nummerplader og benyttes i maks. 30 dage. Det betyder vel at sælger i Sverige ikke kan afmelde nummerpladerne i Sverige, før jeg giver besked (inden for de godkendte 30 dage) ?
Hvad med forsikringen ? den skal jeg vel tegne fra dag 1 ?
2. I forhold til afgiftsvurderingen, har jeg brugt Skats beregningsværktøj på skats hjemmeside.. Den er svær i forhold til handelsværdi, da der ikke findes en tilsvarende model til salg... nogen erfaringer her i forhold til hvordan de så vurderer ? og evt. om det kan svare sig at klage over en afgørelse ?
Motorcyklen er en Triumph tiger 1200 XRX fra 2018 ... kan heller ikke finde nypris på den på nettet ?
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.034
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 601
Beregningsværktøjet som er på deres egen hjemmeside er heller ikke meget værd da de ikke selv bruger den(det fik jeg at vide af en medarbejder da jeg forsøgte at klage)
hvis der ikke er andre brugte til at fastsætte en handelsværdi finder de nogle andre kørertøjer med ca samme nypris og kigger på deres prisudvikling og finder en gennemsnitlig handelsværdi som de siger passer ca på din cykel.
det bedste er at få en forhåndsvurdering ved feks skat selv eller quickimport (som jeg har brugt) det koster ca 400kr men de garanterer prisen på afgiften ikke bliver højere.
Det er rart hvis man gerne vil ha ro i maven.
Hvis der er for få at vurderer ud fra kan de private udbydere frasige sig svar om man får pengene tilbage.
Man kan klage over afgørelsen MEN du skal have en god begrundelse og jeg syntes bestemt ikke de er nemme at få til at gi sig.
Jeg har forsøgt at klage 3 gange men fik kun slået lidt af på een af gangene.
De er super flinke men de føler sig ret sikre i deres sag.
Man kan nemt ringe til dem på forhånd og tage en snak om ens sag så kan man også hører lidt om hvordan og hvad de kigger på.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/
De danske regler for at køre et importeret køretøj på udenlandske plader:
https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2247702
Afgiften er det nok sikrest at søge oplyst hos SKAT ud fra stelnummeret jf den relevante procedure
feb 2015
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 29
I Tyskland har jeg afmalede numre plade og købet en midlertid nr plade med forskning til en uge jeg torve de har det samme i Sverige
Import motorcykel fra Sverige